بهترین دریاچه‌های ایران برای سفر طبیعت گردی | 10 دریاچه‌ی زیبا در ایران
ضحا اکبری 1402/08/06 915 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

طبیعت گردی و گذراندن ساعاتی در دل طبیعت، یکی از آرامش بخش‌ترین کارهایی است که می‌توان انجام داد، با رفتن به دل طبیعت از شلوغی و آلودگی‌ شهر فاصله گرفته و می‌توانیم انرژی از دست رفته‌امان را تامین کنیم، در این میان دریاچه‌ها محیطی بسیار آرام و دلنشین دارند و در آن‌ها می‌توان همزمان از زیبایی طبیعت و سکوت و آرامش آن لذت برد. در این مقاله می‌خواهیم تعدادی از زیباترین دریاچه‌های کشورمان را به شما معرفی کنیم تا اگر مقصد شما برای طبیعت گردی دریاچه است، بتوانید با مطالعه‌ی این مقاله انتخاب بهتری داشته باشید، پس تا پایان مقاله ما را همراهی نمایید.

  1. دریاچه‌ی شورمست

دریاچه‌‌ی شورمست تنها دریاچه‌ی طبیعی شهرستان سواد کوه است که در 6 کیلومتری غرب شهر پل سفید و در بلندی‌هایی که به روستای شورمست اشراف دارد قرار گرفته است. این دریاچه در یک گودی بزرگ که اطراف آن را درختان بلند و کهنسال توسکا فرا گرفته واقع شده، وسعت دریاچه‌ی شورمست 15 هزار مترمربع، عمقش 5 متر، طول آن ازشرق به غرب 300 متر و عرض این دریاچه از شمال به جنوب 70 متر است و ارتفاع آن از سطح دریا 940 متر می‌باشد. در چند سال اخیر با توجه به ظرفیت دریاچه‌ی شورمست برای جذب گردشگر، مسئولان به این مکان توجه خاصی نشان داده و امکانات نسبتا خوبی را در آن ایجاد کرده‌اند، از جمله‌ی این امکانات می‌توان به ایجاد اقامتگاه در کنار دریاچه، ساخت رستوران، احداث بوفه‌ی مواد غذایی، ساخت سرویس بهداشتی، ایجاد یک پایگاه نیروی انتظامی، پارکینگ و... اشاره کرد. ماهیگیری، قایق سواری روی آب دریاچه، دوچرخه سواری در اطراف دریاچه، اسب سواری در کنار دریاچه، جنگل نوردی و... تعدادی از تفریحاتی هستند که می‌توان در هنگام سفر به دریاچه‌ی شورمست انجام داد. در مطلب دریاچه‌ی شورمست می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد این دریاچه‌ی زیبا به دست آوردید.

آدرس: استان مازندران، پل سفید، جنوب غربی سواد کوه، نزدیک روستای شورمست، دریاچه‌ی شورمست

چند قایق در دریاچه

  1. دریاچه‌ی الندان

دریاچه‌ی الندان در استان مازندران قرا گرفته، فاصله‌ی آن تا شهر ساری حدود 70 کیلومتر می‌باشد، مساحت حدودی این دریاچه‌ 17 هکتار است، ارتفاع آن از سطح دریا 1200 متر می‌باشد، این دریاچه از هیچ رودی تغذیه نمی‌شود و آب آن از طریق بارش باران و برف تامین می‌گردد. اطراف دریاچه جنگل‌هایی از درختان پهن برگ به چشم می‌خورد، این دریاچه‌ همچنین زیستگاه موجودات زنده‌ی بسیاری است، در سال‌های گذشته تعداد زیادی ماهی در آب آن رها شده‌اند تا بتوان در دریاچه ماهیگیری کرد. متاسفانه در حاشیه‌ی دریاچه‌ی الندان امکانات زیادی وجود ندارد، در آنجا تنها چند آلاچیق و سرویس بهداشتی برای افرادی که به صورت خانوادگی به این مکان سفر می‌کنند، تعبیه شده و امکانات دیگری موجود نیست. بنابراین کسانی که به دریاچه‌ی الندان می‌روند باید لباس، مواد غذایی، دارو و هر چیزی که برای یک سفر چند ساعته به طبیعت لازم است همراه داشته باشند. گردشگران می‌توانند با تماشای طبیعت بی نظیر منطقه، قایق سواری روی آب دریاچه، ماهیگیری، پیاده روی در کنار دریاچه و... به تفریح در دریاچه‌ی الندان بپردازند.

آدرس: استان مازندارن، 65 کیلومتری جنوب ساری، 20 کیلومتری کیاسر، دهستان چهاردانگه، دریاچه‌ی الندان

مه روی دریاچه

  1. دریاچه‌ی زریبار

دریاچه‌ی زریبار در فاصله‌ی 3 کیلومتری از شهرستان مریوان و در استان کردستان قرار دارد، این دریاچه 5 کیلومتر طول و حدود 1 و نیم کیلومتر عرض دارد، عمق آن بین 2 تا 6 متر است و مساحت حدودی آن 20 کیلومتر مربع می‌باشد. دریاچه‌ی زریبار تنها دریاچه‌ی آب شیرین ایران و یکی از بزرگ‌ترینِ آن‌ها در جهان است، از هیچ رودی سرچشمه نمی‌گیرد بلکه آب آن از بارش باران و چندین چشمه‌ی طبیعی که در بعضی نقاط آن قرار دارند تامین می‌شود، کوه‌های بلندی در اطراف آن قرار گرفته و مانند قلعه‌ای مستحکم این دریاچه را در بر گرفته‌اند که روی این کوه‌ها جنگل‌های انبوهی از درختان بلوط خود نمایی می‌کنند، موجودات زنده‌ی بسیاری نیز در آن زندگی می‌کنند، در کنار این موجودات، دریاچه‌ی زریبار از پوشش گیاهی غنی و انبوهی نیز برخوردار است. در حاشیه‌ی دریاچه‌ی زریبار و در نزدیکی آن تمامی امکانات لازم برای یک سفر یک یا چند روزه مهیاست، از پارکینگ، دکه، سوپر مارکت، رستوران، مسجد، شهر بازی، سرویس بهداشتی و هر چیزی که یک مسافر به آن نیاز داشته باشد، همچنین هتل‌، ویلا و سوئیت نیز برای اقامت مسافران وجود دارد. از جمله تفریحات دریاچه‌ی زریبار می‌توان به ماهیگیری، تفریحات آبی، پاراگلایدر، تفریحات زمستانی، پرده نگری و بازدید از نمایشگاه‌های فصلی اشاره کرد. مطلب دریاچه‌ی زریبار شما را بیشتر با این دریاچه‌ی دیدنی آشنا می‌کند.

آدرس: استان کردستان، 3 کیلومتری غرب مریوان، دریاچه‌ی زریبار

کوه های در اطراف دریاچه

  1. دریاچه‌ی مهارلو

تالاب یا دریاچه‌ی مهارلو یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های شهر شیراز است که دریاچه‌ای فصلی است که 3 متر عمق دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 1500 متر است، این دریاچه در فصل گرم تقریبا خشک می‌شود و با شروع فصل بارش دوباره جان می‌گیرد. حیوانات و گیاهان زیادی در دریاچه‌ی مهارلو زندگی می‌کنند، اما عمده شهرت این دریاچه بخاطر رنگ صورتی آن است، در مهارلو جلبک‌های خاصی به نام دونالیلا سالینا زیست دارند که در صنایع دارو سازی، آرایشی و... استفاده شده و با تولید ماده‌ای سرخ رنگ به نام آستاکسانتین، باعث صورتی دیده شدن آب دریاچه می‌شوند، همچنین مقدار بسیار زیادی مواد معدنی نظیر نمک خوراکی، منیزیم سولفات و... در آب دریاچه وجود دارد. در صورتی که به دریاچه‌ی مهارلو رفتید می‌توانید از جاذبه‌های نزدیک به آن مثل کاروانسرای تاریخی، گورستان قدیمی، قلعه‌ی شاهرخی، چشمه‌ی آب گوگردی و... نیز دیدن کنید.

آدرس: استان فارس، جنوب شرقی شیراز، حدود 20 کیلومتری جاده‌ی شیراز به فسا، نزدیک روستای مهارلو، دریاچه‌ی مهارلو

دریاچه ای با آب صورتی رنگ

  1. دریاچه‌ی ممرز

دریاچه‌ی ممرز که به دریاچه‌ی ارواح شهرت دارد یکی از شگفت انگیزترین جاذبه‌های شمال کشور و استان مازندران است، این دریاچه در نزدیکی روستای ونوش در 32 کیلومتری شهرستان نوشهر قرار گرفته و جنگل‌های انبوه اطراف آن را پوشانده‌اند. ممرز حالتی باتلاقی دارد و درختانی با تنه‌ی شکسته در جای جای آن دیده می‌شوند، این درختان نصفه و مهی که همیشه روی دریاچه را پوشانده باعث شده که لقب دریاچه‌ی ‌ارواح به این مکان داده شود. طول دریاچه‌ی ممرز 700 و عرض آن 300 متر است، میانگین عمق دریاچه حدود 10 متر بوده و به دلیل قرار گرفتن در میان جنگل، بکر و دست نخورده باقی مانده است. شاید عکاسی جذاب‌ترین تفریح این دریاچه باشد، اما فعالیت‌های دیگری نظیر پیاده روی، جنگل نوردی، آفرود سواری و... نیز می‌تواند روزتان را هیجان انگیزتر کند. بکر بودن منطقه باعث شده که هیچ امکانات رفاهی در اطراف آن وجود نداشته باشد و گردشگران باید تمام وسایل لازم را به همراه ببرند.

آدرس: استان مازندران، نوشهر، روستای صلاح الدین کلا، دریاچه‌ی ممرز (ارواح)

تنه ها خشکیده درختان که از آب دریاچه بیرون زده

  1. دریاچه‌ی سوها

دریاچه‌ی سوها یکی از دریاچه‌های زیبای استان اردبیل است که در شهرستان نمین و در نزدیکی روستایی به نام سوها قرار گرفته است. دریاچه‌ی سوها از جمع شدن آبِ پشتِ سدِ سوها به وجود آمده و وسعت خیلی زیادی ندارد، طول این دریاچه 1.5 کیلومتر، عرض آن حدود نیم کیلومتر (500 متر) و عمقش در برخی قسمت‌ها 6 متر است. در اطراف دریاچه‌ی سوها امکانات محدودی مانند سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی و چند آلاچیق که در نزدیکی‌های دریاچه تعبیه شده‌اند فراهم شده است، اگر چیزی نیاز داشتید باید قبل از رسیدن به دریاچه در روستا خریدهایتان را انجام دهید چون در نزدیکی دریاچه خبری از مغازه نیست، محلی‌های منطقه نیز روی تپه‌های آن حوالی آش خوشمزه‌ و داغ می‌فروشند. هنگامی که به دریاچه‌ی زیبای سوها می‌روید، در وهله‌ی اول باید از طبیعت بکر و بی نظیر منطقه لذت ببرید، این اولین تفریح شماست. ضمن اینکه می‌توانید با قایق‌های کوچک روی دریاچه شنا کنید و از همه مهم‌تر از آب دریاچه ماهی بگیرید.

یک دریاچه در میان دشت های سرسبز

  1. دریاچه‌ی تار

دریاچه‌ی تار، دریاچه‌ای طبیعی در 15 کیلومتری شرق شهر دماوند است که در نزدیکی روستای هویر قرار دارد، این دریاچه از جمله دریاچه‌های آب شیرین است و جزء آثار طبیعیِ ملی ایران می‌باشد. در کف دریاچه چشمه‌های آب زیر زمینی فراوانی وجود دارد، در فصول پرآب، مقداری از آب دریاچه سرریز شده و با پیوستن به رودخانه‌های فرعی دیگر باعث ایجاد رودخانه‌ی تاررود می‌شود که تا شهر دماوند در جریان است. دریاچه‌ی تار در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده، ارتفاع این دریاچه از سطح دریا حدود 3000 متر می‌باشد، طول دریاچه‌ی تار 1300 متر و عرض آن 400 متر است، عمق این دریاچه بین 40 تا 50 متر متغیر است، به دلیل سرمای هوا و فرسایش شدید خاک، پوشش گیاهی چندانی در اطراف دریاچه‌ی تار وجود ندارد. تعدادی از تفریحات این دریاچه‌ عبارتند از: پیاده روی، کوهنوردی، دوچرخه سواری، شنا، ماهیگیری، قایق سواری، غواصی، پرنده نگری و... .

دریاچه ای در میان دشت ها و درختان سبز

  1. دریاچه‌ی عروس حلیمه جان

دریاچه‌ی حلیمه جان که به دریاچه‌ی عروس هم مشهور است، در استان گیلان شهرستان توتکابن و روستای حلیمه جان واقع شده و با رشت مرکز استان گیلان، 44 کیلومتر فاصله دارد. این دریاچه‌ دریاچه‌ای طبیعی در دل جنگل‌های گیلان است که در داخل آن موجوداتی نظیر انواع ماهی‌ها، لاک پشت، قورباغه و... زندگی می‌کنند، جنگل‌های اطراف دریاچه نیز از درختان بسیار انبوه تشکیل شده است. مهم‌ترین ویژگیِ دریاچه‌ی حلیمه جان این است که آب این دریاچه دو رنگ است، یعنی وقتی جلبک‌ها سطح آب را می‌پوشانند آب دریاچه به رنگ سبز دیده می‌شود و هنگام وزش باد با کنار رفتنِ جلبک‌ها و انعکاس آبی آسمان در آب دریاچه، سطح دریاچه آبی رنگ خواهد بود. برای تفریح در دریاچه‌ی عروس حلیمه جان می‌توان به فعالیت‌هایی همچون عکاسی، دوچرخه سواری، پیاده روی، قایق سواری، کمپینگ و... پرداخت.

آدرس: استان گیلان، کیلومتر 140 بزرگراه قزوین رشت، بعد از رستم آباد، جاده‌ی حلیمه جان، دریاچه‌ی عروس حلیمه جان

درختان فراوان و چند کلبه در اطراف دریاچه

  1. دریاچه‌ی گهر

دریاچه‌ی گهر یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است که در استان لرستان و در نزدیکی شهرستان دورود قرار دارد، این دریاچه بر اثر یک زمین لرزه و به شکل طبیعی روی گسل زاگرس ایجاد شده است. نگین اشترانکوه دارای 2 بخش گهر بزرگ و گهر کوچک می‌باشد، اگر بعد از گهر بزرگ حدود 40 دقیقه پیاده روی کنید به گهر کوچک خواهید رسید که عمق کمی دارد. دریاچه‌ی گهر دارای 1700 متر طول، 400 تا 800 متر عرض و 4 تا 28 متر عمق است، این دریاچه حدود 2360 متر ار تفاع از سطح دریا دارد. در شمال و جنوب دریاچه مناطقی جنگلی وجود دارد، آب دریاچه از رودخانه‌ی تاپله تامین می‌شود، آبی بسیار خنک که شفاف و زلال است. در اواسط بهار مسیر رسیدن به دریاچه، پوشیده از شقایق‌های وحشی و لاله‌های واژگون می‌شود، در این دریاچه امکاناتی همچون پارکینگ، سرویس بهداشتی، پاسگاه، آب آشامیدنی، سیستم روشنایی و... وجود دارد، ضمن اینکه می‌توان در این مکان از تفریحاتی مانند قایق سواری، ماهیگیری، عکاسی، طبیعت گری، کوهنوردی و... لذت برد.

آدرس: استان لرستان، منطقه‌ی حفاظت شده‌ی اشترانکوه، مرز الیگودرز، دورود و ازنا، دریاچه‌ی گهر

دریاچه ای در میان کوه ها

  1. دریاچه‌ی چورت

دریاچه‌ی میانشه یا چورت در استان مازندران قرار دارد، این دریاچه در ارتفاع 1034 متری از سطح دریا قرار گرفته و وسعت آن حدود 2.5 هکتار می‌باشد، چورت بر اثر زمین لرزه‌ای که در سال 1318 در این منطقه اتفاق افتاد پدید آمده است. دریاچه‌ی چورت در شکاف یک دره که شیب زیادی دارد قرار گرفته، فرم آن به شکل بیضی کشیده است و عمق آن با توجه به کم یا زیاد بودن بارش باران در هر فصل تغییر می‌کند. درختانی که دور تا دور این دریاچه را احاطه کرده‌اند درختانی کهنسال هستند، ته این دریاچه پر از گیاه و بوته است پس نمی‌توان در آن شنا کرد اما لذت ماهیگیری از آب دریاچه و قایق سواری روی آن کمتر از شنا کردن نیست، البته هیچ قایقی در این دریاچه وجود ندارد و گردشگرانی که می‌خواهند روی آب دریاچه‌ی چورت قایق سواری کنند به همراه خود قایق‌های بادی می‌آورند. با وجود زیبایی‌های بی‌مانند دریاچه‌ی چورت و استفاده‌هایی که می‌توان از آن به عنوان منطقه‌ای برای جذب گردشگر کرد، در محل دریاچه هیچ امکانات رفاهی مثل سرویس بهداشتی یا مغازه‌ای برای عرضه‌ی مایحتاج گردشگران فراهم نشده است. چنانچه می‌خواهید این دریاچه را بیشتر بشناسید، م‌توانید سری به مطلب دریاچه‌ی چورت بزنید.

آدرس: استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، جاده‌ی کیاسر ساری، 10 کیلومتری روستای چورت، دریاچه‌ی چورت

درختانی در میان آب دریاچه

در این مقاله تعدادی از زیباترین دریاچه‌های ایران را به شما معرفی کردیم، مکان‌هایی رویایی که برای طبیعت گردی بسیار مناسب هستند و بازدید از هر کدام می‌تواند تجربه‌ای فراموش نشدنی برای کسانی باشد که عاشق طبیعت هستند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1402/11/10

    چرا در مورد دریاچه های الیمالات چمستان ،ولشت کلاردشت وشورابیل اردبیل چیزی ننوشتید؟

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید