چشمه اوسیاه | معرفی کامل چشمه اوسیاه + آدرس + تصاویر
زهرا نیرومند 1400/05/21 11688 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



ایران سرزمین شگفتی‌هاست. مهم‌ نیست شمال ایران را برای سفر انتخاب ‌کنید یا به سمت جنوب کشور رهسپار ‌شوید. به هر استان و شهری که سفر کنید، جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده و چشم‌اندازهای بی‌نظیری را می‌بینید که شما را شگفت‌زده خواهند کرد. بندر پارسیان در استان هرمزگان یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران است که طبیعتی زیبا را در دل گرم‌ترین و شرجی‌ترین استان کشور به نمایش می‌گذارد.  پارسیان  سرزمین چشمه‌های جوشان است. چشمه‌هایی پرآب که از دل کوه‌ها و دره‌ها به سمت بیرون سرازیر می‌شوند و چشم‌اندازهایی حیرت‌انگیز را به تصویر می‌کشند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با چشمه اوسیاه یکی از زیباترین چشمه‌های پارسیان آشنا شوید. 
همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

شهرستان پارسیان

پارسیان یکی از زیباترین شهرستان‌های هرمزگان است که در غربی‌ترین بخش این استان قرار دارد. این شهرستان نقطه تلاقی استان هرمزگان با دو استان فارس و بوشهر می‌باشد که از شمال به لامرد و از غرب به عسلویه می‌رسد. پارسیان از دو بخش مرکزی  و کوشکنار تشکیل شده و دارای سه شهر  کوشکنار، دشتی و پارسیان می‌باشد. بوچیر، بهدشت، مهرگان و کوشکنار نیز چهار دهستان پارسیان هستند که هرکدام از آن‌ها جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری را در خود جای داده‌اند. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به دره‌ها، باغ‌ها، نخلستان‌ها، رودخانه‌ها، چشمه‌ها و ... اشاره کرد که بخش‌ عمده‌ای از آن‌ها به صورت بکر و دست‌نخورده باقی‌مانده و مناظری شگفت‌انگیز را به نمایش می‌گذارند. سواحل پارسیان از جمله دیدنی‌ترین سواحل استان هرمزگان هستند که سالانه گردشگران بسیاری را جذب می‌کنند. سواحل صخره‌ای که تلفیقی از کوه و دریا را در کنار هم به تصویر می‌کشند.

پارسیان شهرستان چشمه‌های جوشان است. بسیاری از گردشگران این شهر برای تماشای دره‌های زیبا، آبشارهای دیدنی و چشمه‌های خروشان پارسیان به این منطقه سفر می‌کنند. از جمله معروف‌ترین چشمه‌های پارسیان می‌توان به چشمه چله بوچير، چشمه تنگه سريدون، چشمه تنگ آب دبه، چشمه فارياب، چشمه تنگه بردول، چشمه شمس و چشمه‌های بنو اشاره کرد. چشمه اوسیاه یکی از زیباترین چشمه‌های این منطقه است که در روستای بهده، مرکز دهستان مهرگان،  قرار دارد.

چشمه اوسیاه

چشمه اوسیاه

چشمه اوسیاه یا آب سیاه، یکی از معروف‌ترین چشمه‌های پارسیان است که در روستای بهده قرار دارد.  چشمه‌ای پرآب در منطقه‌ای بکر و دیدنی که سالانه گردشگران بی‌شماری را به سمت خود می‌کشاند. چشمه اوسیاه در شمال غربی بهده و در منتهی‌الیه دره‌ای زیبا و دیدنی با نام پاراو واقع شده است. آب چشمه از کوه‌ها سرازیر می‌شود و در گودالی که در این بخش قرار دارد، جمع می‌گردد. این گودال هیچ راه خروجی ندارد.  آب در این گودال باقی می‌ماند و پس از مدتی رنگ آن از آبی به سبز لجنی تبدیل می‌شود. به همین دلیل به آن چشمه آب‌ سیاه گفته می‎شود. خاک حاصل‌خیز این دره باعث ایجاد بیشه‌زارها و پوشش گیاهی بی‌نظیر این منطقه شده و آب فراوان چشمه، کشاورزان و روستاییان سخت‌کوش را به این سمت کشانده است.

در گذشته‌ای نه چندان دور، آب چشمه اوسیاه به زیبایی از ارتفاع سرازیر شده و آبشاری شگفت‌انگیز را ایجاد می‌کرد. آب آبشار در نهایت از جوی‌های ساروجی باریک و گربه‌روها به سمت پایین نخلستان‌ها و زمین‌های کشاورزی روان شده و آن‌ها را آبیاری ‌می‌نمود. هدایت آسیاب‌های آبی نیز از طریق همین چشمه انجام میشد. متاسفانه امروز دیگر خبری از آن آبشار زیبا نیست. آب چشمه با استفاده از لوله‌های پلی‌اتیلن به سمت پایین هدایت می‌شود و برای آبیاری زمین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته چشمه و طبیعت بکر و دست‌نخورده اطراف آن هم‌چنان زیبایی‌های خود را دارد. چشم‌اندازهایی باشکوه که موردتوجه طبیعت‌گردان قرار می‎گیرد.

چشمه اوسیاه

جاذبه‌های دیگر روستای بهده

بهده یکی از زیباترین روستاهای پارسیان است که در 38 کیلومتری این شهر قرار دارد. این روستا، تاریخی 3000 ساله دارد و علاوه بر چشم‌اندازهای طبیعی بسیار زیبا، آثار باستانی متعددی را نیز در خود جای داده است. اگر به این روستای دیدنی سفر کردید، علاوه بر چشمه اوسیاه، از جاذبه‌های دیگر آن نیز بازدید نمایید. جاذبه‌های دیگر روستای بهده  عبارتند از:

قلعه کلات: در وسط روستای بهده، قلعه‌ای زیبا و دیدنی دیده می‌شود که تاریخ ساخت آن به زمان ساسانیان برمی‌گردد. قلعه کلات دارای شش برج، دو آب انبار و یک چاه می‌باشد. نام این قلعه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.  

دیلاو: بر روی کوه کلات و در میان قلعه‌ی بهده، چاهی وجود دارد که با نام چاه دیلاو شناخته می‌شود. این چاه صد زرع عمق داشته و مورد استفاده ساکنان قلعه بوده است. نکته جالب در مورد این چاه، ارتباط آن با چاه تنگو می‌باشد که در پایین کوه قرار دارد.  به طوری اگر یک کاسه در چاه دیلاو انداخته ‌شود، از چاه تنگو بیرون می‌آید.

قلعه خندقی: خندقی یکی از قلعه‌های باستانی پارسیان است که در پنج کیلومتری جنوب‌غربی روستای بهده قرار دارد. ساخت این قلعه به دوران پس از اسلام برمی‌گردد و امروزه تنها بخش‌هایی از آن باقی‌ مانده است. نام قلعه خندقی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلات عالی گنا:  در میان روستای بهده و در ضلع جنوبی کوه کلات، غاری دیده می‎شود که کلات عالی گنا نام دارد. غار عالی گنا در دوران پیش از اسلام و به دست مردمان همین منطقه  کنده شده است.

مجموعه آسیاب‌های فاریاب: دره پاراو، که با عنوان دره فاریاب نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین چشم‌اندازهای بهده است که چشمه‌هایی چون پاراو و شمس را در خود جای داده است. در این دره چند آسیاب آبی دیده می‌شود که در زمان‌های بسیار دور توسط ساکنان روستا برای آرد کردن گندم‌ها ساخته شده است.

قلعه ماشک: در بخش غربی روستای بهده و در جنوب دره فاریاب، یک قلعه خشتی دیده می‎شود. این قلعه مربوط به شیخ یاسر نصوری حاکم وقت پارسیان بوده است. 

گیری کُنار: گیری کنار منطقه‌ای کوهستانی در بخش جنوب غربی بهده است. این منطقه کوه‌ها و دره‌های  سرسبز و زیبایی دارد که برای کوهنوردان و علاقه‌مندان به طبیعت بسیار جذاب است. پوشش گیاهی گیری کُنار شامل گیاهان دارویی است که از میان آن‌ها می‌توان به آویشن، کریشک و هداو اشاره کرد.

تونل گیری کُنار: منطقه گیری کُنار دارای یک تونل و سد ساروجی نیز می‌باشد که در سال‌های دور توسط ساکنان منطقه با یک مهندسی خاص ساخته شده و اکنون به عنوان آثار باستانی موردتوجه می‌باشد. مردمان روستا از طریق این تونل آب باران را به سمت زمین‌های کشاورزی خود هدایت می‌کردند.

آتشدان: از دیگر آثار تاریخی روستا می‌توان به آتشدان اشاره کرد که بیانگر فعالیت زرتشتیان در این منطقه بوده است. آتشدان بهده از سنگ ساخته شده و قدمت آن به دوران اشکانیان برمی‌گردد.

کتیبه‌ها و سنگ‌نوشته‌ها: کتیبه‌ها از دیگر آثار باستانی روستای بهده هستند که بر روی آن‌ها آیاتی از قرآن کریم و نام امامان دیده می‎شود. کتیبه‌ها به خط ثلث و نسخ  و بر روی سنگ‌ها نوشته شده‌ و قدمتی 400 ساله دارند.

لورو مدنو: در بخش جنوب‌شرقی بهده منطقه‌ای با نام لورو وجود دارد که طبیعتی بکر و چشم‌اندازهایی بسیار زیبا را به نمایش می‎گذارد. ترکیب زیبایی از کوه‌ها و دره‌ها که تماشای آن برای علاقه‌مندان بسیار جذاب است.

چشمه اوسیاه

دسترسی به چشمه اوسیاه

همان‌طور که عنوان کردیم، چشمه اوسیاه در روستای بهده قرار دارد. برای دسترسی به این روستا ابتدا باید وارد شهرستان پارسیان استان هرمزگان شوید. روستای بهده مرکز دهستان مهرگان است و حدود 38 کیلومتر با پارسیان فاصله دارد. برای دسترسی به پارسیان سه مسیر پیش‌رو دارید:

  • مسیر اول از سمت استان بوشهر: شهر عسلویه در بخش جنوبی استان بوشهر قرار دارد و همسایه شمالی پارسیان می‌باشد. بنابراین، اگر از سمت بوشهر به هرمزگان می‌روید، باید ابتدا خود را به عسلویه برسانید و از آن‌جا مسیر پارسیان را در پیش بگیرید. فاصله عسلویه تا  پارسیان حدود ۶۰ کیلومتر است.
  • مسیر دوم از سمت استان فارس: اگر از سمت شیراز به استان هرمزگان می‌روید، باید به سمت جنوب استان حرکت کنید و پس از عبور از شهرهای جنوبی استان فارس، وارد پارسیان شوید. لامرد و لار دو شهر این استان هستند که در همسایگی پارسیان قرار دارند.
  • مسیر سوم: افرادی که از سمت شرق یا شمال استان هرمزگان وارد می‌شوند، باید از شهرهای بندرعباس، بندر خمیر و بندرلنگه عبور کنند تا به شهرستان پارسیان برسند. فاصله بندر لنگه تا پارسیان حدود ۲۲۰ کیلومتر است.

پس از رسیدن به پارسیان، به سمت روستای بهده حرکت کنید. چشمه اوسیاه در مرکز این روستا واقع شده و تنها 100 متر با قلعه بهده فاصله دارد. برای رسیدن به چشمه باید از میان کوه‌های جذاب و رنگی مریخی عبور کنید. کوه‌هایی که در طول سالیان دراز در اثر فرسایش به اشکال مختلف درآمده و ظاهری جذاب و خارق‌العاده پیدا کرده‌اند. چشمه در میان این کوه‌ها واقع شده است.

چشمه اوسیاه

بهترین زمان برای بازدید

استان‌های جنوبی کشور از جمله گرم‌ترین استان‌های ایران هستند. گرما و شرجی بودن استان هرمزگان در فصل تابستان بسیار طاقت‌فرسا بوده و برای افراد غیر بومی غیرقابل تحمل است. البته آب‌وهوای پارسیان نسبت به دیگر شهرهای این استان، معتدل‌تر است و شرایط بهتری دارد، اما پیشنهاد می‌کنیم سفر خود را به فصل‌های سرد سال موکول کنید تا لذت بیشتری ببرید. بهترین زمان برای سفر به پارسیان و بازدید از روستای بهده و چشمه اوسیاه، دو فصل پاییز و زمستان است. اگر دوست داشته باشید می‌توانید اوایل بهار را نیز برای سفر انتخاب کنید، اما سعی کنید قبل از شروع گرما سفر خود را به اتمام برسانید.

چشمه اوسیاه

اقامت در روستای بهده

برای اقامت در روستای بهده و بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این روستا، گزینه‌های متعددی پیش‌رو دارید. خانه‌های محلی روستاییان و اقامتگاه‌های بوم‌گردی از جمله بهترین انتخاب‌ها برای اقامت می‌باشند. مردم جنوب ایران بسیار خون‌گرم و مهمان‌نواز هستند و به خوبی از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. می‌توانید خانه یکی از اهالی بهده یا روستاهای اطراف را اجاره کنید و روزهای خوبی را در کنار مردمان منطقه بگذرانید. اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی نیز امکانات کاملی را برای گردشگران فراهم کرده و فرصت اقامت چند روزه به سبک روستایی را برای آنان امکان‌پذیر می‌سازند.

هرمزگان استانی کم‌بارش است و اگر در فصل‌های سرد سال به این استان سفر کنید، آب‌وهوای مناسبی نیز دارد. بنابراین، اگر اهل کمپینگ باشید، می‌توانید در سواحل زیبای خلیج فارس چادر خود را برپا کنید و از چشم‌اندازهای طبیعی لذت ببرید. روستای بهده نیز طبیعت بکر و بسیار دیدنی دارد که امکان چادر زدن را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند. البته اگر در کنار دریا یا رودخانه‌های این منطقه چادر می‌زنید، حتما از قبل  از وضعیت آب‌وهوایی را موردبررسی قرار دهید تا با سیلاب مواجه نشوید. 

چشمه اوسیاه

در این مقاله به معرفی چشمه اوسیاه پرداختیم و راه‌های دسترسی به این چشمه را نیز در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که گفتیم، پارسیان یکی از زیباترین شهرهای استان هرمزگان است که جاذبه‌های طبیعی منحصربفردی را در خود جای داده است. اگر به پارسیان سفر کردید، در کنار بازدید از روستای بهده و چشمه اوسیاه، از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر نیز دیدن کرده و این فرصت فوق‌العاده را از دست ندهید. تنگه شوتاریکو و چشمه اودبه، آبشار بوچیر و جاده ساحلی بستانو، از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری پارسیان هستند که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن‌ها بازدید نمایید. در صورتی که علاقه‌مند به سفر با تورهای گردشگری هستید، به صفحات دیگر کایت مراجعه کرده و زمان و شرایط برگزاری تورهای جنوب ایران را موردبررسی قرار دهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 75097700-021 تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان کایت بپرسید. 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید