جنگل لفور سوادکوه کجاست؟ اطلاعات کامل جنگل لفور + تصاویر
زهرا نیرومند 1399/03/13 3609 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



لفور، یکی از زیباترین و سرسبزترین جنگل‌های مازندران است که در بخش شمالی شهرستان سوادکوه قرار دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این جنگل رودخانه‌ها، چشمه‌ها و آبشارهای متعدد آن است که در قسمت‌های مختلف منطقه لفور جاری بوده و باعث حیات این جنگل و شادابی و سرسبزی آن شده است. جنگل لفور یک مقصد فوق‌العاده برای طبیعت‌گردی محسوب می‌شود و سالانه، خصوصا در دو فصل بهار و تابستان، گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. در این بخش قصد داریم در مورد جنگل لفور سوادکوه صحبت کرده و اطلاعات کاملی در مورد این جنگل، امکانات و راه‌های دسترسی به آن در اختیارتان قرار دهیم. اگر به طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی علاقه‌مندید، ادامه مطلب را دنبال نمایید.

همچنین می‌توانید برای مشاهده و خرید آنلاین تور لفور وارد صفحه "جنگل لفور" شوید.


جنگل لفور سوادکوه کجاست؟


سوادکوه یکی از دیدنی‌ترین شهرستان‌های استان مازندران است که جاذبه‌های طبیعی بکر و بی‌نظیری را در خود جای داده است. یکی از این جاذبه‌ها، جنگل زیبای لفور است که جزو پرطرفداترین مقاصد طبیعت‌گردی شمال کشور محسوب می‌شود. منطقه لفور در بخش شمالی شهرستان سوادکوه قرار دارد. لفور از شمال به جنگل‌های بخش شیرگاه، از شرق به جنگل‌های زیرآب و جوارم، از غرب به منطقه بابل‌کنار و از جنوب به ارتفاعات رشته‌کوه البرز پیوند می‌خورد.
در اطراف این جنگل، دهستانی با نام لفور شکل گرفته است که شامل 29 روستای کوچک و بزرگ می‌باشد. مساحت این دهستان و جنگل لفور بر روی هم، چیزی حدود 8 هزار هکتار است و بر اساس آخرین سرشماری انجام شده، ۴۸۲۶ نفر جمعیت دارد. نکته جالبی که در مورد این منطقه وجود دارد، قدمت تاریخی آن است. در روستاهای اطراف لفور آثار باستانی و بسیار قدیمی کشف شده است که قدمت آن به عصر آهن برمی‌گردد. از جمله آثار کشف‌شده در این منطقه می‌توان به خمره‌های مواد غذایی، قالب‌های سنگی، زیرسازی‌هایی سنگی خانه‌ها و ... اشاره کرد.


جنگل لفور سوادکوه کجاست؟


جاذبه‎‌های منطقه لفور


لفور، بخشی از جنگل‌های هیرکانی شمال کشور است که 40 میلیون سال قدمت دارد و از دوران ژوارسیک به یادگار مانده است. به هرگوشه منطقه لفور که بنگرید، زیبایی‌های فوق‌العاده‌ای را خواهید دید. درختان بلند و سربه‌فلک کشیده، آبشارهای خروشان، رودهای جاری، چشمه‌سارهای پر‌ آب و چشمه‌هایی که از دل زمین می‌جوشند، بخشی از جذابیت‌های بی‌شمار این جنگل هستند که فضایی پرنشاط و باطراوت را ایجاد کرده‌اند. می‌توانید ساعت‌ها در سایه درختان بلند این جنگل بنشینید و به صدای آب و آواز پرندگان گوش دهید. قدم زدن در دل لفور 40 میلیون ساله که شاید زمانی محل زندگی دایناسورها و موجودات عجیب دوران ژوارسیک بوده است، بخشی از جذابیت این جنگل محسوب می‌شود که حس غریبی را در شما زنده می‌کند.
لفور پوشیده از درختان و گیاهان متنوع است که 80 گونه مختلف را در بر می‌گیرد. از جمله این گیاهان می‌توان به درختان راش، ازگیل، توسکا، لیلکی، کهلو، افرا، ممرز و انجیلی اشاره کرد که بخشی از سرسبزی این جنگل زیبا را تشکیل می‌دهند. سرسبزی و طراوت این جنگل مهم‌ترین جاذبه‌ی آن است که گردشگران را برای یک جنگل‌نوردی فوق‌العاده یا پیکنیک به همراه خانواده به این مکان می‌کشاند، اما لفور تنها به جنگل ختم نمی‌شود. این منطقه جاذبه‌های دیگری نیز دارد که عبارتند از:

  • آبشار اسکلیم: در قلب جنگل لفور آبشار آهکی بسیار زیبایی دیده می‌شود که تصویری بسیار جذاب را در دامنه تپه‌های سرسبز این جنگل ایجاد کرده است. برای رسیدن به این آبشار باید حدود یک کیلومتر در دل جنگل پیاده‌روی کنید تا به عروس آبشارهای سوادکوه برسید. آبشار اسکلیم که به آن گالش‌کلا نیز گفته می‌شود، یک آبشار طبقه‌ای و پلکانی است که حدود ۳۲ متر ارتفاع دارد. آب این آبشار به دلیل داشتن املاح آهکی، خواص درمانی بسیار زیادی دارد که این نیز از جمله ویژگی‌های بی‌نظیر آن محسوب می‌شود.
  • هفت آبشار: از دیگر جاذبه‌های دیدنی جنگل لفور، هفت آبشار است که سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. برای رسیدن به این آبشار باید حدود 3 کیلومتر در میان جنگل پیش بروید. آن‌گاه هفت آبشار کوچک و بزرگ را خواهید دید که یکی پس از دیگری در دل جنگل‌های لفور جاری شده و منظره‌ای زیبا و دیدنی ایجاد کرده‌اند. آبشار اصلی حدود 9 متر ارتفاع دارد و آب آن درون حوضچه‌ای که در زیر آبشار ایجاد شده است، می‌ریزد. بسیاری از افراد فصل تابستان را برای سفر به هفت آبشار انتخاب می‌کنند تا بتوانند در حوضچه آن به آب‌بازی و آب‌تنی بپردازند.
  • سد لفور: در دل جنگل‌های هیرکانی، منطقه‌ای بسیار زیبا و خوش‌آب و هوا واقع شده است که به آن سد لفور گفته می‌شود. این سد با هدف تامین آب مزارع کشاورزی شهرهای بابل، بابلسر، قائمشهر و جویبار ساخته شد، اما بعدها به دلیل قرارگیری در کنار جنگل، آب و هوای خوب و چشم‌اندازهای زیبا، به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری منطقه تبدیل شد. یکی از تفریحاتی که گردشگران و علاقه‌مندان را به سمت سد لفور می‌کشاند، ماهیگیری است. ماهی سفید، زردپر و سرخ باله از جمله ماهی‌هایی هستند که در سد لفور دیده می‌شوند.
  • روستاگردی: اگر به جنگل لفور سفر کردید، بازدید از روستاهای این منطقه را از دست ندهید. دهستان لفور دارای 29 روستای کوچک و بزرگ است که از بین آن‌ها می‌توان به چاکسر، اسبوکلا، گالش‌کلا، گشنیان، نفت‌چال، غوزک رودبار، میرارکلا، امامکلا، کالیکلا و ... اشاره کرد. هر آن‌چه از زیبایی‌های لفور تا این‌جا گفتیم، در این روستاها نیز می‌توانید ببینید و از همنشینی با مردمان مهربان این منطقه لذت ببرید.


جاذبه‎‌های منطقه لفور


بهترین زمان برای سفر به جنگل لفور


بهترین زمان برای استفاده از طبیعت، خصوصا جنگل‌نوردی، دو فصل بهار و تابستان است که آب و هوا مناسب بوده و جنگل در شاداب‌ترین و سرسبزترین حالت خود قرار دارد. در این زمان، خصوصا در فصل تابستان، به علت تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس، استقبال خانواده‌ها از سفر به لفور بیشتر می‌شود.
از طرف دیگر، پاییز فصل رنگ‌هاست. تماشای این رنگ‌ها در میان هزاران درخت با گونه‌های مختلف که هرکدام از آن‌ها به نوعی زیبایی خود را نشان می‌دهند، جذابیت این فصل را بیشتر می‌کند. شاید هوا کمی سرد باشد، اما این سرما غیرقابل تحمل نیست و ارزش زیبایی حیرت‌انگیز لفور در فصل پاییز را دارد.
زمستان‌ها، نه برگی بر روی شاخه می‌ماند نه سرسبزی در لفور وجود دارد، اما باز هم تنوع و زیبایی را در این جنگل می‌توان دید. اگر در زمستان به لفور سفر می‌کنید حواستان به جاده برفی و بارش‌های مداوم باران باشد. حتما تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید تا بتوانید بهترین استفاده را از زیبایی‌های این منطقه ببرید.


بهترین زمان برای سفر به جنگل لفور


راه‌های دسترسی و اقامت در جنگل لفور


جنگل لفور یکی از زیباترین بخش‌های استان مازندران است که در سوادکوه شمالی قرار دارد. این شهرستان از شمال با شهرستان قائم‌شهر، از شرق با شهرستان ساری و از غرب با شهرستان بابل در ارتباط است. اگر قصد دارید از تهران به سمت جنگل لفور حرکت کنید، باید از بخش جنوبی سوادکوه وارد شوید و پس از عبور از فیروزکوه و پل‌سفید، به شهر شیرگاه، مرکز شهرستان سوادکوه، برسید. پس از رسیدن به شیرگاه، جاده سد لفور را در پیش بگیرید. آن‌گاه با دو ساعت رانندگی در جاده خاکی، به جنگل زیبای لفور خواهید رسید.
اگر قصد اقامت در جنگل لفور را دارید و اهل کمپینگ هستید، می‌توانید چادر و وسایل موردنیاز دیگر را به همراه داشته باشید. علاوه بر این، این فرصت را دارید که شب را در کلبه‌ها و اقامت‌گاه‌های جنگلی لفور بگذرانید و یک تجربه فوق‌العاده در کنار محلی‌های منطقه داشته باشید.


راه‌های دسترسی و اقامت در جنگل لفور


نکات مهم برای جنگل‌نوردی


برای جنگل‌نوردی باید نکاتی را مدنظر قرار دهید تا سفر راحتی داشته و از طبیعت اطراف خود بیشتر لذت ببرید. این نکات عبارتند از:

  • یکی از مهم‌ترین مواردی که در طبیعت‌گردی باید مورد توجه قرار دهید، به همراه داشتن کفش مناسب است. در جنگل‌نوردی مسیر نسبتا طولانی را در پیش خواهید داشته که باید به پیاده‌روی بپردازید. مسیری که چندان هموار نیست و ممکن است حتی مجبور به عبور از رودخانه یا سنگلاخ‌های بین راه باشید. پوشیدن کفش مناسب به شما کمک می‌کند تا سفر راحت‌تری را تجربه کنید و با مشکلی مواجه نشوید.
  • به همراه داشتن لباس مناسب و سبک، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه را فراموش نکنید. همیشه یک دست لباس اضافی در کوله خود قرار دهید تا در صورت لزوم بتوانید از آن استفاده نمایید.
  • اگر قصد اقامت در جنگل را دارید و می‌خواهید شب را در منطقه لفور بگذرانید، چادر کمپینگ را به همراه داشته باشید. مواد غذایی، آب آشامیدنی، وسایل آتش‌زا و ... از دیگر مواردی هستند که برای کمپینگ به آن نیاز دارید.
  • دقت داشته باشید که شمال ایران، خصوصا در سه فصل بهار، پاییز و زمستان، منطقه‌ای پربارش است. در صورتی که با بارش‌های مداوم و طوفان مواجه شوید، دچار مشکل خواهید شد. پس حتما قبل از سفر وضعیت آب‌و‌هوایی منطقه لفور را مورد بررسی قرار دهید و از بارانی نبودن آن در چند روز آتی اطمینان حاصل کنید.
  • یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که برای جنگل‌نوردی به آن نیاز دارید، جی پی اس است. جی پی اس گوشی یا ساعت هوشمند خود را فعال کنید تا برای پیدا کردن مسیر بتوانید از آن استفاده نمایید.
  • شما قرار است به دل جنگل وارد شوید، پس باید انتظار هر اتفاقی را داشته باشید. قبل از هرکاری یک جعبه کمک‌های اولیه در کیف خود قرار دهید و قرص‌های خود را نیز فراموش نکنید. شما باید سلامت باشید تا بتوانید از سفر خود لذت ببرید و روزهای خوشی را در دفتر خاطراتتان ثبت نمایید.


نکات مهم برای جنگل‌نوردی


در این مقاله به معرفی جنگل لفور سوادکوه پرداخته و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های دیدنی جنگل، راه‌های دسترسی و اقامت در منطقه لفور را در اختیارتان قرار دادیم. اگر قصد دارید به همراه دوستانتان به این منطقه سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم از ماشین آفرود برای این کار استفاده نمایید. در صورتی که دوست دارید با تورهای یک‌روزه جنگل لفور همراه شوید، صفحات دیگر سایت را مورد بررسی قرار داده و از برگزاری تورهای جنگل‌نوردی لفور آگاهی پیدا کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید