آبشار ویسادار | تصاویر و راهنمای بازدید از جذاب‌ترین آبشار شمال
زهرا نیرومند 1401/06/20 3786 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


گیلان، یکی از سرسبزترین و زیباترین استان‌های کشورمان است. این استان در بخش شمالی ایران واقع شده و جاذبه‌های طبیعی متنوعی را در خود جای داده است. استان گیلان در کنار سواحل زیبای دریای خزر،  جنگل‌های سرسبز و ییلاقات بکر و خوش آب‌وهوایش، جاذبه‌های طبیعی دیگری نیز دارد که از میان آن‌ها می‌توان به آبشار ویسادار اشاره کرد. ویسادار سومین آبشار مرتفع استان گیلان است. این آبشار در دل جنگل‌های سرسبز تالش قرار دارد و چشم‌اندازهای زیبایی را به نمایش می‌گذارد. در این مقاله به معرفی آبشار ویسادار می‌پردازیم و راهنمای دسترسی و بازدید از آن را نیز در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید تا با سومین آبشار مرتفع گیلان آشنا شوید.  

آشنایی با آبشار ویسادار  

آبشار ویسادار  یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان گیلان است. این آبشار در نزدیکی رضوان‌شهر و در میان جنگل‌های سرسبز تالش واقع شده است. ویسادار از کوه‌های تالش سرچشمه می‎گیرد و پس از گذر از منطقه پره‌سر و رودخانه لمیر، به دریای خزر می‌ریزد. این آبشار حدود 15 متر ارتفاع دارد و عنوان سومین آبشار مرتفع گیلان را به خود اختصاص داده است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ویسادار که آن را از دیگر آبشارهای شمال ایران متفاوت می‌کند، شکل منحصربفرد آن است. آب ویسادار از سنگی نیم‌دایره‌ای شکل به سمت پایین سرازیر می شود و از میان صخره‌های لایه لایه عبور می کند و در نهایت به درون حوضچه‌ای که در زیر آن قرار دارد، می‎ریزد. ریزش زیبای آبشار در کنار طبیعت سرسبز اطراف، ویسادار را به یکی از جذاب‌ترین آبشارهای گیلان تبدیل کرده است.

منطقه ویسادارآب‌وهوایی مطبوع دارد و یکی از بهترین مکان‌ها برای گردش خانوادگی محسوب می‎شود. می توانید ساعاتی در اطراف آبشار بنشینید و از زیبایی‌های بی‌نظیر آن لذت ببرید. اگر اهل آب‌تنی هستید، در حوضچه زیر آبشار شنا کنید و اگر به عکاسی علاقه‌مندید، قاب‌هایی زیبا از طبیعت اطراف را به ثبت برسانید. تماشای باریکه‌های نور خورشید که از لابلای درختان به چشم می خورد و شنیدن صدای پرهیاهوی آب که از ارتفاع 15 متری به سمت پایین سرازیر می‌شود، از جمله جذابیت‌های ویسادار است. در بازدید از ویسادار این فرصت را دارید که در میان درختان بلند و انبوه قدم بزنید و به جنگل‌نوردی بپردازید. یک پل فلزی نیز در مقابل آبشار ویسادار وجود دارد که امکان تماشای آبشار و چشم‌اندازهای زیبای اطراف آن را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند.

آبشار ویسادار

جاهای دیدنی اطراف آبشار ویسادار

اگر به استان گیلان و آبشار زیبای ویسادار سفر کردید، بازدید از جاذبه‌های اطراف آبشار را از دست ندهید.  از هر مسیری که به سمت این آبشار بروید، جاذبه‌های طبیعی متعددی را در راه خواهید دید. مکان‌هایی معروف و شناخته شده مانند جنگل فندقلو و گردنه حیران از جمله جاذبه‌های اطراف آبشار ویسادار هستند که در مسیر دسترسی به آن قرار دارند. برای رسیدن به ویسادار می‌توانید جاده اسالم به خلخال را انتخاب کنید و از زیبایی‌های بی‌نظیر آن لذت ببرید. از دیگر جاذبه‌های نزدیک به آبشار ویسادار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جنگل گیسوم: ساحل و جنگل گیسوم یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان گیلان است. این جنگل در نهایت به دریای خزر ختم می‌شود و تصویری زیبا از تلفیق دریا با درختان سرسبز و انبوه را به نمایش می‌گذارد. پارک جنگلی و ساحل گیسوم حدود 15 کیلومتر با آبشار ویسادار فاصله دارد.

آبشار لاتون: لاتون با ارتفاع 65 متر، بلندترین آبشار گیلان است. این آبشار در 15 کیلومتری جنوب آستارا واقع شده و به شهر تالش نیز نزدیک می‎باشد. برای تماشای آبشار لاتون باید از سمت تالش به لندویل حرکت کنید و از آن‌جا مسیر روستای کوته مه را در پیش بگیرید. از این‌جا حدود 3 ساعت پیاده‌روی در دل جنگل را پیش‌رو دارید تا به آبشار بلند لاتون برسید.

آبشارهای آسیابگا و  اوویار: این دو آبشار در رضوان‌شهر قرار دارند و به راحتی قابل دسترسی هستند. آسیابگا در ارده واقع شده و به رودخانه شفارود می‌رسد و اوویارنیز کمی پایین‌تر از ویسادار قرار دارد.

قلعه لیسار: لیسار قلعه‌ای هزار ساله مربوط به دوران سلجوقیان است. این قلعه در شهرستان تالش، 15 کیلومتری شهر هشت‌پر و در روستایی با نام لیسار واقع شده است. قلعه لیسار در ارتفاع 80 متری از سطح زمین و بر روی یک تپه سنگی ساخته شده و دارای 2 بخش داخلی و خارجی می‌باشد. نام این قلعه باستانی در سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آبشار ویسادار

بهترین زمان برای سفر به آبشار ویسادار

استان گیلان مانند دیگر استان‌های شمالی کشورمان آب‌وهوایی معتدل دارد. تابستان‌های این استان چندان گرم نیست و سرمای زمستان‌های آن نیز غیرقابل تحمل و آزاردهنده نیست. بنابراین، محدودیتی در سفر به گیلان ندارید و می‌توانید در هر 4 فصل سال از زیبایی‌های این استان بازدید نمایید و از تماشای آن لذت ببرید.  

اگر به دنبال بهترین فصل سال هستید، پیشنهاد می‌کنیم اواخر فروردین تا اواخر مهر را برای این کار انتخاب کنید. تابستان‎های گیلان شرجی است، اما ویسادار در دامنه‎های کوه تالش واقع شده و آب‌وهوایی مطبوع‌تر از دیگر نقاط این استان دارد. بنابراین، شرجی هوا در این منطقه شما را اذیت نمی‌کند. علاوه بر این، بازدید از آبشار، روزهای گرم تابستان را می‌خواهد. هوایی که مناسب آب‌بازی و آب‌تنی باشد و لذت سفر را برایتان صد چندان کند.

سفر به ویسادار در پاییز و زمستان نیز خالی از لطف نیست. اگر به طبیعت پاییزی و جنگل رنگارنگ علاقه‌مندید، می‌توانید فصل پاییز را برای سفر انتخاب کنید و از تماشای زیبایی‌های اطراف آبشار لذت ببرید. 

آبشار ویسادار

دسترسی به آبشار ویسادار

آبشار ویسادار از توابع رضوان‌شهر محسوب می‌شود. این شهر از شمال به تالش، از شرق به دریای خزر، از غرب به خلخال و از جنوب به ماسال و صومعه‌سرا می‌رسد. آبشار در میان جنگل و در نزدیکی روستایی با نام اوویار قرار دارد. اوویار یکی از روستاهای دهستان ارده می‌باشد. برای دسترسی به این روستا راه‌های مختلفی وجود دارد که بسته به مبدا مسافر، انتخاب می‌شود.

اگر در تهران اقامت دارید، ‌می‎توانید یکی از دو مسیر زیر را برای رسیدن به ویسادار انتخاب کنید:

  • مسیر اول: وارد جاده چالوس شوید و این جاده را تا رسیدن به چالوس ادامه دهید. در جاده ساحلی چالوس، مسیر غرب را دنبال کنید تا به استان گیلان و شهر رشت برسید. فاصله تهران تا ویسادار از این مسیر، حدود 430 کیلومتر است.

- مسیر دوم: وارد بزرگ‌راه قزوین رشت شوید و مسیر را به سمت رشت دنبال کنید. این مسیر کوتاه‌تر است و حدود 412 کیلومتر می‌باشد.

پس از رسیدن به رشت، مسیر خود را به سمت فومن تغییر دهید و از آن‌جا وارد صومعه‌سرا شوید. پس از آن به سمت پره‌سر حرکت کنید. در پره‌سر یک سه‌راهی با نام سه راه احمد وجود دارد. این سه‌راهی را به سمت روستای صیقل‌سرا دنبال کنید و پس از آن وارد روستای اوویار شوید. از این روستا یک جاده جنگلی بسیار زیبا به روستای لمیر وجود دارد که شما را به سمت ویسادار هدایت می‎کند. از رشت تا آبشار ویسادار حدود 88 کیلومتر راه در پیش دارید. دقت داشته باشید که جاده آسفالت و ماشین‌رو در نزیکی آبشار به اتمام می‌رسد. از آن‌جا باید حدود 20 دقیقه‌ در دل جنگل پیاده‌روی کنید تا به آبشار زیبای ویسادار برسید. مسیر پیاده‌روی کاملا مشخص است و در طول راه نیز تعدادی تابلوی راهنما برای مسیریابی وجود دارد.

اگر در شهرهای شمالی ایران هستید، می‌توانید مسیر ساحلی به سمت رشت را در پیش بگیرید و از آن‌جا مسیر آبشار را دنبال کنید. افرادی که در استان‌های شرقی و جنوبی ایران هستند، می‌توانند ابتدا خود را به تهران برسانند و از آن‌جا مسیر رشت را در پیش بگیرند. هم‌وطنانی که در استان‌های شمال غربی کشور سکونت دارند نیز می‌توانند از جاده زیبا و رویایی خلخال به اسالم عبور کنند و به آبشار ویسادار برسند.

آبشار ویسادار

اقامت در اطراف آبشار ویسادار

آبشار ویسادار در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته و به یکی از توریستی‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان گیلان تبدیل شده است. این مسئله باعث شده تا در اطراف آبشار امکانات و اقامت‌گاه‌هایی برای رفاه حال مسافران در نظر گرفته شود. اگر قصد دارید در این منطقه اقامت داشته باشید، می‌توانید یکی از کلبه‌های چوبی اطراف آبشار را اجاره کنید و به استراحت بپردازید. این کلبه‌ها امکانات اولیه را دارا هستند و شرایط یک اقامت راحت را برای مسافران فراهم می‌آورند.   

اگر اهل کمپینگ هستید، فضای اطراف آبشار مکانی مناسب برای چادر زدن است. علاوه بر آن می‌توانید یکی از روستاهای اطراف آبشار را برای کمپینگ انتخاب کنید و از امکانات آن نیز برخوردار باشید.

گزینه دیگری که برای اقامت در این منطقه پیش رو دارید، اقامت‌گاه‌های بومگردی است. این اقامت‌گاه‌ها در شهرهای رشت، تالش، رضوان‌شهر  و ... وجود دارند و امکان اقامت در یک فضای سنتی را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کنند. این اقامت‌گاه‌ها امکاناتی چون سرو غذاهای گیلانی،  راهنمایان محلی و سوغاتی‎های منطقه را نیز در اختیار مسافران خود قرار می‎‌دهند.

آبشار ویسادار

نکات سفر به آبشار

  • بخشی از مسیر آبشار ویسادار، ماشین‌رو نیست و باید پیاده طی شود. کفش مناسب و راحت به همراه داشته باشید تا در طول مسیر دچار مشکل نشوید.
  • اگر در فصل پاییز یا زمستان سفر می‌کنید، وضعیت آب‌وهوا را چک کنید و حتما بارانی، چکمه و بادگیر به همراه داشته باشید.
  • اگر به قصد کمپینگ و چادر زدن به ویسادار سفر می‌کنید، لوازم موردنیاز را به همراه ببرید. کیسه خواب، وسایل آشپزی، مواد غذایی و پماد ضد گزش حشرات را فراموش نکنید. تعدادی فروشگاه در ورودی جنگل وجود دارد که می‌توانید مواد غذایی را از آن‌جا تهیه نمایید.
  • اگر قصد آب‌تنی در حوضچه زیر آبشار را دارید، حوله و یک دست لباس اضافه به همراه داشته باشید.


آبشار ویسادار

در این مقاله به معرفی آبشار ویسادار پرداختیم و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های گردشگری، راه‌های دسترسی و امکانات اطراف این آبشار در اختیارتان قرار دادیم. ویسادار یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان گیلان است. این آبشار در دل جنگل‌های تالش واقع شده و چشم‌اندازهایی زیبا و دیدنی از طبیعت زیبای اطراف را به نمایش می‌گذارد. می‌توانید آبشار ویسادار را برای یک گردش یک روزه به همراه خانواده انتخاب کنید یا حتی شب را در این مکان اقامت داشته باشید و یک روز فوق‌العاده را در دل طبیعت تجربه کنید. بسیاری از آژانس‌های گردشگری نیز بازدید از آبشار ویسادار را در لیست تورهای طبیعت‌گردی خود دارند و امکان یک سفر یک روزه را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند. در صورت تمایل می‌توانید با این تورها همراه شوید و یک سفر کوتاه اما جذاب به شمال ایران داشته باشید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید