طبیعت‌گردی در زمستان - بهترین جای ایران برای طبیعت‌گردی در فصل سرما
زهرا نیرومند 1402/08/10 660 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

اغلب مردم فصل زمستان را برای سفر مناسب نمی‌دانند و معمولا بهار و تابستان را به این کار اختصاص می‌دهند. سفر در پاییز و زمستان نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد و می‌‎تواند بهترین خاطرات را برایتان به دنبال داشته باشد. اگر اهل طبیعت‌ گردی هستید و مقصد مناسبی را برای طبیعت‌ گردی در فصل سرما نمی‌‎شناسید، ادامه مطلب را دنبال کنید. در این مقاله بهترین مناطق ایران برای طبیعت‌ گردی در زمستان را معرفی کرده و اطلاعات مختصری در مورد هریک از این مکان‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم.

غار نمکی، استان هرمزگان، جزیره قشم

جزایر جنوبی ایران بهترین مقصد برای طبیعت‌ گردی در زمستان هستند. قشم، یکی از زیباترین جزایر ایران است. این جزیره جاذبه‌های طبیعی متنوعی دارد که از مهم‌ترین آن‎ها می‌توان به غار نمکی اشاره کرد. غار نمکی قشم در 90 کیلومتری این جزیره واقع شده و بزرگ‌ترین غار نمکی دنیا محسوب می‌شود. این غار چندین تالار در ابعاد مختلف دارد و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی را به نمایش می‌گذارد. جالب است بدانید، نمک موجود در این غار یکی از بهترین نمک‌های خوراکی محسوب می‌شود و به عنوان نمک طبی نیز معرفی می‌گردد. حضور در غار نمکی برای بیماران تنفسی و افراد مبتلا به آسم بسیار مفید بوده و در بهبودی‌شان تأثیر دارد.

صخره های سنگی بلند

جزیره هنگام، استان هرمزگان

هنگام، جزیره‌ای کوچک و بسیار دیدنی است. این جزیره در خلیج زیبای فارس واقع شده و حدود 2 کیلومتر با جزیره قشم فاصله دارد. در جزیره هنگام خبری از هیاهوی شهری و زندگی ماشینی نیست. در این‌جا این فرصت را دارید که از سواحل زیبا و دیدنی بازدید کنید و به تماشای دلفین‌های شناور در آب بنشینید. سری به نخلستان‌ها و کوه‌های آهکی بزنید یا در بازار سنتی جزیره به گشت‌ و گذار بپردازید. جزیره هنگام زیستگاه ارزشمندی برای جانوران می‌باشد و گونه‌های نادر و کمیابی از حیوانات را در خود جای داده است. از جمله حیوانات این جزیره می‌توان به لاک‌ پشت پوزه عقابی، خاردم مصری و پرندگانی چون اگرت خاکستری، تلیله نوک پهن، گیلانشاه بزرگ، پرستو دریایی، صدف‌ خوار و خرچنگ‌ خوار اشاره کرد.   

ساحل زیبا در شب

چشمه آب گرم سیاه‌کش، استان هرمزگان، بندر خمیر

استان‌های جنوبی ایران در فصل زمستان آب‌ و هوایی بهاری دارند و مکانی مناسب برای سفر محسوب می‌‎شوند. می‌توانید به یکی از شهرهای این منطقه سفر کنید یا طبیعت اطراف را برای طبیعت‌ گردی در زمستان انتخاب نمایید. چشمه آب گرم سیاه‌کش، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری بندر خمیر است. این چشمه آبی زلال و شفاف دارد و دارای خواص درمانی می‌‎باشد. چشمه سیاه‌کش در اطراف روستای نیمه‌ کار واقع شده و به بندرعباس نزدیک است.

آب های جاری در میان سنگ ها

دره‌ی مجسمه‌ها، استان هرمزگان، جزیره هرمز

هرمز، یکی از زیباترین جزایر ایران است. این جزیره جاذبه‌های دیدنی و منحصربفردی دارد و برای طبیعت‏ گردی در زمستان پیشنهاد می‌‎شود. دره‌ی مجسمه‌ها یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های جزیره هرمز است. این دره میلیون‌ها سال قدمت دارد و در اثر فرسایش آب و باد ایجاد شده است. صخره‌های دره‌ی مجسمه‌ها، تندیس‌هایی از حیوانات را به تصویر می‌کشند و به شکل اژدها، دایناسور، افعی، پرندگان شکاری و ... دیده می‌شوند. دره‌ی مجسمه‌ها در جنوب جزیره هرمز واقع شده و حدود 10 کیلومتر با منطقه‌ی مسکونی آن فاصله دارد.

صخره های سنگی زیبا

کوه‌های مریخی، استان سیستان و بلوچستان، چابهار

چابهار، یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران است. این شهر بندری، جاذبه‌های طبیعی متعددی را در خود جای داده و یکی از بهترین مکان‌ها برای طبیعت‎ گردی در زمستان محسوب می‌شود. کوه‌های مریخی، که با عنوان کوه‌های مینیاتوری نیز شناخته می‌شوند، در 40 کیلومتری چابهار قرار دارند. این کوه‌ها از نوع رسوبی هستند و بیش از پنج میلیون سال قدمت دارند. کوه‌های مریخی زمانی در دل خاک پنهان بوده‌اند و در طول‌ سال‌های متمادی در اثر فرسایش آبی و بادی و بارش باران‌های موسمی از زیر خاک بیرون آمده‌‎اند.

کوه های مریخی و آب دریاچه

چشمه آب گرم گنو، استان هرمزگان، بندرعباس

چشمه‌های آب‌ گرم از جمله جاذبه‌های طبیعی ایران هستند که طرفداران زیادی دارند. اغلب این چشمه‌ها خواص درمانی دارند و به همین دلیل مورد توجه قرار می‌گیرند. بازدید از چشمه‌های آب گرم در گرمای تابستان چندان جذاب و دوست‌ داشتنی نیست. بنابراین، بهتر است بازدید از این چشمه‌ها را به فصل سرد زمستان موکول کنید. خصوصا اگر این چشمه در یکی از گرم‌ترین نقاط ایران قرار داشته باشد. چشمه آب گرم گنو در ۳۰ كیلومتری شمال غرب بندرعباس واقع شده و یکی از بهترین مکان‌ها برای طبیعت‌ گردی در زمستان محسوب می‌شود.

آب و صخره در کنار نخل ها

گنبد نمکی، استان بوشهر، جاشک

گنبد نمکی جاشک یکی از دیدنی‌‎ترین جاذبه‌های بوشهر است. این منطقه بخش‌های مختلفی دارد که از میان آن‎ها می‌توان به سازه‌های رنگین، یخچال‌ها، آبشارها، غارها و چشمه‌های نمکی اشاره کرد. دره گل کلم یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های این منطقه است. سطح این دره پوشیده از نمک‌هایی است که شکلی شبیه به گل کلم دارند. دودکش‌های جن یا تخت دیو نیز بخش دیگری از زیبایی‌های گنبد نمکی جاشک است. این سازه‌ی طبیعی در اثر فرسایش سنگ‏‌ها ایجاد شده و چشم‌ اندازهایی بسیار دیدنی دارد.

صخره های نمکی

آبشار شوی، استان خوزستان، دزفول

شهر دزفول یکی از دیدنی‌‏ترین شهرهای استان خوزستان است. این شهر جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که از میان آن‏ها می‌توان به آبشار شوی اشاره کرد. این آبشار در دل کوهی با نام چورویک قرار دارد و یکی از بلندترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود. آبشار شوی به صورت پلکانی به سمت پایین سرازیر می‌‎شود و پس از عبور از صخره‌ها در نهایت به رودخانه‌ی دز می‌ریزد. با توجه به شرایط آب‌ و هوایی خوزستان و گرمای این استان در فصل تابستان، بهترین زمان برای بازدید از آبشار شوی اواخر زمستان تا اوایل بهار است.

یک آبشار بلند در میان صخره ها

دریاچه زریوار، استان کردستان، مریوان

زریوار، بزرگ‏ترین دریاچه آب شیرین غرب ایران است. این دریاچه در میان کوه‌ها و جنگل‌های بلوط قرار دارد و چشم‏ اندازهای بی‌نظیری را به تصویر می‌‎کشد. آب شیرین دریاچه امکان زندگی برای انواع آبزیان را فراهم کرده و در برخی از ماه‌های سال پذیرای پرندگان مهاجر می‌باشد. این منطقه آب‌ و هوایی معتدل دارد و برای سفر در دو فصل بهار وتابستان پیشنهاد می‌شود، اما بازدید از دریاچه در زمستان نیز خالی از لطف نیست. سطح دریاچه زریوار در فصل زمستان یخ می‌زند و شرایط را برای قدم زدن و عبور از دریاچه مهیا می‌کند.

قایق هایی روی دریاچه

رود شور، استان کرمان، کویر لوت

همان‌طور که می‌دانید، کویر لوت گرم‌ترین نقطه‌ی ایران است. بنابراین، اگر قصد سفر به این کویر را دارید، باید 6 ماهه دوم سال را برای این کار انتخاب کنید. رود شور یکی از شگفت‌ انگیزترین جاذبه‌های طبیعی ایران است که در دل کویر لوت قرار دارد. رود شور یک رودخانه پر از آب است. این رودخانه از کوه‌های خوسف در خراسان جنوبی سرچشمه می‌گیرد و وارد کرمان می‌شود. رود شور پس از پیمودن حدود 200 کیلومتر، به باتلاق‌های شمال شرق کلوت‌ها می‌ریزد و در نهایت به گود نمک یا چاله شور، منطقه‌ای مابین نهبندان و جیرفت، ختم می‌شود. تماشای یک رودخانه پر از آب در دل تپه‌های شنی بسیار جذاب و دیدنی است.

تابلوی رود شور

آبشار درگاهان، استان یزد، تفت

آبشار درگاهان یا دره گاهان، یکی از جاذبه‌های طبیعی استان یزد است که برای طبیعت‌ گردی در زمستان پیشنهاد می‌شود. این آبشار بیش از 20 متر ارتفاع دارد و تنها آبشار مهم یزد به شمار می‌‎آید. آب این آبشار از شیرکوه و طزرجان سرچشمه می‏‎گیرد و به سمت دره گاهان سرازیر می‌شود. دره گاهان زیبایی‌های بسیاری را در خود جای داده و برای صخره‌ نوردی و کوهنوردی نیز مناسب می‌‎باشد. آبشار درگاهان در جنوب غربی تفت واقع شده و حدود 5 کیلومتر با این شهر فاصله دارد.

یک آبشار بلند در میان صخره ها

دریاچه مهارلو، استان فارس، شیراز

دریاچه مهارلو در 18 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان فارس محسوب می‌‎شود. از مهم‏ترین ویژگی‌های این دریاچه، رنگ صورتی آن است که به دلیل رشد نوعی جلبک در آب به وجود می‌آید. مهارلو پناهگاه پرندگان مهاجر است و در برخی از ماه‌های سال پر از فلامینگو می‌‎شود. اگر قصد بازدید از این دریاچه را دارید، بهتر است اوایل پاییز تا اواسط اردیبهشت را برای این کار انتخاب کنید. مهارلو در این زمان بسیار پرآب است و در زیباترین حالت خود به سر می‌برد.

ساحل شنی دریاچه

روستای نایبند، استان خراسان جنوبی، طبس

طبس یکی از دیدنی‌ترین شهرهای کویری ایران است. این شهر در غرب استان خراسان جنوبی واقع شده و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی را در خود جای داده است. روستای نایبند یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های شهرستان طبس است. نایبند در بخش جنوبی این شهر قرار دارد و مشرف به کویر لوت می‌‏باشد. نایبند یک روستای پلکانی است و با عنوان ماسوله کویری شناخته می‌شود. این روستا در دل حفره‌ها و غارهای کوه ساخته شده و قدمت آن به قرن‌های اولیه تاریخ اسلام برمی‌گردد. نکته جالب در مورد این روستا وجود نخلستان‌ها، باغ‌های مرکبات، کشتزارهای جو و گندم آن است. این باغ‌ها سرسبزی خاصی به این روستای کویری داده و چشم‌اندازهای زیبایی را ایجاد کرده‌اند.

خانه های روستایی در کنار کوه و نخلستان

آبشار آب گرم کلات، استان خراسان رضوی، مشهد

مشهد زمستان‌هایی بسیار سرد و گاها برفی دارد. بنابراین، شاید طبیعت‏ گردی در زمستان، آن‌ هم در مشهد برایتان کمی عجیب به نظر برسد. بهتر است بدانید، در سرمای زمستانی مشهد نیز مناطقی وجود دارد که می‌توانید برای طبیعت‎ گردی انتخاب کنید و یک سفر به یاد ماندنی داشته باشید. یکی از این مناطق، آبشار کلات نادری است. آبشار کلات تنها آبشار آب گرم ایران است. این آبشار در 5 کیلومتری مشهد قرار دارد و یکی از بهترین مناطق برای طبیعت‌ گردی در زمستان محسوب می‌شود. دمای آب این آبشار در سردترین فصل سال به 40 درجه سانتی‌گراد می‌‎رسد و شرایط شنا و آب‌ تنی را برای بازدید کنندگان فراهم می‌‎کند.

یک آبشار مرتفع

آب گرم، استان اردبیل، سرعین

اردبیل و سرعین را با آبگرم‌هایش می‌شناسیم. این شهر تابستان‌هایی خنک و زمستان‌هایی سرد و برفی دارد. از این رو، اغلب افراد ترجیح می‌دهند فصل تابستان را برای سفر به این شهر انتخاب کنند تا از آب‌ و هوای مطبوع آن لذت ببرند. اگر دوست دارید سفر متفاوت‌تری داشته باشید، پیشنهاد میی‌‎کنیم زمستان‌های سرعین را از دست ندهید. می‌توانید یکی از چشمه‌‎های روباز این شهر را انتخاب کنید و در حالی که مشغول آب‌ تنی هستید، به تماشای بارش برف از آسمان بنشینید.

یک حوضچه‌ی آب گرم

تالاب گمیشان، استان گلستان، بندر ترکمن

گمیشان، یکی از پرگردشگرترین جاذبه‌های طبیعی استان گلستان است. این دریاچه در 20 کیلومتری بندر ترکمن واقع شده و حدود 57 کیلومتر با گرگان فاصله دارد. تالاب گمیشان یک منطقه حفاظت‌ شده است و در فصل زمستان میزبان پرندگان مهاجر می‌باشد. در این فصل می‌توانید پرندگانی چون فلامینگو، لک‌لک، پلیکان، قو، بالابان، چکاوک، حواصیل، پرلا، خوتکا، سار، مرغابی سرحنایی، مرغابی سرسبز، کوکر، آبچلیک، کاکایی، سلیم طلایی، غاز خاکستری، پرستوی دریایی و عقاب شاهی را در این تالاب ببینید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید.

چند پرنده در حال پرواز

در این مقاله بهترین مناطق ایران را برای طبیعت‌ گردی در زمستان معرفی کرده و اطلاعات مختصری در مورد هریک از این مکان‌ها در اختیارتان قرار دادیم. ایران، کشوری زیبا و چهارفصل است. هر زمانی که قصد سفر داشته باشید می‌توانید یکی از مناطق کشور را برای این کار انتخاب کنید و روزهای خاطره‌ انگیزی را پشت‌ سر بگذارید. اگر اهل طبیعت‌ گردی هستید و دوست دارید در فصل سرد زمستان نیز سفرهای خود را دنبال کنید، می‌توانید به یکی از مناطق معرفی‌ شده سفر کنید و از طبیعت بی‌نظیر و شگفت انگیز آن لذت ببرید. در صورت تمایل می‌توانید با تورهای طبیعت گردی کایت همراه شوید و در کنار یک گروه حرفه‌ای و باتجربه سفر کنید. برای آگاهی از زمان برگزاری و شرایط تورهای طبیعت‌ گردی کایت در زمستان، دیگر صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهید یا با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور مورد نظر خود مشورت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید