کویر مصر کجای ایران است؟ راه‌های دسترسی به کویر مصر ایران
زهرا نیرومند 1399/02/01 2854 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



کشور عزیزمان ایران، یکی از زیباترین کشورهای دنیاست که جاذبه‌های طبیعی متنوع و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی را در خود جای داده است. یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران، مناطق کویری جذاب و دوست‌داشتنی آن است که تصاویری بی‌نظیر و رویایی از تپه‌های شنی طلایی‌رنگ و آسمان صاف و پر از ستاره را برای علاقه‌مندان و دوست‌داران کویر به نمایش می‌گذارد. بهترین زمان برای سفر به مناطق کویری، فصل پاییز است که سرمای دلچسب هوا روزها و شب‌های سفر را دلنشین‌تر و جذاب‌تر می‌کند. اگر قصد دارید به کویر سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم سفر به کویر مصر ایران را در ابتدای لیست خود قرار دهید. کویر مصر یکی از بهترین و زیباترین مناطق کویری ایران است که در استان اصفهان قرار دارد و سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. اگر دوست دارید کویر مصر ایران را بیشتر بشناسید و با راه‌های دسترسی به آن آشنا شوید، ادامه مطلب را دنبال نمایید.


کویر مصر ایران کجاست؟


کویر مصر، روستایی کوچک در استان اصفهان است که به دلیل چشم‌اندازهای بی‌نظیر و منحصربفردی که دارد، هر ساله طبیعت‌دوستان و علاقه‌مندان به کویرنوردی را به سمت خود می‌کشاند. این روستا در 45 کیلومتری شهر جندق استان اصفهان واقع شده و از شهرستان خور نیز حدود 60 کیلومتر فاصله دارد. چشم‌اندازهای بسیار زیبای این روستا در کنار جاذبه‌های منحصربفردی چون نیزار کویر، چال سلکنون و کویر طبقه، کویر مصر را به یکی از جذاب‌ترین نقاط گردشگری ایران تبدیل کرده است. علاوه بر این، آسمان صاف و پرستاره این منطقه در شب نیز مورد توجه بسیاری از منجمان و علاقه‌مندان به این علم جذاب قرار دارد. همه این موارد در کنار هم باعث شده تا روستای مصر یکی از پرفروش‌ترین تورهای کویرگردی در سال‌های اخیر را به خود اختصاص دهد.

کویر مصر ایران کجاست؟


دلیل نامگذاری کویر مصر


قطعا یکی از سوالاتی که پس از آشنایی با این روستا به ذهنتان رسیده است، دلیل نامگذاری آن به نام یکی از قدیمی‌ترین و متمدن‌ترین کشورهای دنیاست. چرا این روستا مصر نامیده می‌شود؟
پشت این نامگذاری داستانی شیرین و جالب وجود دارد که به سال‌ها قبل برمی‌گردد. روستای مصر بیش از 100 سال قدمت دارد. در سال‌های دور در این روستا فردی زندگی می‌کرد که یوسف نام داشت. یوسف در این روستای بی آب و علف از تعدادی گوسفند نگهداری می‌کرد که برای سیراب کردن آن‌ها نیاز به آب داشت. برای این‌که بتواند آب موردنیاز گوسفندان خود را تامین کند، مشغول کندن چاهی در این روستا شد و به دنبال کشت و زرع در زمین‌های خشک این روستا رفت. به همین دلیل مردم منطقه نام این روستا را مزرعه یوسف گذاشتند. سال‌ها بعد آب‌های زیرزمینی منطقه پایین‌تر رفتند و یوسف برای تامین آب مجبور به کندن چاه‌های عمیق‌تری شد. همین باعث شد تا اهالی روستاهای اطراف نام مزرعه یوسف را "چاه‌دراز" بگذارند. یوسف از این نام چندان خوشش نمی‌آمد. به همین دلیل از مردم خواست تا با توجه به نامش که یوسف بود و ماجرایی که یوسف در سرزمین مصر داشت، نام روستا را به مصر تغییر دهند. مردم روستا نیز خواسته یوسف را پذیرفتند و از آن پس روستا را مصر نامیدند.

دلیل نامگذاری کویر مصر


تفریحات و جاذبه‌های کویر مصر


کویر مصر یکی از زیباترین مناطق کویری ایران است که حتی اگر کویردوست نیز نباشید، شما را جذب زیبایی‌های منحصربفرد خود خواهد کرد. این منطقه نیز مانند دیگر کویرهای ایران، پر از تپه‌های شنی زرد رنگ است که در زیر نور خورشید می‌درخشند و تصاویری جذاب را از خود به نمایش می‌گذارند. راه رفتن با پای برهنه بر روی ماسه‌های نرم و صاف کویر یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که کویرنوردان حرفه‌ای در سفرهای خود آن را تجربه می‌کنند. غروب کویر در حالی که دسته‌ای از شترها به صورت مرتب در یک صف از پشت هم عبور می‌کنند، از دیگر چشم‌اندازهای جذابی است که شما را مجذوب خود خواهد کرد. در کنار این چشم‌اندازهای زیبا، جاذبه‌های فوق‌العاده‌ای نیز در کویر مصر ایران دیده می‌شود که پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود حتما از آن‌ها بازدید نمایید. این جاذبه‌ها عبارتند از:


دریاچه نمک خور: دریاچه نمک خور که به آن کویر طبقه نیز گفته می‌شود، یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه است که در حوالی روستای مصر قرار دارد. زمین این دریاچه را اشکال پنج ضلعی نمک پر کرده‌اند و تصویری جذاب و دیدنی به آن داده‌اند. نکته جالب در مورد کویر طبقه، تغییر رنگ آن در زمستان و تابستان است. اگر در زمستان به این منطقه سفر کنید، دریاچه را به رنگ سیاه خواهید دید که دلیل آن ترکیب شدن دریاچه با خاک رس است، اما در تابستان دریاچه نمک کاملا به رنگ سفید دیده می‌شود.
چال سلکنون: یکی از زیباترین بخش‌های کویر مصر، منطقه‌ای با عنوان چال سلکنون است. این منطقه دارای یک فرورفتگی است که در کنار برآمدگی‎‌های تپه‌های شنی کویر، تصویری بسیار زیبا و دیدنی ایجاد کرده است. در بخش درونی چال سلکنون یک باتلاق کوچک دیده می‌شود و دیواره‌های آن نیز با سنگریزه پوشیده شده است.
نیزار مصر: در فاصله ۶ کیلومتری شمال‌شرقی روستای مصر، نیزاری دیده می‌شود که دورتادور آن با شن‌های روان پوشیده شده است. این منطقه محل آمد وشد حیات وحش کویر مصر است که برای علاقه‌مندان به حیوانات، بسیار جالب و دیدنی است.
علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و زیبایی‌های منحصربفردی که شاهد آن هستید، می‌توانید تفریحاتی چون پیاده‌روی، شترسواری، دوچرخه‌سواری و موتورسواری را نیز بر روی شن‌های طلایی‌رنگ کویر، تجربه کنید.

 تفریحات و جاذبه‌های کویر مصر


اقامت در کویر مصر ایران


شب‌های کویر داستانی کاملا متفاوت با روز دارد. اگر برای یک بار ستاره‌باران آسمان صاف کویر مصر را به تماشا بنشینید، تا صبح چشم از آن بر نخواهید داشت. شب‌های کویر کمی سرد است. می‌توانید یک آتش در وسط کویر درست کنید و با دوستانتان به دور آن جمع شوید. یک چای داغ در هوای سرد و در حالی که میان انبوهی از ستارگان نشسته‌اید، یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظات زندگی شما خواهد بود.
اگر قصد دارید شب‌های کویر را تجربه کنید، باید فکری به حال اقامتتان در این روستا بکنید. اگر اهل چادر زدن باشید، می‌توانید همراه با گروهتان جایی را در دل کویر انتخاب کرده و چادرتان را همان‌ جا بنا کنید. البته توصیه می‌کنیم حتما از تجربیات یک راهنما برای انجام این کار استفاده نمایید و با کسی همراه شوید که به منطقه آشنایی کامل داشته باشد.
اگر اهل کمپینگ نیستید، می‌توانید از اقامتگاه‌هایی که برای مسافران کویر در نظر گرفته شده است، استفاده نمایید. اقامتگاه‌های کویری در روستاهای اطراف کویر مصر قرار دارند و امکانات خوبی را در اختیار مهمانان و مسافران خود قرار می‌دهند. این اقامتگاه‌ها اغلب با معماری محلی خانه‌های کویری ساخته می‌شوند و چیدمان آن‌ها نیز به شکل سنتی انجام می‌گیرد. به همین دلیل برای مسافران بسیار جذاب و دوست‌داشتنی هستند.

اقامت در کویر مصر ایران


راه‌های دسترسی به کویر مصر ایران


تا این‌جا اطلاعاتی را در مورد کویر مصر ایران به دست آوردید و با جاذبه‌های دیدنی و تفریحات هیجان‌انگیز آن آشنا شده‌اید. اگر اهل سفر و طبیعت‌گردی باشید، دوست دارید در اولین فرصت به این روستا سفر کنید و جاذبه‌های شگفت‌انگیز آن را از نزدیک مشاهده نمایید. اولین چیزی که به آن فکر می‌کنید این است که چطور به این روستای زیبای دسترسی داشته باشید و چگونه به آن جا بروید. برای رسیدن به کویر مصر می توانید خودتان به تنهایی اقدام کنید یا تورهای گردشگری کویر مصر ایران را برای سفر خود انتخاب نمایید.
سفر با ماشین شخصی: اگر بخواهید از تهران به کویر مصر ایران بروید، حدود 11 ساعت در راه خواهید بود. برای رسیدن به مقصد، باید ابتدا از تهران به سمت سمنان حرکت کنید و از آن‌جا وارد استان اصفهان شوید. سپس مسیر کویر مصر را در پیش بگیرید. فاصله تهران تا روستای مصر، حدود 630 کیلومتر است.
اگر از شهرهای شمالی به سمت کویر مصر ایران می‌روید، دو انتخاب پیش رو دارید. مسیر اول از تهران می‌گذرد و از شهر آمل حدود 830 کیلومتر تا روستای مصر فاصله دارد. برای عبور از این مسیر ابتدا باید خود را به تهران رسانده و راه سمنان را در پیش بگیرید. مسیر دوم از دامغان می‌گذرد که تا مقصد حدود 640 کیلومتر است. قطعا مسیر دوم نزدیک‌تر بوده و انتخاب مناسب‌تری است.
سفر با اتوبوس: اگر قصد دارید با اتوبوس به کویر مصر ایران بروید، باید ابتدا خود را به ترمینال جنوب برسانید. از آن‌جا بلیط اتوبوس بیرجند، طبس یا کرمان را خریداری نمایید و سوار شوید. اتوبوس از شهرهای قم، کاشان، نائین و انارک می‌گذرد. حواستان باشد که شما باید در شهر خور پیاده شوید که تا آن‌جا حدود 8 ساعت در راه خواهید بود. پس از پیاده شدن از اتوبوس به سمت روستای مصر حرکت کنید.
سفر با تورهای گردشگری: یکی از بهترین‌ راه‌ها برای بازدید از کویر مصر ایران، همراه شدن با تورهای گردشگری است. تورهای گردشگری بسیاری برای کویر مصر وجود دارند که می‌تواند شما را در رسیدن به این منطقه زیبا و بازدید از آن همراهی کنند. این تورها دارای راهنما و راه‌بلد نیز هستند که سفر شما را با آرامش بیشتری همراه می‌کنند. برای مشاهده تورهای گردشگری کویر مصر ایران می‌توانید به وب‌سایت کایت با آدرس www.kite.ir مراجعه نموده و تور موردنظر خود را انتخاب نمایید.


در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی در مورد کویر مصر ایران در اختیارتان قرار دهیم و جاذبه‌های گردشگری و راه‌های دسترسی به این منطقه زیبا را نیز معرفی کنیم. اگر قصد سفر به کویر زیبای مصر را دارید، می‌توانید با شماره 02175097700 تماس گرفته و از کارشناسان کایت در زمینه انتخاب تور گردشگری کویر مصر، مشورت بخواهید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید