مقاصد خنک برای تابستان | از گرمای تابستان کجا فرار کنیم؟
ضحا اکبری 1402/06/06 1077 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

تابستان به عنوان گرم‌ترین فصل سال، زمانی است که انسان دوست دارد از این گرمای طاقت فرسا فرار کرده و به جایی برود که هوا خنک‌تر بوده و خبری از گرما نباشد، ایران کشوری است با تنوع آب و هوایی، به این معنا که وقتی هوای یک منطقه گرم و اذیت کننده است، هوای منطقه‌ای دیگر می‌تواند معتدل و دلپذیر باشد. در کشورمان مکان‌های بسیاری داریم که می‌توان از گرمای هوا به آنجا پناه برد، در این مقاله تعدادی از این مناطق را معرفی کرده و نکات مهم مربوط به سفر به آن‌ها را برایتان بازگو می‌کنیم، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

مقاصد خنک تهران

درست است که تهران شهری شلوغ و پرجمعیت است، اما در اطراف خود و در فواصل نه چندان دور، مکان‌هایی دارد که می‌توان در آن‌ها هوای دلپذیر، زیبایی و آرامش را تجربه کرد، در ادامه تعدادی از این مکان‌ها را که مقاصدی خنک برای تابستان هستند، به شما معرفی می‌کنیم:

  • تنگه واشی

تنگه واشی یکی از مناطق معروف و خوش آب و هوای استان تهران است که در شهرستان فیروزکوه قرار دارد، این منطقه دارای 2 تنگه است که فاصله‌ی میان آن‌ها را دشتی وسیع و تماشایی پر کرده و آبشاری مرتفع در انتهای این مسیر رویایی قرار دارد. آب تنگه حتی در تابستان هم خنک است و یک کتیبه روی قسمتی از دیوار تنگه به چشم می‌خورد که به دوران قاجار تعلق دارد، این یعنی این منطقه از دیرباز محل شکار و مورد علاقه‌ی پادشاهان بوده است. دشت بین دو تنگه، ساواشی نام دارد، دشتی بزرگ و سرسبز که در تابستان‌ها سراسر آن را گل‌‌های رنگارنگ پر می‌کنند.

آدرس: استان تهران، جاده‌ی تهران فیروزکوه، کیلومتر 17 جاده، تنگه‌ واشی

صخره های سنگی و آب رودخانه

  • چشمه‌ی آب معدنی خُمده

چشمه‌ی آب معدنی خمده یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعیِ فیروزکوه است که در یک کیلومتریِ آن و در روستایی به همین نام واقع شده، روستای خمده دارای مناطق کوهستانی و سرسبز بوده و رودخانه‌ی حبله رود که از میانه‌ی آن می‌گذرد، باعث شده باغ‌های بسیاری در این روستا شکل بگیرند. منطقه‌ی آب معدنی خمده دارای چشمه، استخر و رودخانه بوده و گردشگران می‌توانند در حوضچه‌های آن به شنا بپردازند.

آدرس: استان تهران، 20 کیلومتریِ جنوب فیروزکوه، زرین شهر، روستای خمده، آب معدنی خمده

آب چشمه و چند درخت

  • دشت لار

دشت لار یکی دیگر از مناطق نزدیک تهران برای فرار از گرمای تابستان است که در مرز دو استان تهران و مازندران قرار گرفته و از مناطق جذاب برای سفری یک روزه می‌باشد. دشت لار که با نام پارک ملی لار نیز شناخته شده است، دارای بخش‌های جذابی از جمله دشت شقایق‌های وحشی، دریاچه‌ی لار، سد لار، رودخانه، آبشار، کوه و... بوده و هر چه از یک منطقه برای طبیعت گردی انتظار داشته باشید در خود دارد.

آدرس: استان مازندران، شهرستان آمل، بخش لاریجان، پارک ملی لار

یک دشت بزرگ کوه و دو سیاه چادر

  • آبشار آینه ورزان

آبشار آینه ورزان در روستای آینه ورزان در 70 کیلومتریِ تهران قرار دارد، این روستا طبیعتی بی نظیر و دیدنی دارد که آبشار تنها بخشی از آن است. آبشار در قسمت شمالیِ روستا قرار دارد، جایی که پس از یک دشت زیبا، خانه‌های اهالی، بعد از عبور از یک رودخانه و یک کوهپیماییِ حدودا یک ساعته به آن می‌رسید، آبشار 20 متر ارتفاع دارد و طبیعت اطراف آن فوق العاده دیدنی است، بعد از این آبشار یک تنگه‌ی کوچک و آبشاری دیگر واقع شده، اما رسیدن به آبشار دوم، نیازمند مهارت در کوهنوری و طبیعت گردی می‌باشد.

آدرس: استان تهران، دماوند، رودهن، بعد از روستای آبسرد، روستای آینه ورزان، آبشار آینه ورزان

آبشاری در میان سنگ ها

  • آبشار یخی آبنیک

در روستای آبنیک که در شمیرانات و در 15 کیلومتریِ فشم قرار گرفته، آبشاری با نام همین روستا وجود دارد که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعیِ استان تهران به شمار می‌رود، این آبشار در تابستان‌ها هوایی دلپذیر و مطبوع دارد و در زمستان‌ها یخ زده و به مکانی برای یخ نوردان حرفه‌ای تبدیل می‌شود. روستای آبنیک جاذبه‌های بسیار دیگری هم دارد که از میان آن‌ها می‌توان چشمه‌ی آبنیک، رودخانه‌ی کلارود، پل تاریخیِ آبنیک، دشت جانستون، تنگه‌ی آبنیک و... را نام برد.

آدرس: استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران، روستای آبنیک، آبشار آبنیک

آبشاری کوچک در میان صخره های سنگی

مقاصد خنک استان‌های دیگر

در تمام استان‌های ایران، مکان‌های بسیاری برای فرار از گرما و گذراندن یک روز خنک وجود دارد، مکان‌هایی همچون:

  1. فیلبند مازندران

یکی از معروف‌ترین ییلاق‌های ایران، فیلبند در استان مازندران است، این منطقه چشم اندازی بسیار دیدنی، مراتع بزرگ، دشت‌های وسیع، مناطق جنگلی و... دارد، اما مهم‌ترین جاذبه‌ی آن اقیانوس ابر است که غالبا صبح زود اتفاق می‌افتد و خیلی از افراد برای تماشای این پدیده به فیلبند می‌روند. در سال‌های اخیر این ییلاق به مقصد جذابی برای گردشگران تبدیل شده و توریست‌های بسیاری تمایل دارند به آن سفر کنند.

آدرس: استان مازندران، شهرستان بابل، بخش بندپی غربی، روستای فیلبند

کلبه ای روی تپه ها و در میان ابرها

  1. جنگل فندقلوی اردبیل

جنگل فندقلو یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های استان اردبیل است که در شهرستان نمین قرار دارد، این جنگل 16 هزار هکتار مساحت دارد و در این فضای بسیار بزرگ جاذبه‌های فراوانی را جای داده است، جاذبه‌هایی نظیر جنگل فندق، آبگرم مشه سویی، دشت گل‌های بابونه و...، در این جنگل انواع گونه‌های گیاهی و جانوری متعدد زندگی می‌کنند. جنگل فندقلو مقصدی خنک برای تابستان است و با سفر به آن می‌توان از هوای مطبوع و طبیعت شگفت انگیزش لذت برد.

آدرس: استان اردبیل، جنوب نمین، جنگل فندقلو

دشتی سرسبز با گل های زیاد و چند گوسفند

  1. اوپرت سمنان

اوپرت ییلاقی در مرز بین استان‌های مازندران و سمنان است و منطقه‌ای بکر با امکانات رفاهی اندک به شمار می‌رود، این ییلاق در ارتفاع قرار گرفته و هوایی بسیار خنک دارد. چشمه‌های باداب سورت، جنگل راش، کنگل چشمه، جنگل بولا، قل قل چشمه، آبشار خزه بن، چشمه‌ی فینسک و... تعدادی از جاذبه‌های اوپرت هستند که می‌توانند سفری به یاد ماندنی را برای گردشگران رقم بزنند.

آدرس: مرز استان‌های مازندران و سمنان، 55 کیلومتریِ مهدی شهر، روستای اوپرت

تپه ای پر از درخت و چند کلبه

  1. مازیچال مازندران

مازیچال نام روستایی ییلاقی در استان مازندران است که درارتفاع 2600 متری از سطح دریا قرار دارد، این یعنی دارای هوایی خنک و طبیعتی جذاب می‌باشد که خصوصا برای سفرهای تابستانی بسیار مناسب است. اقیانوس ابر، منطقه‌ی جنگلی، دشت‌هایی پر از گل و... از جمله جذابیت‌های ییلاق مازیچال هستند که آن را به عنوان مقصدی خنک در فصول گرم معروف کرده‌اند.

آدرس: استان مازندران، نزدیک کلاردشت، 48 کیلومتریِ چالوس، ییلاق مازیچال

چند کلبه روی تپه ای سبز

  1. روستای کندوان آذربایجان شرقی

روستای کندوان روستایی تاریخی است که خانه‌های آن در دل صخره‌ها ساخته شده و قسمتی از کوه می‌باشند، این روستا که در دامنه‌های سهند قرار گرفته از معدود روستاهای صخره‌ای است که ساکنانش هنوز در آن زندگی می‌کنند. کندوان در ارتفاع قرار گرفته و هوایی خنک دارد اما جذابیت آن تنها به دیدن روستا ختم نمی‌شود، بلکه کوه‌های اطراف، چشمه‌های کوچک و بزرگ، رودخانه‌ی کندوان، مراتع سرسبز و... نیز از دیدنی‌های این منطقه محسوب می‌شوند.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو، بخش مرکزی، دهستان سهند، روستای کندوان

صخره های سنگی بلند و ابرهای آسمان

  1. دهکده‌‌ی جهان نمای گلستان

روستای جهان نما روستایی بکر در استان گلستان و در نزدیکی شهرستان کردکوی است که حدود 3000 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، این منطقه در زمستان هوایی بسیار سرد دارد، به گونه‌ای که ساکنان آن به مناطق گرم‌تر مهاجرت می‌کنند، اما هوای آن در تابستان به قدری مطبوع است که در کنار تماشای طبیعتِ زیبایش، به آدمی حس بودن در بهشت می‌دهد. از میان جاذبه‌های جهان نما می‌توان چشمه‌ی مارسنگ، چشمه‌ی شاهپسند، گورستان تاریخی کمر سرک و... را نام برد، در این منطقه گیاهان و جانوران بی شماری زیست دارند که مشاهده‌ی آن‌ها نیز خالی از لطف نیست.

آدرس: استان گلستان، شهرستان کردکوی، دهکده‌ی جهان نما

کوه هایی پر از درختان سبز

  1. روستای اسفیدان خراسان شمالی

اسفیدان روستایی در شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی است که در درون دره قرار گرفته و دور تا دور آن را کوه‌های بلند فراگرفته‌اند، این روستا معماری پلکانی دارد و از روستاهای تاریخی ایران به شمار می‌رود. علاوه بر جنبه‌ی تاریخی، رودخانه‌ای خروشان، مناطق جنگلی، درختان میوه، چشمه‌های متعدد، غار، آبشار و... جاذبه‌های روستای اسفیدان هستند، این روستا در سال 1385 به عنوان زیباترین روستای ایران انتخاب شد.

آدرس: استان خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، 45 کیلومتریِ جنوب شرقی بجنورد، روستای اسفیدان

تپه ای پر از درخت ابرهای آسمان کوه و دشت

  1. آبشار کوهرنگ چهار محال و بختیاری

آبشار شیخ علی خان کوهرنگ یکی از آبشارهای زیبای ایران است که در استان چهار محال و بختیاری قرار گرفته، این آبشار، به آبشار مینیاتوری ایران معروف است و از چشمه‌های کوه‌های اطراف روستا نشات می‌گیرد. قرار گرفتن در منطقه‌ای مرتفع، باعث شده که آبشار در تابستان آب و هوای خنکی داشته و مقصدی مناسب برای فرار از گرمای شهر باشد.

آدرس: استان چهار محال و بختیاری، چلگرد، شهرستان کوهرنگ، آبشار کوهرنگ

آبشاری در میان صخره های سنگی

  1. تنگه‌ی رَغَز فارس

در شهرستان داراب استان فارس روستایی به نام رغز وجود دارد که بسیار تماشایی است و جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد، یکی از این جاذبه‌ها، تنگه‌ی رغز است که به عروس تنگه‌های ایران شهرت دارد. دیواره‌های این تنگه صخره‌هایی سنگی هستند و رودخانه‌ای در میان آن جریان دارد که منشا آن چشمه‌ای در دل جنگل است، در طول تنگه در حدود 100 حوضچه‌ی طبیعی و 64 آبشار قرار دارد، تماشای این آبشارها و شنا در حوضچه‌های تنگه می‌تواند گرمای یک روز تابستانی را از یادتان ببرد.

آدرس: استان فارس، بخش فسارود، 30 کیلومتری شمال غرب شهر داراب، روستای رغز، تنگه‌ی رغز

آبشار بزرگ حوضچه و ابرهای آسمان

  1. دهکده‌ی توریستی گنجنامه‌ی همدان

دهکده‌ی گنجنامه در کوه‌های الوند واقع شده و علاوه بر آب و هوای عالی، جاذبه‌های متعدد و تفریحات بسیاری دارد، این منطقه یکی از مقاصد بسیار مناسب برای روزهای گرم تابستان است و از جمله تفریحات آن می‌توان به غار آکواریوم، سورتمه ریلی، تله کابین، شهربازی و... اشاره کرد. همچنین آبشار گنجنامه با 12 متر ارتفاع، کتیبه‌ای تاریخی که به دوره‌ی هخامنشیان تعلق دارد، دشت میشان، دره‌ی عباس آباد و... جاذبه‌های طبیعی دهکده‌ی گنجنامه هستند.

آدرس: استان همدان، شهر همدان، میدان عباس آباد، خیابان گنجنامه، ضلع شرقی میدان گنجنامه، آبشار گنجنامه

یک آبشار بزرگ صخره های سنگی و چندین گردشگر

در این مقاله تعدادی از مقاصدی که برای سفرهای تابستانی و فرار از گرمای هوا مناسب هستند معرفی کرده و نکاتی را در رابطه با آن‌ها بیان نمودیم، شما می‌توانید با استفاده از تورهای کایت و مشاوره با کارشناسان ما یک تور را برای سفر به مقصد مورد نظرتان انتخاب نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید