جاذبه‌های طبیعی کاشان | 14 مکان طبیعی اطراف کاشان
ضحا اکبری 1402/06/20 5257 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

کاشان یکی از شهرهای استان اصفهان است که به دلیل قدمت زیاد و جاذبه‌های تاریخی فراوانی که دارد، به مقصدی محبوب برای گردشگران تبدیل شده است، این شهر دیدنی جاذبه‌های طبیعی بسیاری هم دارد که بازدید از آن‌ها می‌تواند تجربه‌ای بی نظیر در زندگی هر فردی باشد. در این مقاله قصد داریم به کاشان سفر کرده و به بازدید از جاذبه‌های طبیعی این شهر برویم، اگر قرار است به زودی به این شهر زیبا سفر کند یا می‌خواهید اطلاعات خود را در مورد آن افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

  1. آبشار نیاسر

آبشار نیاسر یکی از زیباترین جاذبه‌های کاشان و شاید مهم‌ترین جاذبه‌ی طبیعی این شهر است، این آبشار 25 متر ارتفاع دارد و از چشمه‌ی تالار یا اسکندر که در بالادست آن واقع شده، سرچشمه می‌گیرد. در اطراف آبشار نیاسر، گیاهان دارویی بسیاری روییده‌اند، همچنین آثار تاریخی بسیاری در نزدیکی این آبشار قرار دارند که می‌توان از آن‌ها در یک روز بازدید کرد.

آدرس: کاشان، نیاسر، محله‌ی سرکمر، آبشار نیاسر

آبشار پله ای و درختان سبز

  1. کوه کرکس

کوهستان کرکس با وسعتی به اندازه‌ی 3400 کیلومتر مربع، در مجاورت شهرهای زیادی از جمله کاشان قرار گرفته، اما بیشتر به کوه کرکس نطنز شهرت دارد، این کوهستان 15 قله‌ دارد که بزرگ‌ترینِ آن‌ها قله‌ی کرکس با 3895 متر ارتفاع از سطح دریاست. کوه کرکس یکی از مقصدهای معروف برای کوهنوردان است و کوهپیمایان داخلی و خارجی بسیاری، همه ساله به این قله صعود می‌کنند، اما رفتن به دامنه‌های آن و بازدید از زیبایی‌هایش، می‌تواند یکی از بخش‌های فوق العاده در سفر به کاشان باشد.

آدرس: کاشان، کوه کرکس

کوه های بلند و کویر

  1. دریاچه‌ی نمک آران و بیدگل

دریاچه‌ی نمک آران و بیدگل، یکی از زیباترین جاذبه‌های کاشان است که در دل کویر مرنجاب قرار گرفته، این دریاچه حدود 3 هزار کیلومتر مربع وسعت و 707 متر ارتفاع از سطح دریا دارد و شکل آن شبیه یک مثلث است. سطح دریاچه از رسوبات نمکی تشکیل و با لایه‌های رُسی از هم جدا شده‌ است، عمق این رسوبات بین 5 تا 54 متر است، در هنگام بارندگی آب، روی دریاچه را فرا گرفته و گاهی ارتفاع آن به حدود 2 متر هم می‌رسد، اما با شروع فصل گرما و تابش خورشید، این آب تبخیر شده و دوباره رسوبات دیده می‌شوند. دریاچه‌ی نمک آران و بیدگل، مهم‌ترین منبع نمک خوراکی و صنعتی کشور است و در اطراف خود جاذبه‌هایی مانند جزیره‌ی سرگردان و کندوهای نمکی دارد.

آدرس: کاشان، 35 کیلومتری شمال شرقی شهرستان آران و بیدگل

چند ضلعی های نامنظم سطح دریاچه نمک

  1. دریاچه‌ی نمک خور

دریاچه‌ی نمک خور، بزرگ‌ترین دریاچه‌ی فصلی نمک ایران است که 2 هزار کیلومتر مساحت دارد، این دریاچه از جمله مناطق کم عمق فلات ایران محسوب شده و عمق آن به 5 تا 10 سانتی متر می‌رسد. دریاچه‌ی‌ نمک خور یکی از بزرگ‌ترین منابع استخراج پتاس در ایران است و جاذبه‌هایی نظیر کویر طبقه، آبشار نمکی پتاس، دهکده‌ی نمکی، مزرعه‌ی کمال آباد، مزرعه‌ی بهشتی، مزرعه‌ی تشتاب و... در نزدیکی آن وجود دارد.

آدرس: کاشان، شهرستان خور و بیابانک، دریاچه‌ی نمک خور

چند ضلعی های نامنظم سطح دریاچه نمک

  1. کوه اردهال

کوه اردهال یکی از کوه‌های معروف اطراف کاشان است که در نزدیکی شهرستان مشهد اردهال واقع شده، در دامنه‌ی این کوه چند روستای زیبا وجود دارد که بخاطر وجود این کوه و برف چال‌های اطراف آن به وجود آمده‌اند و بسیار دیدنی هستند. کوه اردهال 3463 متر ارتفاع دارد و یکی از مقاصد کوهنوردان حرفه‌ای می‌باشد، اما برای گردشگران معمولی، بازدید از دامنه‌های کوه و روستاهای خوش آب و هوای اطراف آن، می‌تواند یک طبیعت گردی هیجان انگیز باشد.

آدرس: کاشان، کوه اردهال

کوه های بلند

  1. کویر ابوزید آباد

یکی دیگر از کویرهای نزدیک کاشان، کویر ابوزید آباد است، این کویر در شمال شرقی کاشان قرار گرفته و یکی از مقاصد اصلی کویر گردی در ایران می‌باشد. ابوزید آباد رمل‌های ماسه‌ای، تپه‌های شنی و گیاهان بوته‌ای زیبایی دارد و با داشتن تفریحاتی مثل شتر سواری، آفرود، عکاسی و موتور چهار چرخ یکی از مکان‌های جذاب برای کویر گردی محسوب می‌شود. کاروانسرای ابوزید آباد مکانی برای اقامت در این کویر است و از جمله مکان‌های دیدنی اطراف آن می‌توان به دریاچه‌ی نمک چال عروس، شهر زیر زمینی اویی، آب انبار صفوی و... اشاره کرد.

آدرس: کاشان، 30 کیلومتری شرق کاشان، کویر ابوزید آباد

انسانی تنها در کویر

  1. کویر مرنجاب (بند ریگ)

کویر زیبای مرنجاب، یکی از مشهورترین کویرهای ایران است که در سال‌های اخیر بسیار شناخته شده و مورد توجه تورهای کویر گردی قرار گرفته است، این کویر دارای تپه‌های شنی کوچک و بزرگ، دریاچه‌ی نمک و جلوه‌های طبیعی بسیار زیبایی است، ضمن اینکه می‌توان در آن به تفریحاتی همچون سافاری، موتور چهار چرخ، شتر سواری و تماشای ستارگان پرداخت، در نهایت می‌توان شبی فراموش نشدنی را در کاروانسرای مرنجاب که در دل این کویر جا خوش کرده گذارند.

آدرس: کاشان، شهرستان آران و بیدگل، بلوار ارتش، جاده‌ی مرنجاب، کویر مرنجاب

یک کاروانسرای تاریخی در دل کویر

  1. کویر مصر

معروف‌ترین منطقه برای کویر گردی در ایران، کویر مصر در نزدیکی روستای مصر است، این کویر زیبایی‌های طبیعی و امکانات مناسبی دارد، به همین دلیل همه ساله در نیمه‌ی دوم سال میزبان گردشگرانی است که برای طبیعت گردی، کویر مصر را انتخاب کرده‌اند. شتر سواری، سافاری، سند بوردینگ، موتورهای چهار چرخ، عکاسی و... تفریحاتی هستند که می‌توان در کویر مصر انجام داد، در این کویر اقامتگاه‌های بوم گردی بسیاری وجود دارد که برای اقامت گردشگران مناسب هستند.

آدرس: کاشان، شهرستان خور و بیابانک، بخش جندق، روستای مصر، کویر مصر

یک خودرو در دل کویر

  1. قمصر

قمصر شهر گل و گلاب ایران، در فاصله‌ی 30 کیلومتری جنوب کاشان قرار گرفته و چند سالی است که در اردیبهشت ماه از هزاران گردشگری که برای بوییدن گلاب قمصر و تماشای مراسم سنتی گلاب گیری به این منطقه می‌آیند، میزبانی می‌کند. مهم‌ترین جذابیت قمصر، مراسم گرفتن گلاب از گل‌های سرخ است که به شیوه‌ی ستنی در این شهر برگزار می‌شود و علاقمندان فراوانی دارد، اما باغ پرندگان، منطقه‌ی حفاظت شده‌ی قمصر، باغ کیهان، چشمه‌ی آب صالح، قله‌ی گرگش، برج حسن کر جوشقان، کاروانسرای شاه عباسی، مسجد جامع قمصر و... گوشه‌ای از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی این شهر هستند. در مطلب گلاب گیری کاشان می‌توانید راهنمای کاملی از این مراسم زیبا و سنتی را مطالعه کنید.

آدرس: کاشان، بخش قمصر، شهرستان قمصر

نمای یک روستای پر درخت از دور

  1. جوشقان قالی

جوشقان قالی یکی از شهرستان‌های اطراف کاشان است که منطقه‌ایی ییلاقی و سردسیر به شمار می‌رود و هوای آن همیشه از اصفهان و کاشان حدود 8 تا 10 درجه خنک‌تر است، این شهرستان دارای آب و هوای عالی، مناظر طبیعی فوق العاده و آثار تاریخی بسیاری است که همگی باعث شده‌اند گردشگران تمایل زیادی برای سفر به این منطقه پیدا کنند.

آدرس: کاشان، جوشقان قالی

یک باغ گل محمدی

  1. روستای ابیانه

ابیانه یکی از خاص‌ترین و جذاب‌ترین روستاهای ایران است که نه تنها زیبایی‌های بصری و آثار تاریخی دارد، بلکه مردمانی با پوشش سنتی و چهره‌های مهربان، بر جذابیت آن افزوده‌اند. ابیانه در دامنه‌ی کوه واقع شده و خانه‌های آن از خاک سرخ رنگ همین کوه ساخته شده‌اند، کوچه‌های تو در تو، ابنیه‌ی تاریخی، ایوان‌های کوچک، پنجره‌های رنگی، درهای چوبی، رودخانه‌ای که از میان کوچه‌ها می‌گذرد و... همه از ویژگی‌های این روستای تاریخی هستند.

آدرس: کاشان، روستای ابیانه

یک خانه قدیمی با نمای قرمز رنگ

  1. روستای کله (کمال الملک)

روستای کله یکی از روستاهای شهرستان کاشان در 40 کیلومتری غرب آن است که تا مشهد اردهال 15 کیلومتر فاصله دارد، این روستا محل تولد کمال الملک بوده به همین دلیل به نام این هنرمند بزرگ هم خوانده می‌شود. روستای کله دارای مناظر طبیعی بسیار، باغ‌های میوه‌ی فراوان و آثار تاریخی متعددی است که داشتن این ویژگی‌ها می‌تواند آن را به یکی از شهرهای توریستی کشور تبدیل کند، از جمله جاذبه‌های روستای کله می‌توان چشمه‌ی آبجه کهره، خانه‌ی علی پاشا، آبشار موسمی سه میله، قدمگاه علی و... را نام برد.

آدرس: کاشان، 40 کیلومتری غرب کاشان، روستای کمال الملک

نمای برفی یک باغ

  1. روستای ون

روستای ون یکی از روستاهای خوش آب و هوای نزدیک کاشان است که دارای طبیعتی زیبا می‌باشد، در این روستا 12 قله، چندین مزرعه و چند چشمه وجود دارد که همگی به ایجاد آب و هوای مطبوع و مناظر زیبای روستا کمک کرده‌اند. روستای ون پیشینه‌ای طولانی در حدود هزار سال دارد، اهالی آن به کشاورزی و دامپروری مشغولند و داشتن زمین‌های پر از گل محمدی و گلاب گیری به روش سنتی، یکی از ویژگی‌های جذاب آن به شمار می‌رود.

آدرس: کاشان، روستای ون

یک چشمه و چند درخت

  1. روستای آذران برزک

روستای آذران برزک یکی از روستاهایی است که در دامنه‌ی کوه کرکس واقع شده و در 72 کیلومتری جنوب شرقی کاشان قرار دارد، این روستا به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌ی کوه، دارای آب و هوایی خنک و طبیعتی زیباست و کشاورزی در آن رونق فراوانی دارد. با سفر به این روستا می‌توان از مزارع گل محمدی، چشمه‌های زلال و دامنه های کوه کرکس بازدید کرد و از تماشای آن لذت برد.

آدرس: کاشان، 72 کیلومتری جنوب شرقی کاشان، روستای آذران برزک

یک روستا از نمای دور

در این مقاله به کاشان سفر کردیم و جاذبه‌های طبیعی این شهر زیبا را به شما معرفی نمودیم، کاشان یکی از شهرهای پرطرفدار ایران برای سفر است و دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری می‌باشد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید