پوکت یا پاتایا؟ کدام شهر برای مسافرت ایرانیان بهتر است؟
ضحا اکبری 1399/07/12 7187 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



چند سالی می‌شود که کشور تایلند با وجود جاذبه‌های طبیعی، آثار تاریخی و طبیعت بکر گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به سوی خود جذب کرده و همه ساله میلیون‌ها توریست به این کشور سفر می‌کنند که بسیاری از آن‌ها ایرانی هستند. در تایلند شهرهای زیادی هستند که پذیرای گردشگران می‌باشند ولی از میان آن‌ها دو شهر پوکت و پاتایا از طرفداران زیادی برخوردارند. این‌که سفر به کدام یک از این دوشهر برای یک فرد مناسب‌تر است، به سلیقه‌ی آن فرد، بودجه‌ای که برای این سفر در نظر گرفته و بهتر بودن شرایط توریست پذیری آن شهر بستگی دارد. ما در این مقاله شما را با دو شهر پوکت و پاتایا آشنا کرده و ویژگی‌های این دو شهر را با هم مقایسه می‌کنیم تا اگر شما قصد داشتید که به یکی از این دو شهر سفر کنید ولی نمیدانستید به کدامیک با مطالعه‌ی این مطلب بتوانید تصمیم خود را بگیرید.

آشنایی اجمالی با دو شهر پوکت و پاتایا

پوکت

پوکت جزیره‌ای در جنوب غربی تایلند و بزرگترین جزیره‌ی این کشور است که در ساحل غربی دریای آندامان قرار دارد و 22 جزیره‌ی کوچک در اطراف آن وجود دارد. این جزیره 576 کیلومتر مربع مساحت و بر اساس سرشماری که در سال 2012 انجام شد، 665700 نفرجمعیت دارد. پوکت با داشتن آب و هوای بسیار عالی، مناظر طبیعی فوق العاده و آثار تاریخی زیبا به یکی از توریست پذیرترین شهرهای تایلند تبدیل شده است.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای پوکت وارد صفحه "تور پوکت" شوید.

پوکت

پاتایا

شهر پتایا یا پاتایا شهر ساحلی کوچکی است که در شرق خلیج تایلند قرار دارد، این شهر که در 165 کیلومتری بانکوک، پایتخت تایلند واقع شده، یکی از مهمترین و توریستی‌ترین شهرهای تایلند می‌باشد. پاتایا با 22.2 کیلومتر مساحت و 1 میلیون و500 هزار نفر جمعیت کوچیکترین شهر ساحلی تایلند است.

پاتایا

با این توضیحات تا حدودی با دو شهر پوکت و پاتایا آشنا شدید، اکنون این دو شهر را از برخی جنبه‌های مختلف مثل موقعیت جغرافیایی، آب و هوا، رفت و آمد در داخل شهر، جاذبه‌های گردشگری، تفریحات ماجراجویانه، تفریحات شبانه، خرید، سواحل، غذا، هتل و هزینه‌های سفر با هم مقایسه می‌کنیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای پاتایا وارد صفحه "تور پاتایا" شوید.

موقعیت جغرافیایی

پوکت: شهر پوکت 840 کیلومتر از بانکوک فاصله دارد و برای رفتن به آن از بانکوک باید از هواپیما استفاده کنید. ضمن اینکه پوکت شهر بسیار کوچکی است که در جنوب غربی تایلند واقع شده است.

پاتایا: شهر پاتایا خیلی به شهر بانکوک نزدیک است (120 کیلومتری بانکوک) و با یک ماشین سواری می‌توانید خود را از بانکوک به پاتایا برسانید، این شهر خیلی از پوکت بزرگتراست و در شرق تایلند قرار دارد.

آب و هوا

پوکت: شهر پوکت دارای آب و هوای گرم و مرطوب است، تقریبا در تمام طول سال دمای ثابتی دارد، در برخی ما‌ه‌های سال که از خرداد شروع شده و تا آبان ادامه میابد بارندگی بسیار زیاد است و بهترین زمان سفر به آن از ماه نوامبر (آذر) تا ماه آوریل (فروردین) می‌باشد، چرا که در این زمان هوا بسیار مطبوع و بارندگی کم است.

پاتایا: آب و هوای شهر پاتایا گرم و بسیار به آب و هوای بانکوک شبیه است، از ماه اردیبهشت تا ماه آذر باران‌های شدیدی در این شهر می‌بارد اما بین ماه‌های نوامبر (آذر) تا فوریه ( بهمن) که بارش باران کم و هوا دلپذیر است بهترین زمان سفر به پاتایا می‌باشد.

از نظر آب و هوا این دو شهر تفاوت چندانی با هم ندارند.

رفت و آمد در داخل شهر

پوکت: در شهر پوکت برای رفت و آمد می‌توان از اتوبوس، توک توک، دوچرخه‌ی کرایه‌ای، تاکسی‎‌های sangtaew و قایق استفاده کرد.

پاتایا: وسایل رفت و آمد در پاتایا همان اتوبوس، توک توک، دوچرخه‌ی کرایه ای و تاکسی‌های sangtaew هستند.

وسایل حمل و نقل در این دو شهر تقریبا یکی است فقط در پوکت برای جابجایی بین جزیره‌ها از قایق استفاده می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری

پوکت: شهر پوکت دارای جاذبه‌های طبیعی زیبا و آثار تاریخی فراوان دارد از جمله شهر باستانی پوکت، پارک جنگلی اسپلش جانگل، معبد وات چالونگ، خلیج فنگ نگا، ساحل کارن و...

پوکت

پاتایا: پاتایا هم از جاذبه‌های گزذشگری فوق العاده‌ای برخوردار است که از میان آن‌ها می‌توان معبد وات فرایا، پارک سنگی، پارک 3 امپراطور، ساحل جامتین، مینی سیام و... را نام برد.

هر دو شهر جاذبه‌های گردشگری فروان و زیبایی دارند.


پاتایا

تفریحات ماجراجویانه

پوکت: تفریحات ماجراجویانه در پوکت خیلی زیاد نیست و به پارک آبی و چند ورزش آبی محدود می‌شود.

پوکت

پاتایا: اما پاتایا به نوعی معدن تفریحات هیجان انگیز و ماجراجویانه‌ای از قبیل اسکی روی آب، غواصی، بانجی جامپینگ، پاراموتور، پباده روی، کوهنوردی و... است.

پس از نظر تفریحات ماجراجویانه پاتایا نسبت به پوکت شرایط خیلی بهتری دارد.

پاتایا

تفریحات شبانه

پوکت: در شهر پوکت امکان زیادی برای انجام دادن تفریحات شبانه وجود ندارد و بیشتر گردشگرانی که به این شهر می‌آیند سواحل پوکت را دلیل سفر خود عنوان می‌کنند.

پاتایا: برعکس پاتایا از این نظر بسیار قوی است و انواع تفریحات شبانه را می‌توان در آن انجام داد. مثلا در جشن کف بازی که در کافه راک پاتایا و هر شنبه در ساعت 9:30 دقیقه‌ی شب انجام می‌شود، مردم بسیاری در این نقطه جمع شده با هم آواز می‌خوانند و می‌رقصند. پاتایا سرشار از این تفریحات است و گردشگران زیادی فقط برای این تفریحات به این شهر می‌آیند، البته از این نظر پاتایا در بین خانواده‌ها طرفدار چندانی ندارد.

در تفریحات شبانه نیز پاتایا از پوکت پیشی می‌گیرد.

خرید

پوکت: شهر پوکت بازارهای سنتی زیادی در دل خود دارد که محلی‌ها در آن‌ها صنایع دستی و خوراکی‌های محلی خود را می‌فروشند اما مرکز خرید مدرن فقط دوتا دارد یکی مرکز خرید جانگ سیلون و دیگری مرکز خرید سنترال فستیوال.

پاتایا: شهر پاتایا علاوه بر بازارهای سنتی تعداد زیادی بازارهای خیابانی و شناور دارد که آخر هفته‌ها محلی‌ها در آن‌ها وسایل دست دوزشان را می‌فروشند. جز این‌ها مراکز خرید بسیار مدرنی نظیر tukcom it man، mike shopping mall، central festival، harbor shopping center و... هم دارد.

از نظر مراکز خرید وضعیت پاتایا بهتر است چون مراکز خرید مدرن بیشتری دارد.

سواحل

پوکت: از نظر داشتن سواحل زیبا شهر پوکت بهترین انتخاب در بین شهرهای تایلند است، این شهر با داشتن مناطق ساحلی وسیع که هم آب شفاف و تمیزی دارد و هم بخاطر وسعتش همیشه می‌توان در آن‎‌ جای دنجی برای لذت بردن از زیبایی‌های ساحل پیدا کرد، بسیار معروف است، جزایری مثل کارن، کامالا وپاتونگ از جزایر این شهر ساحلی می‌باشند. پاتونگ ممکن است در برخی زمان‌ها شلوغ باشد در این گونه مواقع می‌توان به ساحل کامالا رفت که چون به اندازه‌ی پاتونگ شناخته شده نیست همیشه خلوت است.

سواحل

پاتایا: شهر ساحلی پاتایا از نظر داشتن سواحل زیبا و جذاب، بسیار قدرتمند است و همین سواحل یکی از دلایل سفر گردشگران به این منطقه می‌باشند. سواحلی چون ساحل وانگ آمات که عموما خانواده‌ها از آن استفاده می‌کنند، ساحل پاتایا که آنقدر بزرگ است که به 3 بخش شمالی، جنوبی و مرکزی تقسیم می‌شود، ساحل ناکولا که با فاصله‌ی 15 دقیقه‌ای از مرکز شهر پاتایا یک ساحل تقریبا خلوت و آرام است که در آن آرامش می‌یابید و...

از نظر داشتن سواحل، دو شهر وضعیت مشابهی داشته و هر دو سواحلی بسیار جذاب و رویایی دارند.


مطالب مرتبط:

مراکز تفریحی مناسب برای کودکان در پوکت

پاتایا و محبوبترین مناطق از نظر گردشگران ایرانی و خارجی

بهترین مکان‌های تفریحی پاتایا


پاتایا

غذا

پوکت: در این شهر می‌توانید هم در غذاخوری‌ها و رستوران‌های محلی و هم در رستوران‌های شیک و لاکچری انوع غذاهای متنوع تایلند و سایر کشورهای آسیایی مثل هند، چین، مالزی و... را نوش جان کنید و لذت ببرید.

پاتایا: در پاتایا هم انواع رستوران‌های محلی و سنتی و مدرن وجود دارد که می‌توانید با غذا خوردن در آن خاطره‌ای ماندگار برای خود ایجاد کنید.

اما به طور کلی تنوع و کیفیت غذاها و سرویس دهی رستوران‌ها در پوکت از پاتایا بهتر است.

هتل

پوکت: شهر پوکت با توجه به داشتن سواحل وسیع و زیبا بیشتر هتل‌های ساحلی چند ستاره دارد که اکثرا خیلی شیک و گران قیمت هستند، اگر می‌توانید برای هتل کمی بیشتر هزینه کنید در پوکت اقامت کنید تا اقامتی رویایی در هتل‌های بی نظیر این شهر داشته باشید.

پاتایا: در پاتایا هم تعداد هتل‌های چند ستاره، هم تعداد اقامت‌گاه‌های ارزان قیمت و هم تعداد هتل‌های ساحلی زیاد است و هر کس می‌تواند با توجه به بودجه‌اش محل اقامت مورد نظر خود را انتخاب نماید. از نظر محل اقامت شهر پاتایا برتر است چون هم هتل ارزان قیمت دارد و هم گران قیمت ولی هتل‌های شهر پوکت فقط گران قیمت هستند. برای مشاهده لیست بهترین هتل‌های پاتایا به صفحه "بهترین هتل‌های پاتایا" مراجعه نمایید.


هزینه‌های سفر

پوکت: متوسط هزینه‌ها در پوکت به این شرح است: پرواز از بانکوک به پوکت 38 دلار، هزینه‌ی تاکسی از فرودگاه تا هتل 13 دلار، هزینه‌ی هتل متوسط شبی 36 دلار و یک وعده‌ی غذایی به طور میانگین 8.3 دلار که در مجموع 95.3 دلار می‌باشد.

پاتایا: میانگین هزینه‌ها در پاتایا برای هزینه‌ی تاکسی از بانکوک به پاتایا و تا هتل 35.6 دلار، هزینه‌ی یک هتل متوسط شبی 40 دلار و هزینه‌ی یک وعده غذای معمولی 8.5 دلار می‌باشد که در مجموع 84.1 دلار می‌شود.

در کل هزینه‌ی سفر به این دو شهر تقریبا یکسان است فقط هزینه‌ی پوکت بخاطر دور بودن از بانکوک و یک هزینه‌ی اضافی برای بلیط هواپیما از بانکوک به پوکت نسبت به پاتایا کمی بیشتر است.

ما در این مقاله شما را با دو شهر زیبای پوکت و پاتایا آشنا کرده و این دو شهر را از جنبه‌های گوناگون با هم مقایسه نمودیم تا اگر شما برای سفر به یکی از این دو شهر دچار تردید هستید بتوانید با استفاده از این مقاله تصمیم خود را بگیرید، اگر تمایل دارید به شهر پوکت سفر کنید به قسمت شهر پوکت مراجعه کنید و اگر می‌خواهید به پاتایا بروید به قسمت پاتایا در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید