غذاهای خیابانی تایلند | معرفی 15 غذای خیابانی تایلند
ضحا اکبری 1399/07/22 6938 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



شاید عده‌ای سفر به شهرها و کشورهای مختلف جهان را تنها بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن شهر و کشور یا لذت بردن ازآب و هوای آن‌ها بدانند اما برای بعضی دیگر اینکه در مقصد سفرشان چه چیزی بخورند هم بسیار مهم است، توجه به غذاهای قسمت‌های مختلف جهان و چشیدن آن‌ها علاوه بر اینکه باعث می‌شود از طعمشان لذت ببرید سبب می‌گردد که با بخشی از فرهنگ و آداب مردم آن ناحیه نیز آشنا شوید.در این مقاله قصد داریم تا شما را با غذاهای خیابانی کشور تایلند که همواره یکی از هیجان انگیزترین قسمت‌های سفر به این کشور می‌باشد آشنا کرده و در مورد آن‌ها توضیحاتی ارائه کنیم، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای تایلند وارد صفحه "تور تایلند" شوید.

غذاهای خیابانی تایلند

تایلند یکی از کشورهای شرق آسیاست که کشوری توریست پذیر بوده و همه ساله میلیون‌ها گردشگر خارجی را پذیرا می‌باشد. این توریستی بودن تایلند باعث شده که رستوران‌های این کشور همواره با بالاترین کیفیت از میهمانان خود پذیرایی کرده و بهترین و لذیذترین غذاها را ارائه دهند، با این وجود غذا خوردن در خیابان‌های تایلند بخش جدا نشدنی سفر هر توریست خارجی به این کشور می‌باشد. در خیابان‌های تایلند به خصوص در شب می‌توانید انواع و اقسام غذاها، سوپ‌ها، پیش غذاها، سالادها و دسرها را با قیمتی ارزان میل کنید، این کار مزیت‌های فراوانی دارد هم غذای خوشمزه می‌خورید، هم پول کمی بابت غذا پرداخت می‌کنید و هم در حین خوردن غذا می‌توانید با مردم محلی و فرهنگشان بیشتر آشنا شوید. در ادامه با تعدادی از غذاهای خیابانی تایلند آشنا می‌شویم:

غذاهای خیابانی تایلند

  1. پاد تای (pad thai)

پاد تای یکی از غذاهای ملی تایلند و در نزد مردم این کشور بسیار محبوب است، این غذا بیشتر در غذاخوری‌های خیابانی سرو می‌شود اما امروزه برخی رستوران‌های تایلند هم این غذا را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. در زمان جنگ جهانی دوم بود که پاد تای به غذای ملی تایلند مبدل شد، این غذا که بسیار مقوی و سریع است در سال ۲۰۱۱ به وسیله‌ مخاطبان سی ان ان از بین ۵۰ غذای موجود در لیست خوشمزه‌ترین غذاها جایگاه پنجم را از آن خود کرد که نشان می‌دهد این غذا واقعا خوش طعم می‌باشد. ماده‌ی اصلی پاد تای نودل برنج است که آن را با پنیر توفو و نیمرو مخلوط کرده، با شکر، فلفل قرمز، سیر یا پیاز، میگوی خشک، سس ماهی و تمبر هندی طعم دار کرده و  به همراه بادام زمینی تفت داده شده و برش‌های لیمو سرو می‌کنند.

پاد تای

پاد تای

پاد تای

  1. اسپرینگ رولز (spring rolls)

اسپرینگ رولز یکی از غذاهای خیابانی و اصیل تایلند است که بین ایرانی‌ها طرفداران بسیاری دارد، زیرا طعم آن به سلیقه‌ی ما ایرانی‌ها بسیار نزدیک است. علاوه بر این قیمت ارزانی هم دارد پس هنگام سفر به تایلند بسیار مقرون به صرفه است. به تازگی این غذا در برخی رستوران‌های ایران هم سرو می‌شود. نحوه‌‌ی پخت این غذا به این صورت است که گوشت خوک یا میگو را با ادویه‌ها و سبزیجات مختلف طعم دار کرده، داخل خمیری به نام فیلو که از خمیرهای اصیل تایلند است پیچیده و سرخ می‌کنند و همراه با سس مخصوصی سرو می‌نمایند.

اسپرینگ رولز

اسپرینگ رولز

اسپرینگ رولز

  1. گای تاد (gai thad)

گای تاد در واقع یک نوع جوجه است که غذای ملی تایلند به حساب نمی‌آید اما نزد مردم این کشور بسیار محبوب است و در همه جای تایلند می‌توانید آن را پیدا کنید. برای تهیه‌ی این غذا ران یا بال مرغ را در انواع و اقسام ادویه‎‌ها و آرد برنج غلتانده و روی آن سس چیلی می‌ریزند. در هنگام سرو نیز کنار گای تاد از برنج چسبناک و خمیر فلفل استفاده می‌شود.

گای تاد

گای تاد

  1. کای جئو (kai jeow)

کای جئو نام یک املت تایلندی است که بخاطر قیمت پایینش مورد علاقه‌ی مردم تایلند می‌باشد، این غذا یک غذای خیابانی است که در هر ساعتی از شبانه روز می‌توان آن را در هر مکانی پیدا کرد. برای تهیه‌ی این غذا تخم مرغ را به همرا سس ماهی، فلفل و سبزیجات طعم دار هم زده و و آن را سرخ می‌کنند، به طوری که داخل آن نرم و بیرونش برشته و طلایی شود. کای جئو را هم به عنوان خورشت کنار برنج و هم کنار سس ماهی و سس چیلی سرو می‌کنند.

کای جئو

کای جئو

کای جئو

  1. کائو نیاو ما موآنگ (kao niao ma muang)

کائو نیاو ما موآنگ یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و در عین حال ساده‌ی تایلند است که در غذاخوری‌های خیابانی این کشور به فراوانی وجود دارد، این غذا طعم خاص و متفاوتی دارد و چشیدن آن تجربه‌ی شیرینی خواهد بود. برای تهیه‌ی این غذا روی برنج چسبناک شیره‌ی نارگیل ریخته و صبر می‌کنند این شیره به خورد برنج برود تا برنج بافتی نرم و طعمی شیرین پیدا کند، سپس مانگوی تازه را تکه تکه کرده و هنگام سرو کنار غذا قرار می‌دهند. بهترین زمان میل کردن این غذا از ماه آوریل تا ماه می است که فصل رویش مانگو است و این میوه فراوان می‌باشد.

کائو نیاو ما موآنگ

کائو نیاو ما موآنگ

کائو نیاو ما موآنگ

  1. هو ماک پلا (ho mak pla)

هو ماک پلا یکی از غذاهای پرطرفدار با طعمی بسیار قوی است چرا که ماده‌ی اصلی در پخت آن کاری می‌باشد. این غذای خوشمزه از قرار دادن کاری که در برگ درخت موز ریخته شده در آتش و پخت آرام آرام آن به دست می‌آید. نحوه‌ی پخت این غذا همانند طعمش بسیار مورد توجه می‌باشد.

هو ماک پلا

هو ماک پلا

هو ماک پلا

  1. سالاد پاپایای سبز (green papaya salad)

سالاد پاپایا یکی از سالادهای لذیذ و پرطرفدار در دنیاست که به سبب داشتن مواد اولیه‌ی مفید و املاح و ویتامین‌هایی نظیر ویتامین آ، ویتامین سی و آهن می‌تواند یک وعده غذای اصلی باشد. در تایلند دو نوع سالاد پاپایا وجود دارد، یکی سالاد پاپایا تای و دیگری سالاد پاپایا بواء. مردم بیشتر قسمت‌های تایلند از سالاد نوع اول و مردم منطقه‌ی ایسان که با کشور لائوس هم مرز است از نوع دوم استفاده می‌کنند. مواد تشکیل دهنده‌ی سالاد پاپایا عبارتند از پاپایای سبز، گوجه فرنگی، مقدار کمی هویج، سیر خام، فلفل تازه سبز و قرمز، لوبیا سبز، تمبر هندی، شکر نارگیل یا شکر خرما، سس ماهی یا سویا، میگوی خشک شده، بادام زمینی و لیموی تازه. برای تهیه‌ی این سالاد هویج و پاپایا را رنده کرده و بقیه‌ی مواد را در هاون باهم می‌کوبند تا آب مواد با هم ترکیب شود در نهایت تمبر هندی حل شده در آب، شکر، آب لیموی تازه، هویج و پاپایای رنده شده و میگوهای خشک شده را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط می‌کنند. این سالاد لذیذ به دلخواه در کنار برنج یا همراه با مرغ، ماهی و گوشت سرو شده و چشیدن طعم آن به همه‌ی افرادی که به تایلند سفر می‌کنند پیشنهاد می‌شود.


مطالب مرتبط:

بهترین سواحل پاتایا

عجیب‌ترین غذاهای تایلند

همه چیز در مورد جشن آب تایلند


سالاد پاپایای سبز

سالاد پاپایای سبز

سالاد پاپایای سبز

  1. گوای تئو (guay teow)

در تایلند هر نوع سوپی با هر نوع مواد اولیه با نام کلی گوای تئو شناخته می‌شود، این سوپ‌ها می‌توانند از آب گوشت یا مرغ، تخم مرغ، برنج، نودل، فلفل، آب لیمو ترش، سس ماهی، گوشت به صورت کوفته قلقلی، لوبیا، جوانه‌ی گیاهان مختلف و... تهیه شوند چرا که تنوع این غذا در تایلند بسیار زیاد است و صدها نوع سوپ مختلف در این کشور طبخ می‌شود.

گوای تئو

گوای تئو

گوای تئو

  1. فت کپراو (phat kaprao)

یکی از غذاهای محبوب تایلند به خصوص در بین گردشگران خارجی فت کپراو است که بیشتر در غذاخوری‌های خیابانی یا رستوران‌های محلی عرضه می‌شود. ماده‌ی اصلی این غذا گوشت خوک است که می‌توان آن را با گوشت مرغ یا میگو هم طبخ کرد. فت کپراو با فلفل تند و ریحان شیرین طعم دار شده و به همراه برنج و با چاشنی‌های مخصوص به خود مثل تخم مرغ سرخ شده، سس ماهی یا لیمو سرو می‌شود.

فت کپراو

فت کپراو

فت کپراو

  1. روتی (roti)

روتی در واقع دسری بسیار خوش طعم است که متعلق به کشور تایلند نیست و از کشورهای دیگر وارد فرهنگ غذایی مردم این سرزمین شده است. این دسر عالی همچون کرپ یا پنکیک است که درون آن را با موز، سس شکلات، شیر غلیظ، نارگیل و... پر کرده، مثل بقچه تا می‌کنند، درون روغن سرخ نموده و در پایان به صورت لقمه‌ای برش می‌زنند. همه‌ی این مراحل در دکه‌ها یا چرخ دستی‌های فروشندگان خیابانی انجام می‌گیرد.

روتی

روتی

  1. سوم تام (som tom)

سوم تام یکی از غذاهای محبوب و متنوع تایلند است که در همه‌ی غذاخوری‌های خیابانی یافت می‌شود. برای تهیه‌ی این غذا موادی همچون پاپایای سبز رنده شده، لوبیا سبز، میگوی خشک شده، بادام زمینی، هویج رنده شده، ماهی خرد شده، سیر، جوانه‌ی لوبیا، مقدار زیادی فلفل، آب لیمو و ادویه‌های فراوان  را در هاون آن قدر با هم می‌کوبند تا طعم مواد حسابی به خورد همدیگر برود. این غذا بسیار تند و تیز است و اگر کسی به این طعم تند علاقه نداشته باشد باید از فروشنده بخواهد که سوم تام را برای او بدون ادویه آماده کند.

سوم تام

سوم تام

سوم تام

  1. کلوای تاد (kluay tod)

کلوای تاد یکی از دسرهای بسیار خوش طعم تایلند است که طرفداران زیادی در بین تایلندی‌ها دارد. برای تهیه‌ی این دسر موزهای کوچکی را که هنوز نرسیده‌اند در روغن داغ سرخ کرده و پس از سرخ کردن آن‌ها را در کنجد و خمیر نارگیل خشک می‌غلتانند. روی موزها کاملا برشته و طلایی شده و داخلشان نرم و خمیری می‌شود. ترکیب طعم موز و نارگیل و کنجد باعث شده مزه‌ی این دسر بی نظیر و به یاد ماندنی شود.

کلوای تاد

کلوای تاد

  1. پاد سی ایو (pad see eiv)

پاد سی ایو در واقع همان اسپاگتی است که همراه آن گوشت‌های قلقلی قرار می‌گیرد. این غذا از نوارهای پهن برنج سفید، گوشت (که می‌تواند گوشت خوک، گاو یا مرغ باشد)، و کلم سفید یا کلم بروکلی که با سس سویا طعم دار شده تهیه می‌شود. ادویه‌ی این غذا خیلی زیاد نیست و برای کسانی که علاقه‌ای به غذاهای تند و پر ادویه ندارند گزینه‌ی بسیار مناسبی می‌باشد، برای اینکه طعم بیشتری پیدا کند قبل از خوردن می‌توانید کمی فلفل یا سرکه به آن اضافه کنید.

پاد سی ایو

پاد سی ایو

پاد سی ایو

  1. پاد کرا پائو (pad kra pao)

پاد کرا پائو یکی دیگر از غذاهای تند و پر ادویه‌ی تایلندی است که تنها افرادی که به این نوع غذاها علاقه دارند از خوردن آن لذت می‌برند. گوشت خوک یا مرغ، فلفل و ریحان تایلندی مواد تشکیل دهنده‌ی این غذا هستند که برای طبخ آن گوشت را چرخ کرده به همراه ریحان و فلفل روی حرارت آن قدر هم می‌زنند تا گوش طعم بگیرد. قرار گرفتن فلفل و ریحان در کنار هم طعم آن را بسیار تند می‌کند اما شما می‌توانید از فروشنده بخواهید که این غذا را با تندی کمتری برای شما آماده کند. در کنار پاد کرا پائو هنگام سرو برنج، نیمرو و تکه‌های گوشت قرار می‌گیرد.

پاد کرا پائو

پاد کرا پائو

پاد کرا پائو

  1. مو پینگ (moo ping)

مو پینگ اسنکی است که از گوشت خوک تهیه می‌شود، این اسنک بسیار لذیذ و پر طرفدار است و در همه‌ی غذا خوری‌ها و دکه‌های خیابانی تایلند پیدا می‌شود. برای طبخ این غذا گوشت خوک را در سیخ‌های چوبی کرده، آن‌ها را سرخ می‌کنند و به همراه برنج و سس مخصوص سرو می‌نمایند، هر فروشنده سس مخصوص به خود را با شکر، سس سویا و سیر تهیه می‌کند.

مو پینگ

مو پینگ

مو پینگ

در این مقاله شما را با 15 مورد از غذاهای لذیذ خیابانی تایلند آشنا کردیم که سفر به تایلند بدون چشیدن طعم آن‌ها ناقص می‌ماند. اگر قصد سفر به تایلند را دارید به قسمت تایلند در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید