باز شدن مرز وان | آخرین اخبار وضعیت مرز 31 اردیبهشت
زهرا نیرومند 1400/02/31 5067 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


کشور ترکیه از جمله کشورهایی بود که در همان ابتدای ورود کرونا به ایران، در اسفند 98، تمامی مرزهای زمینی خود با ایران را بست و از ورود مسافران ایرانی جلوگیری به عمل آورد. چند ماه پس از این ماجرا، مرزهای هوایی دو کشور باز شد و پروازها به تعداد بسیار محدود قابل انجام بود. مسافرانی که قصد سفر به ترکیه را داشتند تنها از طریق هوایی و با ارائه تست منفی کرونا می‌توانستند به شهرهای این کشور سفر کنند. سفر تفریحی از طریق مرزهای زمینی ممکن نبود. در واقع می‌توان گفت همه مرزهای زمینی ایران و ترکیه به مدت 14 ماه بر روی مسافران و گردشگران بسته بود. در این مدت تنها به افرادی اجازه عبور داده میشد که اقامت ترکیه را داشتند یا به قصد تبادلات تجاری به این کشور سفر می‌کردند. در جدیدترین اخبار به دست آمده، مقامات اتاق تجارت شهر وان اعلام کردند که تا اواسط ماه می 2021 مرز وان را به روی ایرانیان باز کرده و امکان سفر را برای اتباع دو کشور فراهم می‌کنند. در این مقاله در مورد زمان باز شدن مرز وان صحبت کرده و آخرین اخبار و اطلاعات را در اختیارتان قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای وان وارد صفحه "تور وان" شوید.

سفر به ترکیه در دوران کرونا

کشور ترکیه از همان ابتدای ورود کرونا به ایران تمامی مرزهای زمینی خود را به روی ایرانیان بست و اجازه پرواز را نیز به مسافران نداد. ممنوعیت سفر به ترکیه از اسفند 98 آغاز شد و تا خرداد 99 ادامه داشت. البته این ممنوعیت تنها محدود به کشور ایران نبود بلکه تمامی کشورهای درگیر ویروس کرونا را نیز شامل می‌شد. شرایط کرونا و محدودیت‌های سفر به ترکیه، ضرر و زیان‌های زیادی را به اقتصاد این کشور وارد آورد.

ترکیه یک کشور توریستی است و سالانه بیش از 30 تا 35 میلیون گردشگر از نقاط مختلف دنیا دارد. با توجه به کاهش شدید تعداد مسافران در این مدت، ترکیه در یک سال گذشته ضرر و زیان بسیار زیادی را در بخش گردشگری متحمل شده و دچار مشکلات فراوانی شده است. این مسئله باعث شد تا این کشور سریع‌تر از دیگر کشورها به فکر باز کردن مرزهای خود بیفتد و با ارائه تست منفی کرونا، پذیرای گردشگران باشد.   

در ابتدا تعداد پروازها بسیار محدود بود و تنها به چند ایرلاین اختصاص داشت. پروازهای ایران – ترکیه از اواسط مهرماه 99، پس از 6 ماه تعلیق، آغاز شد. این پروازها توسط دو شرکت هواپیمایی ماهان و ترکیش‌ایرلایز و تنها دو روز در هفته انجام میشد. مسافرانی که قصد سفر به ترکیه را داشتند باید 72 ساعت قبل از سفر آزمایش کرونا را در یکی از آزمایشگاه‌های موردتایید انجام داده و نتیجه منفی آن را در فرودگاه ارائه می‌دادند. این کار برای جلوگیری از شیوع کرونا انجام میشد و در ایرلاین‌های ایرانی اجباری بود. سفر هوایی بین ایران و ترکیه در ماه‌های اخیر هم‌چنان برقرار بوده و تنها در شرایط اوج کرونا به مدت محدود متوقف شده است.

مرز وان

وضعیت مرزهای زمینی ترکیه

ترکیه یکی از همسایگان ایران است که با کشورمان مرز مشترک دارد. از این رو، بسیاری از ایرانیان، به دلیل هزینه‌های پایین‌تر، سفر زمینی به ترکیه را انتخاب می‌کنند و از طریق یکی از مرزهای بازرگان، سرو یا رازی وارد این کشور می‌شوند. کشور ترکیه در اسفند 98 علاوه بر لغو پروازها، تمامی مرزهای زمینی خود را نیز به روی ایرانیان بست. مرزهای زمینی ترکیه در طول این مدت به طور کامل بسته بود و امکان سفر توریستی از این طریق وجود نداشت.

مسیرهای زمینی ترکیه یکی از پرترددترین مسیرهای خارجی ایران است که نه تنها برای سفرهای توریستی، بلکه برای تبادلات تجاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه بسته بودن مرزها به طور کامل مشکلات بسیاری را در صادارت و واردات کالا ایجاد می‌کند. از این رو، برای جلوگیری از این مشکلات و تامین کالاهای موردنیاز، مرزهای زمینی دو کشور پس از چند ماه، برای تبادلات تجاری و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، باز شد. در این شرایط تنها افرادی می‌توانستند از طریق مرزهای زمینی به ترکیه سفر کنند که اقامت این کشور را داشتند یا برای آزمون‌های دانشگاهی ترکیه ثبت‌نام کرده بودند. این افراد با نشان دادن مدارک موردنظر می‌توانستند از یکی از مرزهای زمینی وارد ترکیه شوند.

علاوه بر این، بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی در چند سال اخیر سفرهای متعددی به ترکیه داشته و با خرید خانه در این کشور اقدام به سرمایه‌گذاری نمودند. این افراد در یک سال گذشته تلاش‌های فراوانی برای سفر به ترکیه داشتند و پیگیر خبرهای باز شدن مرزها و شروع پروازها بودند. هم‌چنین با توجه به این‌که سفارت‌خانه‌ی برخی از کشورها مانند کانادا، انگلیس و آمریکا، در ایران بسته است، افرادی که قصد سفر به این کشورها را دارند باید از طریق سفارت‌خانه‌های موجود در ترکیه اقدام نمایند. این افراد نیز مشتاق باز شدن مرزهای ترکیه و سفر به این کشور هستند. این موارد باعث شده تا مقامات ایرانی و مسئولین ترکیه مذاکرات متعددی را در این مورد انجام داده و با در نظر گرفتن شرایط کرونا و وضعیت شیوع این بیماری در دو کشور، تصمیماتی را اتخاذ نمایند. براساس آخرین اخبار رسیده، مرزهای بین دو کشور به زودی باز شده و سفر زمینی به ترکیه، با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و نتیجه منفی آزمایش کرونا، انجام می‌شود.

مطالب مرتبط:

جاذبه‌های وان

لیست تفریحات وان

راهنمای سفر به وان

راهنمای سفر با قطار

راهنمای سفر با اتوبوس و ون

مرز وان

باز شدن مرز وان

محمد امین بیلمز، جانشین شهردار وان، در حساب کاربری خود خبر از بازگشایی مرز کاپی‌کوی (مرز رازی در ایران) در تاریخ 18 می 2021 داد. با باز شدن مرز وان، ایرانیان می‌توانند با ارائه نتیجه منفی کرونا وارد کشور ترکیه شوند.

طبق آمار ارائه شده از طرف مقامات استان وان، سالانه حدود یک میلیون ایرانی از این استان بازدید می‌کردند که با شیوع کرونا و بسته شدن مرزهای این کشور، تعداد مسافران به شدت کاهش یافته است. گذرگاه مرزی کاپی‌کوی به دلیل شیوع ویروس کرونا به مدت 14 ماه بسته بود. مقامات این استان اظهار امیدواری کردند با باز شدن مرز وان، سفر به این شهر مجددا آغاز گردیده و شهر زیبای وان، شور و حال سابق خود را دوباره به دست آورد.

در پی اعلام این خبر، سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک، سفر مسافران ایرانی به ترکیه را منوط به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا دانست. وی ضمن اعلام خبر بازگشایی مرز‌های زمینی از سوی مقامات ترکیه، رفع ممنوعیت سفر برای ایرانیان را مطابق با سازوکارهای تعریف شده در حوزه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت  ستاد ملی مقابله با کرونا تاکنون تصمیمی در این ارتباط اتخاذ نکرده است. بنابراین، محدودیت سفر به ترکیه از طریق مرزهای زمینی هم‌چنان وجود داشته و مسافران و گردشگران نمی‎توانند از این طریق وارد شهر وان شوند. لطیفی در ادامه عنوان کرد به محض دریافت ابلاغیه از سوی ستاد ملی کرونا،  این تصمیم از ناحیه ایران نیز اجرایی خواهد شد. در  حال حاضر تنها افرادی که اقامت ترکیه را دارند، در این کشور شاغل هستند یا مشغول تحصیل می‌باشند می‌توانند از مرزهای زمینی تردد کنند.

مرز وان

در این مقاله در مورد زمان باز شدن مرز وان صحبت کرده و آخرین اخبار و اطلاعات را در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که گفتیم مقامات ترکیه در طی یک جلسه تصمیم به باز شدن مرز وان گرفته و اعلام کردند از تاریخ 18 می 2021 پذیرای مسافران ایرانی از مرز کاپی‌کوی خواهند بود. البته این تصمیم تنها از طرف مقامات ترکیه و به صورت یک‌طرفه گرفته شده و هنوز خبری از  تصمیم ستاد مقابله با کرونا و نظر مسئولین ایرانی نیست. در صورتی که مقامات داخل کشور نیز با سفر ایرانیان به ترکیه موافق باشند، مرزها به صورت رسمی  بازگشایی شده و سفر به ترکیه دوباره آغاز می‌گردد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1400/04/06

    با سلام میشه در مورد زمان تقریبی بازشدن مرز زمینی وان از طرف ایران اطلاع بدهید ؟! ممنون

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید