تالاب خورخوران هرمزگان | تصاویر و راهنمای بازدید
ضحا اکبری 1400/12/04 4585 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


استان هرمزگان یکی از استان‌های جنوبی ایران است که به سبب قدمت زیاد و برخورداری از جاذبه‌های گردشگری بی نظیر و آثار تاریخی از جمله مقاصد پرطرفدار گردشگری به شمار می‌رود. در هر گوشه از این استان جایی برای تفریح و لذت بردن از قدرت خداوند وجود دارد، اما یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری استان هرمزگان تالاب خورخوران شهرستان خمیر است که وجود جنگلهای حرا در آن از دلایل مهم سفر به این منطقه میباشد. در این مقاله قصد داریم تا در مورد تالاب زیبای خورخوران و موضوعات مرتبط با آن نظیر آب و هوای تالاب خورخوران، ویژگی‌های تالاب خورخوران، تفریحات تالاب خورخوران، چگونگی دسترسی به تالاب خورخوران و... مطالبی را ارائه دهیم، اگر به طبیعت منحصر بفرد جنوب ایران و زیبایی‌های آن علاقه مندید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی تالاب خورخوران

تالاب بین المللی خورخوران منطقه‌ای به بزرگی 100 هزار هکتار است که 86 هزار هکتار آن را جنگل‌های حرا تشکیل می‌دهند. این تالاب در سواحل شمالی خلیج فارس، در جنوب غربی بندرعباس، شمال غربی جزیره‌ی قشم و در حد فاصل بندر خمیر و بندر لافت قرار گرفته و از بندر عباس قابل دسترسی است. تالاب خورخوران منطقه‌ی بسیار مهمی از نظر زیست محیطی است، به همین دلیل در سال 1351 با عنوان منطقه‌ی حفاظت شده‌ی حرا تحت حفاظت قرار گرفت و از آن زمان به بعد به شدت از آن نگهداری می‌شود، چرا که این منطقه علاوه بر اینکه جایگاه جنگل‌های حراست، زیستگاه حیوانات، پرندگان و آبزیان بسیاری نیز می‌باشد. وجود تالاب خورخوران و جنگل‌های حرا، علاوه بر رشد گردشگری باعث ایجاد شغل و درآمد مستقیم و غیر مستقیم برای ساکنان منطقه شده است.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به تالاب خورخوران

آب و هوای تالاب خورخوران بیابانی و گرم شدید است، در این منطقه بارش باران بسیار کم و گرمای هوا بسیار زیاد می‌باشد. گرم‌ترین ماه سال در تالاب خورخوران تیر ماه با دمای 34 درجه و سردترین ماه سال نیز دی ماه با دمای 18 درجه‌ی سانتی گراد است، رطوبت در ماه‌های اسفند و شهریور به بیشترین و در ماه‌های آبان و آذر به کمترین حد خود می‌رسد، پر بارش‌ترین ماه سال بهمن ماه با 24 در صد بارش و کم بارش‌ترین ماه سال تیر ماه با 5.3 درصد بارش است. بهترین زمان برای سفر به تالاب خورخوران، از اواسط آبان ماه تا اواسط فروردین ماه است، در این زمان گرمای هوای تالاب کمتر است و رطوبت آن نیز کاهش پیدا می‌کند، اما در زمان‌های دیگر ممکن است گرمای طاقت فرسا و رطوبت و شرجی زیاد، مسافران را اذیت کند، توجه کنید که درختان جنگل‌های حرا در اوایل فصل بهار گل می‌دهند، این زمان نیز یکی از زمان‌های مورد علاقه‌ی گردشگران برای سفر به تالاب خورخوران می‌باشد.

ویژگی‌های تالاب خورخوران

درختان جنگل‌های حرا از نوع درختان مانگرو هستند، این درختان در آب شور خوب رشد می‌کنند و اگر شرایط محیطی فراهم باشد، ارتفاع آن‌ها تا 10 متر نیز خواهد رسید. درختان مانگرو معمولا زیر آب هستند اما زمانی که دریای عمان دچار مد می‌شود، درختان از زیر آب بیرون آمده و نمایان می‌گردند. شیوه‌ی تکثیر درختان مانگرو به این صورت است که بذر درخت روی درختان ماده رشد کرده و به صورت نهال درمی‌آیند، پس از مدتی این نهال‌ها از درخت جدا شده داخل آب افتاده، درون آب ریشه داده و به این شکل درختان تکثیر می‌شوند، فصل گلدهی درختان مانگرو اوایل بهار است. همانطور که گفته شد این منطقه دارای فضایی بسیار مناسب برای رشد گیاهان و جانوران است، پرندگانی مثل حواصیل هندی، حواصیل سفید، حواصیل سبز، عقاب شاهی و تالابی، مرغ ماهی خوار، فلامینگو، اگرت ساحلی، صدف خوار، کفچه نوک و...، حیواناتی مانند خرگوش، دلفین بینی بطری هندی، جربیل هندی، جربیل ایرانی، جربیل کراسوس، جربیل لیبی، جربیل بیابانی هندی، موش قهوه‌ای، دلفین گوژ پشت، جربیل بلوچستان و...، خزندگانی از جمله  مار جعفری، لاک پشت سبز، لاک پشت منقار عقابی، خانواده‌ی مار دریایی، پلامیس پلاتوروس، انواع ماهی‌ها همچون سنگسر، لقمه، شانک، اشلمبو، شوریده، حلوا، کهور، بیاح، ساردین و... در تالاب بین المللی خورخوران زیست دارند.

تفریحات تالاب خورخوران

از نظر تفریحات، تالاب خورخوران از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است، زیرا در این منطقه موارد فراوانی برای تفریح و گشت و گذار وجود دارد، به طوری که گشت و گذار در تالاب خورخوران و جنگل‌های حرا، یکی از قسمت‌های ثابت تورهای گردشگری بندر خمیر به شمار می‌رود. گشتن در میان جنگل‌ حرا، تماشای درختان مانگرو، لذت بردن از منظره‌ی پرواز پرندگان، ماهیگیری، قایق سواری با قایق‌های بومی‌های منطقه و بسیاری فعالیت‌های دیگر از جمله تفریحاتی است که می‌توان در تالاب خورخوران انجام داد.

چگونگی دسترسی به تالاب خورخوران

برای رسیدن به تالاب خورخوران ابتدا باید به بندر عباس بروید، برای رفتن به بندر عباس چندین راه وجود دارد: بهترین و ساده‌ترین راه سفر به بندر عباس استفاده از هواپیماست که در زمان بسیار کوتاه و به راحتی شما را به مقصد می‌رساند. روش دیگر سفر با قطار است که در این صورت یک شبانه روز در راه خواهید بود. راه بعدی استفاده از اتوبوس است که حدود 19 ساعت طول می‌کشد و سخت‌ترین روش خواهد بود. روش آخر هم سفر به بندر عباس با خودروی شخصی است که اگر به رانندگی علاقه داشته باشید خیلی خوش خواهد گذشت. به هر حال پس از اینکه خود را به بندر عباس رساندید باید به بندر خمیر بروید که برای این کار می‌توانید از تاکسی‌های این مسیر بهره ببرید. در بندر خمیر به راحتی می‌توانید خود را به تالاب برسانید چرا که در این منطقه همه تالاب خورخوران را به خوبی می‌شناسند. پس از رسیدن به تالاب باید قایقی کرایه کرده و با آن تمام قسمت‌های جنگل را از نزدیک ببینید، این کار حداقل یک نصف روز زمان می‌طلبد.

در این مقاله تالاب خورخوران را که در شهرستان بندر خمیر قرار دارد و دارای بزرگ‌ترین جنگل دریایی خاور میانه می‌باشد به شما معرفی کرده و ویژگی‌ها و تفریحات آن را برایتان برشمردیم، اگر تمایل داشتید به بندر خمیر و این تالاب زیبا سفر کنید می‌توانید به قسمت تالاب خورخوران در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید