جاذبه‌های شهر وان ترکیه | معرفی 10 جاذبه‌ی برتر شهر وان ترکیه
ضحا اکبری 1400/04/02 5395 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


کشور ترکیه یکی از توریست پذیرترین کشورهای دنیاست که همه ساله میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان به خصوص ایران به این کشور سفر می‌کنند. ترکیه شهرهای توریستی زیادی دارد اما یکی از زیباترین و مهم‌ترین آن‌ها شهر وان است، چرا که این شهر دارای قدمت تاریخی طولانی و جاذبه‌های طبیعی فراوان می‌باشد. در این مقاله قصد داریم تا تعدادی از جاذبه‌های گردشگری شهر وان را به شما معرفی کنیم،‌ پس تا انتهای مقاله ما را همراهی نمایید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای وان وارد صفحه "تور وان" شوید.

قلعه‌ی وان

یکی از جذاب‌ترین آثار تاریخی شهر وان قلعه‌ی وان است که قدمت آن به قرن ۹ قبل از میلاد باز می‌گردد. این دژ‌ که در غرب شهر وان و در شرق دریاچه‌ی این شهر قرار دارد،‌ در زمان سلطنت اورارتوها و به دستور پادشاهان این حکومت ساخته شد. امروزه از آن دژ مستحکم و عظیم، تنها دیوارهای بلند و ستون‌های بزرگی باقی مانده است که نشان دهنده‌ی عظمت و شکوه آن در گذشته است. در مناطق دیگری مثل ایران و ارمنستان نیز بناهایی مشابه قلعه‌ی وان وجود دارد که از دوره‌های مادها، هخامنشیان، ساسانیان، اعراب،‌ سلجوقیان،‌ افشاریان، بیزانس و... به جا مانده است. در این قلعه کتیبه‌ای از زمان خشایار شا وجود دارد که به ۳ زبان بابلی، عیلامی و پارسی باستان نوشته شده و یکی از دیدنی‌ترین قسمت‌های قلعه‌ی وان می‌باشد.

قلعه‌ی وان

قلعه‌ی وان

قلعه‌ی وان

آبشار مرادیه

یکی دیگر از دیدنی‌های شهر وان آبشار مرادیه است که در ۸۸ کیلومتری این شهر و در میانه‌ی جاده‌ی وان به دوغوبیازیت قرار دارد. آبشار مرادیه ۶ متر ارتفاع و ۸۰ متر عرض دارد و بسیار زیبا و تماشایی است. در اطراف این آبشار جنگل انبوه و بسیار زیبایی وجود دارد که جذابیت آبشار مرادیه را چندین برابر کرده است. برای رسیدن به آبشار مرادیه باید از روی پلی کابلی و معلق عبور کرد که خود یک تجربه‌ی هیجان انگیز و لذتبخش خواهد بود. در فصول سرد، آب این آبشار یخ زده و هوا بسیار سرد می‌شود، بنابراین در روزهای سرد سال باید تجهیزات لازم و لباس گرم به همراه داشت. اما زیباترین زمان برای سفر به آبشار مرادیه بهار و تابستان است که تماشای آبشار پر آب،‌ غذا خوردن در کلبه‌های چوبی اطراف آبشار و پیاده روی در جنگل‌های منطقه بسیار دلچسب خواهد بود.

آبشار مرادیه

آبشار مرادیه

آبشار مرادیه

موزه‌ی وان

از دیگر جاذبه‌های محبوب شهر وان موزه‌ی این شهر است که به سبب قدمت تاریخی شهر وان یکی از غنی‌ترین موزه‌های کشور ترکیه می‌باشد. این موزه دو سالن اصلی دارد: یکی سالنی که در آن آثار تاریخی نگهداری می‌شود و دیگری سالنی که به قوم نگاری تعلق دارد. در موزه‌ی وان ۱۷۸۰۶ سکه متعلق به دوره‌های گوناگون، ۱۱۴ نسخه‌ی خطی ارزشمند، ۳۳۸ مُهر،‌ ۳ عدد لوح، کمربندهای برنزی، زیور آلات زیبا، ظروف سفالی و... که اکثرا متعلق به دوران اورارتوها می‌باشند، به چشم می‌خورد. همچنین در باغ این موزه سنگ قبرهایی به شکل گوسفند و قوچ قرار دارد که مربوط به آق قویونلوها، قراقویونلوها و سلجوقیان هستند.

موزه‌ی وان

موزه‌ی وان

موزه‌ی وان

دریاچه‌ی وان

بدون شک مهم‌ترین جاذبه‌ی گردشگری شهر وان دریاچه‌ی این شهر است که بزرگ‌ترین دریاچه‌ی کشور ترکیه محسوب می‌شود. این دریاچه ۳۷۵۵ کیلومتر مربع مساحت، ۱۶۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا و بین ۱۷۰ تا ۴۰۰ متر عمق دارد. برخی قسمت‌های آن برای شنا آماده سازی شده و بر روی آن قایق‌هایی برای قایق سواری و گشت و گذار در منطقه وجود دارد. در دریاچه‌ی ‌وان جزایر متعدد و آثار تاریخی فراوانی وجود دارد که همگی از دلایل محبوبیت دریاچه‌ی وان به شمار می‌روند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد دریاچه وان، پیشنهاد می‌کنیم مطلب کاملی که در مورد این دریاچه تهیه کرده‌ایم را در صفحه "دریاچه وان ترکیه | همه چیز در مورد دریاچه وان van lake" مطالعه بفرمایید.

دریاچه‌ی وان

دریاچه‌ی وان

دریاچه‌ی وان

قلعه‌ی هوساپ

قلعه‌ی هوساپ از دیگر آثار تاریخی جذاب شهر وان است که ساخت آن به دوران پادشاهی اورارتوها برمی‌گردد، اما در زمان عثمانیان و به دستور ساری سلیمان بیگ بازسازی شده است. این قلعه در روستای گوزلسو و در فاصله‌ی ۵۰ کیلومتری شهر وان واقع شده و از نقاط محبوب گردشگران به شمار می‌رود. در اطراف قلعه‌ی هوساپ روستایی وجود داشته که به وسیله‌ی برج‌های قلعه حفاظت می‌شده اما امروزه تنها ۳۰ خانه و یک مسجد از آن باقی مانده است.

قلعه‌ی هوساپ

قلعه‌ی هوساپ

قلعه‌ی هوساپ

خانه‌ی گربه‌های وان

قطعا منحصر بفردترین جاذبه‌‌ی شهر وان خانه‌ی گربه‌های این شهر است که در آن گربه‌هایی با ویژگی‌های خاص نگهداری می‌شوند. این مرکز سال‌ها پیش زمانی که دولت ترکیه متوجه شد نسل گربه‌های خاص این کشور در حال انقراض است احداث شد و امروزه تعداد بسیار زیادی گربه‌ در آن زندگی می‌کنند. ویژگی خاص گربه‌های وان این است که سفید و پشمالو هستند، قوی هیکل و قد بلند بوده و چشم‌هایشان یکی آبی و دیگری کهربایی می‌باشد. این گربه‌ها بین ۱۳ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند و بسیار مهربان و انسان دوست هستند.

خانه‌ی گربه‌های وان

خانه‌ی گربه‌های وان

خانه‌ی گربه‌های وان

یدی کلیسه‌ی وان

در ۱۰ کیلومتری شهر وان روستایی به نام یوکاری قرار دارد که یدی کلیسه در آن واقع شده است. این کلیسا شامل دو گروه است که در هر کدام بخش‌های مختلفی وجود دارد. ۵ کلیسای کوچک و بزرگ، یک کتابخانه و یک کلیسا که جدا از کلیساهای دیگر است. این بنا در قسمت بالایی روستای یوکاری قرار دارد و معمولا درب آن قفل است که باید از افرادی که در همسایگی کلیسا زندگی می‌کنند بخواهید که درب را برایتان باز کنند. بنای یدی کلیسه به دلیل عدم رسیدگی مثل قبل چشمگیر نیست اما هنوز شکوه و عظمت خود را حفظ کرده است.

یدی کلیسه‌ی وان

یدی کلیسه‌ی وان

یدی کلیسه‌ی وان

جزیره‌ی آختامار (کلیسای آختامار یا صلیب مقدس)

یکی از جزایر واقع در دریاچه‌ی وان جزیره‌ی آختامار است که بسیار زیبا و دیدنی است و مهم‌ترین جاذبه‌ی آن کلیسای آختامار یا صلیب مقدس می‌باشد. این کلیسا به دستور گاگیک یکم پادشاه وقت اسپورکان، بین سال‌های ۹۱۵ تا ۹۲۱ میلادی و به وسیله‌ی معماری به نام مانوئل ارمنی ساخته شد. معماری کلیسای آختامار بسیار زیباست، این کلیسای مستطیل شکل، دارای دیوارهای خارجی چند وجهی، ۱۶ ضلع و ۸ نورگیر است، ۱۶ نورگیر دیگر نیز در ۴ طرف دیوارهای آن قرار گرفته‌اند. سنگ‌های تشکیل دهنده‌ی این بنا سنگ‌های نارنجی و قرمز خوش رنگ و خوش تراشی هستند و حجاری‌های بسیاری با موضوع داستان‌های کتاب مقدس روی دیوارها مشاهده می‌شود. این بنا در سال ۲۰۰۷ مورد بازسازی قرار گرفت و در سال 2010 میلادی صلیبی روی گنبد آن نصب شد.

جزیره‌ی آختامار

جزیره‌ی آختامار

پارک آبی وان

در میان لیست جاذبه‌های شهر وان، متفاوت‌ترین گزینه پارک آبی این شهر است. این پارک آبی در سال 2011 شروع به کار کرد و هم اکنون نیز با تیم حرفه‌ای خود پذیرای گردشگران می‌باشد. پارک آبی وان اولین پارک آبی سرپوشیده‌ی شهر وان و منطقه‌ی آناتولی است که حدود 1500 متر مربع مساحت دارد و دارای استخری به بزرگی 15 در 45 متر می‌باشد. در این پارک آبی می‌توان علاوه بر شنا و آب بازی به فعالیت‌های دیگری همچون زومبا، یوگا، پیلاتس و... پرداخت، ضمن اینکه در کافه و رستوران آن می‌توان لحظات خوشمزه‌ای را پس از یک روز هیجان انگیز تجربه کرد.

پارک آبی وان

پارک آبی وان

پارک آبی وان

مطالب مرتبط:

لیست تفریحات وان

راهنمای سفر به وان

راهنمای سفر با قطار

راهنمای سفر با اتوبوس و ون

خرید در وان

یکی از عمده‌ترین دلایل سفر گردشگران به خصوص ایرانیان به شهر وان مراکز خرید آن و قیمت پایین پوشاک و برخی اجناس دیگر در این شهر است. شهر وان دارای مراکز خرید و فروشگاه‌های بسیاری است که در مناسبت‌های خاصی همچون سال نو و روز مادر برای اجناس خود تخفیف قرار داده و از این طریق مشتریان فراوانی برای خود دست و پا می‌کنند. از میان مراکز خرید فراوان و معروف شهر وان می‌توان به مرکز خرید اِی وی اِم، مرکز خرید وان اِی او اِم، مرکز خرید آتاسوی آرت، مرکز خرید وی اِی وی اِم و بسیاری مراکز خرید دیگر در این شهر اشاره کرد.

خرید در وان

خرید در وان

خرید در وان

در این مقاله شما را با تعدادی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهر زیبای وان آشنا کردیم، در صورتی که تمایل داشتید به این شهر جذاب و دیدنی سفر کنید می‌توانید به قسمت شهر وان در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید