سفر نامه کویر مصر با کایت
5725 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

سفرنامه تور کویر مصر

گاهی وقتا آدم دلش سکوت می‌خواد به دور از هیاهوی شهر یه جایی بره و با خودش خلوت کنه، جایی که تا چشم کار میکنه خودتی و خودت و یه سقف پر از ستاره بالای سرت هست که بعضی وقتا ماها که توی شهر زندگی می‌کنیم یادمون میره که آسمون ستاره داره! از طرفی کویر رو باید با کویرگردا رفت. کایت مجری مستقیم تورهای طبیعت‌گردی هست که سفر به تمام جاذبه‌های ناشناخته گردشگری در ایران رو می‌تونی تجربه کنی. همه امکانات در تور کویر مصر به صورت استاندارد برگزار میشه! از اتوبوسی که به مقصد می‌رسونه تا محل اقامت و بومگردی؛ یکی از ویژگی‌های مهم تورهای طبیعت‌گردی شکم‌گردی در تور هست که با آشپزهای حرفه‌ای حسابی دلی از عزا در میاریم. به امید دیدار شما در تورهای طبیعت‌گردی کایت!

روز اول سفر به کویر مصر

وقتی تصمیم گرفتم که به کویر مصر برم یکی از انتخاب‌هایی که داشتم، سفر با تور بود. با یه سرچ ساده و مقایسه قیمت‌ها مناسب‌ترین قیمت و با کیفیت مطلوب تور انتخاب کردم و تور کویر مصر رو از سایت کایت kite.ir  رزرو کردم.
سفر به کویر مصر طبق روال اکثر تورهای داخلی از میدان آرژانتین شروع شد. همه گروه قرار بود اونجا جمع بشیم. ساعت 9 شب بعد از آمدن اتوبوس سوار شدیم و در همون ابتدا مدیر و لیدر عزیز تمام توضیحات رو در خصوص پاسگاه جندق که سر راهمون بود دادند و بسیار تاکید کردن که دوستان هیچگونه خوراکی غیر مجاز همراهشون نباشه. حوالی ساعت 9:30 به راه افتادیم و تا قم که برای استراحت در مجموعه ستاره کویر بایستیم، مشغول بازی و معاشرت باهم بودیم. بعد از صرف شام در قم، کم کم به سمت سکوت و کم شدن نور ماشین و خواب رفتیم. اتوبوس مسیر رو طی می‌کرد و ما شب در اتوبوس مشغول خواب و استراحت بودیم تا برای فردا انرژِی داشته باشیم.
حدود حوالی 5:30 با ایستادن اتوبوس و سر و صدای اطراف بیدار شدیم و متوجه شدیم که به همون پاسگاه کذایی رسیدیم؛ «پاسگاه جندق»! این پاسگاه یکی از سخت‌گیرترین گشت‌ها رو داره. هممون رو از اتوبوس پیاده کردن و مشغول بازرسی ساک‌ها و کوله‌ها شدن. ما هم از فرصت استفاده کردیم و از سرویس بهداشتیش استفاده کردیم. این بازرسی و گشتن‌ها حدود 40 دقیقه طول کشید که با ندیدن مورد مشکوکی، اجازه حرکت رو صادر کردن. و اون وسط تورها و اتوبوس‌های که به دلیل پیدا شدن موارد غیر مجاز در وسایل مسافران، سرگردان بودن و اجازه حرکت نداشتن.
 روز اول سفر به کویر مصر

تور کویر مصر و بازدید از روستای خور

پس از انجام روال قانونی، ما به سمت روستای خور در نزدیکی مصر حرکت کردیم. محل اقامتمون هم اقامتگاه «بوم‌گردی شب‌نشین» بود. حدود حوالی 7:30 به اقامتگاه رسیدیم، اتاق‌هامون رو تحویل گرفتیم و قرار بر این شد که وسایل رو بگذاریم،دست و صورتی بشوریم و صبحانه بخوریم و گشت‌هارو شروع کنیم. با توجه به این که اقامتگاه کوچیکی بود، اتاق‌ها به صورت زنانه و مردانه قسمت شد. من و 5 خانم دیگه در یک اتاق، ساکن شدیم. صبحانه تخم مرغ و نان و پنیر و کره محلی بود. بعد از صرف صبحانه به سمت روستای مصر حرکت کردیم.

این روستا به نام‌های، مزرعه یوسف، کلاته یوسف و دراز چا در قدیم معروف بود. علت نامگذاریش به نام شخصی به نام یوسف هم این بوده که، یوسف نامی در این روستا زندگی می‌کرده. روزی قنات‌های روستا خشک میشن و بی‌آبی فراگیر میشه، یوسف با حفر چاه مشکل بی‌آبی رو حل می‌کنه و اما باز چند سال بعد مشکل بی‌آبی پیش میاد و این بار یوسف چاه عمیق‌تری حفر می‌کنه. به همین دلیلی مردم روستاهای دیگه به این روستا دراز چاه می‌گفتند. از اونجایی که این اسم، نام زیبایی نبود و به دلیل خدمات یوسف و شباهت نامش با داستان یوسف و چاه، نام این روستا رو مصر انتخاب می‌کنند تا هم نام یوسف را تداعی کنه و هم نام زیبا و با مسمایی باشه. این داستانی است که محلی‌ها در مورد نام گذاری این روستا بیان می‌کنن.
تا ظهر به شتر سواری و عکاسی و گردش در رمل‌های کویر گذشت. سکوت و آرامش کویر. دانه‌های ریز شن که به سرعت جای رد پاهای ما رو تو خودشون گم می‌کردن و عکاسی در فضای بی‌نظیر رمل‌ها، لحظات خوشی را برای همه به وجود آورده بود. حوالی ظهر به سمت اقامتگاه برگشتیم. همه جونمون شن بود. لباس‌هامون رو عوض کردیم و ناهار خوردیم. قرار شد کمی استراحت کنیم و برای قبل از غروب به سمت دریاچه نمک بریم تا اونجا غروب خورشید رو ببینیم.

تور کویر مصر و بازدید از روستای خور

تور کویر مصر و بازدید از دریاچه نمک

بعد از کمی خواب و استراحت، قبل از غروب آفتاب به سمت دریاچه نمک یا پلایای لیک حرکت کردیم. پلی گون‌های نمک بسیار زیبا بودن و موقع غروب آفتاب منظره زیبایی رو خلق کرده بودن. با هیزم‌هایی که برده بودیم آتش روشن کردیم و با تاریک شدن هوا به دیدن ستاره‌ها نشستیم. آسمون اونقدر قشنگ بود و پر ستاره که ساعت‌ها میشد دراز کشید و زل زد بهش. حس می‌کردیم اگه دست دراز کنیم، به آسونی می‌تونیم ستاره‌ها رو لمس کنیم. بعد از چند ساعت برای خوردن شام به اقامتگاه برگشتیم. بعد از خوردن شام ساعت‌ها به بازی و شب‌نشینی در پشت بوم زیبای اقامتگاه گذشت.

روز دوم سفر به کویر مصر

تور کویر مصر و بازدید از بیاضه

صبح روز دوم ، بعد از صبحانه به سمت روستای بیاضه راهی شدیم. ابتدا به دیدن قلعه بیاضه رفتیم. قلعه‌ای که طبق روایات تاریخی قدمتش به زمان ساسانیان باز می‌گرده. جایی خوندم که ناصر خسرو هم موقع سفرش از اینجا رد میشه و تو سفر نامه‌اش اسم این قلعه رو آورده. حتی جهانگردان اروپایی مثل گابریل و مک کرگور نیز موقع عبور از قسمت کویر مرکزی ایران از این قلعه بازدید کردن و تو سفرنامه‌های خودشون از این قلعه نوشتند.
این دژ تعداد زیادی اتاق در راهروهای پیچ در پیج داره که می‌تونسته جمعیتی در حدود 2هزار و پونصد نفر را در پنج طبقه خودش جای بده. یکی از نکات جذاب این دژ، امکانات تهویه هوا برای طبقات پایین هست که در زمان خودش حکایت از هوش و دقت معماران در ساخت این دژ داره.

تا چندین سال قبل این دژ محل نگهداری اموال اهالی بیاضه بوده و به عنوان انبار غله ازش استفاده می‌کردن. در مورد خود روستا هم باید گقت که یه روستای کوچیک و کم جمعیتیه و جز یه نانوایی و یکی دو تا دکان، چیز دیگه‌ای نداره.

تور کویر مصر و بازدید از بیاضه
تور کویر مصر و بازدید از گرمه

بعد از بازدید از قلعه به سمت روستای گرمه رفتیم. روستایی که به دلیل مازیار آل داود نامش بر سر زبان‌ها افتاد و گردشگران بسیاری رو به سمت خودش می‌کشونه. پیاده‌روی در دل نخلستان‌های گرمه رو ادامه دادیم تا به چشمه‌های دکتر فیش رسیدیم. چشمه‌هایی که ماهی‌های قشنگی داره که از نوع فیش اسپا هستند. کمی استراحت و خنک کردن پاهامون توی اون چشمه خنک خستگیمون رو کمی به در کرد.

در راه بازگشت به سمت ماشین سری هم به اقامتگاه آتش‌نشونی مازیار آل دادود زدیم. ایشون همراه همسر فرانسوی‌شون به ایران اومدن و خانه پدری خودشون رو به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل کردن که در میان توریست‌های خارجی طرفدار زیادی داره و برای اقامت باید از قبل رزرو کنیم. شتر بزرگی داخل حیاط کناری دیدیم که به عقیده محلی‌ها بزرگترین شتر اون منطقه هست. دیگه ظهر شده بود و وقت بازگشت به اقامتگاه برای صرف ناهار و طبیعتا بازگشت به تهران بود. بعد از ناهار راهی شدیم و حوالی 12 شب به میدان آرژانتین رسیدیم.
سفر به کویر مرکزی ایران، مصر تجربه لذت بخشی از همنشینی با مردم مهربون کویر در کنار مناظر زیبا و آرامبخش را براتون هدیه می‌یاره.پیشنهاد میدیم اگر علاقه دارید تورهای کویر گردی رو تجربه کنید، صفحه "تورهای کویر گردی" رو هم ببینید.

تور کویر مصر و بازدید از گرمه

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.