کدام پیامبران الهی در ایران دفن شده‌اند؟
ضحا اکبری 1402/09/02 1961 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

گفته می‌شود که از ابتدای تاریخ تا زمانی که آخرین دین یعنی اسلام بر مردم دنیا وارد شد، تعداد 124 هزار پیامبر از سوی خدا مامور شدند تا مردم جهان را به پرستش خدای یگانه و دین داری دعوت کنند، هر یک از این فرستاده‌ها در گوشه‌ای از دنیا مبعوث شده، ماموریت خود را انجام داده و در نهایت از دنیا رفته‌اند. امروزه آرامگاه این پیامبران در نقاط مختلف جهان خصوصا خاور میانه به محلی برای عبادت و آرامش ساکنان آن شهر تبدیل شده و ارزش و احترام بسیاری دارند. طبق اسناد به دست آمده بیش از 30 تن از پیامبران الهی در 15 استان ایران و در شهرهای مختلف مدفونند، در این مقاله قصد داریم به این شهرها سفر کرده و با مقابر این بزرگواران آشنا شویم، پیشنهاد می‌کنیم با ما تا پایان همراه باشید.

  1. استان اصفهان

آرامگاه جناب صالح

اولین پیامبری که می‌خواهیم در مورد مقبره‌اش صحبت کنیم، صالح از پیغمبران بنی اسرائیل است که بارگاه او در شهرستان گلپایگان قرار دارد، این مقبره بالای کوهی بلند به ارتفاع 2800 متر واقع شده و هرکس بخواهد به زیارت این مقبره برود باید اول یک کوهپیمایی انجام دهد. این بارگاه بنایی به شکل 8 ضلعی و گنبدی مخروطی شکل و فیروزه‌ای رنگ دارد، اما درون آن ضریحی به چشم نمی‌خورد.

آدرس: استان اصفهان، شهرستان گلپایگان، روستای تیکن، آرامگاه صالح نبی

آرامگاه جناب دانیال

دانیال نیز دیگر پیامبر بنی اسرائیل است که مقبره‌ای منتسب به ایشان در شهرستان گلپایگان استان اصفهان قرار دارد، برای این پیامبر مقبره‌های دیگری در شهرهای مختلف دنیا از جمله مسکوی روسیه، سمرقند ازبکستان و موصل عراق نیز معرفی شده‌اند.

آدرس: استان اصفهان، شهرستان گلپایگان، شهر گلهشر، خیابان شهدا، آرامستان شهر، آرامگاه دانیال نبی

آرامگاه جناب اشعیا

یکی دیگر از پیامبران بنی اسرائیل اشعیا است، این پیامبر از نوادگان حضرت یعقوب است که در فلسطین به رسالت رسید. بارگاه منتسب به ایشان در شهر اصفهان واقع شده، این بارگاه در کنار امامزاده اسماعیل قرار دارد و دارای ضریحی چوبی بر روی قبر می‌باشد.

آدرس: استان اصفهان، شهر اصفهان، خیابان هاتف اصفهانی، جنب امامزاده اسماعیل، آرامگاه اشعیای نبی

یک ضریح چوبی در میان شیشه

آرامگاه جناب انوش

انوش پسر شیث، نوه‌ی حضرت آدم و سومین پیامبر خداست که به ریسان معروف است، ایشان نخستین کسی بود که با راهنمایی جبرائیل درخت خرما کاشت. امروزه آرامگاه انوش ابن شیث در روستای فهران استان اصفهان واقع شده و یک بنای مربع شکل با دیوارهایی سفید رنگ و ضریحی فلزی می‌باشد.

آدرس: استان اصفهان، شهرستان فلاورجان، روستای فهران، آرامگاه انوش نبی

آرامگاه جناب یوشع

یوشع نام یکی دیگر از پیامبران بنی اسرائیل است که در زمان حضرت موسی می‌زیسته و صحبت‌هایش را می‌نوشته است، مقبره‌ای منتسب به ایشان در قبرستان تخت فولاد اصفهان وجود دارد که شامل یک قبر است که چهار پله در 4 طرف آن قرار گرفته‌اند و ضریحی بر روی آن وجود ندارد.

آدرس: استان اصفهان، شهر اصفهان، مجموعه‌ی تخت فولاد، آرامگاه یوشع نبی

آرامگاه جناب قینان

قینان ابن یوشع ابن شیث ابن آدم پیامبری دیگر است که بر قوم بنی اسرائیل نازل شد، این پیامبر در محله‌ی قینان اصفهان زندگی و در مسجد مهدویه‌ی این محله عبادت می‌کرد. پس از مرگ پیکر او را در همین مسجد به خاک سپردند و مقبره‌ای برایش ساختند. متاسفانه امروزه سنگ قبر بنا به سرقت رفته و ایشان مقبره‌ای ندارند.

آدرس: استان اصفهان، شهر اصفهان، خیابان خاقانی، خیابان شهید بهشتی، مسجد مهدویه، آرامگاه قینان نبی

  1. استان سمنان

آرامگاه جناب سام و جناب لام

سام و لام دو برادر و دو پیامبر از نسل نوح نبی هستند، ایشان دارای بقعه‌ای در شهر سمنان بوده و طبق روایات در این مکان به خاک سپرده شده‌اند. مقبره‌ی این دو بزرگوار یک بنای مستطیل شکل در بالای ارتفاعات است که گنبدی مخروطی شکل و سبز رنگ دارد و ضریحی فلزی با دو سنگ قبر در داخل آن در مرکز این بنا قرار گرفته است.

آدرس: استان سمنان، شهر سمنان، انتهای جاده‌ی پیغمبران، آرامگاه سام و لام نبی

آرامگاه جناب ارمیا

ارمیا یکی از پیامبران بنی اسرائیل است که فرزند حلقیا بوده و در قرون 6 یا 7 قبل از میلاد به پیامبری رسیده است. بارگاهی در روستای ارمیان استان سمنان وجود دارد که به ارمیای نبی نسبت داده شده، این بارگاه در میان کوچه باغ‌های زیبا و خانه‌های سنتی روستا واقع شده و صندوقی چوبی در مرکز آن قرار دارد که قبر اصلی را دربر گرفته است.

آدرس: استان سمنان، شهرستان میامی، جنوب روستای ارمیان، آرامگاه ارمیای نبی

آرامگاه جناب جرجیس

جرجیس پیامبر دیگری است که بقعه‌ای منتسب به ایشان در روستای خوارتوران استان سمنان قرار دارد، این بقعه ساده، مستطیل شکل و کوچک است و گنبدی سفید رنگ دارد، ضریحی چوبی در مرکز بنا دیده می‌شود که دربر گیرنده‌ی قبر جرجیس نبی است، وجود این مقبره باعث بازدید گردشگران بسیاری از روستا شده است.

آدرس: استان سمنان، شهرستان شاهرود، دهستان خوارتوران، ارتفاعات روستای نهر، آرامگاه جرجیس نبی

  1. استان قزوین

آرامگاه 4 انبیا (جنابان سهولی، القیا، سلام و سلوم)

در خیابان پیغمبریه‌ی قزوین مکانی مذهبی با نام 4 انبیا وجود دارد که محل دفن 4 تن از پیغمبران الهی (سهولی، القیا، سلام و سلوم) است، این بنا یکی از جاذبه‌های گردشگری قزوین می‌باشد و مورد احترام اهالی این شهر است. بارگاه، بنایی زیبا با معماری اسلامی، گنبدی فیروزه‌ای، آینه کاری‌های چشم نواز و قوس‌های دیدنی دارد.

آدرس: استان قزوین، منطقه‌ی 1، خیابان پیغمبریه، آرامگاه 4 انبیا

یک آرامگاه با گنبد فیروزه ای

آرامگاه جنابان ایوب و یوشع

آرامگاه ایوب و یوشع دو تن از پیامبران بنی اسرائیل در روستای آئین استان قزوین است، این آرامگاه بنایی 8 ضلعی با نمای سنگ مرمر دارد و دو قبر درون آن با صندوق‌های چوبی پوشانده شده‌اند.

آدرس: استان قزوین، بخش الموت، دهستان معلم کلایه، روستای آئین بالا، آرامگاه ایوب و یوشع نبی

  1. استان آذربایجان شرقی

آرامگاه جناب جرجیس

جناب جرجیس یکی از پیامبران الهی است که بر بنی اسرائیل مبعوث شد، در شهرستان جلفا آرامگاهی وجود دارد که به ایشان منسوب است. این آرامگاه بنایی مستطیل شکل، دارای 7 متر طول و 5 متر عرض است، ضریحی چوبی در وسط این بنا واقع شده که مقبره‌ی جناب جرجیس است و روی آن سنگ مرمری قرار دارد.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، شهرستان جلفا، دهستان شجاع، روستای کلید داغی، منطقه‌ی دره شان، آرامگاه جرجیس نبی

آرامگاه جناب ارمیا

ارمیا یکی از پیامبران بنی اسرائیل است که در زمان یوشیا پادشاه ششم بنی اسرائیل به پیامبری رسید، سندی بر ورود ایشان به ایران وجود ندارد اما در جنوب روستای جیغه در استان آذربایجان شرقی آرامگاهی قرار دارد که منتسب به ارمیای نبی است. این آرامگاه یک بنا به شکل مستطیل به طول 8 و عرض 7 متر است و گنبد و گلدسته‌ای سیمانی دارد که جلوه‌ی زیبا به مقبره داده‌اند.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، شهرستان هریس، روستای جیغه، آرامگاه ارمیای نبی

آرامگاه جناب یونس

جناب یونس یکی از پیامبرانی است که زندگی در شکم ماهی باعث معروف شدن او شده است، گفته می‌شود این پیامبر در شهر زنور در استان آذربایجان شرقی دفن شده است. این آرامگاه قبلا بنایی کاهگلی بوده و در سال 1366 وقتی در این محله خیابان درست کردند، آن بنا تخریب شد و امروزه مقبره‌ی جناب یونس ضریحی 6 ضلعی است که در کنار خیابان قرار دارد.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، شهرستان مرند، شهر زنور، محله‌ی دیبین، قبرستان میلان، آرامگاه یونس نبی

  1. استان فارس

آرامگاه جناب شیث

شیث فرزند سوم حضرت نوح و جانشین ایشان در پیامبری بود، طبق روایات معتبر سندی برای حضور او در ایران وجود ندارد، اما در روستای مهکویه‌ی استان فارس مقبره‌ای هست که به شیث نبی منتسب می‌باشد و از جایگاه والایی در بین اهالی برخوردار است.

آدرس: استان فارس، شهرستان فیروز آباد، دهستان خواجه‌ای، روستای مهکویه سفلی، آرامگاه شیث نبی

آرامگاه جناب نوح

نوح اولین پیامبر اولوالعزم و یکی از بزرگ‌ترین پیغمبران خداست که خیلی بعید به نظر می‌رسد بارگاهش در ایران باشد، اما بقعه‌ای در روستای حجت آباد استان فارس قرار دارد که به ایشان منتسب است.

آدرس: استان فارس، شهرستان نور آباد، روستای حجت آباد، آرامگاه نوح نبی

آرامگاه جناب ایوب

در روستای چمنی در استان فارس بقعه‌ای وجود دارد که به ایوب نبی منتسب است، این بقعه مستطیل شکل است، دیوارهایی بلند و سنگی دارد، دو گنبد کوچک و بزرگ نقره‌ای بر بالای آن هستند و دارای جاذبه‌های بسیاری مانند چشمه‌ی آب معدنی، کرمزار ایوب، قبرستان اهل سنت و... در اطراف خود است.

آدرس: استان فارس، شهرستان مرودشت، روستای چمنی، آرامگاه ایوب نبی

یک آرامگاه با دو گنبد نقره ای

  1. استان گلستان

آرامگاه جناب صالح

در روستای آق قبر استان گلستان مقبره‌ای منتسب به صالح پیامبر وجود دارد که دارای بنایی مستطیل شکل با گنبد نقره‌ای و ضریحی کوچک در مرکز آن است، این بنا روی تپه‌ی بلندی قرار گرفته است.

آدرس: استان گلستان، شهرستان آق قلا، روستای آق قبر، آرامگاه صالح نبی

آرامگاه جناب زکریا

زکریا پدر حضرت یحیی و کسی است که حضرت مریم را بزرگ کرد، برای ایشان بارگاهی در استان گلستان منسوب شده که دارای یک ساختمان دو طبقه است که قبر در طبقه‌‌ی اول آن قرار دارد. ضریح این قبر فلزی و ساده است و گنبدی نقره‌ای رنگ بر بالای آن به چشم می‌خورد.

آدرس: استان گلستان، شهرستان آق قلا، روستای گوک تپه، آرامگاه زکریای نبی

آرامگاه جناب خالد

منطقه‌ی گوگجه داغ روی کوهی به همین نان قرار گرفته و دارای آب و هوای بی نظیر، مناظر دیدنی و تپه ماهورهای چشم نواز است، در این منطقه یک گورستان تاریخی و مقبره‌ای منتسب به خالد نبی قرار گرفته و بخاطر ویژگی‌های طبیعی‌اش به منطقه‌ای گردشگری تبدیل شده است. این مقبره مستطیل شکل است، صندوقی با پارچه‌های رنگی در مرکز آن و روی قبر قرار گرفته و گنبدی سبز رنگ دارد.

آدرس: استان گلستان، شهرستان کلاله، روستای گچی سوبالا، مجموعه‌ی تاریخی خالد نبی، آرامگاه خالد نبی

یک آرامگاه بر روی کوه

  1. استان خوزستان

آرامگاه جناب حزقیل

حزقیل یا ذوالکفل نبی از پیامبران بنی اسرائیل است که در اورشلیم زندگی می‌کرده، اما به خوزستان آمده و پس از مرگ در آنجا دفن شده است. مقبره‌ی حزقیل بنایی آجری با حیاطی کوچک است که گنبدی مخروطی شکل دارد و قبر ایشان در مرکز بنا و در میان ضریحی فلزی قرار گرفته است.

آدرس: استان خوزستان، شهر دزفول، محله‌ی پیرنظر، آرامگاه حزقیل نبی

آرامگاه جناب دانیال

دانیال از پیامبران بنی اسرائیل کسی است که در بابل زندگی می‌کرده، اما وقتی این شهر به وسیله‌ی کوروش فتح شد به ایران مهاجرت کرد و در شوش ساکن شد. بارگاه دانیال نبی یکی از نمادهای شهر شوش است و دارای بنایی زیبا با گنبدی مخروطی شکل (شبیه میوه‌ی درخت کاج) می‌باشد، ارتفاع این گنبد 20 متر است و 25 طبقه دارد. ضریح مقبره فلزی و به رنگ طلایی و نقره‌ای است و آینه کاری‌های آن بسیار چشم نواز می‌باشد.

آدرس: استان خوزستان، شهر شوش، بلوار امام خمینی، آرامگاه دانیال نبی

آرامگاهی با گنبد کاجی شکل

  1. استان همدان

آرامگاه جناب حجی

حجی از جمله پیامبران بنی اسرائیل است که هم دوره‌ی داریوش بزرگ بوده، او در همدان وفات یافته و در همین شهر به خاک سپرده شده است. مقبره‌ی او در قسمتی از مسجد پیغمبریه واقع شده، قبرش در میان ضریحی ساده و چوبی قرار گرفته و روی آن پوشیده از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ است.

آدرس: استان همدان، شهر همدان، خیابان بابا طاهر، ابتدای بازار فلسطین، راسته‌ی پیغمبر، مسجد پیغمبر، آرامگاه حجی نبی

آرامگاه جناب حیقوق

حیقوق نام پیامبری از بنی اسرائیل است که در اورشلیم می‌زیسته، اما در زمان پادشاهی کوروش به ایران آمده در تویسرکان سکنی گزیده و در همین شهر وفات میابد. بقعه‌ی ایشان بسیار زیباست، این مکان بنایی 8 ضلعی و آجری دارد، سقف آن مخروطی شکل است و دارای کاشی کاری‌ها، آجر کاری‌ها، طاق نماها و سایر تزئینات دیدنی می‌باشد.

ادرس: استان همدان، شهر تویسرکان، بلوار حیقوق نبی، آرامگاه حیقوق نبی

آرامگاهی با گنبد مخروطی شکل

  1. استان مازندران

آرامگاه جناب ایوب

ایوب از پیامبران بزرگ الهی است که نامش بارها در قران آمده، مقبره‌ای در استان مازندران قرار دارد که منتسب به ایشان است. این مقبره بسیار باصفاست، سقفی شیروانی و گنبدی سبز رنگ دارد و قبرهای بسیاری در اطراف آن دیده می‌شوند.

آدرس: استان مازندران، شهرستان عباس آباد، روستای پرچور، آرامگاه ایوب نبی

  1. استان تهران

آرامگاه جناب لوط

لوط از جمله پیامبرانی است که نام او چندین بار در قران آمده، در شهرستان رباط کریم استان تهران بقعه‌ای وجود دارد که آن را به لوط نبی نسبت می‌دهند، این مقبره یک بنای 8 ضلعی با دیوارهای آجری دارد و گنبد آن به شکل پله‌ای و سبز رنگ است.

آدرس: استان تهران، شهرستان رباط کریم، روستای محمد آباد پیغمبر، آرامگاه لوط نبی

  1. استان خراسان شمالی

آرامگاه جناب ایوب

ایوب از جمله پیامبران شهیری است که داستان سختی‌هایی که در زندگی بر او وارد شده و صبری که ایشان در برابر این سختی‌ها از خود نشان داده، از جمله داستان‌های مشهور پیامبران است. آرامگاهی منتسب به ایشان در ارتفاعات روستای ایوب در استان خراسان شمالی قرار دارد که برخورداری از آب و هوای عالی، مناظر زیبا و چشمه‌ی آبگرم، آن را به مکانی زیارتی تفریحی تبدیل کرده است.

آدرس: استان خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، ارتفاعات روستای ایوب، آرامگاه ایوب نبی


آرامگاهی با گنبد طلایی رنگ

  1. استان خراسان رضوی

آرامگاه جناب شعیب

جناب شعیب از پیامبرانی است که نام او در قران آمده، چند مقبره در شهرهای مختلف دنیا به ایشان منتسب است که یکی از آن‌ها در شهرستان قوچان استان خراسان رضوی قرار دارد. این آرامگاه دارای بنایی مستطیل شکل از گچ و گِل است و گنبدی طلایی رنگ دارد.

آدرس: استان خراسان رضوی، شهرستان قوچان، کوه‌های شمال شرق شهر مزرج، آرامگاه شعیب نبی

  1. استان زنجان

آرامگاه جناب قیدار

قیدار فرزند اسماعیل و نوه‌ی حضرت ابراهیم است، ایشان پس از پدرش به پیامبری رسید و طبق روایات معتبر مقبره‌ی ایشان در شهر قیدار استان زنجان قرار دارد. این مقبره بنایی مستطیل شکل است که ضریحی فلزی در وسط آن، قبر قیدار نبی را در بر گرفته و دارای آینه کاری‌های زیبا، گچبری‌های چشم نواز و گنبدی ساده است، کتیبه‌ای در این بارگاه دیده می‌شود که بسیار قدیمی است و ارزش زیادی دارد.

آدرس: استان زنجان، شهرستان خدابنده، شهر قیدار، خیابان امام خمینی، انتهای کوچه‌ی قیدار نبی، آرامگاه قیدار نبی

  1. استان لرستان

آرامگاه جناب داوود

داوود از پیامبران بزرگ الهی و صاحب کتاب زبور است، در استان لرستان و شهر ازنا مقبره‌ای منتسب به ایشان وجود دارد که بسیار دیدنی و مورد احترام اهالی منطقه است. این بارگاه دیوارهایی آجری، گنبدی نقره‌ای و دو گلدسته دارد و بنای اولیه‌ی آن به دوران ایلخانی برمی‌گردد.

آدرس: استان لرستان، شهرستان ازنا، روستای داوود پیغمبر، آرامگاه داوود نبی

  1. استان مرکزی

آرامگاه جناب اشموئیل

اشموئیل یکی از پیامبران بنی اسرائیل و از بزرگان علم حروف بود، برای ایشان در شهر ساوه‌ی استان مرکزی مقبره‌ای منتسب است که در منطقه‌ای خوش آب و هوا و زیبا قرار گرفته و به مکانی گردشگری تبدیل شده است. قدمت بنای این ارامگاه به دوره‌ی صفویه برمی‌گردد و دارای معماری زیبایی می‌باشد.

آدرس: استان مرکزی، شهرستان ساوه، منطقه‌ی خرقان، روستای پیغمبر، آرامگاه اشموئیل نبی

آرامگاهی با دیوارهای آجری

در این مقاله از پیامبرانی که در ایران دفن شده‌اند صحبت کرده و اطلاعاتی در مورد مقبره‌ی این انسان‌های والا مقام در اختیارتان قرار دادیم، کسانی که روحی بزرگ و خدایی داشته و جهانیان را به یکتا پرستی رهنمون می‌شدند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید