طبیعت‌گردی استان‌های خراسان رضوی- جنوبی- شمالی | 15 مقصد
شراره رحیمی 1399/05/26 10588 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



طبیعت‌گردی برای کسانی که در شهرهای بزرگ و شلوغ زندگی می‌کنند، بهترین روش برای دور شدن از دغدغه‌های روزمره زندگی و رسیدن به آرامش روحی می‌باشد که در واقع به آرام شدن روان آدمی و داشتن تفکری خلاق کمک می‌کند. به علاوه امروزه دنیای دیجیتال و زندگی مدرن شهری اثرات بسیار مخربی بر روی توانایی‌های ذهنی فرد می‌گذارد که طبق تحقیقات انجام شده طبیعت‌گردی دقت و تمرکز فرد را اصلاح می‌کند. از دیگر فواید طبیعت‌گردی می‌توان به افزایش خلاقیت، احساس شگفتی، آگاهی از محیط اطراف، نو شدن دوباره، راهی آسان برای شروع ورزش و تناسب اندام و... اشاره کرد که شما نیز می‌توانید مواقعی که احساس خستگی کردید به طبیعت سفر کنید و روحیه از دست رفته خود را دوباره برگردانید. از این رو در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا شما را برای یک طبیعت‌گردی شگفت‌انگیز در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی راهنمایی کنیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" شوید.

معرفی 5 مقصد طبیعت‌گردی در خراسان رضوی

خراسان رضوی به مرکزیت شهر مشهد از استان‌های شمال شرقی ایران می‌باشد که سالانه گردشگران زیادی را از سراسر جهان در دل خود جای می‌دهد. لازم است بدانید که این استان علاوه بر جاذبه‌های معنوی، جاذبه‌های طبیعی بسیار بی‌نظیر و دل‌انگیزی نظیر روستاهای دیدنی، آبشارهای خروشان، دشت‌های سرسبز، کوه‌های سر به فلک کشیده و... برای ارائه دادن به گردشگران دارد که بدون شک بازدید از آن‌ها یک روز هیجان‌انگیز و به یادماندنی در این استان برایتان به ارمغان خواهد آورد. به همین منظور ما نیز در این بخش 5 مقصد طبیعت‌گردی در خراسان رضوی را معرفی خواهیم کرد تا با سفر به آن‌جا لحظه‌های متفاوتی را تجربه کنید و لذت ببرید.

معرفی 5 مقصد طبیعت‌گردی در خراسان رضوی

  • دریاچه چشمه سبز گلمکان

دریاچه چشمه سبز گلمکان یکی از زیباترین مقصدهای طبیعت‌گردی استان خراسان رضوی به شمار می‌رود که در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار دارد. این دریاچه یکی از جاذبه‌های طبیعی بسیار جذاب این استان است که در میان دیواره‌های کوهستانی واقع شده است. مساحت این دریاچه تقریبا حدود 15 هکتار می‌باشد که برای آبیاری باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی اطراف آب این چشمه مورد استفاده قرار می‌گیرد و اطراف آن نیز با گیاهان سرسبز و متنوع احاطه شده است. به علاوه در این دریاچه انواع ماهی‌های کوچک و بزرگ به چشم می‌خورد که جذابیت چشمه را چندین برابر کرده است و در اکثر اوقات گردشگران به قصد ماهیگیری به دامنه یکی از بلندترین نقاط رشته کوه بینالود سفر می‌کنند تا از زیبایی‌های این چشمه بهره‌مند شوند.

  • روستای جاغرق

از دیگر مقاصد دل‌انگیز طبیعت‌گردی استان خراسان رضوی می‌توان به روستای جاغرق اشاره کرد که به یک تفریحگاه بسیار زیبا برای گردشگران تبدیل شده است. به طور کلی در این منطقه آب و هوای کوهستانی حاکم است که بدون شک با سفر به آن‌جا می‌توانید از وجود باغ‌های میوه، دره‌های سرسبز و چشم‌اندازهای بسیار زیبا نهایت لذت را ببرید و لحظه‌های خاطره‌انگیزی را در کنار همسفرانتان تجربه کنید. به علاوه در این منطقه چندین رودخانه فصلی وجود دارد که در حاشیه آن‌ها رستوران‌هایی برای گردشگران ایجاد شده است. این منطقه با طرقبه تقریبا 7 کیلومتر فاصله دارد که شما می‌توانید هنگام بازدید از روستای جاغرق از مناطق دیگری نظیر شاندیز، کردینه، عنبران، طغندر و تغاره نیز بازدید به عمل آورید.

  • آبشار اخلمد

آبشار اخلمد یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده زیبای استان خراسان رضوی می‌باشد که در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. در اطراف این آبشار علاوه بر دیواره‌های سنگی و پوشش گیاهی انبوه، باغ‌های میوه فراوانی وجود دارد، به گونه‌ای که شهر مشهد میوه تابستانی خود را از این منطقه فراهم می‌کند. به علاوه در این منطقه آبشارهای فصلی نیز وجود دارد که ارتفاع مهم‌ترین آن تقریبا حدود 23 متر می‌باشد. باغ‌های سرسبز، کوه‌های مسطح و آبشارهای بزرگ و کوچک باعث شده‌اند تا اخلمد به یک منطقه شگفت‌انگیز و رویایی تبدیل شود که بدون شک با رفتن به آن‌جا یک طبیعت‌گردی بی‌نظیر در این استان را تجربه خواهید کرد. این منطقه با جنوب غربی شهرستان چناران 17 کیلومتر فاصله دارد که دسترسی به آن نیز بسیار راحت می‌باشد.

معرفی آبشار اخلمد

  • باغ کشمیر

باغ کشمیر نیز از دیگر مقصدهای طبیعت‌گردی استان خراسان رضوی می‌باشد که در منطقه‌ی کوهستانی واقع شده است و از نظر وجود درختان پراکنده پسته وحشی بسیار حائز اهمیت است. در منطقه کشمیر علاوه بر درختان تنومند، چشمه‌های زیادی وجود دارد که از جمله این چشمه‌ها می‌توان به چاه بوناک، چاه بالا، بیگ مراد، حلقگی، چهار سبز، پلنگی، زیری، گله گاش و شله اشاره کرد. بارهنگ، زالزالک، اسپند، زیره وحشی، درمنه، آویشن، پسته وحشی، بادام و کاکوتی از پوشش گیاهی این منطقه و عقاب، سهره، تیهو، سارگپه، روباه، شغال، قوچ و میش، گراز، بلدرچین، سبزقبا، قمری، قرقی، شاهین و گرگ نیز از حیات وحش این منطقه به حساب می‌آیند. باغ کشمیر با شمال تربت جام فقط 55 کیلومتر فاصله دارد که شما می‌توانید به راحتی به این منطقه دسترسی پیدا کنید و از این طبیعت بکر و زیبا نهایت استفاده را کنید و لذت ببرید.

  • دریاچه بزنگان

یکی دیگر از مقصدهای زیبای طبیعت‌گردی استان خراسان رضوی، دریاچه بزنگان می‌باشد که با نام دریاچه گل بی‌بی نیز شناخته شده است. این دریاچه تقریبا حدود 80 هکتار وسعت دارد که چشمه‌های کوچک و بارندگی‌های سالانه آب آن را تامین می‌کنند. عمیق‌ترین قسمت این دریاچه 12 متر می‌باشد که متاسفانه طی خشکسالی‌های چند سال گذشته بخش وسیعی از آن خشک شده است. جالب است بدانید که در این دریاچه ماهی قزل آلا پرورش داده می‌شود و در فصل‌های مختلف سال نیز پرندگان مختلفی به این مکان مهاجرت می‌کنند. دریاچه بزنگان در 100 کیلومتری شهرستان سرخس و در دهستان گل بی‌بی قرار دارد که در سفر به خراسان رضوی بازدید از این دریاچه را به هیچ وجه نباید از دست داد.

معرفی 5 مقصد طبیعت‌گردی در خراسان جنوبی

خراسان جنوبی سومین استانی بیابانی کشور محسوب می‌شود که علاوه بر مناطق کویری، جاذبه‌های طبیعی بسیار سرسبز و زیبایی نیز در اختیار گردشگران قرار می‌دهد تا با رفتن به آن‌جا لحظه‌های متفاوتی را تجربه کنند و لذت ببرند. به علاوه این استان در زمینه کشاورزی رتبه اول را در تولید محصولاتی نظیر زرشک، اناب و زعفران به خود اختصاص داده است که در سفر به این استان می‌توانید هم‌زمان در کنار طبیعت‌گردی از این محصولات نیز خریداری کنید. ما نیز در این بخش 5 مقصد طبیعت‌گردی بسیار زیبا در استان خراسان جنوبی را به شما معرفی خواهیم کرد تا از آن‌ها بازدید به عمل آورید و لحظه‌های خاطره‌انگیزی را در این استان برای خودتان رقم بزنید.

معرفی 5 مقصد طبیعت‌گردی در خراسان جنوبی

  • بنده دره

بنده دره از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای مرکز استان خراسان جنوبی یعنی شهر بیرجند می‌باشد که قدمت آن به اواخر دوریه زندیه برمی‌گردد و از آن‌جایی که آب آن از دره بالا و پایین جریان پیدا می‌کند به نام بند دره شهرت یافته است. این بند با مصالحی همانند آهک، آجر، سنگ‌های شکسته شده و ساروج ساخته شده است که علاوه بر یک جاذبه طبیعی، یک منطقه تاریخی نیز به شمار می‌رود. در این منطقه آب و هوای بسیار معتدل و خوبی حاکم است که توصیه می‌کنیم در سفر به بیرجند بازدید از این بند ناب را به هیچ وجه از دست ندهید.

  • روستای کریمو

یکی دیگر از مقاصد طبیعت‌گردی استان خراسان جنوبی، روستای کریمو می‌باشد که لقب عروس سبز کویر را به خود گرفته است و با غارها و آبشارهای بسیار زیبایش سالانه پذیرای گردشگران بسیار زیادی از داخل و خارج ایران می‌باشد. این روستا از چشم‌اندازهای بسیار زیادی برخوردار است، به گونه‌ای که در سال 1384 به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان به عنوان یک نمونه گردشگری بسیار زیبا شناخته شده است. چشمه علوی از جاذبه‌های بسیار مهم این روستا می‌باشد که اطراف آن به یک تفریحگاه برای گردشگران تبدیل شده است. سیدک، تک تودک، چشمه مسکی، دره کلگی، اکبرآباد، مزرعه اسپید کوه، چشمه دراز از دیگر جاذبه‌های این روستا می‌باشد که توصیه می‌کنیم حتما از آن‌ها دیدن کنید و لذت ببرید.

  • کال جنی

از دیگر مقصدهای بسیار هیجان‌انگیز طبیعت‌گردی استان خراسان جنوبی، کال جنی است که به آن دره جن‌ها نیز می‌گویند. کال جنی یک دره بسیار زیبا و تقریبا ترسناک است که طبق گفته محلی‌ها در زمان قدیم ارواح در این مکان زندگی می‌کرده‌اند. این دره دارای دیوارهای بسیار بلند است که در طول مسیر دره نهرهایی نیز جریان دارند که شما را تا انتهای دره همراهی می‌کنند و گردش شما را همراه با هوای خنک لذت‌بخش می‌کنند. از آن‌جایی که مسیر دره کمی پیچیده است، توصیه می‌کنیم که در سفر به این دره از یک راهنمای محلی کمک بگیرید و به علاوه لوازم ضروری نظیر یک دست لباس اضافه و دمپایی با خود به همراه داشته باشید زیرا در عبور از برخی مسیرهای دره ممکن است کاملا در آب نهرها خیس شوید. کال جنی در بخش شمالی شهرستان طبس، در نزدیکی روستای ازمیغان واقع شده است.

معرفی کال جنی

  • ازمیغان

ازمیغان یکی دیگر از مقصدهای دل‌انگیز طبیعت‌گردی استان خراسان جنوبی می‌باشد که منظره حیرت‌انگیزی از شالیزار و نخل‌ها را در کنار هم مشاهده خواهید کرد. در این روستای کویری شالی‌کوبی و درو کردن به صورت کاملا سنتی صورت می‌گیرد که در نتیجه برنج خوش عطر و خوش طعمی به نام چمپا برداشت می‌شود. این روستا از آب و هوای معتدلی برخوردار است که وجود رودخانه‌های دائمی نیز شرایط کشت برنج و خرما را در کنار هم به وجود آورده است. شما با قدم زدن در این روستا از میان شالیزارها، رودخانه‌ها و نخل‌ها عبور خواهید کرد تا در نهایت به سنگ‌های سفیدی به نام تخت عروس برسید. ازمیغان نیز در شهرستان طبس واقع شده است که بدون شک بازدید از  این سرزمین عجایب شما را بسیار هیجان‌زده خواهد کرد.

  • سربیشه

سربیشه یکی دیگر از مقاصد طبیعت‌گردی استان خراسان جنوبی به شمار می‌رود که به دلیل داشتن مراتع بسیار سرسبز مکان بسیار مناسبی برای گونه‌های جانوری کمیاب این استان محسوب می‌شود. سربیشه به طور کلی یک منطقه کوهستانی محسوب می‌شود که در بعضی از قسمت‌های آن طبیعت واهه‌هایی خنک به وجود آورده است. توصیه می‌کنیم که هنگام سفر به این منطقه مراقب حیات وحش باشید تا به شما آسیبی وارد نشود.

معرفی 5 مقصد طبیعت‌گردی در خراسان شمالی

خراسان شمالی نیز یکی از سه استان خراسان بزرگ زمان قدیم می‌باشد که از دو ناحیه‌ی پست و هموار و کوهستانی تشکیل شده است. در اکثر مناطق این استان آب و هوای کوهستانی و خشک حاکم است، بنابراین توصیه می‌کنیم در فصل بهار و اوایل پاییز به این استان سفر کنید تا بتوانید از تمامی جاذبه‌های طبیعی آن در آب و هوای معتدل بازدید به عمل آورید. ما نیز در این بخش از مقاله 5 مقصد طبیعت‌گردی در خراسان شمالی را به شما معرفی خواهیم کرد تا از آن‌ها دیدن کنید و تجربه‌های متفاوت و هیجان‌انگیزی را از آن خود کنید.

معرفی 5 مقصد طبیعت‌گردی در استان خراسان شمالی

  • روستای خسرویه فاروج

روستای خسرویه فاروج از مقاصد بسیار زیبای طبیعت‌گردی استان خراسان شمالی می‌باشد که با سفر به آن‌جا شما تلفیقی از سبزه، جنگل و باران را مشاهده خواهید کرد. در این روستا آب و هوای دل‌انگیزی حاکم است که بدون شک همراه با مناظر بکر و طبیعی نهایت لذت را خواهید برد. در روستای خسرویه امکانات بسیار مناسبی برای رفاه حال گردشگران و مسافران وجود دارد که باعث شده است به یک منطقه پربازدید در استان خراسان شمالی تبدیل شود. توجه داشته باشید که در سفر به این روستا شما می‌توانید علاوه بر بازدید از جاذبه‌های طبیعی همراه با همسفرانتان از محوطه‌های باستانی این روستا نیز دیدن کنید و لحظه‌های خاطره‌انگیزی را برای خود به ارمغان آورید.

  • منطقه یامان داغی

یکی دیگر از مقاصد طبیعت‌گردی استان خراسان شمالی منطقه یامان داغی است که در زمستان از آب و هوایی سرد و در تابستان از آب و هوایی خنک و معتدل برخوردار می‌باشد. این منطقه گردشگری دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی می‌باشد که از جمله این جاذبه‌های طبیعی می‌توان به جنگل‌های هیرکانی با پوشش درختان بلوط، کرکو، راش، بلند مازو و... اشاره کرد. این منطقه از چنان چشم‌اندازی برخوردار است که بدون شک بازدید از آن هر گردشگری را هیجان‌زده خواهد کرد.

  • روستای اسطرخی

روستای اسطرخی از دیگر مقاصد طبیعت‌گردی بسیار معروف استان خراسان شمالی می‌باشد که در 28 کیلومتری جنوب شهر شیروان واقع شده است. از میان این روستا رودخانه زیبایی عبور می‌کند که از چندین چشمه بزرگ و کوچک به وجود آمده است و پس طی مسافت کوتاهی به آبشاری بسیار زیبا با ارتفاعی بیش از 20 متر تبدیل می‌شود. به دلیل وجود جاذبه‌های طبیعی بسیار زیاد در این روستا سالانه گردشگران زیادی به این منطقه سفر می‌کنند و از این جاذبه‌های طبیعی آن نهایت استفاده را می‌کنند و لذت می‌برند.

معرفی روستای اسطرخی

  • آبشار حمید

از دیگر جاذبه‌های طبیعی استان خراسان شمال می‌توان به آبشار حمید اشاره کرد که با ارتفاعی بیش از 25 متر توجه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کرده است. آب آبشار حمید از روستایی به نام آبچور نشات می‌گیرد که پس از عبور از مناطق کوهستانی در نهایت جلوه زیبایی از طبیعت را به وجود می‌آورد که در فصل تابستان همراه با نسیمی خنک گردشگران را به سوی خود می‌کشد. به علاوه حوضچه‌های سنگی کوچک و چشمه‌های جوشانی در اطراف این آبشار وجود دارند که زیبایی این منطقه را چندین برابر کرده‌اند. این آبشار در شهرستان بجنورد واقع شده است که در سفر به این شهر به راحتی می‌توانید خودتان را به این آبشار برسانید.

  • منطقه سالوک

منطقه سالوک یکی دیگر از مقصدهای طبیعت‌گردی استان خراسان شمالی می‌باشد که از آب و هوای دل‌انگیز و پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است. از دیگر جاذبه‌های این منطقه گردشگری می‌توان به چشمه عرب، چشمه ترنو، چشمه بازی گربه، چشمه سفیدارلی، چشمه اردغان، چشمه دره جوز و چشمه سیاه خانه اشاره کرد که زیبایی منطقه سالوک را چندین برابر کرده‌اند. از این رو توصیه می‌کنیم که در سفر به خراسان شمالی حتما از این منطقه دیدن کنید و نهایت لذت را ببرید.

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی 15 مقصد طبیعت‌گردی در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی پرداختیم. این سه استان دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار متنوعی هستند که بدون شک بازدید از هر کدام‌ از آن‌ها سفری دلپذیر و خاطره‌انگیزی را برای طیف وسیعی از گردشگران با سلیقه‌های مختلف فراهم خواهد کرد. در پایان لازم است بدانید که با وارد شدن به صفحه وبلاگ کایت می‌توانید اطلاعات بیشتری از این استان‌ها به دست آورید و سفر بی‌نقصی را تجربه کنید.


تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید