بندر خمیر | جاذبه‌ها، راهنمای سفر و تصاویر بندر خمیر هرمزگان
ضحا اکبری 1400/11/27 2171 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



بندر خمیر یکی از شهرهای جنوبی ایران در استان هرمزگان است که به واسطه‌ی جاذبه‌های طبیعی گوناگون، آثار تاریخی متعدد و مردمان خونگرم به یکی از مقاصد گردشگران برای سفر تبدیل شده است. بندر خمیر عنوان اولین شهر ملی تالابی ایران را دارد و مشاهیر و بزرگان بسیاری در این شهر کوچک پرورش پیدا کرده‌اند. در این مقاله قصد داریم شهر بندر خمیر را به شما معرفی کرده و اطلاعات مفیدی را در مورد آن، در اختیارتان بگذاریم، پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای هرمزگان و بندر خمیر به صفحه تورهای هرمزگان مراجعه کنید.


 

معرفی بندر خمیر

بندر خمیر شهری زیبا در استان هرمزگان و در جنوب ایران است، در شمال این شهر کوه، در جنوب آن تالاب بین المللی خورخوران، در غرب بندر خمیر روستای دژگان و در شرق آن شهر پُهُل واقع شده است، بندر خمیر با بندر عباس 95 کیلومتر و با بندر لنگه 110 کیلومتر فاصله دارد. مساحت این شهر 431 و نیم هکتار و جمعیت آن بر اساس سرشماری سال 1395 معادل 30132 نفر بوده است، مردم بندر خمیر مسلمان اهل تسنن و انسان‌هایی شریف و خونگرم هستند. در گذشته مردم برای انجام کارهای مختلفی مانند ماهیگیری، صید مروارید و مراسم‌های مذهبی در این شهر جمع می‌شدند، از این رو به آن جمیر به معنای محل تجمع گفته می‌شد که به مرور زمان این جمیر به خمیر تغییر پیدا کرد. بندر خمیر از جمله شهرهای قدیمی استان هرمزگان است که به واسطه‌ی وجود کارخانه‌های فراوان مثل کارخانه‌ی سیمان و گچ خمیر، امکان انتقال کالا از طریق دریا، وجود شهرک‌های صنعتی، آثار تاریخی بسیار و طبیعت زیبا و منحصربفرد در زمره‌ی شهرهایی قرار می‌گیرد که به سرعت در حال پیشرفت هستند. از میان صنایع دستی مردم بندر خمیر می‌توان به پارچه‌های دست دوز، ظروف دست ساز، لباس‌، کیف، کفش و... اشاره کرد، غذاهای این ناحیه نیز بیشتر غذاهای دریایی مثل کتلت میگو، هواری ماهی، قلیه ماهی و... هستند.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به بندر خمیر

بندر خمیر در جنوب ایران قرار گرفته و همان طور که می‌دانید شهرهای این ناحیه آب و هوای گرم و مرطوب دارند که دارای تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های معتدل می‌باشند، بندر خمیر نیز همین آب و هوا را دارد و میزان بارش در آن حدود 171 میلیمتر در سال است. بهترین زمان برای سفر به بندر خمیر از ابتدای پاییز تا اوایل بهار است که هوای آن معتدل بوده و شرجی و گرما انسان را اذیت نمی‌کند.

جاذبه‌های بندر خمیر

بندر خمیر از جمله شهرهایی است که قدمتی طولانی دارد به همین دلیل در کنار جاذبه‌های طبیعی فوق العاده، بناهای تاریخی زیادی هم دارد:

  • جنگل‌های حرا

جنگل‌های حرای بندر خمیر عنوان جنگل‌هایی است که درختان آن در قسمت‌های کم عمق جزیره‌ی خورخوران و روی تپه‌های آن قرار دارد، مساحت این جنگل‌ها حدود 86 هکتار است و به طور جدی از آن محافظت می‌شود. درختان این جنگل‌ها درخت مانگرو هستند که برای رشد به آب شور نیاز دارند، هنگامی که عمق آب جزیره کم می‌شود، این درختان سر از آب بیرون می‌آورند و به طور کامل خارج از آب هستند، اما وقتی آب به اندازه‌ی طبیعی خودش برمی‌گردد، جنگل به صورت شناور در آب دیده می‌شود. جنگل‌های حرا یکی از زیباترین جاذبه‌های استان هرمزگان و شهرستان بندر خمیر است که به سبب برخورداری از محیط مناسب، انواع پرندگان و موجودات آبزی در دل آن زندگی می‌کنند.

  • قلعه‌ی خمیر

قلعه‌ی خمیر یکی از آثار تاریخی بندر خمیر است که کاربرد نظامی داشته است، این قلعه در گذشته دارای قسمت‌های بسیاری از جمله 4 برج در 4 گوشه‌ی قلعه برای دیده بانی، 4 برجک در وسط 4 دیوار قلعه، 2 سردر اصلی که یکی به سمت شمال و دیگری به سمت جنوب است، ساختمانی 2 طبقه در جنوب غربی قلعه که محل اسکان نیروهای نظامی بوده است، آب انباری در زیر زمین قلعه برای نگهداری و ذخیره‌ی آب، کاروانسرای کوچکی در میانه‌ی قلعه، خندقی که دور تا دور قلعه برای محافظت از ساکنان قلعه حفر شده بوده است و بسیاری بخش‌های دیگر که امروزه از آن تنها 2 سردر اصلی قلعه و برج شرقی آن به جا مانده است. این قلعه از گچ، سنگ و ساروج ساخته شده و طراحی آن به شکل قلعه‌های اروپایی است.

  • پل لاتیدان

پل لاتیدان یا پل کول یکی از مهم‌ترین و طولانی‌ترین پل‌های ایران است که در زمان صفویان و به دستور شاه عباس برای بیرون کردن پرتغالی‌ها ساخته شده و بعد از لشکر کشی برای امور بازرگانی در اختیار کاروان‌ها قرار گرفته است. برای ساخت پل لاتیدان از سنگ‌های تراش نخورده استفاده شده است، این پل تا سال‌ها زیر آب بود و به طور ناگهانی پس از یک سیلاب سر از آب در آورده و نمایان شد. پل لاتیدان دارای 1500 متر طول بوده که 3 برابر طول 33 پل است اما مقدار زیادی از این پل از بین رفته و اکنون حدود 1000 متر از آن باقی مانده است.

  • خانه‌ی قاضی رویدر

خانه‌ی قاضی رویدر یکی از بناهای تاریخی بندر خمیر است که در زمان قاجاریه و در منطقه‌ی رویدر ساخته شده و محل زندگی خان یا کدخدای رویدر بوده است. در آن زمان از این بنا برای حل مشکلات و اختلافات مردم و تصمیم گیری در مورد امور مختلف استفاده می‌شده است. در ساخت خانه‌ی قاضی رویدر از آجر و خشت استفاده شده، طراحی‌اش به سبک خانه‌های ساحلی خلیج فارس است و دارای بادگیر می‌باشد.

  • بازار سنتی خمیر

یکی دیگر از جاذبه‌های بندر خمیر بازار سنتی این شهر است که قدمتی طولانی دارد و گفته می‌شود به سبک بازار وکیل شیراز و با حدود 30 حجره ساخته شده است. در این بازار صنایع دستی اهالی از جمله کیف و کفش‌های دست دوز، ظروف ساخت دست اهالی، لباس‌های سنتی و... به فروش می‌رسد.

چگونگی سفر به بندر خمیر

برای سفر به بندر خمیر می‌توان از هواپیما، قطار، خودروی شخصی و اتوبوس استفاده کرد، شما می‌توانید با هواپیما و در زمان 1 و نیم ساعت به بندر عباس رفته و از آنجا با تاکسی خود را به بندر خمیر برسانید. روش دوم استفاده از قطار است، سفر به خمیر با قطار حدود 20 ساعت طول می‌کشد. روش بعدی رفتن به خمیر با اتوبوس است که به دلیل مسافت زیاد، زمان طولانی و سختی مسیر توصیه نمی‌شود. برخی هم علاقه دارند با خودروی شخصی به بندر خمیر سفر کنند که در این حالت در حدود 14 ساعت در راه خواهند بود.

در این مقاله شما را با بندر زیبای خمیر و مردمان خونگرمش آشنا کرده و در مورد ویژگی‌ها و جاذبه‌های آن برایتان حرف زدیم، اگر تمایل داشتید به این شهر دیدنی سفر کنید می‌توانید به قسمت بندر خمیر در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید