آبشار لاتون یکی از مرتغع‌ترین آبشار‌های ایران
2598 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در این مقاله از مجله گردشگری کایت قصد داریم شما را با یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران، واقع در استان گیلان، یعنی آبشار لاتون آشنا کنیم.

تورهای پیشنهادی:

تور 1 روزه کایت

تورهای طبیعت گردی گروهی کایت

همه‌چیز درباره آبشار لاتون


این آبشار در فاصله 15 کیلومتری از جنوب آستارا در شهر لوندویلِ روستای کوته کومه قرار گرفته است. آبشار لاتون از دامنه‌‌های واقع در منطقه شرقی کوه اسپیناس سرچشمه گرفته و به رودخانه لوندیل منتهی می‌گردد.


آبشار لاتون، آبشاری حیرت‌انگیز


آبشار لاتون، که به آن لقب بلندترین و مرتفع‌ترین آبشار استان گیلان را داده‌اند، نام دیگری هم دارد. آبشار بارزاو، نامی است که محلی‌ها به این آبشار، صدایش می‌زنند. این آبشار 105 متری آب خود را از دامنه‌های قسمت شرقی کوه اسپیناس تامین کرده و در نهایت به رودخانه 17 کیلومتری لوندویل می‌رسد. در ادامه مسیرش، این رودخانه به سوی کوته کومه و لوندویل حرکت کرده و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. 


آبشار-لاتون،-آبشاری-حیرت‌انگیز


آبشار لاتون به علت قرارگیری در میان جنگل‌های انبوه و متراکم استان گیلان، به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی گردشگری منحصربه‌فرد و موردعلاقه توریست‌های داخلی و خارجی و تور‌های طبیعت گردی بوده و مناظر و چشم‌اندازهایش جان می‌دهند برای عکاسی از طبیعت. 

سطح آب و حجم آن در آبشار لاتون، بسته به اندازه بارش‌های سالیانه، متغیر بوده و هیچ‌وقت بدون آب نمی‌ماند و همواره در آن آب جریان دارد. 


مسیر صعود به آبشار لاتون


بمنظور تماشای آبشار لاتون و طبیعتی بکر که در اطرافش واقع شده، باید از طریق تور گیلان‌گردی یا خودتان به سمت آستارا حرکت کنید. با شنیدن نام آستارا، شاید بیشتر بازارهای رنگارنگ آن با محصولات مختلفی که در آن عرضه می‌شود، به ذهنتان خطور کند. 

بعد از اینکه به آستارا رسیدید، کمی بین راه استراحت کنید و چایی صبحانه‌ای چیزی میل کنید، البته اگر صبح زود راه افتادید تا قبل از تاریک شدن هوا بتوانید به آبشار لاتون برسید. پس از اینکه نفسی چاق کردید، مجدداً به مسیر خود ادامه داده و به سوی شهر لوندویل و روستای کوته کوه بروید. 

اینجا پایان داستان نیست، بلکه تازه شروع ماجراست. یک پیاده‌روی و طبیعت‌گردی 4 ساعته در لابلای جنگل‌های بکر و مرموز گیلان. در یک مسیر 6 کیلومتری علاوه بر رودخانه و چشمه‌های زیبا که می‌توانید با دقت بیشتر به تماشای مناظر اطراف بنشینید.


مسیر-صعود-به-آبشار-لاتون


با ادامه پیاده‌روی و بالا رفتن از تپه‌های جنگلی و عبور از روستای آسیو شوآن به ارتفاعی 700 متری برسید. روستایی قدیمی به نام آسیو شوان در مسیر صعود به آبشار لاتون که می‌توان ادعا کرد، تقریباً کسی دیگر در آنجا زندگی نمی‌کند. نام عجیب این روستا هم به زبان تالشی بوده و معنایش می‌شود، کنار رودخانه. 

کم کمک به انتهای مسیر نزدیک شده و ناگهان در چندمتری خود دره‌ای خطرناک و وحشتناک را به مانند فیلم‌های سینمایی شاهد خواهید بود. در اینجا صدای آب‌های خروشان آبشار لاتون را می‌شنوید. 

صدای زیبای پرندگان و آوی طبیعت محیط اطراف و منظره‌ای استثنایی که پیش پای شما قرار دارد، هوش از سر شما می‌برد و شما را محو تماشای مرتفع‌ترین آبشار ایران می‌نمایند. آبشار لاتون که هیچ‌گاه لذت تماشایش را فراموش نخواهید کرد. 


پوشش گیاهی، جانوری آبشار لاتون


جنگل بکر، دست‌نخورده و شگفت‌انگیزی که آبشار لاتون در میان آن از زمین سر بیرون آورده، پر است از درختان میوه. حتماً به شما پیشنهاد می‌کنیم که در کنار راهنماهای تور متخصص سری به داخل این جنگل‌ها بزنید و از مسیر اصلی منحرف شوید. در این صورت با باغ‌ میوه‌های وحشی روبرو می‌شود. درختانی همچون گلابی، آلو، به، فندق، گردو، سیب وحشی و... در یک پیاده‌روی طولانی در مسیر رسیدن به آبشار می‌تواند تجربه بسیار لذت‌بخشی برای شما باشد. 


پوشش-گیاهی،-جانوری-آبشار-لاتون


همچنین مراقب باشید که در این جنگل حیوانات متعددی همچون جوجه تیغی، گاو، اسب، گراز، گرگ و... دیده شده است. این جنگل با این همه زیبایی و شگفتی، 9 ماه از سال را در وضعیتی سرسبز و تماشایی سپری می‌کند. 

همچنین باید گفت، غیر از آبشار لاتون، آبشاری دیگر نیز در فاصله 10 متری آن قرار دارد. این آبشار دوم، ارتفاعش به 65 متر رسیده و سرریز آب از آن بیشتر است. دوربین‌های عکاسی‌‌تان را آماده کنید که باید از منظره حوض‌های بزرگ طبیعی و آبشارهای ده‌متری بالای آبشار اصلی، حسابی عکس بگیرید و تصاویر خاطره‌انگیز برای خودتان، دوستان و آشنایان‌تان در تور گیلان‌گردی ثبت کنید. 


زمان سفر و امکانات منطقه آبشار لاتون


بهترین زمان و فصل سفر به آبشار لاتون، اوائل بهار یا اواخر زمستان خواهد بود، چون در این صورت با آب‌وهوای منطقه‌ای معتدل روبرو خواهید شد که با هر نوع لباس و پوشاکی بتوانید به راحتی به آن سفر کنید. 

در نزدیکی آبشار لاتون، امکاناتی همچون پارکینگ جهت پارک اتومبیل‌تان در محیطی امن پیش از شروع پیاده‌روی به سوی آبشار، بوفه جهت خرید انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها برای یک پیاده‌روی چندساعته، اتاق‌های کرایه‌ای جهت اقامت در شب و سرویس بهداشتی وجود دارد. 


زمان-سفر-و-امکانات-منطقه-آبشار-لاتون


در مسیر آبشار لاتون نیز استراحت‌گاه‌هایی برای گردشگران و کوه‌نوردان تعبیه شده و می‌توانید برای اقامت شبانه، در طبیعت کمپ هم بزنید و از فضای جنگلی آن لذت کامل ببرید. البته شب‌ها مراقب باشید، گرازها و گرگ‌ها به سراغ‌تان نیایند!

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید