بهترین تفریحات وان ترکیه | لیست 10 تفریح برتر شهر وان
شراره رحیمی 1399/04/17 35754 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در سال‌های اخیر کشور ترکیه با داشتن شهرهایی با جاذبه‌های چشم‌نواز و متفاوت در صنعت گردشگری رشد چشم‌گیری داشته است. از جمله این شهرها وان ترکیه می‌باشد که سالانه ایرانی‌ها از متقاضیان سفر به این شهر می‌باشند. شهر وان از شهرهای پرطرفدار، ساحلی و زیبای ترکیه است که در شرق این کشور واقع شده است و پر از شگفتی‌های منحصر به فرد می‌باشد. در طول تاریخ پادشاهی‌ها و تمدن‌های مختلف همانند ارمنی‌ها، عثمانی‌ها، سلجوقیان و رومی‌ها در این سرزمین زندگی ‌کرده‌اند. هر کدام از این حکومت‌ها بقایای ارزشمند و با شکوهی را از خود برای نسل‌های آینده به یادگار گذاشته‌اند که امروزه گردشگران را شیفته خود می‌کنند. به علاوه طبیعت شهر وان نیز به دلیل وجود بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه و دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه بسیار چشم‌نواز و زیبا می‌باشد. به طور کلی در این منطقه جاذبه‌های تفریحی و تاریخی فراوانی برای بازدید وجود دارد که در این مقاله از کایت قصد داریم لیستی از تفریحات برتر شهر وان ترکیه را برای شما شرح دهیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای وان وارد صفحه "تور وان" شوید و برای مشاهده تمامی جاذبه‌های توریستی شهر وان به همراه تصاویر آن‌ها به صفحه "جاذبه‌های وان ترکیه" مراجعه نمایید.

مکان‌های تفریحی وان ترکیه

جالب است بدانید که شهر وان ترکیه از نظر فرهنگ تفاوت چندانی با ایران ندارد و به دلیل فاصله بسیار کم با ایران به راحتی می‌توان از مرز زمینی با تور وان یا با خودرو شخصی به این شهر سفر کرد. این شهر مرزی به دلیل داشتن جاذبه‌های بسیار زیبا و فراوان پاسخگوی هر نوع سلیقه‌ای می‌باشد که قطعا با سفر به این شهر می‌توانید لحظات هیجان‌انگیزی را تجربه کنید. جاهای دیدنی تاریخی و طبیعی شهر وان، هم طبیعت بکر و زیبای شرق ترکیه را به نمایش می‌گذارد و هم شگفتی‌های میراث دوران تاریخی ترکیه را با شما سهیم می‌شود. از این رو این شهر مرزی بسیار مورد توجه گردشگران ایرانی می‌باشد که بدون شک با سفر به آن‌جا به اکتشافی‌ترین سفر عمرشان خواهند رفت. در این بخش با کایت همراه باشید تا با لیست 10 تفریح برتر شهر وان آشنا شوید.

  • دریاچه وان

دریاچه زیبای وان جزو اصلی‌ترین جاذبه‌های شهر وان به شمار می‌رود که در غرب این شهر و کوه بلند سبحان واقع شده است. همان طور که گفته شد این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه است که وسعت آن تقریبا حدود 3755 کیلومتر مربع، طول آن 120 کیلومتر و پهنای آن 80 کیلومتر می‌باشد. آب دریاچه وان شور است و به همین علت برای آشامیدن و کشاورزی مناسب نیست. دریاچه وان دارای یک ساحل شنی بسیار زیبا می‌باشد که محل بسیار مناسبی برای دوست‌داران آرامش است. در قسمت‌هایی از دریاچه محیط‌هایی فقط به شنا کردن اختصاص دارد. به علاوه سایر تفریحات آبی همانند ماهی‌گیری و قایق سواری نیز برای گردشگران در سواحل دریاچه وان وجود دارد. کوه آتشفشان نمرود نیز در نزدیکی دریاچه وان واقع شده است به گونه‌ای که فوران‌های کوه باعث بسته شدن خروجی دریاچه شده است.

دریاچه وان

  • موزه وان

موزه وان نیز جزو اصلی‌ترین تفریحات وان ترکیه می‌باشد که سازه‌ها و آثار بسیار مهمی در آن‌جا نگهداری می‌شود. هر یک از این سازه‌ها مربوط به دوره‌های تاریخی مهمی همانند دوره‌ی ترک‌های عثمانی، دوره‌ی ما قبل تاریخ و دوره‌ی آرارات‌ها می‌باشد. علاوه بر آن قسمت جالبی از موزه‌ی شهر وان به قتل عام خونینی که در این منطقه اتفاق افتاده است، می‌پردازد. این موزه نیز همانند سایر موزه‌ها به بخش‌های متفاوتی تقسیم می‌شود که در حیاط درونی لوح‌هایی با کنده‌کاری‌های باستانی و خط میخی وجود دارد. هم‌چنین در حیاط موزه نیز مقبره‌هایی از اورارتین‌ها و کتیبه‌ها و آثار سفالی وجود دارد. جالب است بدانید که به همراه آثار تاریخی لوازم برنزی، طلا، جواهرات و سکه‌هایی نیز در این موزه به چشم می‌خورد.

  • جزیره آختامار

جزیره آختامار نیز از مکان‌های تفریحی شهر وان می‌باشد که بازدید از آن بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود. در مورد جزیره آختامار افسانه‌های عاشقانه‌ای وجود دارد که نام این جزیره از روی این افسانه‌ها برداشته شده است. گفته می‌شود مردی عاشق یکی از دختران این جزیره بوده است که دریاچه وان را به عشق دیدن دختر هر شب پارو می‌زده است تا این‌که یک شب گرفتار صاعقه و طوفان می‌شود و قایقش در دریاچه وان غرق می‌شود. در خلال مبارزه با امواج سنگین و تلاش برای زنده ماندن نام عشقش که "تامار" بوده است را فریاد می‌زند: آه... تامار... . از اینجا بوده است که نام این جزیره را آهتامار یا آختامار گذاشته‌اند. زیباترین و هیجان‌انگیزترین بخش این جزیره مربوط به کلیسای بزرگ ارمنی می‌باشد که تقریبا 915 سال قدمت تاریخی دارد. معماری کلیسا اولین چیزی است که نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند و به علاوه آثار روی دیوارهای خارجی کلیسا نیز بسیار زیبا هستند و الگوی آن از تصاویر انجیل برداشته شده است.

  • کلیسای صلیب مقدس

کلیسای صلیب مقدس بر بلندای کوه‌های جزیره آختامار واقع شده است که دریاچه وان آن را تحت سلطه خود درآورده است. این کلیسا بین سال‌های 915 تا 921 بنا شده است که وظیفه ساخت آن بر عهده‌ی تردات مندت بوده است. این کلیسا از جمله تفریحات وان و بزرگ‌ترین جاذبه جزیره آختامار به شمار می‌رود. علاوه بر بخش مذهبی، این بنا از نظر معماری و فرهنگ نیز کاملا منحصر به فرد است و تا به امروز چندین بار ترمیم شده است که اخرین مرحله ترمیم به سال 2005 برمی‌گردد. برای ساخت کلیسا از سنگ‌های بسیار زیبای توفا که از معادن جزایر استخراج شده بودند، استفاده شده است که به همراه نقاشی‌های زیبای درون کلیسا گردشگران را به وجد می‌آورد.

کلیسای صلیب مقدس

  • کاووس تپه

قلعه‌ی کاووس تپه از قلعه‌های بسیار بی‌نظیر و شگفت‌انگیز است که مربوط به پادشاهی باستانی آرارات می‌باشد و در زمان ساردوری دوم ساخته شده است. کاووس تپه متعلق به شهر ساردورینی و از مکان‌های تفریحی شهر وان ترکیه می‌باشد. در این قلعه چند سطح سازه به چشم می‌خورد که از سنگ‌های کنده‌کاری شده و بریده شده بنا شده است. در قلعه بالایی نیز معبدی وجود دارد که برای پرستش خدای آن زمان یا هالدی از آن استفاده می‌شده است. در بخش پایینی قلعه نیز انبارهایی برای ذخیره‌ی شراب و حبوبات ساخته شده است. به علاوه معبد دیگری نیز برای پرستش خدای ایرماشی آن‌ها بنا شده است.

  • قلعه‌ی هوساپ

قلعه‌ی هوساپ، قلعه‌ای قرون وسطایی و با شکوهی است که در حاشیه‌ی ساحل صخره‌ای رودخانه هوساپ شهر وان بنا شده است. معماری ماهر و بی‌نظیر این بنا توسط فرد کردی بن نام سلیمان محمودی در سال 1643 انجام شده است که گفته می‌شود پادشاهان پس از اتمام بنا دست معمار را بریده‌اند تا دیگر نتواند بنایی رقیب و مشابه با این قلعه بسازد. این قلعه دارای دو بخش درونی و بیرونی است که 40 برج حفاظت قسمت بیرونی و پوشش دهی را بر عهده داشتند، ضمن این‌که سازه‌های دیگر همانند مسجد نیز در این بخش قلعه وجود داشته است. این ساختمان شامل سه حیاط محصور در دیوار بوده است و به نوعی سازه‌ای استراتژیک می‌باشد که قلعه را به دو سطح تقسیم کرده است. در سطح بالاتر برج دیده‌بانی و در سطح پایین‌تر ورودی، استحکامات و نگهبانان قرار داشته است.

  • آبشار مرادیه

این آبشار فوق‌العاده زیبا و شگف‌انگیز در فاصله 80 کیلومتری از شهر مرزی وان دقیقا در کنار جاده قرار دارد. در روبه‌روی آبشار برای گردشگران پل معلقی احداث شده است تا بتوانند آبشار را بهتر مشاهده کنند. نام این آبشار از اسم پادشاه عثمانی سلطان مراد ششم برداشته شده است که در زمان لشکرکشی به بغداد در کنار این آبشار چادر برپا کرده بوده است. در کنار آبشار مرادیه سوغاتی فروش و یک چایخانه قرار دارد که میتوانید خودتان را به صرف یک چای دعوت کنید و از منظره زیبای آبشار نهایت لذت را ببرید. به علاوه این آبشار محل بسیار مناسبی برای پیکنیک خانوادگی است که به هیچ وجه نباید هنگام سفر به وان بازدید از آن را از دست داد.

آبشار مرادیه

  • اسکله وان

قدم زدن در اسکله وان از دیگر تفریحات شهر وان می‌باشد که محیطی آرام دارد و همیشه نسیم خنکی در آن در حال وزیدن است. در اطراف اسکله تعدادی رستوران، اغذیه فروشی خیابانی و یک شهربازی نیز وجود دارد. این اسکله جزو جاذبه‌های تفریحی بسیار زیبای شهر وان می‌باشد که می‌توانید مناظر حیرت‌انگیزی از دریاچه وان را از این اسکله مشاهده کنید.

  • مسجد بزرگ وان

مسجد بزرگ وان نیز از جمله مکان‌های تفریحی شهر وان می‌باشد که قدمت آن مربوط به دوره سلجوقی می‌باشد و شامل مناره و دیوارهای اصلی است. در سمت غربی این مسجد بخشی از یک دیوار که مربوط به دوره عثمانی است به چشم می‌خورد که در مجاورت مسجد کاملا سالم باقی مانده است. مسجد بزرگ وان بعد از فرو ریختن سقفش در زلزله سال 1844 کاملا متروک شد و در جنگ جهانی اول نیز آتش گرفت و سرانجام به وضع امروزی در آمده است. در شهر وان شما می‌توانید به راحتی به این مسجد دسترسی پیدا کنید و با بازدید از این مسجد با فرهنگ و تاریخ این منطقه بیشتر آشنا شوید.

  • توشپا

شهر تاریخی توشپا دقیقا در کنار قلعه وان واقع شده است. این شهر قبل از میلاد در قرن نهم پایتخت اورارتو بوده است. شهر توشپا در واقع شهر قدیمی وان بوده است که بقایای آن در شرق دریاچه و در غرب شهر وان قرار دارد. بقایای به دست آمده از این منطقه نشان می‌دهد که قدمت سکونت بشر در منطقه وان به 5 هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد. شما می‌توانید در بازدید از سایر مکان‌های تفریحی وان سری هم به شهر قدیمی توشپا بزنید.

توشپا

سخن پایانی

به عنوان سخن پایانی توصیه می‌شود تا جای ممکن در فصل زمستان به شهر وان سفر نکنید تا بتوانید از تمامی تفریحات وان نهایت استفاده را کنید. این شهر از آن‌جایی که در اقلیم قاره‌ای مرطوب قرار گرفته است، زمستان‌هایی بسیار سرد و تابستان‌هایی گرم دارد. البته ناگفته نماند که ما ایرانی‌ها چنین هوایی را بسیار تجربه کرده‌ایم و آب و هوای شهر وان برایمان بسیار دور از انتظار نیست.توجه داشته باشید که هوای شهر وان در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد بسیار گرم و در ماه بهمن بسیار سرد می‌باشد. بارانی‌ترین اوقات شهر وان نیز مربوط به اوایل سال یعنی فروردین و اردیبهشت ماه می‌باشد. در نهایت می‌توان گفت بهترین زمان سفر به شهر وان بین ماه‌های خرداد تا آبان می‌باشد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید