جاذبه‌هایِ گردشگریِ کاشان ❤️ | 10 جاذبه‌ی دیدنی در کاشان
ضحا اکبری 1402/05/15 911 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

کاشان شهری در مرکز ایران و در استان اصفهان است که از شهرهای تاریخیِ کشورمان به شمار می‌رود، به همین دلیل جاذبه‌های تاریخیِ فراوانی دارد، در کنار این جاذبه‌های تاریخی روستاهای خوش آب و هوا، جاذبه‌های طبیعیِ سرسبز در منطقه‌ی خشک ایران، کویرهای سحر انگیز و... این شهر را به شهری محبوب برای سفر و مقصد تورهای کاشان تبدیل کرده است. در این مقاله قصد داریم تعدادی از جاذبه‌های کاشان را به شما معرفی کنیم، هرچند می‌دانیم این جاذبه‌ها، بخش کوچکی از زیبایی‌های بی انتهای شهر گل و گلاب است، اگر قصد سفر به کاشان را دارید یا علاقه دارید در مورد جاذبه‌های این شهر بیشتر بدانید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید تا با گوشه‌ای از کاشان جذاب آشنا شوید. در مطلب راهنمای گلاب گیری کاشان می‌توانید راهنمایی جامع از مراسم گلاب گیری در کاشان را مطلعه نمایید.

  1. باغ فین

باغ فین یکی از معروف‌ترین و زیباترین باغ‌های ایرانی است که در شهر کاشان قرار دارد، این باغ زیبا از جمله جاذبه‌های مهم این شهر به شمار می‌رود. قدمت باغ فین به دوره‌ی صفویه برمی‌گردد و طراحی آن را شیخ بهایی بر عهده داشته است، شاه عباس بزرگ دستور داد تا داخل باغی که به باغ نو معروف بود کوشکی بسازند، اینگونه بود که باغ فین و قسمت‌های جذابش بنا شدند. کوشک صفوی، عمارت سردر و حمام کوچک در زمان صفویه و با حفظ تقارن ساخته شدند و کوشک قاجاری با نقاشی‌های تماشاییِ دیواری و سقفی، حمام سلطنتی (همان حمام فین معروف که امیر کبیر را در آن به قتل رساندند)، خلوت کریم خانی، اتاق شاه نشین و موزه‌ی ملی بخش‌هایی هستند که در ادوار بعد به این مجموعه اضافه شده‌اند.

آدرس: استان اصفهان، کاشان، خیابان امیر کبیر، باغ فین

ساختمان حوض بزرگ و چند درخت

دیوارهای تزئین شده و حوض آبی

  1. خانه‌ی طباطبایی‌ها

یکی دیگر از جاذبه‌های مهم کاشان، خانه‌ی تاریخی طباطبایی‌هاست که از جمله خانه‌های تاریخی مهم ایران است و با زیباییِ بی حد و اندازه‌ی خود دل تمام گردشگران داخلی و خارجی را برده است. خانه‌ی طباطبایی‌ها در دوره‌ی قاجار و حدود 175 سال پیش به سفارش یکی از تاجران مشهور فرش به نام حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی و با هنر استاد علی مریم کاشانی ساخته شد و تا سال‌ها محل سکونت خاندان طباطبایی بود، اما امروزه گردشگران می‌توانند از بخش‌های مختلف آن بازدید کنند. 4 حیاط کوچک و بزرگ، شاه نشین، 4 سرداب، حوض، اتاق‌های گوشواره، 3 بادگیر، 5 درب ورودی و... از قسمت‌های متنوع خانه‌ی طباطبایی‌ها هستند و گچبری‌های زیبا، نقاشی‌های چشم نواز، پنجره‌های مشبک رنگی، پنجره‌های عمودیِ دو جداره، باغچه و... تزئینات زیبای این خانه را تشکیل می‌دهند.

آدرس: استان اصفهان، کاشان، خیابان علوی، خانه‌ی طباطبایی‌ها

عمارت باغچه و حوض آب

نقاشی روی دیوار و درهای چوبی

  1. مجموعه‌ی آقا بزرگ

مجموعه‌ی آقا بزرگ شامل شبستان 40 ستونی، مسجد و مدرسه‌ای است که در دوره‌ی قاجار ساخته شد، این مجموعه با سرمایه‌ی حاج محمد تقی خانبان، با معماری استاد شعبان و طی 10 سال بنا گردید. مجموعه‌ی آقا بزرگ معماری زیبایی دارد و تلفیق شبستان با مسجد و مدرسه از ویژگی‌های جذاب این بنا به شمار می‌رود، از قسمت‌های مهم مجموعه‌ی آقا بزرگ می‌توان به سردر، جلوخان، کریاس 8 ضلعی، تختگاه، صحن، حجره‌های محل سکونت طلاب، حوض، باغچه، انبار، سرداب، حیاط خلوت، حوضخانه، آبریزگاه، آب انبار و... اشاره کرد، بازدید از مجموعه‌ی آقا بزرگ رایگان است.

آدرس: استان اصفهان، کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه‌ی مسجد آقا بزرگ، مجموعه‌ی آقا بزرگ

یک مسجد بزرگ و چند درخت

مسجد و دو گلدسته

  1. خانه‌ی بروجردی‌ها

یکی از شاهکارهای معماری ایرانی، خانه‌ی بروجردی‌هاست که در شهر کاشان و در محله‌ی سلطان امیر احمد واقع شده، این بنا در دوره‌ی قاجار، به سفارش سید حسن نطنزی و با معماری استاد علی مریم کاشی ساخته شد. مهم‌ترین ویژگیِ این خانه بادگیرهای هلالی و کلاه فرنگیِ روی بام بناست که به نمادی برای شهر کاشان تبدیل شده است، از دیگر بخش‌های خانه‌ی بروجردی‌ها می‌توان 3 ورودی، حیاط اصلی، زمستان نشین، تابستان نشین، حوضی با سنگ سیاه، هشتی، ایوان، سرداب، حیاط خلوت، اتاق گوشواره، حمام، مطبخ، اصطبل و... را نام برد، گچبری‌های دیدنی، نقاشی‌های زیبا، مقرنس کاری، پنجره‌های ساده و... هم از تزئینات تماشاییِ این خانه به شمار می‌روند. هم اکنون از بخشی از خانه‌ی بروجردی‌ها به عنوان موزه و از بخش دیگر به عنوان مرکز میراث فرهنگیِ کاشان استفاده می‌شود و بازدید از آن برای عموم آزاد است.

آدرس: استان اصفهان، کاشان، محله‌ی سلطان امیر احمد، خیابان علوی، خانه‌ی بروجردی‌ها

ساختمان قدیمی و حوض بزرگ

دیوارهای مزین و شیشه های رنگی

  1. تپه‌ی سیَلک

تپه‌ی سیلک در واقع بقایای قدیمی‌ترین زیگورات باستانی ایران است که در جنوب غربیِ کاشان قرار دارد، این محوطه‌ی باستانی، محل زندگی نخستین تمدن بشری بوده که حدود 8 هزار سال قبل اینجا می‌زیسته‌اند. سیلک 2 تپه‌ی شمالی و جنوبی دارد که در فاصله‌ی 600 متری از هم قرار گرفته‌اند، دو گورستان که یکی 3500 و دیگری 3000 سال قدمت دارند از دیگر بخش‌های تپه‌ی سیلک به شمار می‌روند. مردمانِ این تمدن در خانه‌هایی از جنس گِل رُس و سفال زندگی می‌کردند، این از بقایای خانه‌ها پیداست، کوره‌ای ابتدایی در این مکان یافت شده که نشان می‌دهد ساکنان این منطقه فلزات را در کوره ذوب کرده و برای خود وسایل مختلف می‌ساختند، همچنین دوک‌های نخی که در این منطقه کشف شده نشان از آشناییِ ساکنان آن با صنعت نساجی و نخ ریسی دارد.

آدرس: استان اصفهان، کاشان، خیابان امیر کبیر، خیابان امیرالمومنین، انتهای ذوالفقار دهم، پایگاه میراث فرهنگیِ سیلک

محوطه ی تاتریخی


تپه باستانی و مسیر سنگی

  1. شهر زیر زمینیِ اویی (نوش آباد)

در 7 کیلومتری شهر کاشان، شاهکاری از دوران ساسانی به جا مانده که با پا گذاشتن به درون آن به هوش و ذکاوت ایرانیان ایمان پیدا می‌کنید، از شهری زیرزمینی حرف می‌زنیم، شهری که بیش از 1000 سال پیش در نوش آباد یکی از پایتخت‌های سلسله‌ی ساسانی ساخته شده و هدف از ایجاد آن محافظت از مردمان شهر در مقابل حمله‌ی دشمنان بوده است. این شهر به صورت دست کَند و با همت اهالی نوش آباد بنا شده و دارای 3 طبقه، 4 تا 16 متر عمق و بخش‌های مختلفی از جمله حجره‌های 1 در 2 متر، دالان‌های باریک که برای عبور یک نفر مناسب است، سرویس بهداشتیِ اولیه، چاه‌هایی برای تردد بین طبقات، سکوهایی برای نشستن، طاقچه و بسیاری قسمت‌های دیگر می‌باشد. تمام علاقمندان می‌توانند با تهیه‌ی بلیط وارد این شهر زیرزمینی شده و علاوه بر این شگفتی، از قسمت‌های دیگری مانند آب انبار، مسجد قدیمی و... نیز دیدن کنند.

آدرس: استان اصفهان، کاشان، شهر نوش آباد، خیابان امام خمینی، مجموعه‌ی شهر زیرزمینی اویی (نوش آباد)

مسیر زیر زمینی و چند چراغ

یک درب فلزی گرد

  1. حمام سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد یکی از زیباترین حمام‌های ایران است که در زمان سلجوقی ساخته و در چند دوره‌ی دیگر بازسازی شده است، این حمام یکی از شاخصه‌های کاشان است و پشت بام جذابش همواره سوژه‌ی عکاس‌ها و علاقمندان به تاریخ بوده است. از بخش‌های مختلف حمام سلطان امیر احمد می‌توان به ورودی، جلوخان، سردر، هشتی، راهروی ارتباطی، سر بینه، میان دَر، گرمخانه، خزینه، گلخن، پشت بام و... اشاره کرد، کاشی کاری‌ها، گچبری‌ها، آهک بری‌ها، ستون‌ها و... تزئینات حمام سلطان امیر احمد هستند که بیشتر در سربینه دیده می‌شوند.

آدرس: استان اصفهان، کاشان، خیابان علوی، کوی سلطان امیر احمد، حمام سلطان امیر احمد

چند ستون فیروزه ای و یک حوض کوچک

داخل یک حمام با دیوارهای تزئین شده و یک حوض آبی

  1. کویر ابو زید آباد

کویر ابو زید آباد یکی از مناطق کویریِ مرکزیِ ایران است که با کاشان تنها 30 کیلومتر فاصله دارد، این کویر دارای تپه‌های شن روان و رمل‌های ماسه‌ای است و می‌توان در آن تفریحاتی همچون کویر گردی، شتر سواری، عکاسی، لذت بردن از سکوت و آرامش کویر خصوصا در شب‌ها، سواری با موتور 4 چرخ، آفرود و... را انجام داد. در فاصله‌ی 10 دقیقه تا کویرِ ابو زید آباد، کاروانسرایی به همین نام وجود دارد که از زمان صفویه پذیرای میهمانان کویر است، این کاروانسرا امروزه به اقامتگاه تبدیل شده و کویر گردان می‌توانند شبی رویایی را در آنجا سپری کنند.

آدرس: استان اصفهان، 30 کیلومتریِ شرقِ کاشان، کویر ابو زید آباد

یک تپه شنی و چند انسان

حجره های یک کاروانسرای قدیمی و یک حوض در وسط

  1. بازار کاشان

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های کاشان، بازار سنتی آن است که در مرکز این شهر قرار گرفته و قدمت زیادی دارد، این بازار از بخش‌های مختلفی مانند بازار مسگرها، بازار کفاش‌ها، بازار فرش، بازار صنایع دستی و... تشکیل شده و علاوه بر مغازه‌های متعدد، بیش از 40 اثر تاریخی نظیر حمام، کاروانسرا، امامزاده، مسجد، آب انبار، تیمچه و... را در خود جای داده است. همه روزه می‌توان به صورت رایگان از این مکان زیبا بازدید کرد و از جذابیتش لذت برد.

آدرس: استان اصفهان، کاشان، خیابان بابا افضل، بازار سنتی کاشان

حجره های بازار سنتی و سقف گجبری

روزنه های سقف بازار سنتی و نور

  1. خانه‌ی عباسیان

یکی از زیباترین و وسیع‌ترین خانه‌های قدیمی ایران، خانه‌ی عباسیان است که در کاشان واقع شده و به سبب ویژگی‌های منحصربفرد خود توانسته نامزد عنوان زیباترین معماریِ ایران شود. خانه‌ی عباسیان در دروه‌ی قاجار و به مدت 20 سال ساخته شد، مالک آن فردی به نام محمد ابراهیم تاجر کاشی، از تاجران مشهور بلور و چینی بود، پس از فوت مالک اصلی، وراث این خانه را تفکیک کرده و به چند نفر فروختند. خانه‌ی عباسیان 5000 متر مربع مساحت و 7000 متر مربع زیر بنا دارد، این خانه دارای 5 حیاط و 5 طبقه است و سبک معماریِ آن گودال باغچه می‌باشد. بر روی در و دیوارهای خانه‌ی عباسیان از تزئیناتی مثل گره سازی، یزدی بندی، مقرنس کاری، رسمی بندی، نقاشی و گچبری استفاده شده، این خانه تعداد زیادی اتاق دارد، دارای کانال‌های ورودیِ آب قنات است، در حیاطش حوض و باغچه دیده می‌شود و اصولی همچون قرینه سازی، توجه به اقلیم گرم کاشان، معماری درونگرا و... در آن رعایت شده است. امروزه بنای خانه‌ی عباسیان به وسیله‌ی شهرداری کاشان خریداری شده و به دلیل وسعت زیادش بخش‌های متنوعی مانند رستوران، کافی شاپ، شربت سرا، غرفه‌های پارچه و قالی بافی و... در آن راه اندازی شده است.

آدرس: استان اصفهان، کاشان، خیابان علوی، کوی سلطان امیر احمد، خانه‌ی عباسیان

پنجره های یک خانه قدیمی

خانه قدیمی حوض و دو درخت

در این مقاله 10 مورد از جاذبه‌های بیشمار شهر کاشان را به شما معرفی کرده و نکاتی را در رابطه با آن‌ها برایتان بازگو کردیم، هرچند در داخل و اطراف کاشان جاذبه‌های فراوان دیگری مانند غار نیاسر، آبشار نیاسر، شهر قمصر، کاروانسرای مرنجاب در کویر مرنجاب، چار طاقیِ نیاسر، شهر ابیانه، آتشکده‌ی هارپاک و... وجود دارد. چنانچه قصد داشتید به کاشان سفر کرده و به تماشای زیبایی‌هایش بروید، می‌توانید وارد قسمت کاشان در سایت ما شده و با تورهای کاشانِ کایت، سفری خاطره انگیز به این شهر رنگارنگ داشته باشید. 



تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید