کویر مصر | راهنمای سفر + تصاویر + آدرس آپدیت پاییز 99
زهرا نیرومند 1399/08/11 3233 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


کویر مصر، یکی از زیباترین کویرهای ایران است که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از طبیعت‌گردان و کویردوستان قرار گرفته و به یکی از مهم‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی ایران تبدیل شده است.  این کویر چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از تپه‌های شنی طلایی‌رنگ را در کنار رنگ آبی آسمان به نمایش گذاشته و تصاویری دیدنی و جذاب ایجاد کرده است. در کویر مصر علاوه بر کویرگردی و رصد ستارگان در شب، می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری متنوع  دیدن کنید و از تفریحات هیجان‌انگیزی چون آفرود، موتورسواری­، شترسواری و ... برخودار باشید. ادامه این مقاله را دنبال نمایید تا با کویر مصر، امکانات، راه‌های دسترسی، اقامت و هر آن‌چه برای سفر به این منطقه زیبا نیاز دارید، آشنا شوید.

کویر مصر کجاست؟

مصر، نام روستایی کوچک در استان اصفهان است که در 45 کیلومتری شهر جندق واقع شده و حدود 60 کیلومتر از شهرستان خور فاصله دارد. این روستای کویری به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی و چشم‌اندازهای خاص و بی‌نظیر، در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته و به یکی از توریستی‌ترین روستاهای ایران تبدیل شده است.

مردم این روستا به دامداری و کشاورزی مشغولند و به کشت انواع گیاهان مانند زعفران و گندم و پرورش حیواناتی چون شتر می‌پردازند. با رونق صنعت گردشگری در روستا، وضعیت زندگی و معیشتی مردمان آن نیز کمی تغییر کرده است. مصری‌ها در کنار مشاغل اجدادی خود، از طریق گردشگری نیز کسب درآمد می‌کنند و خانه‌های خود را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

کویر مصر

علت نام‌گذاری کویر مصر

اگر اولین بار است که نام کویر مصر ایران را شنیده‌اید، حتما کمی تعجب کرده‌اید که چرا یک کویر در ایران با نام کشوری خارجی نام‌گذاری شده است. نام‌گذاری این روستا داستانی جالب دارد که به نوعی با نام بنیان‌گذار آن در ارتباط است.

حدود 100 سال پیش فردی با نام  یوسف در روستایی بی‌آب و علف زندگی می‎کرد. یوسف برای نگهداری از گوسفندان و سیراب  کردن آن‌ها نیاز به آب داشت. از این رو، شروع به کندن چاهی در این روستا کرد و پس از آن نیز به کشاورزی در زمین‌های خشک روستا پرداخت. پس از آن، مردم منطقه نام این روستای خشک را مزرعه یوسف گذاشتند. بعد از مدتی آب‌های زیرزمینی منطقه پایین‌تر رفتند و یوسف برای تامین آب مجبور به کندن چاه‌های عمیق‌تری شد. همین مسئله باعث شد تا مردم منطقه نام روستا را به چاه‌دراز تغییر دهند. یوسف که از این نام خوشش نمی‌آمد، از مردم خواست تا با توجه به نامش و ماجرایی که حضرت یوسف در سرزمین مصر داشته است، نام روستا را به مصر تغییر دهند. مردم منطقه نیز به احترام حرف یوسف، این روستا را مصر نامیدند.

کویر مصر

جاذبه‌های بوم‌گردی کویر مصر

خانه‌های روستای مصر مانند دیگر مناطق کویری ایران بسیار ساده و با خشت و گل ساخته شده‌اند. دیوارهای کاه‌گلی، سقف‌های گنبدی‌شکل، درهای چوبی و ... از جمله ویژگی‌های خانه‌های روستایی کویر مصر است که با رنگ خاکی کویر هماهنگ بوده و جلوه‌ای خاص و دیدنی به آن می‌دهد. در هر خانه طویله‌ای وجود دارد که در آن انواع حیوانات اهلی مانند شتر، بز، بوقلمون و ... نگهداری می‌شوند. گشت‌وگذار در کوچه پس کوچه‌های روستا و هم‌صحبت شدن با بومیان، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به کویر مصر است که برای بسیاری از گردشگران جذابیت دارد. اگر به زندگی روستایی علاقه‌مندید می‌توانید خانه‌ یکی از روستاییان را کرایه کنید و یک یا دو شب را در مکانی ساده اما پر از صمیمیت بگذرانید. 

کویر مصر

جاذبه‌های گردشگری کویر مصر

کویر مصر زیبایی‌های منحصربفردی دارد که آن را از دیگر کویرهای ایران متفاوت کرده است. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این کویر، رمل‌ها و تپه‌های شنی آن است که به زیبایی تا پشت دیوار خانه‌های روستا کشیده شده و تصویری زیبا از شن‌های روان زردرنگ را به نمایش گذاشته است. دیگر جاذبه‌های گردشگری کویر مصر و اطراف آن عبارتند از:

دریاچه نمک خور: این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه نمک فصلی ایران است. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های دریاچه، اشکال پنج‌ضلعی روی آن است که به زیبایی در کنار هم قرار گرفته و تصویری دیدنی ایجاد کرده‌اند. این اشکال در فصل زمستان رنگی تیره دارند و تابستان‌ها به طور  کامل سفید می‌شوند.

چال سلکنون: چال سلکنون به یک فرورفتگی گفته می‌شود که در کنار برآمدگی‎‌های تپه‌های شنی قرار گرفته و تصویری زیبا و دیدنی ایجاد کرده‌اند. در چال سلکنون یک باتلاق کوچک وجود دارد که اطراف آن نیز با سنگ‌ریزه پوشیده شده است.

نیزار مصر: در ۶ کیلومتری شمال‌شرقی روستای مصر، نیزاری سرسبز و گسترده دیده می‌شود که اطراف آن با تپه‌های شنی پوشیده شده است. این نیزار محل زندگی حیات وحش کویر است.

روستای گرمه: گرمه روستایی شگفت‌انگیز با قدمت چندین هزار ساله است که جذابیت‌های تاریخی و طبیعی فراوانی دارد. از جمله جاذبه‌های این روستا می‌توان به قلعه ساسانی، اقامتگاه مازیار با قدمت 400 ساله، امام‌زاده‌ها، نخلستان‌ها و خانه‌های گلی ساده با سقف‌های گنبدی شکل و کوچه پس‌کوچه‌های تنگ و پرپیچ و خم اشاره کرد.

روستای محمدآباد کوره‌گز: محمدآباد کوره‌گز یکی از روستاهای توابع شهرستان خور و بیابانک است. این روستای زیبا از جنوب به دامنه کوه‌های ریگ‌کله،  قم کوشک و کوه جن می‌رسد و از شمال نیز با  شن‌زارهای دشت کویر در ارتباط است. روستای محمدآباد به دلیل نزدیکی بسیار با کویر، دچار خشکسالی شدید بوده و در حال حاضر هیچ سکنه‌ای ندارد.

روستای عروسان: عروسان یکی از زیباترین و جذاب‌ترین روستاهای ایران است که موردتوجه گردشگران و طبیعت‌دوستان بسیاری قرار دارد. این روستا چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از دشت‌های شنی روان را به نمایش گذاشته و تصویری زیبا از غروب نارنجی رنگ کویر و آسمان پرستاره آن در شب را به علاقه‌مندان نشان می‌دهد. از جمله جاذبه‌های عروسان می‌توان به آب‌گرم معدنی آن اشاره کرد که در 18 کیلومتری روستا واقع شده است.

روستای فرحزاد: فرحزاد، یکی از زیباترین و پرگردشگرترین روستاهای استان اصفهان است که در نزدیکی کویر مرکزی ایران قرار دارد. یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های این روستا خانه طباطبایی‌هاست که امروزه به یک اقامت‌گاه کویری تبدیل شده و حس‌وحال زندگی در خانه‌های قدیمی مناطق کویری را به گردشگران می‌دهد.

کویر مصر

بیابان ریگ کله: ریگ کله نام یک بیابان در نزدیکی روستای مصر است که به دلیل تپه‌های ماسه‌ای بلندی که دارد، معروف می‌باشد. بلندترین تپه این بیابان 227 متر ارتفاع دارد.   

قلعه بیاضه: بیاضه یک قلعه تاریخی مربوط به دوران ساسانیان است که در روستایی به همین نام قرار دارد. این قلعه چندین طبقه‌ای از خشت و گل ساخته شده و در اطراف آن نیز یک خندق عمیق دیده می‌شود.  

تخت عروس: به قسمت‌های مرتفع کویر که قله‌های آن در اثر بادهای شدید به صورت صاف درآمده است، تخت گفته می‌شود. تخت عروس یکی از معروف‌ترین تخت‌های کویر مصر است که چشم‌اندازهای بی‌نظیر از مناظر اطراف را به نمایش گذاشته است. زمانی که بر بلندای این تخت می‌ایستید، تخت شورو، روستای مصر، چال سلکنون، کوه‌های دامغان، باتلاق‌های کویر مرکزی و تپه‌های شن‌های روان را در اطراف خود می‌بینید. 

تخت عباسی: از دیگر تخت‌های معروف این منطقه می‌توان به تخت عباسی اشاره کرد که در شمال شرقی روستای مصر واقع شده است. جنس دیواره‌های این تخت از ماسه، مارن و خاک‌های آهکی است و دارای پوششی از سنگ‌ریزه است. بر بلندای این تخت می‌توانید مناظر زیبایی از چال سلکنون، دریاچه نمک، روستای مصر، روستای فرحزاد و تپه‌های شنی روان را مشاهده نمایید.

کویر مصر

تفریحات کویر مصر

کویرگردی علاوه بر تماشای زیبایی‌های کویر و بازدید از جاذبه‌های اطراف، دارای تفریحاتی چون آفرود، موتورسواری، شترسواری­­ و شن سواری نیز می‌باشد. علاوه بر این، اگر به هنر عکاسی علاقه‌مندید، می‌توانید یک دوربین به همراه ببرید و عکس‌هایی جذاب از زیبایی‌های طبیعی کویر به ثبت برسانید. رصد ستارگان، از دیگر تفریحات و سرگرمی‌های مناطق کویری است که در کویر مصر ایران نیز از آن برخوردار خواهید بود.

کویر مصر

اقامت در کویر مصر

همان‌طور که در بالا نام بردیم، در کویر مصر و اطراف آن جاذبه‌های گردشگری متعددی وجود دارد که اگر بخواهید از همه آن‌ها بازدید کنید، 2 تا 3 روز زمان نیاز دارید. اگر قصد دارید در این منطقه بمانید، باید به فکر یک اقامت‌گاه باشید. برای اقامت‌ در کویر مصر گزینه‌های متعددی پیش‌رو دارید:

کمپینگ: اگر اهل کمپینگ و چادر زدن هستید، می‌توانید چادر خود را در بخشی از کویر زیبای مصر برپا کرده و شب را در زیر آسمان پرستاره کویر بخوابید. البته به یاد داشته باشید که شب‌های کویر برخلاف روزهای آن بسیار سرد است. بنابراین، لباس مناسب و تجهیزات لازم را فراموش نکنید.

خانه‌های روستایی: اگر اهل چادر زدن نیستید، می‌توانید خانه یکی از بومیان منطقه را اجاره کنید و شب را در یک محیط روستایی و با همان سبک و سیاق سنتی روستاییان منطقه بگذرانید. در این صورت این فرصت را دارید که زمان بیشتری را با مردمان محلی بگذرانید و با فرهنگ و آداب‌ورسوم آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

اقامتگاه‌ بوم‌گردی: گزینه دیگری است که پیش روی شما قرار دارد، اقامتگاه‌‌های بوم‌گردی است. این نوع اقامتگاه‌‌ها با معماری خانه‌های کویری ساخته شده و چیدمان آن‌ها نیز به شکلی کاملا ساده و  سنتی انجام می‌شود. اقامتگاه‌‌های بوم‌گردی امکانات رفاهی خوب و قابل‌قبولی را به مهمانان و مسافران خود ارائه می‌دهند و برنامه‌هایی برای آشنایی گردشگران با فرهنگ منطقه نیز برگزار می‌کنند. از جمله اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی کویر مصر ایران می‌توان به  اقامت‌گاه کاریز،  افضل، شن‌زار، ترند، آتشونی، گندم‌زار و  قلعه جندق اشاره کرد.

کویر مصر

بهترین زمان سفر به کویر مصر

هوای مناطق کویری گرم و خشک است. اگر در فصول گرم سال به این مناطق سفر کنید، با گرمای شدید آفتاب مواجه بوده و روزهای طاقت‌فرسایی را پشت سر خواهید گذاشت. بهترین زمان برای سفر کویر مصر، ماه‌های سرد سال است که از آبان آغاز شده و تا اردیبهشت ادامه دارد. در این ماه‌ها، دمای هوای کویر متعادل بوده و  سفرتان لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

سفر به کویر مصر با ماشین شخصی

اگر بخواهید با ماشین شخصی به سمت کویر مصر حرکت کنید، بسته به مبدا خود، راه‌های متفاوتی را پیش‌رو دارید:

تهران تا کویر مصر: اگر از تهران به سمت کویر مصر ایران حرکت می‌کنید، دو مسیر پیش‌رو دارید که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید:

  • از تهران مسیر سمنان را در پیش بگیرید و پس از آن دامغان، معلمان و جندق را پشت‌سر بگذارید تا به کویر مصر برسید. این مسیر 646 کیلومتر است که حدود 8 ساعت طول می‌کشد.
  • از تهران به سمت قم حرکت کنید و پس از آن کاشان، نایين، اردکان، چوپانان، چاه‌ملک و فرخی را پشت‌سر بگذارید تا به کویر مصر برسید. این مسیر 846 کیلومتر است که حدود 9 ساعت طول می‌کشد.

مسیر اول کوتاه‌تر از راه دوم است و البته به دلیل خاکی بودن، کمی سخت‌تر است. اگر ماشین شاسی‌بلند دارید می‌توانید مسیر اول را انتخاب نمایید تا زودتر به مقصد برسید.

شهرهای شمالی ایران تا کویر مصر: اگر از استان‌های شمالی کشور به سمت کویر مصر حرکت می‌کنید، دو مسیر پیش رو دارید:

  • مسیر اول از تهران می‌گذرد. اگر این مسیر را انتخاب می‌کنید، باید ابتدا خود را به تهران برسانید و از آن‌جا جاده سمنان را در پیش بگیرید.
  • مسیر دوم از دامغان می‌گذرد. در هر شهری که اقامت دارید­، ابتدا خود را به دامغان برسانید  و راه خود را تا کویر مصر ادامه دهید. 

اصفهان تا کویر مصر: کویر مصر در استان اصفهان واقع شده است. اگر از شهر اصفهان به سمت کویر حرکت می‌کنید­، ابتدا خود را به نایین برسانید و از آن‌جا به سمت اردکان و سپس خور حرکت کنید.  فاصله اصفهان تا کویر مصر 540 کیلومتر است که حدود 6 ساعت طول می‌کشد.

برای دسترسی به کویر مصر راه‌های دیگری نیز دارید. اگر قصد سفر با ماشین شخصی را ندارید، می‌توانید با اتوبوس به کویر مصر بروید که در آن صورت باید بلیط بیرجند، طبس یا کرمان را خریداری کنید و در خور پیاده شوید.

کویر مصر

تورهای گردشگری کویر مصر

کویر یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت است که آرامشی وصف‌ناپذیر به انسان می‌دهد­، اما این به معنای امن بودن و عدم وجود خطر در کویر نیست. گزیدگی جانورانی چون مار و عقرب، تشنگی بیش‌ از حد و در دسترس نبودن آب و گم شدن در کویر، از جمله خطراتی است که شما را تهدید خواهد کرد. اگر برای اولین بار است که به کویرگردی می‌روید و با منطقه آشنایی ندارید، هرگز تنهایی به سفر نروید و حتما یک راهنمای حرفه‌ای به همراه داشته باشید.

تورهای گردشگری یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سفرهای طبیعت‌گردی، خصوصا کویرنوردی است. تورهای کویرگردی به صورت گروهی با یک راهنمای حرفه‌ای و راه‌بلد برگزار می‌گردد. با این تورها می‌توانید سفری آرام‌ و بی‌دغدغه را تجربه کنید و بدون هیچ نگرانی از تماشای زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید. برای آگاهی از شرایط و زمان برگزاری تور کویر مصر، صفحات دیگر سایت را مورد بازدید قرار دهید  و تور موردنظر خود را انتخاب نمایید.

تجهیزات لازم برای سفر به کویر مصر

اگر قصد طبیعت‌گردی دارید، حتما باید تجهیزات و لوازم موردنیاز را به همراه داشته باشید. کویرگردی نیز به تجهیزاتی نیاز دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:

 لباس مناسب کویرگردی: یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، نوع لباس انتخابی شماست. لباس شما، از پیراهن و شلوار گرفته تا جوراب و کفش و کلاه، باید با مقصد و آب‌وهوای منطقه موردنظر  هم‌خوانی داشته باشد. در سفرهای پیاده‌روی و طبیعت‌گردی پیشنهاد می‌شود لباس راحت به تن داشته باشید. پوشیدن لباس‌های خنک و پوشیده، برای در امان ماندن از تابش نور خورشید و آفتاب‌سوختگی، یکی از ضروریات کویرنوردی است. از لباس‌های رنگ روشن استفاده کنید و از پوشیدن شلوارهای تنگ و چسبان خودداری نمایید.

کفش مناسب: کفش مناسب در کیفیت سفر شما تاثیر بسزایی دارد. برای کویرگردی باید به جنس کفش، اندازه و راحتی آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. بهتر است کفش‌هایی با ساق بلند را انتخاب کنید تا از نفوذ شن به داخل کفش و نیش عقرب و مار در امان بمانید.

آب کافی: دقت داشته باشید که کویر منطقه‌ای خشک است که در آن هیچ رودخانه یا چشمه‌ای دیده نمی‌شود. سعی کنید آب به میزان کافی به همراه داشته باشید تا در صورت گم شدن نیز بتوانید از آن استفاده نمایید.

لباس گرم: نوسان دمای هوا در روز و شب کویر تفاوت چشم‌گیری باهم دارد. همان‌قدر که روزهای کویر گرم است، شب‌های آن نیز سرد می‌باشد. بنابراین، حتما یک لباس گرم و سبک در کوله‌پشتی خود قرار دهید تا در صورت نیاز بتوانید از آن استفاده کنید.

چادر: اگر قصد دارید شب را در کویر اتراق کنید و به رصد ستارگان بپردازید، چادر را فراموش نکنید. یک بالش کوچک و پتوی نازک نیز به همراه داشته باشید تا بتوانید کمی استراحت کنید و راحت بخوابید.

کرم ضدآفتاب: یکی از مواردی که در کویرگردی باید به همراه داشته باشید، کرم ضدآفتاب است.  ضدآفتاب پوست شما را در مقابل تابش تند نور خورشید حفظ کرده و از آفتاب‌سوختگی پیشگیری می‌کند. علاوه بر این، عینک آفتابی و کلاه لبه‌دار را نیز فراموش نکنید.

آینه جیبی: یک آینه جیبی به همراه داشته باشید تا در صورت گم شدن بتوانید از انعکاس نور خورشید برای پیدا کردن هم‌گروهی‌های خود استفاده کنید.

علاوه بر موارد عنوان شده،  پماد دفع حشرات، جعبه کمک‌های اولیه، پاوربانک، جی‌پی‌اس و قطب‌نما را فراموش نکنید.

کویر مصر

در این مقاله کویر مصر ایران را معرفی کرده و  اطلاعات کاملی در مورد جاذبه‌های گردشگری، راه‌های دسترسی، اقامت در کویر و لوازم و وسایل موردنیاز، در اختیارتان قرار دادیم. پاییز بهترین فصل برای سفر به مناطق کویری است. اگر قصد سفر به کویر زیبای مصر را دارید، می‌توانید با شماره 02175097700 تماس بگیرید و از کارشناسان کایت در زمینه انتخاب تور گردشگری کویر مصر، مشورت بخواهید. در ضمن می‌توانید سفرنامه‌ی کویر مصر را در صفحه "سفرنامه‌ی کویر مصر" مطالعه نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید