کامل ترین راهنمای سفر به کویر لوت
مجتبی پورموسوی 1399/06/23 2906 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



کویر یکی از جاذبه‌های‌ طبیعی می‌باشد که در کنار دریا و جنگل از محبوبیت خاصی برخوردار می‌باشد. همانطور که دریا و جنگل و حتی کوهستان از جذابیت‌های‌ منحصربفردی برخوردار میباشند، کویر نیز از جذابیت‌های‌ فوق‌العاده برخوردار است. به طور کلی به مکان‌‌ها‌ و نواحی که پوشش نمک و املاح معدنی داشته باشد و دارای حرارت بالایی به دلیل تابش زیاد خورشید داشته باشد به اصطلاح کویر گفته میشود. طبق گفته محققان کویر‌‌ها‌ در گذشته دور دریا بوده‌اند، اما بدلیل بالا بودن حرارت از بین رفته و تبخیر شده‌اند و بدین ترتیب تبدیل به یک منطقه نمک‌زا شده‌اند. از ویژگی‌های‌ کویر می‌توان به نباریدن باران در کویر اشاره کرد و به همین دلیل فاقد از هرگونه پوشش گیاهی می‌باشد. در بیشتر اقصی نقاط جهان کویر وجود دارد اما بدون شک یکی از بهترین و چشم نواز‌ترین کویرها در سرتاسر گیتی در‌ ایران قرار دارد. معروف‌ترین و نام آشنا‌ترین کویر در ‌ایران نزد جهانیان کویر لوت نام دارد.

کویر لوت که در میان استان‌های‌ کرمان، سیستان بلوچستان، خراسان جنوبی و یزد تقسیم شده است و بخش عمده‌ای از مساحت جنوب شرقی‌ایران را به خود اختصاص داده است. در عین حال یکی از حیرت انگیز‌ترین کویر‌‌ها‌ در دنیا می‌باشد. ‌این کویر یکی از پهناور‌ترین کویر‌‌ها‌ روی کره زمین می‌باشد. ‌این کویر دارای نهصد کیلومتر طول و سیصد کیلومتر عرض دارد. بنا به گفته محققان که هر کویری در گذشته دریا بوده است که بر اثر حرارت بالا تبخیر شده است، می‌توان اظهار داشت که در گذشته کویر لوت هم دریا بوده است. به همین دلیل زمین شناسان به جست و جو تحقیق پرداختند. پس از اتمام تحقیق و جست و جو به ‌این نتیجه رسیدن که در گذشته بسیار دور دریایی به نام دریا تیس در مکان فعلی کویر لوت وجود داشته است که پس از تابش خورشید و حرارت بالای آن‌ این دریا تبخیر شده و از بین رفته است. اما امروزه کویر لوت به یکی از جاذبه‌های‌ گردشگری طبیعی برای گردشگران تبدیل شده است.

سفر به کویر لوت برای تمام گرشگران ‌ایرانی و حتی خارجی لذت بخش است و هر گردشگر و کویر نوردی آرزو چشیدن طعم سفر به کویر لوت را دارد. کویر لوت دارای جاذبه‌های‌ وصف نشدنی و فوق‌العاده زیبا می‌باشد که در ادامه به‌این جاذبه‌‌ها‌ می‌پردازیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" شوید.

جاذبه‌های‌ گردشگری کویر لوت

انسان‌‌ها‌ از کویر توقع جاذبه گردشگری ندارند و عقیده دارند که در کویر جز خاک و شن و گرمای سوزان خورشید چیزی یافت نمیشود. اما بر خلاف عقیده چنین انسان‌های‌ کویر‌‌ها‌ جاذبه گردشگری بسیاری را در دل خود جای داده‌اند و کویر لوت نیز از‌ این جاذبه‌های‌ گردشگری مستسنی نیست و جاذبه‌های‌ حیرت آور و شگفت انگیزی در ‌این کویر زیبا و پر از آرامش وجود دارد. ‌این جاذبه‌های‌ گردشگری شوق و اشیاق گردشگران را برای سفر به کویر لوت بیشتر میکند.

کلوت‌های‌ شهداد؛ ساختمان‌هایی‌ با معماری طبیعی

یکی از شگفت انگیز‌ترین جاذبه‌های‌ کویر لوت، کلوت‌های‌ زیبا می‌باشند. کلوت‌‌ها‌ پدیده‌ای طبیعی می‌باشند که فقط در بیابان‌‌ها‌ و کویر‌‌ها‌ رخ می‌دهند که بر اثر فرسایش و برخورد آب و باد به وجود می‌آیند. ‌این کلوت‌‌ها‌ از دور به شکل ساختمان‌های‌ شهری به نظر می‌آیند و ‌این پدیده کلوت بسیار زیبا و دیدنی می‌باشد به طوری که انگار در ساخت ‌این کلوت‌‌ها‌ ده‌‌ها‌ معمار و کارگر برای خلق ‌این اثر عرق ریخته‌اند.

کلوت‌‌ها‌ از ویژگی‌‌ها‌ و جاذبه‌های‌ بی نظر کویر بشمار می‌آیند و کویر لوت نیز از ‌این ویژگی و جاذبه گردشگری مستسنی نمی‌باشد. در کویر لوت، کلوت در فاصله چهل و سه کیلومتری از شهداد قرار گرفته‌اند. این کلوت‌‌ها‌ در کویر لوت به کلوت شهداد معروف میباشند. این کلوت‌‌ها‌ طرفداران بسیاری دارند. ‌این کلوت‌‌ها‌ گردشگران زیادی را به فکر سفر به کویر لوت می‌اندازد . کلوت‌‌ها‌ به بزرگ‌ترین پدیده کلوخی در دنیا مغروف هستند‌این کلوت در کنار هم باعث پدید آمدن منظره‌ای آرامش بخش و دیدنی میشوند.

سفر به کویر لوت

تپه‌های‌ ماسه‌ای؛ تپه‌هایی زیبا و حیرت انگیز

یکی دیگر از جاذبه‌های‌ کویر لوت تپه‌های‌ ماسه‌ای می‌باشد که در نواحی شرقی کویر لوت قرار گرفته است. تپه‌های‌ بسیار بلند که در قسمت‌های‌ حتی ارتفاع آنها به پانصد متر هم می‌رسد جنس‌ این تپه‌‌ها‌ همانطور که از اسمشان پیداست ماسه‌ای می‌باشند. ذرات ریز ماسه پس از وزش باد‌های‌ شدید در کویرجابه جا میشدند و پس از یکسو شدند به سبب برخورد با سنگی شبیه به تپه‌های‌ ماسه‌ای پدید آمدند.

این تپه‌‌ها‌ گونه‌های‌ متفاوتی دارند یکی از ‌این گونه‌‌ها‌ بارخان می‌باشد که مئافق با باد حرکت می‌کند و جابه جا میشود. تپه‌های‌ ماسه‌ای در قسمت‌های‌ مختلف در کویر‌های‌ دنیا یافت میشود یکی از‌این تپه‌‌ها‌ در کشور لیبی قرار دارد که ارتفاعی تزدیک به سیصد متر دارد اما همانطور که گفته شد در کویر لوت ارتفاع بعضی از‌این گونه تپه‌های‌ ماسه‌ای به پانصد متر میرسد.

نبکا؛ گلدان‌های‌ بسیار زیای طبیعی

گلدان طبیعی یا نبکا یکی از جاذبه‌های‌ طبیعی در کویر لوت می‌باشد. با توجه به‌این که گفته میشود، کویر لوت خالی از گیاه و جانور می‌شود اما معدود گیاهانی در‌ این کویر وجود دارند. یکی از گونه‌های‌ گیاهی در کویر لوت نبکا می‌باشد.

این پدیده بر اثر فرسایش پدید می‌آیند و حاصل برخورد آب و خاک در کنار یک گیاه می‌باشد. بر اثر با‌دهای‌ فراوان خاک‌‌ها‌ جابه جا میشوند و وقتی گیاهی رشد می‌کند‌، این ذرات خاک گیاه را احاطه می‌کنند و با گذشته زمان ‌این ذرات خاک تشکیل یک دیواره را برای گیاه میدهند که ‌این دیواره شباهتی به گلدان دارد. بدلیل طبیعی بودن ‌این گونه‌‌ها‌ زیبایی خاص و منحصربفردی دارند. بسیاری از افراد برای دیدن چنین گلدان‌های‌ طبیعی به فکر سفر به کویر لوت می‌افتند.

تنگه رتیل؛ بزرگترین تنگه کویر لوت

یکی دیگر از مکان‌های‌ فوق‌العاده مکان‌‌ها‌ در کویر لوت تنگه رتیل می‌باشد. یکی از ویژگی‌های‌‌ این تنگه وسعت و بزرگی آن می‌باشد و ‌این تنگه به بزرگترین تنگه در کویر لوت معروف است. یکی دیگر از ویژگی‌های‌‌ این تنگه بکر بودن و طبیعی بودن آن می‌باشد. ‌این تنگه با وجود‌ این که گردشگران زیادی به آن سفر می‌کند ‌این ویژگی خود را از دست نداده است و به شکل اصیل و اولیه خود هنوز پابر جا می‌باشد. جانوران سمی‌ و خطرناکی که بعضی از آنها زهری کشنده همچون رتیل خورشیدی در ‌این تنگه وجود دارد و به همین دلیل نام ‌این تنگه را تنگه رتیل نامیده‌اند.

سفر به کویر لوت

گندم بریان؛ منطقه‌ای با ویژگی‌های‌ شگفت انگیز

یکی دیگر از جاذبه‌های‌ کویر لوت گندم بریان می‌باشد .

این منطقه یکی از صعب العبور‌ترین مناطق در دنیا می‌باشد و ورود به آن غیر ممکن و نشدنی می‌باشد. کویر لوت دمایی بسیار بالا را دارد بسیار گرم و نقاطی از ‌این کویر طاقت فرسا و تحمل نشدنی می‌باشد. کویر لوت از سال 2004 تا 2007 به صورت پیاپی و در سال 2009 به عنوان گرم‌ترین نقطه جهان دست یافت و در سال 2005 رکورد گرم‌ترین نقطه جهان را با هفتاد درجه سانتی گراد به نام خود ثبت کرد.

منطقه گندم بریان به‌اندازه‌ای گرم است که حتی هیچ گیاه یا جانوری نمیتواند در آن زندگی کند.

سفر به کویر لوت

رود کال شور؛ رود‌های‌ فصلی در دل کویر لوت

وجود رود در کویر امری محال به نظر می‌رسد اما در کویر لوت رود‌های‌ فصلی بسیاری وجود دارد یکی از اصلی‌ترین ‌این رود‌‌ها‌ در کویر لوت رود کال شور می‌باشد که در فصل زمستان پدید می‌آید و آبی اسیدی دارد و به همین دلیل به یکی از جاذبه‌های‌ کویر لوت تبدیل شده است و اسید ‌این رود بسیار خطرناک می‌باشد و یکی از دلایل به وجود آمدن نبکا‌‌ها‌ و کلوت‌‌ها‌ همین آب سمی‌می‌باشد که باعث چسبندگی بیشتر خاک می‌شود که در پایان منجر به پدید آمدن‌ این گونه پدیده‌‌ها‌ میشود. ‌این جاذبه‌‌ها‌ باعث شده که مسافران تورهای سفر به کویر لوت افزایش پیدا کند.

شب‌های‌ کویر؛ یک تجربه متفاوت در سفر به کویر لوت

یکی از جاذبه‌های‌ کویر لوت که هر گردشگری آرزوی تجربه ی آن را حتی به مدت یک شب را دارد، شب‌های‌ کویری می‌باشد. یکی از متفاوت‌ترین شب‌‌ها‌ را می‌توانید در کویر تجربه کنید. شب‌های‌ پر ستاره کویر یکی از آرامش بخش‌ترین و رویایی‌ترین دیدنی در دنیا می‌باشد. شب‌های‌ کویری شاید تنها دلیل برخی افراد برای سفر به کویر لوت می‌باشد. آسمانی به دور از آلودگی و ناپاکی باعث شده یکی از صاف‌ترین و پاک‌ترین آسمان را به دور از آلودگی‌های‌ نوری مشاهده کنید. ‌این ویژگی منحصربفرد شب‌های‌ کویری توجه بسیاری از منجمان و علاقه‌مندان به ستاره‌‌ها‌ و سیاره‌‌ها‌ به خود جلب کرده است. به همین دلیل سالانه تعداد زیادی از ستاره شناسانی ‌ایرانی و حتی خارجی برای رصد ستارگان و لذت بردن از ‌این آسمان به کویر لوت سفر می‌کنند. رصد کردن ستارگان، شهاب سنگ‌‌ها‌ و حتی سیارات یکی از لذت بخش‌ترین کارها برای گردشگران و منجمان در کویر لوت می‌باشد.

آثار باستانی کویر لوت؛ آثاری شگفت انگیز و فوق‌العاده ما قبل تاریخ

در سالیان گذشته به کمک دانشجویان تحقیق‌های‌ گسترده‌ای بر روی کویر لوت برای جست و جوی آثار باستانی صورت گرفت. پس از جست و جوی فراوان در بسیاری از نقاط کویر لوت اشیایی مانند اشیای سفالی، فلزی و سنگی یافت شد که پس ازبررسی کارشناسان آثار یافت شده مربوط به قبل از تاریخ می‌باشد.

این جست و جو‌‌ها‌ ادامه پیدا کرد تا‌اینکه در نزدیکی شهداد تعداد زیادی از اشیا مربوط به هزاره‌های‌ سوم و چهارم قبل از میلاد کشف شد. این اشیا از گونه‌های‌ متنوع از سفال و مقابر بودند که به سالیان بسیار دور تعلق داشتند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید