جاده اسالم به خلخال | عکس و راهنمای جاهای جذاب اسالم به خلخال
زهرا نیرومند 1401/06/15 3210 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

جاده اسالم به خلخال را می‌توان یکی از زیباترین جاده‌های ایران معرفی کرد. این جاده از میان جنگل و دشت‌های پر از گل عبور می‌کند و چشم‌اندازهایی رویایی را به نمایش می‎گذارد. زیبایی این جاده به حدی است که حتی اگر ساعت‌ها در ترافیک بمانید، خسته نمی‎شود. می‌توانید از ماشین خود پیاده شوید و از تماشای مناظر دیدنی منطقه لذت ببرید. در این مقاله به معرفی جاده اسالم به خلخال می‌پردازیم و اطلاعاتی در مورد جاذبه‎های گردشگری این جاده زیبا و دیدنی در اختیارتان قرار می‎دهیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال، یک مسیر 70 کیلومتری است. این جاده از شهر اسالم در استان گیلان آغاز می‌شود  و  به شهر خلخال در استان اردبیل می‌رسد. اسالم یکی از زیباترین مناطق استان گیلان است. این منطقه از توابع شهرستان تالش محسوب می‌شود و حدود 5 دقیقه با آن فاصله دارد. خلخال یکی از شهرهای جنوبی استان اردبیل است و در مرز بین اردبیل با زنجان قرار دارد.

جاده اسالم به خلخال یکی از رویایی‌ترین جاده‌های ایران است. این جاده تحت تأثیر آب‌وهوای گیلان قرار دارد و در اغلب ماه‌های سال بارانی می‎باشد. از طرف دیگر جاده اسالم به خلخال بخشی از استان اردبیل نیز محسوب می‌شود و به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات، آب‌وهوایی خنک و مطبوع در تابستان دارد. وجود رطوبت در کنار مه یکی از جاذبه‌های این جاده است که در تمامی ماه‌های سال مشاهده می‎شود.  

برای عبور از این جاده باید مسیری پیچ در پیچ را پشت سر بگذارید و از دل درختان انبوه و دشت‎های سرسبز عبور کنید. ممکن است با باران‌های ناگهانی شمال روبرو شوید یا جاده را در مه ببینید.  در هر حال مسیری رویایی با چشم‌اندازهایی بی‌نظیر را خواهید دید. به هر بخشی از جاده که نگاه کنید، منظره‌ای زیبا و دیدنی را مشاهده می‌کنید. منظره‎ای که مانند یک تابلوی نقاشی به چشم می‌آید و شما را شگفت‎زده می‌کند. جاده مه‌آلود، دشت‌های پر از گل و درختان بلند و سربفلک‌کشیده، بخشی از زیبایی‌های جاده اسالم به خلخال است که گوشه‌ای از بهشت را برای انسان تداعی می‌کند.

اسالم به خلخال

جاذبه‌های گردشگری جاده اسالم به خلخال

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، این جاده زیبا و رویایی از شهر اسالم شروع می‎شود و تا خلخال ادامه دارد. این مسیر جاذبه‌های طبیعی متعددی را در خود جای داده و دارای روستاهای بسیار زیبایی می‎باشد که از میان‎ها آن‌ها می‌توان به خرجگیل، شوندول، متش، ناو، خوجین، لرزره، یال پیچ، شرشر، اسب بونی، چره سو و ... اشاره کرد. هریک از این روستاها مناظری بکر و دیدنی از طبیعت را به نمایش می‎گذارند و تصاویری زیبا و رویایی از دشت‌های پر از گل، کلبه‌های چوبی و کندوهای عسل را در مقابل چشمان شما قرار می‎دهند. دشت شقایق یکی از زیباترین دشت‎های این مسیر است که در ماه‌های اردیبهشت و خرداد پر از گل می‎شود و چشم‌اندازهایی بی‌نظیر را به نمایش می‎گذارد. 

شهرهای اسالم و خلخال و مسیر بین این دو شهر از پر جاذبه‌های گردشگری متنوع است. اگر وقت کافی دارید، می‌توانید مسیر  خود را به سمت این جاذبه‌ها تغییر دهید و از طبیعت منطقه بازدید کنید. جاذبه‎های گردشگری مسیر اسالم به خلخال عبارتند از:  

پارک جنگلی و ساحل گیسوم: در 30 کیلومتری مسیر اسالم به خلخال، یکی از زیباترین جنگل‌های گیلان دیده می‌شود. جنگل گیسوم یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های استان گیلان است. گیسوم درختانی سرسبز  و سربفلک کشیده دارد و در نهایت به دریای آبی خزر ختم می‎شود. تلفیق دریا و جنگل در کنار هم تصویری زیبا و دیدنی ایجاد می‎کند. می‌توانید از جاده‌ای که در میان جنگل گیسوم کشیده شده است، عبور کنید و خود را به ساحل گیسوم برسانید. در ساحل گیسوم امکانات رفاهی و تفریحات متنوعی چون قایق‌سواری، پاراگلایدر، اسب‌سواری و ... برای بازدیدکنندگان تدارک دیده شده است.  

دریاچه نئور: نئور یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است. این دریاچه در مرز بین دو استان گیلان و اردبیل قرار دارد و چشم‌اندازهایی دیدنی از کوه‌های بلند و دشت‌های سرسبز و پر از گل را به نمایش می‌گذارد. اطراف این دریاچه یکی از بهترین مکان‌ها برای چادر زدن و کمپینگ محسوب می‎شود. می‌توانید در دریاچه نئور به ماهیگیری بپردازید یا اگر شنا بلد هستید، تنی به آب بزنید. تماشای پرندگان مهاجر بخش دیگری از جذابیت‌های این دریاچه است که در برخی از ماه‌های سال شاهد آن خواهید بود.

دریاچه سراگاه: دریاچه سراگاه که با عنوان سه راه گاه نیز شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان است. این دریاچه در واقع یک آبگیر کوچک است که  از چشمه‌های جوشانی که در زیر آن وجود دارد، پر می‌شود. آب سراگاه بسیار زلال و شفاف است و تصویری زیبا از سرسبزی جنگل و کوه‌های اطراف را در خود منعکس می‌کند. مردم محلی در این دریاچه به پرورش ماهی می‌پردازند و از این راه کسب درآمد می‌کنند.

گردنه الماس: در جاده اسالم به خلخال گردنه‌ای زیبا و دیدنی وجود دارد که با نام گردنه الماس شناخته می‎شود. این گردنه چشم‌اندازهایی بی‌نظیر را به نمایش می‎گذارد و مناظری زیبا از دشت‌های سرسبز، کلبه‌های ییلاقی، گله‌های گوسفندان و اسب‎ها در حال چرا را به تصویر می‎کشد.  

آبشار دریابن: در 12 کیلومتری جاده اسالم به خلخال، یک مسیر فرعی وجود دارد که شما را به سمت آبشار دریابن هدایت می‌کند. این آبشار 30 متری در دل جنگل‌های سرسبز تالش واقع شده و چشم‌اندازهایی زیبا و دیدنی دارد.

آب گرم گیوی: گیوی، که با نام‌های خلخال سوئی یا ایستی‌سو نیز شناخته می‌شود، یکی از آب گرم‌های متعدد اردبیل است. این آب گرم خواص درمانی دارد و برای بیماری‎های پوستی و مفصلی، گوارشی، متابولیکی و اعصاب توصیه می‎گردد. آب گرم گیوی در شهر گیوی واقع شده و از جمله جاذبه‌های گردشگری خلخال محسوب می‎شود.  

آبشار نوده: نوده یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان خلخال است. این آبشار حدود 30 متر ارتفاع دارد و به زیبایی از صخره‌های سنگی به سمت پایین سرازیر می‌شود. آبشار نوده در ۴ کیلومتری روستایی به همین واقع شده و حدود 15 کیلومتر با هشت‌جین فاصله دارد.

اسالم به خلخال

راهنمای سفر به جاده اسالم به خلخال و اقامت در آن

اگر از تهران قصد رفتن به جاده اسالم به خلخال را دارید، باید مسیر قزوین-رشت را در پیش بگیرید. پس از عبور از پلیس راه سراوان، به رضوان‌شهر بروید و از چوکار عبور کنید تا به اسالم برسید. مسیر اسالم را به سمت خلخال دنبال کنید تا وارد جاده رویایی اسالم به خلخال شوید. 

همان‎طور که گفتیم، مسیر اسالم به خلخال جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد. می‌توانید در جنگل‌های این مسیر به جنگل‌نوردی بپردازید یا اگر اهل کوهنوردی هستید، لوازم و تجهیزات خود را به همراه داشته باشید و یکی از کوه‌های منطقه را برای کوهنوردی انتخاب کنید. تماشای عشایر و آشنایی با زندگی و فرهنگ آن‌ها، تماشای کندوهای زنبور عسل، عکاسی از طبیعت رویایی و بی‌نظیر منطقه و خوردن غذاهای خوشمزه و خوراکی‌های ارگانیک و سالم، از دیگر مواردی است که در مسیر اسالم به خلخال از آن برخوردار خواهید بود. اگر زمان کافی برای سفر دارید، چند روزی را در این منطقه بمانید و از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را داشته باشید. می‌توانید در یکی از روستاهای اطراف جاده ساکن شوید و خانه‌ها و کلبه‌های مردم روستا را برای اقامت اجاره کنید. چند اقامت‌گاه بوم‌گردی نیز در طول مسیر وجود دارد که می‌توانید شب را در آن بمانید و صبح ادامه مسیر را دنبال نمایید.

اسالم به خلخال

بهترین زمان برای سفر به جاده اسالم به خلخال

در هر فصلی که به جاده اسالم به خلخال سفر کنید، تصاویر فوق‌العاده‌ای را  خواهید دید. اگر دوست دارید دشت‎های پر از گل را ببینید، پیشنهاد می‌کنیم فصل بهار، خصوصا ماه اردیبهشت و خرداد را برای سفر انتخاب کنید. ییلاقات اطراف این جاده بهترین مقاصد گردشگری برای فصل‌های گرم سال هستند. پاییز هزار رنگ نیز یکی از بهترین زمان‌ها برای تماشای این جاده رویایی است. می‌توانید به تماشای برگ‌های زرد و قرمز بنشینید و اگر اهل عکاسی هستید، تصاویری زیبا و رنگارنگ در قاب دوربین خود داشته باشید.

با توجه به این که مسیر اسالم به خلخال پیچ و خم زیادی دارد و در بخش‎هایی از آن نیز گاردریل وجود ندارد، توصیه می‌کنیم، در فصل زمستان، خصوصا روزهای برفی و بارانی، از سفر در این مسیر خودداری کنید تا دچار مشکل نشوید. علاوه بر این، در فصل زمستان سرمای منطقه بسیار زیاد است و بر روی کیفیت سفرتان تأثیر می‌گذارد.

اسالم به خلخال

نکات سفر به جاده اسالم به خلخال

  • جاده اسالم به خلخال در ارتفاعات واقع شده و آب و هوایی خنک دارد. از این رو، توصیه می‌کنیم حتی اگر در تابستان به این جاده سفر می‌کنید، حتما لباس گرم به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز از آن استفاده نمایید. 
  • اگر قصد دارید شب را در منطقه بمانید و در ییلاقات اطراف چادر بزنید، حتما تجهیزات موردنیاز را به همراه داشته باشید. کیسه خواب، لباس گرم و پتو را فراموش نکنید.
  • در طول مسیر 70 کیلومتری جاده اسالم به خلخال پمپ بنزین وجود ندارد. باک خود را قبل از ورود به جاده پر کنید تا با مشکل مواجه نشوید.
  • دقت داشته باشید که مسیر اسالم به خلخال پر از پیچ و خم است و اطراف آن نیز دره‌هایی عمیق وجود دارد. با آرامش رانندگی کنید و اگر مهارت کافی در رانندگی ندارید، از شخص دیگری برای این کار کمک بگیرید.
  • مسیر اسالم به خلخال در اغلب موارد مه‌آلود و بارانی است. قبل از ورود به این جاده آب و هوا را چک کنید و حتما تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید. از سلامت فنی خودروی خود اطمینان حاصل کنید و چراغ‌های مه‌شکن را نیز مورد بررسی قرار دهید.

اسالم به خلخال

در این مقاله به معرفی جاده اسالم به خلخال پرداختیم و اطلاعاتی در مورد جاذبه‎های گردشگری این جاده و راهنمای سفر به آن در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که دیدید، هر آن‌چه از طبیعت انتظار دارید از دشت و کوه و چشمه گرفته تا جنگل و دریا و ساحل را در این مسیر خواهید دید. می‌توانید از آب‌وهوای خوب منطقه برخوردار باشید یا اگر اهل شکم‌گردی هستید، خوراکی‌های خاص و خوشمزه محلی را نوش جان کنید. این مسیر 70 کیلومتری طبیعتی بی‌نظیر دارد و یک سفر فوق‌العاده را برایتان رقم می‌زند. اگر دوست دارید این مسیر رویایی را با همراهی یک گروه و در کنار یک راهنمای حرفه‌ای دنبال کنید، پیشنهاد می‎کنیم با تورهای اسالم به خلخال همراه شوید. برای آگاهی از شرایط  و زمان برگزاری تور، دیگر صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهید یا با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور مورد نظر خود مشورت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید