چرا تور وان با قطار برگزار نمی‌شود | آخرین اخبار قطار تهران وان
ضحا اکبری 1401/09/24 8816 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

شهر وان یکی از شهرهای زیبای کشور ترکیه است که در فاصله‌ی کمی تا مرز ایران قرار دارد، همین موضوع سبب شده ایرانی‌های بسیاری تمایل داشته باشند تا به این شهر دیدنی سفر کنند. این شهر در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد اصلیِ سفر ایرانی‌ها تبدیل شده و افراد زیادی علاقه دارند که با سفر به این شهر بتوانند از جاذبه‌های گردشگری‌اش دیدن کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد قطار تهران وان و دلیل اینکه دیگر تورهایی که مسافران را با قطار به وان می‌برند، برگزار نمی‌شود صحبت کنیم، لطفا ما را تا پایان مقاله همراهی نمایید.

قطار تهران وان

به دلیل نزدیک بودن شهر وان به ایران، ایرانی‌ها بیشتر با خودروی شخصی به این شهر می‌رفتند، تا اینکه چندین سال پیش با توافقی که بین 2 کشور ایران و ترکیه صورت گرفت، قرار شد که قطاری مسافران را مستقیما از تبریز به وان و برعکس جابجا کند. این قطار شروع به فعالیت کرد و مسافران نیز بسیار راضی بودند، چرا که هم از نظر مادی بسیار مقرون به صرفه بود، هم سفر راحتی محسوب می‌شد و هم مدت زمان سفر کوتاه و در حدود 8 ساعت بود. اما در سال‌های اخیر زمزمه‌های جایگزینیِ قطار تهران وان به جای قطار تبریز وان قوت گرفت و در نهایت در تیر ماه سال 1398 این قطار رسما فعالیت خود را آغاز نموده و جایگزین قطار پرطرفدار تبریز وان شد. البته قطار تهران وان در ایستگاه تبریز هم مسافر گیری می‌کند، افراد می‌توانند در این ایستگاه نیز سوار این قطار شده و به شهر وان بروند. مدت زمان سفر با قطار تهران وان در حدود 28 ساعت است، این زمان با احتساب وقت‌هایی است که مسافران برای انجام تشریفات گمرکی در 2 ایستگاه رازی و کاپیکوی معطل می‌شوند.

مسیر قطار تهران وان

ایستگاه اول قطار تهران وان، ایستگاه راه آهن تهران است، مسافران در این ایستگاه سوار قطار شده و تا تبریز دیگر کسی سوار قطار نمی‌شود، این قطار در مسیر خود از ایستگاه‌های زنجان، تبریز، سلماس، رازی و کاپیکوی عبور کرده و در نهایت به ایستگاه وان می‌رسد. توقف در ایستگاه زنجان 15 دقیقه، در ایستگاه تبریز 6 ساعت و در 2 ایستگاه رازی و کاپیکوی 2 ساعت است، در ایستگاه رازی مسافران از قطار پیاده شده و منتظر می‌مانند تا در پاسپورتشان مهر خروج از کشور زده شود، در ایستگاه کوپیکویِ ترکیه نیز مهرِ ورود به کشور ترکیه در پاسپورت مسافران می‌خورد. نهایتا پس از گذشت بیش از 24 ساعت قطار به شهر وان رسیده ومسافران می‌توانند از قطار پیاده شوند.

قیمت بلیط قطار تهران وان

قیمت بلیط قطار تهران وان، بر پایه‌ی یورو محسابه می‌شود، بنابراین با تغییر قیمت یورو، قیمت بلیط این قطار نیز تغییر خواهد کرد. در هر صورت سفر به وان با قطار از سفرهای هوایی مقرون به صرفه‌تر بوده و بیشترِ افراد می‌توانند از پس خرید این بلیط برآیند.

خدمات قطار تهران وان

قطار تهران وان قطاری کوپه‌ای است که هر کوپه‌ی آن 4 نفره می‌باشد، این قطارها امکانات و خدمات بسیار مناسبی دارند از جمله:

  • مجهز بودن کوپه‌ها به سیستم تهویه
  • سیستم سرمایش و گرمایش در هر کوپه
  • داشتن بوفه‌ای با انواع مواد غذایی
  • ارائه‌ی آبمیوه، کیک، چای و بیسکوییت به مسافران به عنوان میان وعده
  • نمایش فیلم و پخش موسیقی در تلویزیون‌های ال سی دی که در هر کوپه وجود دارد
  • ارائه‌ی صبحانه با هزینه‌ی اضافی

علت توقف حرکت قطارهای تهران وان

در حالی که چند ماهی بیشتر از شروع فعالیت قطارهای تهران وان نگذشته بود، با شیوع بیماریِ کرونا در سراسر جهان، کشورهای مختلف از ورود مسافر به داخل مرزهایشان جلوگیری کردند، کشور ترکیه هم از این قاعده مستثنی نبود و اجازه‌ی سفر به داخل کشورش را نمی‌داد. در همین زمان حرکت قطارهای تهران وان نیز متوقف شده و این قطارها دیگر فعالیت نکردند. اکنون که در حدود 3 سال از این همه گیری گذشته و با گسترش واکسیناسیون، کرونا در سراسر دنیا کنترل شده است، مسافرت‌های خارجی نیز آغاز شده، اما قطارهای تهران وان تنها به صورت باری فعالیت دارند و مسافران را جابجا نمی‌کنند. البته ممکن است به زودی این رویه تغییر کرده و حرکت این قطارها برای جابجاییِ مسافر از سر گرفته شود.

در این مقاله در مورد قطارهای تهران به وان صحبت کرده، خدماتش را برشمردیم و دلیل عدم فعالیت آن‌ها را برایتان بازگو کردیم، سفر به کشورهای خارجی با قطار لذت فراوانی دارد که امید است با حرکت دوباره‌ی قطارهای تهران وان، باز هم مسافران ایرانی بتوانند از تورهای وان با قطار استفاده کرده و این لذت فراوان را تجربه نمایند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید