بندر کنگ | جاذبه‌ها، راهنمای سفر و تصاویر  بندر کنگ هرمزگان
زهرا نیرومند 1400/12/02 2509 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


کنگ (Kong)، نام شهری بندری در جنوب ایران است. این بندر در استان هرمزگان قرار دارد و بخشی از بندر لنگه محسوب می‎شود. کنگ یک بندر تاریخی است و قدمتی طولانی دارد. بافت تاریخی این بندر یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن به شمار می‌آید. علاوه بر این، بندر کنگ جاذبه‌های طبیعی و تفریحی متعددی را نیز در خود جای داده است. در این مقاله به معرفی بندر کنگ و جاذبه‌های گردشگری آن می‌پردازیم و راهنمای سفر به این بندر را نیز در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه بندر کنگ

 بندر کنگ، شهری کوچک با مساحت 5 کیلومتر مربع است که در بخش جنوبی ایران و در استان هرمزگان قرار دارد. این بندر به آب‌های آزاد خلیج فارس راه دارد. از این رو، یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی به کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده و از لحاظ تجاری نیز اهمیت بالایی دارد. بر اساس اسناد به دست آمده، تجارت در این بندر به  حدود 2000 سال پیش برمی‌گردد. در آن زمان 30 کشتی بزرگ در بندر کنگ وجود داشت که برای تجارت از آن‌ها استفاده میشد. از این رو، بندر کنگ با عنوان بندر 30 کشتی شناخته میشد. تجار در این بندر خانه‌هایی برای خود ساخته و به تجارت مشغول بودند.  آن‌ها کالاهایی چون سجاده، خرما، جوز، الورد، المستکی و لوز را به کشور‌های آفریقایی، هند، بصره و ... می‌بردند و محصولاتی چون پارچه، چوب و چای را وارد ایران می‌کردند.    

زمانی که پرتغالی‌ها بر خلیج‌فارس سلطه داشتند، بندر کنگ یکی از مهم‌ترین مراکز دولت این کشور بود.  پرتغالی‌ها یک لنگرگاه برای پهلو گرفتن کشتی‌های بزرگ ساختند و قلعه‌هایی را نیز در این منطقه بنا کردند. قلعه پرتغالی‌ها، یکی از جاذبه‌های بندر کنگ است که از همان دوران بر جای مانده است. 

تاریخچه بندر کنگ

جاذبه‌های گردشگری بندر کنگ

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، کنگ یکی از تاریخی‌ترین بنادر ایران است. بافت تاریخی بندر کنگ از جمله دیدنی‌ترین بخش‌های این شهر محسوب می‌شود و قدمت آن به 400 سال قبل برمی‌گردد. قدم زدن در این منطقه و تماشای ساختمان‌ها و بناهای قدیمی یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به بندر کنگ است. این شهر جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز دارد که در ادامه معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

قلعه پرتغالی‌ها

در گذشته بخشی از مناطق جنوبی ایران در سلطه پرتغالی‌ها بود. پرتغالی‌ها برای حفظ منافع خود قلعه‌های متعددی را در جنوب ایران بنا کردند که یکی از آن‎ها در بندر کنگ قرار دارد. قلعه‌ای بزرگ از جنس سنگ و ساروج که در حال حاضر تنها یک برج از آن باقی مانده است.

قلعه لشتان

لشتان، یکی دیگر از قلعه‌های قدیمی شهر بندری کنگ است که ساخت آن به دوران حکومت پرتغالی‌ها برمی‏گردد. برخی دیگر نیز قدمت این قلعه را متعلق به 2000 سال پیش و مربوط به دوران هخامنشیان می‌دانند. این قلعه در 6 کیلومتری شمال‌شرق بندر لنگه واقع شده و از طریق راه‌های زیرزمینی و تونل‌ها با قلعه پرتغالی‌ها ارتباط دارد. گفته می‌شود از این راه‌ها برای ارسال اسلحه، مهمات و آذوقه  در دوران جنگ استفاده میشده است. در حال حاضر بخش‌های زیادی از قلعه لشتان آسیب دیده است و تنها آب‌انبار، انبار آذوقه، برکه‌های و چندین قبر از آن باقی مانده است. 

برج مدور

برج مدور  از جمله آثار باستانی کنگ است که حدود 900 سال قدمت دارد. این برج در میان دریا واقع شده و حدود 60 متر با ساحل فاصله دارد. برج مدور از سنگ سیاه و ساروج ساخته شده است. این برج تحت تاثیر جذر و مد دریا قرار دارد و حدود نصف روز را در میان آب می‌گذراند. اگر قصد بازدید از برج را دارید، باید زمان جذر دریا به مکان برج بروید. آن‌گاه می‌توانید از در ورودی، که به سمت خشکی قرار دارد، وارد شوید و از آن دیدن کنید.  

مسجد دو محرابه

مسجد دو محرابه اثر تاریخی دیگری است که بقایایی از آن در کنگ دیده می‌شود. این مسجد در دو طبقه ساخته شده و دارای دو محراب جداگانه می‌باشد. از این رو به آن مسجد دو محرابه گفته می‌شود. برای ساخت این مسجد نیز از سنگ‌های رسوبی و مرجانی و ملات ساروج استفاده شده است. محققان ساخت این مسجد را به دوران سلجوقیان نسبت می‌دهند و برخی دیگر آن را مربوط به دوران قاجار می‌دانند.

مجسمه لنج مسی

حدود  120 سال پیش یک لنج بسیار بزرگ در کنگ ساخته شد. این لنج ظرفیت 700 تن بار را داشت و برای فعالیت‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گرفت. این لنج در سال 1323 توسط حمله یک زیردریایی ژاپنی نابود شد و سرنشینان آن نیز از بین رفتند. بعدها در همان مکانی که لنج ساخته شده بود، یک تندیس یادبود ساخته شد. این مجسمه بتنی بزرگ نماد بندر کنگ بوده و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود.

موزه مردم‌شناسی

موزه جایی است که در آن می‌توانید گذشته هر شهر یا کشور را ببینید و با فرهنگ و تاریخ مردمان منطقه بیشتر آشنا شوید. موزه مردم‌شناسی کنگ یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است که با همت ناخداها و دریانوردان بندر راه‌اندازی شده و توسط خودشان نیز اداره می‌شود. در این موزه می‌توانید هر آن‌چه که مربوط به دریا و دریانوردی است ببینید و خاطرات ناخداها، ملوانان و جاشوها را نیز بشنوید.

جاذبه‌های گردشگری بندر کنگ

خانه گلبتان

گلبتان خانه‌ای قدیمی مربوط به دوران قاجار است که در بافت تاریخی کنگ قرار دارد. این خانه، مانند دیگر خانه‌های سنتی، دارای یک حیاط بزرگ می‌باشد که دور تا دور آن با حجره‌ها و اتاق‌های بزرگ و کوچک پوشیده شده است. در بخش‌هایی از خانه نیز طاق‌ها و گچبری‌هایی دیده می‌شود که نماد معماری زیبای ایرانی است. خانه گلبتان در سوم اسفند ماه ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

برکه دریا دولت

با این که بندر کنگ در کنار دریا قرار دارد، اما همیشه دچار مشکل کم‌آبی می‌باشد. از این رو،  برکه‌های متعددی در این شهر دیده می‌شود که یکی از آن‌ها دریا دولت نام دارد. دریا دولت در واقع یک آب‌انبار است که در زبان جنوبی به آن برکه گفته می‌شود. برکه دریا دولت به دلیل اندازه بزرگی که دارد، به این نام خوانده می‌شود.  این آب‌انبار بنایی دایره مانند با قطر 28 متر است و 14 متر نیز عمق دارد. دیواره‌های برکه دریا دولت از سنگ و ساروج ساخته شده و حدود یک متر ضخامت دارد. این ضخامت از گرم شدن آب جلوگیری می‏کند. این آب‌انبار در بیرون از بندر  و در بخش شمالی آن واقع شده است.

برکه پنج تا

برکه پنج تا، آب انبار تاریخی دیگری است که در شهر کنگ قرار دارد. این برکه دارای یک آب‌انبار دایره‌ای شکل مرکزی است و 4 آب‌انبار مستطیلی نیز در اطراف آن قرار دارد. از این رو با عنوان 5 برکه شناخته می‌شود. ساخت این آب‌انبار مربوط به قرن 6 و 7 هجری بوده و نام آن نیز در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. برکه پنج تا، نبوغ ایرانیان در ساخت سازه‌ها و استفاده از آب‌های سطحی را به تصویر می‌کشد.

پارک جنگلی کوهین

در مسیر بندر کنگ به بندر خمیر یک پارک جنگلی زیبا دیده می‌شود که کوهین نام دارد. این پارک یکی از مهم‌ترین مراکز تفریحی کنگ می‎باشد. پارک جنگلی کوهین در کنار یکی از زیباترین سواحل کنگ واقع شده است. در این پارک می‌توانید از پرندگان بومی منطقه دیدن کنید و از تفریحات آبی مختلف برخوردار باشد.  بخشی از پارک نیز به زمین بازی و تفریحات مربوط به کودکان و نوجوانان اختصاص داده شده است. از این رو، مکانی مناسب برای تفریح و گردش خانواده‌ها محسوب می‌شود.

پارک شهدای خلیج فارس

پارک شهدای خلیج فارس از جمله جاذبه‌های تفریحی شهر بندری کنگ است. این پارک خدمات رفاهی و تفریحی خوبی را برای بازدیدکنندگان فراهم دیده و یک مکان عالی برای گردش خانواده‌ها محسوب می‌شود.

میدان ناخدا

میدان ناخدا، نماد دیگری از این شهر است که  در واقع به معرفی بندر و کسب‌وکار مردمانش می‌پردازد. در این میدان المان‌هایی از دریا و دریانوردی را می‌بینید. می‌توانید در کنار این  المان‌ها بایستید و یک عکس یادگاری زیبا از سفر به کنگ داشته باشید.

جاذبه‌های گردشگری بندر کنگ

بهترین زمان برای سفر به بندر کنگ

کنگ، یکی از بنادر جنوبی ایران است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. آب‌وهوای این بندر نیز مانند اغلب مناطق جنوبی ایران گرم و مرطوب است. این گرما در فصل تابستان به بالاترین حد خود می‌رسد و در کنار شرجی بودن هوا غیرقابل تحمل می‌شود. اگر بومی مناطق جنوبی نیستید، این هوا برایتان بسیار آزاردهنده می‌باشد و برای سفر مناسب نیست. هوای کنگ از ابتدای پاییز به تدریج بهتر می‌شود و به سمت خنک شدن پیش می‌رود.

اگر قصد بازدید از بندر زیبا و تاریخی کنگ را دارید، بهتر است ماه آبان تا اسفند را برای سفر انتخاب کنید. می‌توانید از تعطیلات عید استفاده کنید و تا قبل از گرم شدن هوا، برای سفر به شهرهای جنوبی ایران برنامه‌ریزی نمایید.

بهترین زمان برای سفر به بندر کنگ

را‌ه‌های دسترسی به بندر کنگ

کنگ یکی از شهرهای بندر لنگه است  و حدود 15 کیلومتر با مرکز آن فاصله دارد. فاصله شهر کنگ از بندرعباس نیز حدود 165 کیلومتر می‌باشد. راه‌های متعددی برای سفر به کنگ دارید. اگر در استان‌های جنوبی ایران هستید، می‌توانید مسیر زمینی را برای سفر به این بندر انتخاب نمایید. قطار یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین راه‌های سفر است. اگر دوست دارید راه ریلی را برای سفر انتخاب کنید، باید بلیط بندرعباس را خریداری نمایید و از آن‌جا با ماشین خود را به بندر کنگ برسانید.

در صورتی که فاصله زیادی از بندر دارید، سفر با هواپیما بهترین انتخاب است. البته شهر کنگ فرودگاه ندارد. برای سفر هوایی باید بلیط بندر لنگه را خریداری نمایید و از فرودگاه این شهر با ماشین خود را به کنگ برسانید. هفته‌ای یک پرواز از تهران به بندر لنگه انجام می‌شود.

را‌ه‌های دسترسی به بندر کنگ

اقامت در بندر کنگ

برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری کنگ، باید حداقل چند روز در این شهر بمانید. البته به یاد داشته باشید که کنگ شهر کوچکی است و هتل‌های زیادی ندارد. اگر قصد اقامت دارید، پیشنهاد می‌کنیم اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی کنگ را رزرو نمایید. در این صورت این فرصت را دارید که با سبک زندگی مردم منطقه بیشتر آشنا شوید و چند شب را مانند بومیان این بندر بگذرانید. لباس‌های محلی به تن کنید و طعم غذاهای سنتی این منطقه را نیز بچشید. فرهنگ غذایی ساکنان کنگ بیشتر شبیه به هندی‌هاست. کنگی‌ها نان‌های متنوعی دارند که از میان آن‌ها می‌توان به  نان فطیر، نان کلوکی، نان تنوری، نان حلقه‌ای، نان خمیر، نان ریخته، نان کاکِل، نان ستپوری، نان گپکی و نان رگاک اشاره کرد. بریانی، حواری، پکاره، زلیبی، هریسه، گوبولی مرغ، میگو، گریسات، کلمبا، باقلا و نخود آب‌پز، از معروف‌ترین غذاهای کنگ هستند که پیشنهاد می‌کنیم حتما امتحان کنید. بومیان کنگ نیز مانند دیگر شهرهای جنوبی ایران علاقه زیادی به ماهی دارند و آن را به روش‌های مختلف طبخ می‌کنند. می‌توانید به یکی از رستوران‌های کنگ بروید و انواع ماهی مانند ماهی سرخ‌کرده، قلیه ماهی، ماهی برشته، ماهی دلهمی و ماهی شور را سفارش دهید و نوش‌جان کنید.   

اقامت در بندر کنگ

در این مقاله به معرفی بندر کنگ پرداختیم  و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های گردشگری این بندر و راهنمای سفر به آن در اختیارتان قرار دادیم. شاید کنگ به اندازه قشم، کیش، چابهار و ... معروف نباشد، اما جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد و یکی از بهترین شهرهای جنوبی ایران برای سفر محسوب می‌شود. اگر قصد سفر به جنوب را دارید، بندر کنگ را در لیست مقاصد گردشگری خود قرار دهید و حداقل دو تا سه روز را در این شهر سپری کنید. می‌توانید با تورهای گردشگری جنوب ایران همراه شوید و یک سفر خوب و به‌یادماندنی را در کنار یک راهنمای حرفه‌ای تجربه نمایید. برای آگاهی از شرایط و زمان برگزاری تورهای جنوب ایران، دیگر صفحات سایت را مورد مطالعه قرار دهید. علاوه بر این می‌توانید با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور موردنظر خود مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید