خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های گیلان
1882 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



بهترین سوغاتی گیلان 

در میان شهرهای زیبای ایران، گیلان یکی از آن شهرهایی است که جایگاه ویژه‌ای دارد. در این میان سوغاتی‌های این شهر نیز طرفداران زیادی را سالانه جلب می‌کند. سوغاتی‌های گیلان هم به شکل خوراکی و هم به صورت صنایع‌دستی موجود است. طعم و بوی سوغاتی‌های گیلان از جمله ویژگی‌هایی است که خیلی‌ها حاضر هستند تنها به خاطر سوغاتی‌های این شهر، این مسافت را طی کنند تا آن‌ها را تهیه کنند و از طعم فوق‌العاده آن لذت ببرند. طعم‌هایی خاطره‌انگیز که می‌توانند در هر روزی از سال خاطراتی زیادی را زنده کنند. در ادامه به معرفی برخی از این سوغاتی‌ها خواهیم پرداخت. 

تورهای پیشنهادی:

تور فیلبند

تور ماسال

تور سوباتان

تور ترکمن صحرا

سوغاتی‌های گیلان | کلوچه فومن



کلوچه-فومن


از انواع سوغاتی‌های خوشمزه گیلان می‌توان به کلوچه فومن اشاره کرد. این کلوچه طعمی شیرین دارد و متعلق به منطقه فومن است. بیش‌ترین نوشیدنی‌ای که این کلوچه فومن را با آن می‌خورند، چای، شیر یا شیرکاکائو است. مواد لازم جهت تهیه کلوچه فومن، آرد، تخم‌مرغ، شکر، روغن حیوانی، وانیل، مغز هل، جوز و دارچین است. روش مرسوم جهت پخت کلوچه فومن، استفاده از وسیله‌ای شبیه به مهر است که از آن برای قالب دادن به کلوچه استفاده می‌کنند و سپس کلوچه را درون کوره قرار می‌دهند تا بپزد. 


سوغاتی‌های گیلان | رشته خشکار


رشته-خشکار


از دیگر شیرینی‌های سنتی که به عنوان سوغاتی گیلان شهرت دارد می‌توان به رشته خشکار اشاره کرد که بیشتر اوقات آن را در ماه مبارک رمضان می‌پزند. درواقع در بیشتر مناطق گیلان، عمل رشته ریزی به عنوان شغلی خانوادگی مرسوم است. مواد لازمی که از آن جهت پخت رشته خشکار استفاده می‌کنند می‌توان به شیر، آرد، مغز گردو، برنج، دارچین، هل و شکر اشاره کرد. ابزار مختلفی برای تهیه رشته خشکار وجود دارد. برای مثال یکی از این ابزار را شانه رشته ریزی میگویند که قیفی از جنس برنج دارد و روی آن 6 لوله باریک تعبیه شده است. 

بهترین روش برای سرخ کردن این رشته‌ها، استفاده از سینی مسی خالص است. خلوص مس هرچه بیشتر باشد، کیفیت شیرینی‌ای که روی آن پخته می‌شود نیز بیشتر خواهد بود. شرایط مختلفی جهت پخت رشته خشکار وجود دارد. ابتدا باید رشته‌ها را آماده کرد، سپس محتوای داخلی رشته را درون آن قرار داد. بعد از آن فرایند سرخ کردن و قرار دادن رشته خشکار در شربت آب و شکر فرا می‌رسد و بعد از آن سوغاتی خوشمزه گیلانی آماده است.


سوغاتی‌های گیلان | زیتون


زیتون


شهر رودبار در جنوبی‌ترین نقطه استان گیلان واقع شده و به داشتن زیتون‌هایی بسیار خوشمزه معروف است. سابقه کشت زیتون در این شهر، بسیار زیاد است به طوری که حتی در سفرنامه ناصرخسرو نیز به آن اشاراتی شده است. باغ‌های رودبار زیتون‌های بسیار زیادی دارد و توصیه می‌کنیم اگر سفری به رودبار داشتید حتماً زیتون‌های تازه با خودتان بیاورید. 


سوغاتی‌های گیلان | اشپل


اشپل


اشپل یا خاویار ماهی سفید به شکل فراوانی در گیلان یافت می‌شود و از سوغاتی‌های خوشمزه این منطقه به شمار می‌رود. روش‌های مختلفی برای سرو اشپل وجود دارد اما یکی از مرسوم‌ترین این روش‌ها، به شکل شور و خام همراه با پلو کباب است. به طور کلی در کنار اشپل کره محلی، مغز گردو، ماست و زیتون میل می‌کنند و طعم بسیار خوبی دارد. 


سوغاتی‌های گیلان | روغن زیتون


روغن-زیتون


روغن زیتون از دیگر فرآورده‌هایی است که به شکل فراوان می‌توانید در گیلان و خصوصاً شهرستان رودبار آن را پیدا کنید. انواع روغن زیتونی که می‌توانید در این منطقه پیدا کنید به صورت بودار و بی‌بو است و بهترین کیفیت آن را می‌توانید در فروشگاه‌ها و مغازه‌های رودبار پیدا کنید. خواص درمانی روغن زیتون بسیار زیاد است و جزو بهترین سوغاتی‌های گیلان به شمار می‌رود.


سوغاتی‌های گیلان | چای


چای


یکی از مهم‌ترین شهرستان‌هایی که می‌توانید بهترین انواع چای را در آن پیدا کنید، شهرستان لاهیجان است. قطعاً همان‌طور که پیش‌تر می‌دانستید، شهرستان لاهیجان و نامش را که می‌شنوند، به یاد چای و عطر آن می‌افتند. به یاد صبحانه و عصرانه جهت رفع خستگی فعالیت‌های سخت کاری در طول روز. لاهیجان به طور خاص مرکز کشت چای است و حتی بسیاری از محصولات این منطقه را به کشورهای دیگر در سرتاسر دنیا صادر می‌کنند. چای لاهیجان از جمله سوغاتی‌های بسیار مهم گیلان است و به عطر آن شهرت دارد.


سوغاتی‌های گیلان | پنیر سیاهمزگی


پنیر-سیاهمزگی


از محصولات لبنی گیلان که جزو سوغاتی‌های این شهر نیز به شمار می‌رود، پنیر سیاهمزگی است. گردشگران علاقه بسیار زیادی به این نوع پنیر نشان داده‌اند. رنگ این پنیر زرد بوده و بسیار پرچرب می‌باشد. طعم پنیر سیاهمزگی بسیار خوب است تا جایی که با بهترین پنیرهای فرانسوی نیز رقابت می‌کند. این پنیر از شیر تازه گوسفند تهیه شده و در وضعیتی که هنوز گرم است و خامه آن را نگرفته‌اند، آماده می‌شود. یکی از مهم‌ترین مراحلی که در تهیه پنیر سیاهمزگی رعایت می‌کنند، آماده کردن آن در پوست گوسفند است. تولید این پنیر در منطقه‌ای با همین نام که از توابع استان گیلان است انجام می‌شود و از رواج بسیار زیادی برخوردار است. هنگام تولید این پنیر هر چه از تولید آن بگذرد، کیفیت بهتری پیدا می‌کند.

در این مقاله از مجله گردشگری کایت به معرفی سوغاتی‌های خوشمزه استان گیلان پرداختیم. همچنین سعی کردیم تا جای ممکن درباره نحوه تهیه آن و مواد به کار رفته در تولید آن نیز اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم. چنانچه قصد سفر به گیلان یا توابع آن را دارید بهتر است با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت نکات و موارد ضروری که باید برای سفر به این استان بدانید را در اختیارتان قرار دهند. 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید