جاهای دیدنی شمال مناسب پاییز
ضحا اکبری 1402/08/11 769 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

پاییز پادشاه فصل‌ها، فصلِ عشق و عاشقی است، فصلی که در آن طبیعت، بسیار تماشایی شده و جشنواره‌ای از رنگ‌های زیبا به راه می‌اندازد. بدون شک سفر در پاییز، خاطره‌ای فراموش نشدنی و تجربه‌ای بی نظیر در زندگی هر فردی خواهد بود، چرا که تنها در این فصل است که اینهمه تنوع و زیبایی در طبیعت قابل مشاهده خواهد بود. در این مقاله قصد داریم سفر به شمال کشور را در پاییزِ رنگارنگ تجربه کنیم و با مکان‌هایی آشنا شویم که در این فصل بسیار رویایی و شگفت انگیز هستند، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله‌ی هزار رنگ با ما همراه باشید.

  1. دریاچه‌ی شورمست

دریاچه‌‌ی شورمست تنها دریاچه‌ی طبیعی شهرستان سواد کوه است که در 6 کیلومتری غرب شهر پل سفید و در بلندی‌هایی که به روستای شورمست اشراف دارد قرار گرفته، این دریاچه در یک گودی بزرگ که اطراف آن را درختان بلند و کهنسال توسکا فرا گرفته واقع شده است. در پاییز برگ این درختان به رنگ‌های مختلفی درآمده و انعکاس تصویر آن‌ها در آب دریاچه، زیبایی بی نظیری به این مکان می‌دهد، شاید پاییز بهترین فصل برای رفتن به دریاچه‌ی شورمست باشد. دریاچه‌ی شورمست امکانات رفاهی قابل قبولی دارد، اما اگر در این فصل به دریاچه رفتید حتما نکات ایمنی را رعایت کرده و مراقب مسیر رفت و برگشت باشید، تفریحاتی مثل قایق سواری و جنگل نوردی را می‌توان در پاییز در دریاچه‌ی شورمست انجام داد.

آدرس: استان مازندران، پل سفید، جنوب غربی سواد کوه، نزدیک روستای شورمست، دریاچه‌ی شورمست

دریاچه در کنار درختان پاییزی

  1. آبشار لاتون

آبشار لاتون با حدود 105 متر ارتفاع، یکی از بلندترین و زیباترین آبشارهای ایران است که در استان گیلان و در نزدیکی شهر لُوَندِویل قرار دارد، این آبشار در مرز دو استان گیلان و اردبیل و در دل جنگل‌هایی انبوه واقع شده است. مسیر رسیدن به آبشار لاتون بسیار زیبا و در عین حال خطرناک است، به همین دلیل گردشگران بیشتر با خودروهای شاسی بلند بومیان منطقه به آبشار می‌روند. تماشای آبشاری بلند در میان درختانی که هر برگشان به یک رنگ درآمده حس خوبی است که می‌توانید آن را با سفر به آبشار لاتون در فصل پاییز تجربه کنید.

آدرس: استان گیلان، 15 کیلومتری جنوب آستارا، شهر لوندویل، آبشار لاتون

آبشار و درختان پاییزی

  1. دریاچه‌ی چورت

دریاچه‌ی میانشه یا چورت در استان مازندران قرار دارد، این دریاچه در ارتفاع 1034 متری از سطح دریا قرار گرفته و وسعت آن حدود 2.5 هکتار می‌باشد، چورت بر اثر زمین لرزه‌ای که در سال 1318 در این منطقه اتفاق افتاد پدید آمده است. درختانی که دور تا دور این دریاچه را احاطه کرده‌اند درختانی کهنسال هستند که پاییزِ چورت با وجود رنگ‌های زرد و نارنجی آن‌ها بسیار تماشایی می‌شود، به گونه‌ای که این دریاچه را به یکی از زیباترین مکان‌ها برای سفر در پاییز تبدیل می‌کند. این منطقه امکانات چندانی ندارد، پس اگر تصمیم گرفتید در فصل پاییز به آن سفر کنید به یاد داشته باشید وسایل و تجهیزات لازم را با خود ببرید.

آدرس: استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، جاده‌ی کیاسر ساری، 10 کیلومتری روستای چورت، دریاچه‌ی چورت

مردی مشغول ماهیگیری در کنار یک دریاچه

  1. مرداب هَسَل

مرداب هسل یک مکان رویایی در نزدیکی مرزن آباد است که در دل جنگل‌ مشل موزی قرار دارد، این تالاب در انتهای جاده‌ای جنگلی و بسیار زیبا واقع شده و در هر فصل زیبایی خاص خود را دارد. روی سطح آب مرداب هسل را جلبک‌ها پوشانده و هیچ راه نفوذی را باز نگذاشته‌اند، آب این مرداب در قسمت‌های سایه به رنگ سبز دیده می‌شود و هر جا که نور خورشید بیشتر به آن بتابد، قرمز به نظر می‌آید. در فصل پاییز مرداب که دورتادور آن را درختانی با برگ‌های هزار رنگ فرا گرفته‌اند، همچون تابلوی نقاشی خودنمایی کرده و دل هر بیننده‌ای را می‌بَرد.

آدرس: استان مازندران، کیلومتر 10 جاده چالوس، مرداب هسل

یک دوچرخه در کنار مرداب

  1. دشت لار

دشت لار یکی دیگر از مناطق خوش آب و هوای نزدیک تهران است که در مرز دو استان تهران و مازندران قرار گرفته و از مناطق جذاب برای سفری یک روزه می‌باشد. دشت لار که با نام پارک ملی لار نیز شناخته شده است، دارای بخش‌های جذابی از جمله دشت شقایق‌های وحشی، دریاچه‌ی لار، سد لار، رودخانه، آبشار، کوه و... بوده و هر چه از یک منطقه برای طبیعت گردی انتظار داشته باشید در خود دارد. سفر به دشت لار در فصل پاییز و لذت بردن از زیبایی‌های این منطقه را در اولویت سفرهای پاییزیِ خود قرار دهید تا سفری رنگارنگ را به یک مکان رویایی تجربه کنید.

آدرس: استان مازندران، شهرستان آمل، بخش لاریجان، پارک ملی لار

چادر عشایر در میان یک دشت وسیع

  1. جنگل دالخانی

دالخانی جنگلی بسیار زیبا و دیدنی در جنوب شرق رامسر است که حدود 600 هزار متر مربع مساحت دارد، این جنگل تماشایی با درختان سر به فلک کشیده، هوای مه آلود و تپه‌های کوچک و بزرگ به یکی از قشنگ‌ترین جاذبه‌های شمال کشور تبدیل شده است. جاده‌ی منتهی به جنگل دالخانی، جاده‌ای پر پیچ و خم است که در دو طرف آن درختانی بسیار زیبا وجود دارد، در پاییز که برگ این درختان به رنگ‌های مختلف درآمده و مه پایین می‌آید، رویایی‌ترین تصاویر خلق شده و گردشگران را مبهوت خود می‌کند.

آدرس: استان مازندران، شهرستان رامسر، جاده‌ی ییلاق جنت رودبار، جنگل دالخانی

یک جاده با درختان پاییزی

  1. جنگل الیمستان

الیمستان یکی از زیباترین جنگل‌های شمال ایران است که در استان مازندران و در نزدیکی شهرستان آمل قرار دارد، این جنگل دارای پوشش گیاهی انبوهی است و درختان بسیاری از جمله درخت الیما را در خود جای داده است. غیر از منطقه‌ی جنگلی، برکه، دشت‌های وسیع، گل‌های رنگارنگ و مهی که به صورتتان می‌خورد زیبایی‌های جنگل الیمستان را در پاییز تشکیل می‌دهند، این جنگل در فصل پاییز بسیار سرد است، چرا که ارتفاع آن از سطح دریا حدود 1500 متر می‌باشد.

آدرس: استان مازندران، شهرستان آمل، کیلومتر 20 جاده‌ی هراز، روستای الیمستان، جنگل الیمستان

دو اسب در میان درختان پاییزی

  1. جنگل جهان نما

جنگل جهان نما که در منطقه‌ای حفاظت شده به همین نام و در استان گلستان قرار دارد، یکی از زیباترین جاذبه‌های شمال ایران است که در فهرست قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا قرار می‌گیرد. جنگل جهان نما دارای درختان فراوان و گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار است، ارتفاع زیاد این جنگل باعث شده که به بام استان گلستان شهرت یافته و هوای سردی داشته باشد. فصل پاییز که در آن جنگل، لباسی رنگارنگ به تن می‌کند و می‌توان شاهد اقیانوس ابر بود، یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به جنگل جهان نماست، فقط لباس گرم و تجهیزات لازم را فراموش نکنید.

آدرس: استان گلستان، شهرستان کردکوی، منطقه‌ی حفاظت شده‌ی جهان نما، جنگل جهان نما

اقیانوس ابر د رمیان درخت و صخره

  1. جنگل ناهار خوران

جنگل ناهار خوران یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های استان گلستان است که در نزدیکی شهر گرگان قرار دارد، این جنگل با قدمتی هزاران ساله، پوشش گیاهی انبوه، گونه‌های گیاهی و جانوری متعدد، امکانات رفاهی مناسب و... به یکی از بهترین گردشگاه‌های مردم گرگان و سایر شهرها تبدیل شده است. در فصل پاییز زیبایی‌های جنگل ناهار خوران صدها برابر شده و بازی نور و رنگ در این جنگل که چشمه و رودخانه هم دارد احساسات هر گردشگری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آدرس: استان گلستان، 8 کیلومتری جنوب گرگان، جنگل ناهار خوران

درختان جنگلی

  1. جنگل گیسوم

جنگل گیسوم یکی از زیباترین جنگل‌های شمال کشور است که به دلیل نزدیکی به دریا از محبوبیت بسیاری برخوردار می‌باشد، این جنگل که به پارک جنگلی تبدیل شده، طبیعتی بی نظیر دارد و گونه‌های گیاهی و جانوریِ فراوانی را در خود جای داده است. جاده‌ای که گردشگران را از روستا به ساحلِ گیسوم می‌رساند، از میان جنگلی رویایی عبور می‌کند، درختانی سر به فلک کشیده و زیبا دو طرف جاده را دربر گرفته‌اند و تماشای دریا در افق این جاده، تجربه‌ای تکرار نشدنی خواهد بود، خصوصا اگر فصل پاییز باشد و درختان به هزار رنگ درآمده باشند. در نزدیکی این جنگل می‌توانید از دریاچه‌ی گیسوم، ساحل شنی و روستای سنتی گیسوم نیز لذت ببرید. در مطلب گیسوم می‌توانید به طور کامل با منطقه‌ی گیسوم و بخش‌های مختلف آن آشنا شوید.

آدرس: استان گیلان، محور رشت به آستارا، 10 کیلومتر مانده به جاده‌ی اسالم به خلخال، جنگل گیسوم

جاده جنگلی با درختانی با برگ زرد

  1. جنگل سیاهکل

سیاهکل نام منطقه‌ای زیبا در استان گیلان است که دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری می‌باشد، یکی از زیباترین جاذبه‌های این منطقه جنگل سیاهکل است که جلوه‌ی بی مانندی از قدرت خداوند می‌باشد. جنگل سیاهکل انواع مختلف درخت، درختچه و جانوران مختلف را در خود جای داده و در تمام فصول سال زیباییِ حیرت انگیزی دارد، خصوصا در فصل پاییز این زیبایی دوچندان شده و تصاویری رویایی به گردشگران هدیه می‌دهد. جذاب‌ترین قسمت این جنگل جاده‌ی رسیدن به آن است که با تونلی از درختان سر به فلک کشیده محصور شده و مسافران را تا رسیدن به دل جنگل همراهی می‌کند.

آدرس: استان گیلان، منطقه‌ی سیاهکل، 8 کیلومتری جاده‌ی سیاهکل به دیلمان، جنگل سیاهکل

جاده ای جنگلی با درختان پاییزی

  1. ییلاق اولَسبِلَنگاه

اولسبلنگاه نام یکی از ییلاق‌های شهرستان ماسال در استان گیلان است که در زیبایی بی همتاست و یکی از بکرترین، شگفت انگیزترین و رویایی‌ترین مکان‌هایی است که می‌توان سفر به آن را تجربه کرد. این منطقه به سبب داشتن نواحی جنگلی انبوه، آب و هوای بسیار عالی و روحبخش و مناظر طبیعی فوق العاده به یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری در شمال کشور تبدیل شده است. در اولسبلنگاه همه چیز در سومین فصل سال رنگ و بوی پاییزی به خود می‌گیرد، ابرهایی که پایین آمده و اقیانوس ابر ایجاد می‌کنند، درختانی که برگ‌هایشان به رنگ زرد و نارنجی درآمده و هوایی که سرمایش لذتبخش است.

آدرس: استان گیلان، شهرستان ماسال، 25 کیلومتری غرب ماسال، ییلاق اولسبلنگاه

روستای پاییزی از نمای بالا

  1. روستای لاویج

روستای ییلاقی لاویج در کوهپایه‌های جنگلی کوه‌های البرز واقع شده و دارای طبیعتی بسیار زیبا می‌باشد، این روستا در نزدیکی شهرستان نور در استان مازندران واقع شده است. وقتی در پاییز به روستای لاویج بروید علاوه بر اینکه طبیعت پاییزی و چشم نواز آن را می‌بینید، می‌توانید از سایر جاذبه‌های آن خصوصا آبگرم لاویج نیز لذت ببرید، آب تنی در آب گرم و معدنیِ لاویج در خنکای فصل پاییز، یکی از لذتبخش‌ترین تجربیات شما از سفر خواهد بود.

آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، 18 کیلومتری جنوب چمستان، روستای لاویج

یک روستا در فصل پاییز

  1. جاده‌ی اسالم به خلخال

تصور کنید در جاده‌ای پرپیچ و خم در حال رانندگی هستید، هوا مه گرفته است، نم نم باران می‌بارد و گاهی خودروی شما در میان درختانی با برگ‌های زرد، نارنجی و قرمز گم می‌شود، این توصیف حال و هوای جاده‌ی رویاییِ اسالم به خلخال در فصل پاییز است. این جاده‌ی 70 کیلومتری در مرز میان دو استان گیلان و اردبیل قرار دارد و شهر اسالم در حوالی تالش را به خلخال در اردبیل متصل می‌کند.

آدرس: استان گیلان، جاده‌ی اسالم به خلخال

جاده ای با درختان پاییزی

  1. جاده چالوس

جاده چالوس یکی از 4 جاده‌ی زیبای جهان و یکی از زیباترین جاده‌های ایران است که تهران و کرج را به شمال کشور متصل می‌کند، این جاده همواره میزبان خیل مسافرانی است که قصد دارند به مناطق شمالی ایران سفر کنند. در جاده چالوس کوه، سد، تونل و موارد زیبای دیگری وجود دارد ولی در پاییز این جاده واقعا تماشایی است و طی کردن آن در سلطان فصل‌ها به خودیِ خود می‌تواند یک سفر جذاب و رویایی باشد.

آدرس: استان‌های مازندران و البرز، جاده چالوس

جاده چالوس در فصل پاییز

در این مقاله در مورد پاییز در شمال کشورمان صحبت کرده و مکان‌هایی را که در این فصل جذاب و رویایی می‌شوند به شما معرفی کردیم، ایران زیبا در 4  فصل سال سرشار از زیبایی است و به هر نقطه‌اش که سفر کنید بیشتر به قدرت خداوند بزرگ پی می‌برید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید