ییلاق سوئه‌چاله کجاست؟ تصاویر و راه‌های دسترسی
زهرا نیرومند 1401/05/27 7519 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، نام ماسال را حتما شنیده‌اید. ماسال منطقه‌ای زیبا و خوش‌آب‌وهواست که در ارتفاعات استان گیلان قرار دارد. این منطقه دارای ییلاقات متعددی می‌باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سوئه‌چاله اشاره کرد. ییلاقی بکر و زیبا که چشم‌اندازهایی شگفت‌انگیز  از طبیعت را به تصویر می‎کشد و آرامش فوق‌العاده‌ای دارد. به هر گوشه‌ای از این ییلاق که نگاه کنید، تکه‌ای از بهشت را مقابل چشمان خود می‌بینید. اگر به دنبال آرامش هستید، سوئه‌چاله بهترین انتخاب برای شماست. می‌توانید در کلبه‌های چوبی ییلاق اقامت کنید و یک شب آرام و به یادماندنی را در سوئه‌چاله زیبا بگذرانید. در این مقاله به معرفی ییلاق سوئه‌چاله می‌پردازیم و راهنمای بازدید از آن را نیز در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.  

ییلاق سوئه‌چاله

سوئه‌چاله یکی از زیباترین ییلاقات استان گیلان است. سوئه‌چاله از دو بخش "سوئه" و "چاله" تشکیل شده است. سوئه در لغت به معنای گلپر می‌باشد. گیاهی که در ییلاقات می‌روید و در سوئه‌چاله نیز به وفور یافت می‌شود. عبارت چاله به معنای گودال و گودی است. اگر از دور به این روستا نگاه کنید، آن را به صورت یک گودی می‌بینید. نام سوئه‌چاله نیز به همین دلیل بر روی این روستا گذاشته شده است. 

سوئه‌چاله طبیعتی بکر و بی‌نظیر دارد و دارای آب‌وهوایی مطبوع و تمیز می‌باشد. این منطقه پر از تپه‌های سرسبز و دیدنی است. در میان این تپه‌ها، کلبه‌های چوبی را می‌بینید که با فاصله‌ی چند ده متری از هم قرار دارند و گله‌های گوسفندی  که در حال چرا هستند. اقیانوس ابر یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های طبیعت است که در این روستا شاهد آن خواهید بود.

ییلاق سوئه‌چاله

جاذبه‌های گردشگری اطراف سوئه‌چاله

سوئه‌چاله در منطقه ماسال قرار دارد. این منطقه ییلاقات متعددی دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به اولسبلنگاه اشاره کرد. اگر چند روز در سوئه‌چاله اقامت دارید، می‌توانید از اولسبلنگاه و دیگر ییلاقات این منطقه مانند اسپی‌دشت، واشیار، شنبه‌راه­، ملومه بند، خندیله‌پشت و ...  بازدید نمایید و از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را داشته باشید. در منطقه ماسال و ییلاقات آن جاذبه‌های گردشگری متعددی وجود دارد که عبارتند از:

غارهای ماسال: بیش از 17 غار دیدنی در منطقه ماسال وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به غار آویشو اشاره کرد. غار آویشو یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای ماسال است که در بین کوه‌های شاندرمن قرار دارد. این  غار زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد و عمر آن به بیش از 75 میلیون سال می‌رسد.

آبشارهای ماسال: ماسال آبشارهای مرتفع زیادی دارد، تا جایی که در بین برخی افراد با نام شهر آبشارهای بلند شناخته می‌شود. آبشار ویوز، آبشار خون، آبشار رامینه و آبشار تولی نساء، از جمله آبشارهای منطقه ماسال و شاندرمن هستند که پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود از آن‌ها بازدید نمایید.  

رودخانه خالکایی: در بخشی از مسیر خود به سمت ییلاق سوئه‌چاله، رودخانه‌ای با نام خالکایی را خواهید دید. اطراف این رودخانه فضایی مناسب برای پیک‌نیک می‌باشد. اگر می‌خواهید به امکانات رفاهی دسترسی داشته باشید، می‌توانید به پارک ساحلی شهر بروید و ساعاتی را در کنار رودخانه خالکایی سپری کنید.

یادمان میرزا کوچک خان جنگلی: اگر به جاذبه‌های تاریخی علاقه‌مندید، بازدید از یادمان میرزا کوچک خان جنگلی را از دست ندهید. این یادمان در روستایی با نام گیلوانه قرار دارد. مکانی که میرزا کوچک خان جنگلی در آن‌جا کشته شده است.

ییلاق سوئه‌چاله

بهترین زمان برای سفر به ییلاق سوئه‌چاله

ییلاقات ماسال در ارتفاع 1800 متری واقع شده‌اند و پاییز و زمستانی بسیار سرد دارند. تا جایی که ممکن است دمای هوا به زیر صفر برسد و روستا با یخبندان مواجه شود. به همین دلیل، امکان سفر به این منطقه در 6 ماهه دوم سال وجود ندارد. مردمان محلی و ساکنان روستا نیز اوایل پاییز کلبه‎های خود را ترک می‌کنند  و راهی دامنه کوه می‌شوند.

اگر قصد سفر به ییلاق سوئه‌چاله را دارید، بهتر است فصل بهار و تابستان را برای این کار انتخاب کنید. در این فصل ییلاق آب‌وهوایی بسیار مطبوع و خنک دارد و از گرمای تابستان در آن خبری نیست. در فصل‌ بهار دشت‌های ماسال پر از گل‌های رنگارنگ می‌شوند و ییلاقات نیز سرسبز و دیدنی هستند. البته اگر قصد سفر در فصل بهار را دارید، بهتر است اواسط اردیبهشت به ییلاق بروید. در فروردین هوا هنوز کمی سرد است و ممکن است با بارش باران و برف‌های ناگهانی روبرو شوید. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم اواخر اردیبهشت تا اوایل ماه مهر برای سفر به ییلاق سوئه‌چاله برنامه‌ریزی کنید. در این صورت این فرصت را دارید که پدیده رویایی اقیانوس ابر را نیز مشاهده نمایید.   

ییلاق سوئه‌چاله

اقامت در ییلاق سوئه‌چاله

طبیعت سوئه‌چاله و فضای آرام‌ آن به حدی جذاب است که شما را ترغیب به اقامت در این منطقه می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک شب را در ییلاق سوئه‌چاله بمانید و از چشم‌اندازهای زیبای منطقه و آب‌وهوای بی‌نظیر آن نهایت استفاده را داشته باشید. تماشای طلوع و غروب خورشید آن هم زمانی که به پدیده شگفت‎انگیز اقیانوس ابر چشم‌ دوخته‌اید، یکی از رویایی‌ترین تصاویر زندگی شما خواهد بود. می‌توانید یکی از کلبه‌های چوبی ییلاق را اجاره کنید و یک شب را مانند روستاییان سپری نمایید. به این نکته توجه داشته باشید که سوئه‌چاله برق، گاز و آب لوله‌کشی ندارد. آب روستا از تانکرهای آب تامین می‌شود و منبع برق آن نیز موتورهای برقی است که تا 12 شب روشن است. برای گرم کردن کلبه، بخاری نفتی یا هیزمی وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. تعدادی از کلبه‌ها نیز دارای بخاری گازی هستند و با کپسول گاز روشن می‌شوند.  

اگر اهل کمپینگ هستید، می‌توانید در گوشه‌ای از این طبیعت زیبا چادر بزنید و شب را سپری کنید. البته دقت داشته باشید که حتما تجهیزات موردنیاز برای کمپینگ مانند کیسه خواب،  لباس گرم، لوازم آشپزی و ... را به همراه داشته باشید.  

 گزینه‌ بعدی که می‌توانید برای اقامت انتخاب کنید، هتل‌های منطقه ماسال و اطراف آن است. اگر اهل کمپینگ نیستید و با زندگی ساده در کلبه‌های چوبی نیز میانه‌ای ندارید، می‌توانید یک اتاق در این هتل‌ها رزرو کنید و به استراحت بپردازید.

ییلاق سوئه‌چاله

راه‌های دسترسی به ییلاق سوئه‌چاله

ییلاق سوئه‌چاله در جنوب شهر ماسال و در نزدیکی روستای اولسبلنگاه قرار دارد. این روستا در 55 کیلومتری شمال غرب رشت واقع شده و فاصله آن از تهران حدود ۳۷۰ کیلومتر می‌باشد. اگر از تهران به سمت سوئه‌چاله می‌روید، جاده قزوین – رشت را در پیش بگیرید. 20 کیلومتر مانده به رشت، به سمت جاده فومن خارج شوید و از آن‎جا مسیر صومعه‌سرا  و روستای کلیدبر را دنبال کنید. مسیر را تا روستای طاهرگوراب ادامه دهید و به سمت ماسال حرکت کنید. پس از عبور از شهر ماسال، به جاده ییلاقات ماسال می‌رسید. جاده‌ای کوهستانی و بسیار زیبا که شما را به سمت ییلاق اولسبلنگاه و پس از آن سوئه‌چاله هدایت می‌کند. سوئه‌چاله حدود 4 کیلومتر با اولسبلنگاه فاصله دارد.

ییلاق سوئه‌چاله

نکات مهم در سفر به ییلاق سوئه‌چاله

  • سوئه‌چاله امکانات چندانی ندارد. هرچه نیاز دارید از شهر ماسال تهیه کنید و با خود به همراه ببرید. چندین سوپرمارکت در سوئه‌چاله وجود دارند، اما ممکن است همه لوازم مورد نیاز شما را نداشته باشند.
  • ییلاق سوئه‌چاله آنتن‌دهی بسیار ضعیفی دارد. ممکن است نتوانید با تلفن همراه خود ارتباط برقرار نمایید. از این رو، توصیه می‌کنیم تماس‌های خود را قبل از ورود به منطقه انجام دهید تا دچار مشکل نشوید.
  • دقت داشته باشید که سوئه‌چاله یک منطقه ییلاقی است و شب‌هایی بسیار سرد دارد. اگر در چادر می‌خوابید حتما تجهیزات موردنیاز مانند کیسه خواب، لباس گرم و پتو به همراه داشته باشید.
  • یک کفش راحت و مناسب پیاده‌روی بپوشید تا بتوانید به راحتی در مسیرهای زیبا و دیدنی این منطقه به گشت‌وگذار بپردازید.
  • کیسه زباله، آب آشامیدنی، عینک، کلاه آفتابی و کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید.

ییلاق سوئه‌چاله

در این مقاله در مورد ییلاق سوئه‌چاله صحبت کردیم و راهنمای بازدید از آن را در اختیارتان قرار دادیم. اگر در فصل بهار و تابستان قصد سفر دارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به این ییلاق بزنید و از تماشای جاذبه‌های شگفت‌انگیز آن لذت ببرید. اگر دوست دارید می‌توانید با تورهای ماسال همراه شوید و به همراه یک گروه گردشگری از ییلاق سوئه‌چاله بازدید نمایید. برای اطلاع از شرایط تور ماسال و زمان برگزاری آن دیگر صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهید. علاوه بر این، می‌توانید با شماره 75097700- 021   تماس بگیرید و در مورد تور مورد نظر خود با کارشناسان کایت مشورت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید