بهترین غذاهای گیلان| معرفی 10 غذای محبوب و معروف استان گیلان
زهرا نیرومند 1399/04/20 6254 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



بهترین غذاهای گیلان


استان گیلان یکی از سرسبزترین استان‌های ایران است که در بخش شمالی کشورمان قرار دارد. این استان به دلیل داشتن جنگل‌های سرسبز، دریاچه‌های دیدنی، روستاهای ییلاقی، دشت‌های پر از گل و ... یکی از زیباترین استان‌های کشورمان محسوب شده و سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. اگر به گیلان سفر کرده باشید حتما می‌دانید که یکی از جذاب‌ترین بخش‌های گردشگری این استان، غذاهای محلی آن است که عطر و طعمی بی‌نظیر و متفاوت از دیگر نقاط کشورمان دارد، تا جایی که می‌توان گفت تعداد زیادی از گردشگران تنها به دلیل خوردن غذاهای خوشمزه گیلانی به این استان سفر می‌کنند. غذاهایی که طعم آن تا مدت‌ها در خاطرشان مانده و دوباره آن‌ها را به سمت گیلان می‌کشاند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید استان گیلان بیش از 220 نوع غذای محلی دارد. اگر دوست دارید با تعدادی از غذاهای خوشمزه این استان آشنا شوید، ادامه مطلب را دنبال کنید تا بهترین غذاهای گیلان را بشناسید.


کته کباب


محال است به رشت سفر کرده باشید، اما طعم کته‌ کباب‌های فوق‌العاده آن را نچشیده باشید. کته کباب از کته قالبی به همراه کباب تشکیل می‌شود که در کنار آن مخلفاتی چون باقالای خام، اشپل ماهی، خیار، زیتون، گردو و مزه‌های دیگر قرار می‌گیرد. گیلانی‌ها برای درست کردن این کباب از گوشت گوساله استفاده می‌کنند و آن را به مدت 24 ساعت در روغن زیتون و آب پیاز می خوابانند.


کته کباب


کباب ترش


اگر اهل خوردن کباب هستید، کباب ترش‌های گیلان را از دست ندهید. گیلانی‌ها برای درست کردن این کباب از گوشت گوساله یا گوسفند استفاده می‌کنند و آن را در ترکیبی از پیاز، سیر، گردو و رب انار می‌خوابانند. سپس گوشت‌ها را به سیخ کشیده و بر روی آتش کباب می‌کنند. کباب ترش نیز معمولا در کنار کته قالبی سرو و کره محلی می‌شود.


کباب ترش


ترش تره


ترش تره، یکی از معروف‌ترین غذاهای گیلان است که از برنج و سبزیجات معطر مانند اسفناج، گشنیز، جعفری، تره، نعناع و سبزی محلی خالواش تهیه می‌شود. چاشنی این غذا نیز مانند دیگر غذاهای گیلانی سیر است که در همان ابتدا تفت داده شده و عطر و طعمی خاص به غذا می‌بخشد. گیلانی‌ها برای ترشی غذا آب نارنج یا آب غوره استفاده می‌کنند و در انتها نیز یک تخم‌مرغ در آن می‌شکنند. خورشت ترش تره به همراه برنج کته و مخلفات دیگر مانند سیر، باقالی خام و ... سرو می‌شود.


ترش تره


باقلاقاتق


باقلاقاتق، یکی از معروف‌ترین غذاهای گیلان است که حتما نام آن را شنیده‌اید. این غذا همان‌طور که از نامش پیداست از باقالا به همراه سیر، شوید خشک و تخم مرغ تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا ابتدا باقالای رشتی را با سیر تفت داده و پس از آن سبزی خشک و ادویه‌جات مانند نمک، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه می‌کنند. سپس اجازه می‌دهند با کمی آب خوب بپزد و جا بیفتد. در انتها نیز یک تخم‌مرغ بر روی آن می‌شکنند. این غذا نیز مانند دیگر خورشت‌های خوشمزه گیلانی به همراه برنج کته و مخلفاتی چون سبزی خوردن، ترشی و ... سرو می‌شود.


باقلاقاتق


ترش واش


ترش واش نوعی دیگر از خورشت گیلانی است که از ترکیب مرغ، بادمجان، سیر و گوجه‌فرنگی و سبزیجات معطر مانند نعناع، گشنیز، تره، جعفری و خالواش، تهیه می‌شود. همان‌طور که از نام غذا پیداست، ترش واش یک خورشت ترش است که برای مزه آن از رب آلوچه و آب ‌نارنج استفاده می‌کنند. برای درست کردن این غذا، بادمجان‌ها را به صورت جدا سرخ می‌کنند. سیر را کمی تفت داده، سبزیجات خردشده را در آن می‌ریزند. پس از کمی سرخ شدن، مرغ را که با ادویه‌جاتی چون نمک، فلفل و زردچوبه مزه‌دار کرده‌اند، به آن اضافه می‌کنند. سپس رب آلوچه را با کمی آب رقیق کرده روی مواد می‌ریزند و اجازه می‌دهند تا خورشت خوب جا بیفتد. در نهایت نیز آب نارنج یا آب غوره به آن اضافه می‌کنند و بادمجان‌ها را به همراه چند گوجه سرخ شده روی آن قرار می‌دهند.


ترش واش


اناربیج


اناربیج، از جمله غذاهای گیلان است که در آن از گوشت قلقلی استفاده می‌شود. این غذا تقریبا مانند خورشت فسنجان ترش است که در آن از سبزیجاتی چون نعناع، اسفناج، جعفری، گشنیز، تره و سبزی محلی خالواش استفاده می‌شود. گوشت قلقلی را با نوعی سبزی بومی با نام چوچاق ترکیب کرده و به خوبی ورز می‌دهد. گوشت را به صورت قلقلی در آورده و در ماهیتابه می ریزند و سبزیجات تفت داده شده، پیاز داغ، گردوی آسیاب شده و ادویه‌جات را به آن اضافه می‌کنند. در نهایت نیز مقداری رب گوجه‌فرنگی، رب انار و آب انار به ترکیب اضافه می‌شود.


مطالب مرتبط:

معرفی غار آویشو ماسال در گیلان

خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های گیلان


اناربیج


سیر قلیه


در بین غذاهای گیلان، انواع خورشت‌های خوشمزه دیده می‌شود که یکی از آن‌ها سیر قلیه است. سیر قلیه از ترکیب گوشت مرغ یا اردک، پیاز، برگ سیر، لپه، تخم‌مرغ و ادویه‌جات تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا لپه و مرغ را به صورت جدا می‌پزند و برگ سیر خرد شده را به آن اضافه می‌کنند. در ظرفی دیگر سیر را تفت داده و تخم‌مرغ همزده را روی آن می‌ریزند. در انتها ترکیب سیر و تخم‌مرغ به خورشت اضافه می‌شود.


سیر قلیه


کوکوی مرغ


کوکوی مرغ، که در زبان محلی به آن چخرتمه می‌گویند، از ترکیب مرغ پخته‌شده و تخم‌مرغ تهیه می‌شود. مرغ را پس از پختن، خرد کرده و با تخم‌مرغ و ادویه‌جاتی مانند نمک، فلفل و زعفران هم می‌زنند تا کاملا ترکیب شود. سپس در ماهیتابه ریخته و سرخ می‌کنند. علاوه بر این، پیاز داغ و آب‌لیمو نیز به مایه کوکو اضافه می‌شود. گیلانی‌ها این غذا را با برنج سرو می‌کنند.


کوکوی مرغ


میرزاقاسمی


میرزاقاسمی یکی از پرطرفدارترین غذاهای گیلانی است که اگر به این استان سفر کرده باشید، حتما طعم بی‌نظیر آن را چشیده‌اید. این غذا از ترکیب بادمجان کبابی،گوجه‌فرنگی، سیر و تخم‌مرغ تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا بادمجان‌ها را پس از کبابی کردن، له کرده و در سیرداغ فراوان تفت می‌کنند. سپس مقداری گوجه‌فرنگی خرد شده به آن اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند تا خوب جا بیفتد. در انتها تخم مرغ‌ها را روی آن شکسته و غذا را سرو می‌کنند. میرزاقاسمی به همراه برنج یا نان خورده می‌شود.


میرزاقاسمی


کال کباب


کال کباب یکی از جذاب‌ترین پیش‌غذاهای گیلانی است که از ترکیب بادمجان کبابی، گردو، سیر، سبزیجات معطر مانند نعناع، چوچاق و خالواش تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا، بادمجان را پس از کبابی کردن می‌کوبند و سپس سیر، گردو و سبزیجات سابیده شده را نیز به آن اضافه می‌کنند. پس از این‌که مواد خوب باهم ترکیب شد، آب انار ترش به آن اضافه می‌شود. پس از اتمام کار کال کباب را چند ساعتی در یخچال قرار می‌دهند تا مواد خوب به خورد هم رفته و مزه‌دار شود.


کال کباب


در این مقاله تعدادی از بهترین غذاهای گیلان را معرفی کرده و توضیح کوتاهی در مورد مواد اولیه و طرز تهیه هریک از آن‌ها دادیم. همان‌طور که دیدید، سیر، سبزیجات محلی و ترشی‌جاتی چون آب انار، آب نارنج و آب غوره پایه اصلی تمام غذاهای گیلانی است که باعث خوش‌طعم و مزه شدن آن‌ها می‌شود. اگر دوست دارید این غذاهای خوشمزه را در شهرهای زیبای گیلان و با دستپخت محلی‌های این استان نوش‌جان کنید، تورهای گیلان را از دست ندهید. برای اطلاع از زمان برگزاری و شرایط این تورها می‌توانید به صفحات تورهای طبیعت گردی یا تورهای یک روزه مراجعه نموده یا با شماره 75097700-021 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور موردنظر خود مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید