دریاچه‌ی عروس حلیمه جان | تصاویر و راهنمای بازدید از عروس دریاچه‌های ایران
ضحا اکبری 1401/06/21 1289 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


استان گیلان از جمله مناطق توریست پذیر ایران است، در این استان از جنگل، کوه، دریا، آبشار و هر چه بخواهید هست، زیبایی‌های گیلان تمامی ندارد، به هر طرفش نگاه کنید یکی از قدرت‌های خداوند را می‌بینید که با زیبایی‌اش خودنمایی می‌کند. در این مقاله قصد داریم به شهرستان رودبار سفر کرده و سری به دریاچه‌ی زیبای حلیمه جان بزنیم، دریاچه‌ای رویایی با آب و هوای عالی و طبیعت شگفت انگیز، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با این دریاچه‌ی جادویی و زیبایی‌هایش آشنا شوید.

دریاچه‌ی حلیمه جان

دریاچه‌ی حلیمه جان که به دریاچه‌ی عروس هم مشهور است، در استان گیلان شهرستان توتکابن و روستای حلیمه جان واقع شده و با رشت مرکز استان گیلان، 44 کیلومتر فاصله دارد. این دریاچه به تهران نزدیک است و شهروندان تهرانی می‌توانند فاصله‌ی 280 کیلومتریِ تهران تا دریاچه‌ی عروس را در حدود 3 ساعت و نیم طی کرده و سفر یک روزه‌ی جذابی به این دریاچه‌ی رویایی داشته باشند. دریاچه‌ی حلیمه جان به جاذبه‌های گردشگری بسیاری نزدیک است، جاهایی مانند امامزاده هاشم، روستای اسکولک، کاروانسرای لات، روستای دیورش و بسیاری جاذبه‌های دیگر.

بهترین زمان سفر به دریاچه‌ی حلیمه جان

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب دریاچه‌ی حلیمه جان، این است که در تمام فصول سال زیباست و در هر زمانی می‌توان از سفر به آن لذت برد، از نظر آب و هوا بهترین زمان سفر به دریاچه‌ی حلیمه جان، بهار و پاییز است، زیرا در این زمان‌ها میزان آب دریاچه در بیشترین حالتِ خود قرار دارد و هوای اطرافِ آن بسیار مطبوع و دلپذیر می‌باشد. ضمن اینکه سرسبزی و طراوت جنگل‌های اطراف دریاچه در بهار و جشنواره‌ی رنگ‌ها در پاییز واقعا تماشایی است. سفر به دریاچه‌ی حلیمه جان در تابستان، بخاطر هوای معتدل و دلپذیرش، می‌تواند یکی از بهترین و خنک‌ترین سفرهای تابستانی شما را رقم بزند. اگر بتوانید سختیِ راهِ دریاچه را در زمستان تحمل کرده و خود را به آن برسانید، تماشای لک لک‌هایی که زمستانِ خود را در این دریاچه می‌گذرانند، حقیقتا لذتبخش خواهد بود.

ویژگی‌های دریاچه‌ی حلیمه جان

دریاچه‌ی حلیمه جان دریاچه‌ای طبیعی در دل جنگل‌های گیلان است که در داخل آن موجوداتی نظیر انواع ماهی‌ها، لاک پشت، قورباغه و... زندگی می‌کنند، جنگل‌های اطراف دریاچه نیز از درختانی مانند شمشاد، افرا، بلوط، توسکا، ممرز، راش و درختچه‌هایی مثل زرشک، گیلاس وحشی، ازگیل و انجیر جنگلی تشکیل شده است. پرندگان بسیاری بر روی این درختان زندگی می‌کنند که صدای آن‌ها در اطراف دریاچه به گوش می‌رسد، شالیزارهای برنجِ اطراف دریاچه از دیدنی‌ترین قسمت‌های سفر به این مکان خواهد بود. مهم‌ترین ویژگیِ دریاچه‌ی حلیمه جان این است که آب این دریاچه دو رنگ است، یعنی وقتی جلبک‌ها سطح آب را می‌پوشانند آب دریاچه به رنگ سبز دیده می‌شود و هنگام وزش باد با کنار رفتنِ جلبک‌ها و انعکاس آبی آسمان در آب دریاچه، سطح دریاچه آبی رنگ خواهد بود.

تفریحاتِ دریاچه‌ی حلیمه جان

علاوه بر لذت بردن از هوای خوب و سکوتِ دریاچه، تفریحاتِ دیگری نیز می‌توان در این مکان انجام داد:

  • عکاسی: منظره‌ی دریاچه، جنگل‌های اطراف و تصویر درختان در آب، جان می‌دهد برای عکاسی و ثبت خاطره‌ی شیرین سفر به دریاچه‌ی حلیمه جان.
  • کمپینگ: در زمان‌هایی که هوا خیلی سرد نباشد و باران نبارد، می‌توان در اطراف دریاچه چادر زد و از بودن در کنار آن لذت بیشتری برد.
  • قایق سواری: در برخی اوقات سال می‌توان در دریاچه‌ی حلیمه جان قایق سواری کرد، تفریحی که لذت فراوانی به همراه دارد.
  • دوچرخه سواری: اگر با دوچرخه از لابلای شالیزارها عبور و همزمان منظره‌ی زیبای اطراف را تماشا کنید، بی شک یکی از لذتبخش‌ترین کارهای دنیا را انجام داده‌اید.
  • پیاده روی: قدم زدن در کنار دریاچه یا جنگل‌های اطراف آن، وقتی از هوای دلپذیر لذت می‌برید و به صدای پرندگان گوش می‌سپارید، بسیار شیرین خواهد بود.

نکته: دقت کنید شنا در دریاچه‌ی حلیمه جان به دلیل نامشخص بودن عمق دریاچه در قسمت‌های مختلف و ماهیگیری بخاطر آسیب رسیدن به اکو سیستم دریاچه، در این مکان ممنوع می‌باشد.

امکانات دریاچه‌ی حلیمه جان

در اطراف دریاچه‌ی حلیمه جان امکانات مناسبی برای رفاه گردشگران فراهم شده است، از جمله‌ی این امکانات می‌توان به پارکینگ، سرویس بهداشتی، اتاقک‌هایی برای اقامت، نیمکت، رستورانی با غذاهای محلی و فروشگاه برای خرید اشاره کرد.

مسیر دسترسی به دریاچه‌ی حلیمه جان

اگر بخواهید به دریاچه‌ی حلیمه جان بروید باید برای رسیدن به گیلان جاده‌ی قزوین رشت را انتخاب کنید، در مسیر این جاده وقتی حدود 5 کیلومتر از رودبار عبور کردید، قبل از رسیدن به توتکابن جاده‌ای فرعی را می‌بینید که تابلوی روستای حلیمه جان دارد، وارد این جاده شده پس از مدت کوتاهی به دریاچه می‌رسید. این مسیر فرعی شما را تا کنار دریاچه می‌برد و می‌توانید خودرویتان را نزدیک دریاچه پارک کنید.

چگونگی اقامت در دریاچه‌ی حلیمه جان

اگر لوازم مناسب و کافی همراه خود دارید، بهترین روش اقامت در دریاچه‌ی حلیمه جان، کمپینگ در اطراف دریاچه است، شنیدن صدای پرندگان و تماشای آسمان پر ستاره‌ی شب قطعا لذت بی پایانی برایتان به وجود می‌آورد. همچنین می‌توانید از خانه‌های مردم محلی برای اقامت استفاده کنید، ضمن اینکه در اقامتگاه‌های شهرهای اطراف مانند رودبار، بلوکات و رشت نیز می‌توانید شب راحتی را سپری کنید.

در این مقاله شما را با عروسِ دریاچه‌های ایران یعنی دریاچه‌ی حلیمه جانِ رودبار آشنا کردیم، این دریاچه از امکانات و تفریحات بسیاری برخوردار است و گردشگران می‌توانند لحظات جذابی را در آن سپری کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید