بندر خمیر | راهنمای سفر، جاذبه‌ها و تصاویر بندر خمیر
زهرا نیرومند 1402/04/24 2796 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

بندرخمیر، یکی از شهرستان‎‌های استان هرمزگان است. این شهرستان در سواحل خلیج فارس قرار دارد و یکی از زیباترین شهرهای بندری این استان محسوب می‎شود. بندر خمیر جاذبه‌های دیدنی متنوعی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جنگل‌های حرا و تالاب بین‌المللی خورخوران اشاره کرد. در این مقاله به معرفی بندر خمیر  و جاذبه‌های گردشگری آن می‎پردازیم و راهنمای سفر به این بندر زیبا و دیدنی را نیز در اختیارتان قرار می‎دهیم. با ما همراه باشید.  

تالاب بین‌المللی خورخوران

تالاب بین‌المللی خورخوران یکی از مهم‌ترین جاذبه‎های بندر خمیر است. این تالاب بزرگ‌ترین تالاب دریایی خاورمیانه محسوب می‎شود و اهمیت زیست‌محیطی بسیار بالایی دارد. خورخوران در نزدیکی بندر خمیر و در حاشیه جنوبی آن واقع شده است. این تالاب حدود 100 هزار هکتار مساحت دارد و از سمت جنوب به جزیره زیبای قشم می‌رسد. بندر خمیر به دلیل وجود همین تالاب، عنوان اولین شهر ملی تالابی ایران را به خود اختصاص داده است.

تالاب بین‌المللی خورخوران چشم‌اندازهای بی‌نظیری دارد و همه ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. در این تالاب می‎توانید از جنگل‌های سرسبز حرا بازدید کنید و به تماشای مانگروها بنشینید. قایق‌سواری، ماهیگیری و تماشای پرواز پرندگان از دیگر جذابیت‏های تالاب خورخوران است که مورد توجه گردشگران قرار می‏گیرد. مرغ ماهی‌خوار و فلامینگو از جمله پرندگانی هستند که در این تالاب زندگی می‎کنند.

تالاب بین المللی خورخوران

جنگل‌های حرا

جنگل‌های حرا از جمله دیدنی‌ترین نقاط بندر خمیر محسوب می‎شوند. این جنگل‌ها در دل تالاب خورخوران قرار دارند و بیش از 80 درصد آن را پوشانده‎اند. جنگل حرای بندر خمیر یکی از بزرگ‎ترین جنگل‌های دریایی دنیا به‌شمار می‌آید و زیستگاه پرندگانی نادر می‎باشد. پیشنهاد می‌کنیم از جزایر مرجانی جنگل‌های حرا بازدید کنید و آبراهه‌های خمرد، چیروو و گرمونو  را از دست ندهید. می‏توانید سوار قایق‌های دریایی شوید و در دل این جنگل به گشت‌وگذار بپردازید.

جزیره وارمی

از دیگر بخش‏های دیدنی تالاب خورخوران می‏توان به جزیره شگفت‌انگیز وارمی اشاره کرد. جزیره وارمی یک جزیره مخفی است. این جزیره در زمان مد به‌طور کامل به زیر آب می‏رود و در زمان جزر، نمایان می‎شود. به همین دلیل، در بین محلی‌ها با عنوان جزیره نهنگ شناخته شود.

نکته جالب دیگری که در مورد جزیره وارمی وجود دارد، پوشش آن است. اغلب جزیره‎هایی که در زیر آب پنهان می‌شوند، پوشیده از گل هستند، اما جزیره وارمی این‌گونه نیست. این جزیره شن‌های بسیار تمیزی دارد و هیچ گل‌ولایی در آن دیده نمی‎شود.

جزیره وارمی

جزیره مردو

تالاب خورخوران بیش از 40 جزیره دارد که مردو یکی از آن‏هاست. این جزیره در نزدیکی نوار ساحلی بندر خمیر قرار دارد و به‌راحتی قابل دسترسی است. شما می‌توانید در میان‌ جنگل‌های سرسبز و انبوه این جزیره به گشت‌وگذار بپردازید و اگر دوست دارید، یکی از کلبه‌های سنتی صیادان را اجاره کنید و در آن اقامت داشته باشید. در جزیره مردو این فرصت را دارید که به تماشای صید سنتی مُشتا بنشینید و صید صدف‌های استوانه‌ای را تجربه کنید.

کلبه کالنگار

کالنگار، یک کلبه چوبی در میان آب است. این کلبه در میان تالاب خورخوران و در دماغه جزیره مردو واقع شده و یکی از بهترین مکان‌ها برای ماهیگیری محسوب می‎شود. نام کلبه از لغت " کالنگ" گرفته شده است. کالنگ  به پوسته صدف استوانه‌ای گفته می‎شوند. کلبه کالنگار دقیقا در زیستگاه همین صدف قرار دارد.

کلبه کالنگار

دیوار سدار

دیوار سدار یکی از بناهای تاریخی این منطقه است. این بنا در 5 کیلومتری بندر خمیر قرار دارد و قدمت آن به دوران زندیه می‎رسد. دیوار سدار برای محافظت از شهر در مقابل هجوم قبایل اطراف ساخته شده و از بالای کوه تا کناره‎های دریا امتداد دارد. این دیوار دارای 2 برج اصلی، 4 سنگر  و 3 در بوده و از جنس سنگ، ساروج و گچ می‌باشد.

 قلعه خمیر

در نزدیکی بندر خمیر بقایایی از یک قلعه نظامی دیده می‎شود. این قلعه به سبک قلعه‌های اروپایی ساخته شده و از دوران پرتغالی‌ها و هلندی‌ها بر جای مانده است. قلعه خمیر شکلی مربع‌مانند دارد و در چهارگوشه آن، 4 برج مدور بلند دیده می‎شود. در بخش جنوب غربی قلعه یک ساختمان دو طبقه‌ای وجود دارد. این ساختمان محل اسکان نیروهای نظامی بوده است. قلعه خمیر دارای یک آب‌انبار نیز می‏باشد. ساکنان قلعه از این آب‌انبار برای ذخیره آب و غذا استفاده می‌کردند. این قلعه یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های استان هرمزگان است و نام آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه خمیر

پل لاتیدان

پل لاتیدان، با طول 1500 متر، یکی از طولانی‎ترین پل‌های تاریخی ایران است. این پل در زمان شاه عباس صفوی و بر روی رودخانه کُل ساخته شده است. پل لاتیدان با سنگ و ملات ساخته شده و قبل از ویرانی دارای ۲۲۲ دهنه بوده است. در حال حاضر بخشی از پل که در قسمت عمیق رودخانه قرار دارد، به‌طور کامل از بین رفته است.

لنج موزه بوم‌گوهری

لنج یا بوم، یک کشتی چوبی اقیانوس‌پیماست. این کشتی دارای بادبان بوده و برای سفرهای طولانی، مانند سفر به آفریقا ساخته می‎شد. یکی از این لنج‌ها در مجموعه گردشگری بندر خمیر نگهدری می‎شود. گردشگران می‌توانند از این لنج تاریخی زیبا بازدید نمایند و بر بلندای آن بایستند و چشم‌اندازی دیدنی از تالاب بین‌المللی خورخوران را مشاهده کنند.

پل لاتیدان

کهورستان

کهورستان، نام یک روستاست. این روستا در بخش مرکزی بندر خمیر قرار دارد و به‌دلیل داشتن درختان کهور فراوان، کهورستان نامیده می‎شود. کهورستان را می‌توان یکی از سرسبزترین و زیباترین روستاهای استان هرمزگان معرفی کرد. سرسبزی این روستا به دلیل وجود سفره‌های آب زیرزمینی این منطقه است. این سفره‌ها به کهورستان و روستاهای اطراف آن زندگی بخشیده است.

خانه قاضی رویدر

خانه قاضی، یک خانه قدیمی مربوط به دوران قاجار است. این خانه در بخش رویدر بندر خمیر واقع شده و یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر محسوب می‎شود. خانه قاضی از خشت و آجر و به سبک معماری ساحلی منطقه‌ی خلیج فارس ساخته شده است. این خانه در میان یک نخلستان بسیار زیبا قرار داشته و محل زندگی خان منطقه رویدر بوده است.

خانه قاضی رویدر

چشمه آب‌گرم لشتغان

چشمه آب‌گرم لشتغان در شمال روستای لشتغان و در ۷ کیلومتری شرق بندر خمیر قرار دارد. این چشمه در دامنه کوه واقع شده و یکی از قدیمی‏ترین چشمه‎های آب گرم استان هرمزگان محسوب می‌شود. آب چشمه خواص درمانی دارد و برای بیماری‌های تنفسی، رماتیسمی و قارچی توصیه می‎شود. در اطراف این چشمه 12 اتاقک برای استراحت و اقامت مسافران ساخته شده است.

بازار سنتی بندر خمیر

بازار سنتی بندر خمیر یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این شهر است. این بازار قدمت زیادی دارد و مرکز رونق اقتصادی این منطقه محسوب می‌شود. بازار سنتی بندر خمیر در گذشته شبیه به بازار وکیل شیراز بود و 30 حجره داشت، اما به مرور تغییر شکل داد و گسترش یافت. در بازار سنتی بندر خمیر می‌توانید انواع محصولات شامل مواد غذایی، پوشاک، کیف و کفش، لوازم صوتی، ظرف و ... را پیدا کنید.

بازار سنتی بندر خمیر

دسترسی به بندر خمیر

بندر خمیر در استان هرمزگان قرار دارد و در فاصله 95 کیلومتری بندرعباس واقع شده است. برای سفر به بندر خمیر راه‌های متعددی دارید. اگر به دنبال سفر راحتی هستید، می‌توانید با هواپیما به بندرعباس بروید و از آن‌جا با ماشین خود  را به بندر خمیر برسانید. سفر با قطار و اتوبوس نیز طرفداران زیادی دارد و یکی از راه‌های رسیدن به بندر خمیر می‎باشد.

در صورت تمایل می‌توانید با خودروی شخصی سفر کنید و از شهر محل اقامت خود به سمت بندر خمیر بروید. اگر از تهران حرکت می‌کنید، باید ابتدا خود را به بندرعباس برسانید و از آن‌جا مسیر بندر خمیر را در پیش بگیرید.  فاصله تهران تا بندرعباس، از مسیر یزد و سیرجان، حدود ۱۲۷۵ کیلومتر است و تقریبا 13 ساعت طول می‌کشد.

بندر خمیر در غرب بندرعباس و در جاده بندرعباس به بوشهر قرار دارد. پس از رسیدن به بندرعباس مسیر را به سمت بوشهر ادامه دهید. مسیر ساحلی را در پیش بگیرید تا به بندر خمیر برسید. برای طی کردن این مسیر حدود 70 تا 80 دقیقه در راه خواهید بود.

راه های دسترسی به بندر خمیر

بهترین زمان برای سفر به بندر خمیر

بندر خمیر در بخش جنوبی کشورمان قرار دارد و دارای آب‌وهوایی گرم می‏باشد. از این رو، اگر قصد سفر به بندر خمیر را دارید، بهتر است 6 ماهه دوم سال را برای این کار انتخاب کنید. بندرخمیر تابستان‌هایی بسیار گرم دارد و تحمل گرمای آن برای مسافران سخت و آزاردهنده است.

اواسط پاییز تا اوایل بهار بهترین زمان برای سفر به بندرخمیر است. بندرخمیر در این بازه زمانی آب‌وهوایی بسیار مطبوع دارد. در این فصل درختان حرا در زیباترین حالت خود بسر می‎برند وسرسبزی فوق‌العاده‌ای دارند. در دو فصل بهار و پاییز، درختان مانگرو شکوفه می‌دهند و چشم‌اندازهایی بسیار دیدنی ایجاد می‌کنند.

سفر به بندر خمیر

اقامت در بندر خمیر

بازدید از جاذبه‌های بندر خمیر حدود 2 روز طول می‎کشد. اگر قصد اقامت در این شهر را دارید، می‌توانید یکی از اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی یا روستایی بندرخمیر را انتخاب کنید. اقامت‌گاه سنتی تکو، خانه تاریخی سلیدان، مجموعه اقامتی آب‌گرم و کلبه چوبی لاور گزینه‌های مناسبی برای اقامت در بندر خمیر هستند.

گزینه دیگری که برای اقامت پیش‌رو دارید، اجازه خانه‌های روستایی و سوئیتهاست. بومیان این منطقه خانه‌های خود را با قیمتی بسیار مناسب در اختیار گردشگران قرار می‌دهند و امکان یک اقامت راحت را برای آنان فراهم می‎کنند.

اگر اهل کمپینگ هستید، می‌توانید در سواحل بندرخمیر یا پارک‎های ساحلی این شهر چادر بزنید. مجموعه گردشگری حرا یکی از بهترین مکان‌ها برای کمپینگ در بندر خمیر است. این مجموعه امکانات خوبی دارد و شرایط رفاهی کاملی را برای گردشگران فراهم می‎کند. از جمله امکانات مجموعه گردشگری حرا می‌توان به سکوهایی برای چادر زدن و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

اقامتگاه در بندر خمیر

نکات سفر به بندر خمیر

  • تالاب خورخوران امکانات رفاهی چندانی ندارد. بنابراین، اگر قصد بازدید از این تالاب را دارید، بهتر است مقداری خوراکی و یک بطری آب به همراه داشته باشید.
  • در سفر به بندرخمیر، خوردن غذاهای محلی را فراموش نکنید. بندرخمیر رستوران‌های لوکسی ندارد. خوشمزه‌ترین غذاهای بومی منطقه را می‌توانید در رستوران‌های محلی آن نوش‌جان کنید.
  • ادویه‌های محلی، خرما و شیره خرما، سس انبه، کندر و ترشی محلی گزر، از جمله سوغاتی‌های خاص بندرخمیر هستند. توصیه می‌کنیم این موارد را از بازار سنتی بندر تهیه کنید و به همراه خود به خانه ببرید.

جاذبه های بندر خمیر هرمزگان

در این مقاله به معرفی بندر خمیر و جاذبه‌های گردشگری آن پرداختیم و راهنمای سفر به این بندر زیبا را نیز در اختیارتان قرار دادیم. اگر قصد سفر به شهرهای جنوبی ایران را دارید، بندر خمیر را در لیست انتخاب‌های خود قرار دهید و از جاذبه‎های دیدنی آن بازدید کنید. می‌توانید سفر خود را با همراهی تورهای گردشگری انجام دهید و در کنار یک راهنمای حرفه‌ای از تالاب خورخوران و جنگل‌های زیبای حرا بازدید نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید