طبیعت‌گردی در مشهد | 10 مکان طبیعت‌گردی در مشهد
ضحا اکبری 1401/07/19 5640 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

شهر مشهد بخاطر وجود بارگاه امام رضا (ع) شهری مذهبی به شمار می‌رود، بیشتر گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند برای زیارت به این شهر رفته‌اند. شاید اکثر آن‌ها خبر ندارند که مشهد علاوه بر مرقد امام هشتم مکان‌های بسیار دیگری دارد که برای گردشگران و به خصوص طبیعت گردان بسیار جذاب هستند، جاهایی که اگر آن‌ها را بشناسید، حتما در سفر بعدی خود به مشهد سری به آن‌ها خواهید زد. در این مقاله قصد داریم چند مورد از مکان‌هایِ طبیعت گردیِ مشهد را به شما معرفی کرده و چگونگی سفر به آن‌ها را برایتان بازگو کنیم، اگر به مکان‌های جذاب و هیجان انگیز علاقه دارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

منطقه‌ی تفریحی اَخلَمَد

روستای اخلمد یکی از روستاهای ییلاقی و بسیار خوش آب و هوا در استان خراسان رضوی و در حدود 60 کیلومتری مشهد است، این روستا به دلیل قرار گرفتن در دره و برخورداری از پوشش گیاهی انبوه، هوای معتدل و دلپذیری دارد. روستای اخلمد یکی از کهن‌ترین روستاهای اطراف مشهد است و به دلیل آب و هوای مطبوع، پوشش گیاهی، جاذبه‌های طبیعی بسیار و... در چند سال گذشته مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. از جمله جاذبه‌های طبیعی این روستا می‌توان به 4 آبشار این روستا (که بلندترینِ آن‌ها 40 متر ارتفاع دارد)، دره‌های فراوان (که معروف‌ترینِ آن‌ها دره‌ی اجنه است)، ارتفاعات صخره‌ای (که بهشتی برای صخره نوردان می‌باشد)، رودخانه‌ی اخلمد و... اشاره کرد، هر یک از این جاذبه‌ها می‌توانند به تنهایی یک طبیعت گردی فوق العاده را برای طبیعت گردان رقم بزنند. برای رسیدن به آبشارهای اخلمد و رودخانه‌ی آن باید مسیری طولانی را پیاده روی و دره نوردی کرد، به همین دلیل در میانه‌های راه مراکز رفاهی مانند رستوران و سرویس بهداشتی برای گردشگران فراهم شده است.

آدرس: استان خراسان رضوی، شمال غربی مشهد، شهرستان چناران، منطقه‌ی تفریحی اخلمد

منطقه‌ی تفریحی اَخلَمَد

منطقه‌ی تفریحی اَخلَمَد

منطقه‌ی تفریحی اَخلَمَد

منطقه‌ی تفریحی طُرقَبه

طرقبه شهری در نزدیکی مشهد است که حدود 16 کیلومتر با آن فاصله دارد، این شهر دارای روستاهای بکر، آب و هوای عالی، طبیعت زیبا، تفریحات جذاب و رستوران‌های فوق العاده می‌باشد. با خودروی شخصی می‌توان نیم ساعته از مشهد به طرقبه رسید، حتی برای رسیدن به آن می‌توان از مترو و اتوبوس استفاده کرد. روستاهایی مانند روستای حصار، روستای ازغند، روستای مایان، روستای جاغرق، روستای کلاته و... از روستاهای خوش منظره‌ی طرقبه هستند که آب و هوای بسیار مساعد و مکان‌های زیبایی برای طبیعت گردی دارند، همچنین این منطقه از چندین پارک مانند پارک پونه که در کنار رودخانه واقع شده، پارک جنگلی بهمن با درختان سر به فلک کشیده، پارک جنگلی وکیل آباد که امکانات بسیاری دارد و پارک سنگی کمر مقبولا که در آن می‌توان سنگ‌های آتشفشانی کوچک و بزرگ را مشاهده کرد تشکیل شده‌اند. در منطقه‌ی تفریحی چالدره می‌توان از تفریحاتی مثل تله سیژ، تله کابین، بانجی جامپینگ و زیپ لاین لذت برد، پیست اسکی طرقبه، باشگاه اسب سواری، پیست اتومبیل رانی و... نیز از تفریحات هیجان انگیز طرقبه به شمار می‌روند. در این منطقه‌ی توریستی می‌توان خوشمزه‌ترین غذاها را در بهترین رستوران‌ها نوش جان کرد، رستوران‌هایی نظیر رستوران گنجعلی خان، رستوران آرتیمان، رستوران سران، رستوران تشریفات و... .

آدرس: استان خراسان رضوی، 16 کیلومتریِ جنوب غربی مشهد، منطقه‌ی تفریحی طرقبه

منطقه‌ی تفریحی طُرقَبه

منطقه‌ی تفریحی طُرقَبه

منطقه‌ی تفریحی طُرقَبه

منطقه‌ی تفریحی شاندیز

منطقه‌‌ی تفریحی گردشگریِ شاندیز در 25 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد و به راحتی و در زمان اندک می‌توان از مشهد به آن رسید. این منطقه یکی از بهترین مکان‌ها برای طبیعت گردی در مشهد است و افرادی که به طبیعت علاقه دارند می‌توانند در آن ساعات جذابی را سپری کنند. از جمله مکان‌های گردشگری شاندیز می‌توان به روستای ابرده که دارای آب و هوای عالی، مناظر زیبا و پیست اسکی است، روستای زشک که علاوه بر رودخانه‌های فصلی، تله کابین هم دارد، پارک جنگلی شاندیز با 30 هزار متر مربع مساحت، رودخانه و محلی برای پیک نیک، خیابان آبشار که یکی از سرسبزترین خیابان‌های مشهد است و... اشاره کرد. علاوه بر این مکان‌های طبیعی، شاندیز آثار تاریخی جذابی مانند رباط ویرانی، رصد خانه‌ی نجوم رضوی، آرامگاه شیخ حافظ ابردهی، موزه‌ی شهرداری شاندیز و... هم دارد، ضمن اینکه مجموعه‌های توریستی تفریحی زیادی نیز در این منطقه وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان مجموعه‌ی توریستی گلستان شاندیز و مجموعه‌ی توریستی پدیده‌ی شاندیز را نام برد. اما مهم‌ترین تفریح در شاندیز شکم گردی است، این منطقه از رستوران‌های فوق العاده با غذاهای بسیار باکیفیت برخوردار است، رستوران‌هایی همچون رستوران ارم، رستوران پدیده‌ی شاندیز و رستوران باغ سالار.

آدرس: استان خراسان رضوی، 25 کیلومتری غرب مشهد، منطقه‌ی تفریحی شاندیز

منطقه‌ی تفریحی شاندیز

منطقه‌ی تفریحی شاندیز

منطقه‌ی تفریحی شاندیز

روستای بار

در فاصله‌ی 55 کیلومتری شهر نیشابور که یکی از شهرهای اطراف مشهد است، روستای بسیار زیبایی به نام بار قرار دارد، این روستای خوش آب و هوا در ارتفاعات بینالود واقع شده و حدود 1670 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، به همین دلیل دارای تابستان‌های معتدل و زمستان‌های بسیار سرد است. از جمله جاذبه‌های گردشگری روستای بار می‌توان به رود خانه‌ی بار، دره‌های زیبا، باغ‌های پر از میوه، پوشش گیاهی انبوه و سیاه چادرهای عشایر که در حال زندگی یا کوچ هستند اشاره کرد، اما مهم‌ترین جاذبه‌ی این روستا آبشار آن است که بسیار جذاب و دیدنی می‌باشد. آبشار بار یک آبشار پلکانی است و طول آن در مجموع به حدود 300 متر می‌رسد، در اطراف این آبشار درختان زیبا و پوشش گیاهی متراکمی وجود دارد که بر زیبایی آن افزوده‌اند. این آبشار از دل کوه‌های بینالود سرچشمه می‌گیرد و به دلیل اینکه برف تا مدت زیادی روی این کوه‌ها می‌ماند، آبشار بار یک آبشار دائمی شده است و در تمام فصول می‌توان شاهد آن بود.

آدرس: استان خراسان رضوی، نیشابور، روستای بار

روستای بار

روستای بار

روستای بار

دره‌ی آل

اگر وارد مسیر جاده‌ی مشهد به کلات شویم، در45 کیلومتری شمال شرقی مشهد، به روستایی می‌رسیم که نام آن آل می‌باشد، این روستا در دره‌ی وسیعی به نام آل قرار گرفته است. آب و هوای روستای آل بسیار عالی و مناظر طبیعی آن بی نهایت زیبا هستند، در این روستا پوشش گیاهی انبوهی وجود دارد و باغ‌های سیب و آلو از مشخصه‌های آن به شمار می‌روند. در روستای آل جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار زیادی وجود دارد، از جمله آثار تاریخی در این روستا می‌توان به قلعه‌ی آل، قلعه‌ی مات و کتیبه‌ی خان تاشی (خان داشی) اشاره کرد، اما جاذبه‌های طبیعی این روستا بسیار زیاد هستند، جاذبه‌هایی مانند غار دره‌ی آل، دره‌ی انجیر که بخشی از دره‌ی آل و پوشیده از درختان انجیر وحشی است، آبشارهای دره‌ی آل که همگی فصلی و در بهار بسیار پرآب هستند. برای رفتن به غار آل و قلعه‌های این روستا لازم است که از افراد محلی که با این مکان آشنایی کامل دارند کمک بگیرید، ضمن اینکه رفتن به غار مهارت و تجهیزات مناسبی نیاز دارد.

آدرس: استان خراسان رضوی، 45 کیلومتری شمال شرقی مشهد، در مسیر جاده‌ی مشهده به کلات، روستای آل، دره‌ی آل

دره‌ی آل

دره‌ی آل

دره‌ی آل

آبشار اُرتُکَند

آبشار ارتکند در نزدیکی روستای ارتکند از توابع کلات نادری قرار دارد، فاصله‌ی این آبشار تا مشهد حدود 110 کیلومتر است و از طریق جاده‌ی مشهد به کلات می‌توان از مشهد به آن رسید. روستای ارتکند پدیده‌های طبیعی جذاب را در کنار هم دارد، در این روستا می‌توان رودخانه، کوه، غار، دره، جنگل و آبشار را در فاصله‌ی کمی از هم مشاهده کرد و از دیدن آن‌ها لذت برد. در ابتدای مسیر، رودخانه‌ی ارتکند وجود دارد که در کنار آن یک مرکز رفاهی برای گردشگران ساخته شده است، آبشار اول با این مرکز رفاهی حدود یک ساعت و 40 دقیقه فاصله دارد. گردشگران می‌توانند به آبشار اول رفته و در کنار آن لذت ببرند، آبشار اول ارتکند در دل یک غار واقع شده و این خود از شگفتی‌های این منطقه به شمار می‌رود. اما گذشتن از این آبشار و صعود به قسمت‌های بالاتر، نیازمند داشتن مهارت لازم و تجهیزات مورد نیاز است، به همین دلیل تنها طبیعت گردان حرفه‌ای می‌توانند به قسمت‌های بلندتر و مرتفع آبشار ارتکند برسند.

آدرس: استان خراسان رضوی، جاده‌ی مشهد به کلات نادری، 40 کیلومتری شهرستان کلات، 12 کیلومتری غرب روستای قطعه نو کلات، روستای ارتکند، آبشار ارتکند

آبشار اُرتُکَند

آبشار اُرتُکَند

آبشار اُرتُکَند

باغ گیاه‌شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد، یکی از جاذبه‌های این شهر است که در سال 1392 افتتاح شد، این مجموعه در بلوار جمهوری مشهد قرار گرفته و با خودروی شخصی یا مترو می‌توان به راحتی به آن رسید. باغ گیاه شناسی مشهد، دارای بخش‌های مختلفی است که عبارتند از: جشنواره‌ی دائمی گل‌های داوودی، کلکسیون نهالستان و گلخانه‌های تولیدی، باغ میوه‌های بومی ایران، باغ صخره‌ای، باغ رز، کلکسیون گیاهان دارویی و معطر، بانک بذر و ژنوم گیاهی، بخش ایران و توران، بخش نمایش و آموزش ، بخش سوزنی برگان و بخش آسیای میانه. در هر کدام از این بخش‌ها برنامه‌های متنوعی برای بازدید کنندگان در نظر گرفته شده تا بتوانند روز شاد و جذابی را در این باغ سپری نمایند. باغ گیاه شناسی مشهد از امکانات رفاهی مناسبی نیز برخوردار است که از میان آن‌ها می‌توان به کافی شاپ، رستوران، دمنوش سرا، دهکده‌ی اقوام و سالن همایش بوتانیک اشاره کرد.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، بلوار جمهوری اسلامی، حد فاصل چهار راه مقدم و میدان غدیر، باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه‌شناسی مشهد

باغ گیاه‌شناسی مشهد

باغ گیاه‌شناسی مشهد

غار مزدوران

در نزدیکی شهرستان سرخس که حدود 200 کیلومتر با مشهد فاصله دارد، شهری به نام مزدوران قرار گرفته، این شهر دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی است که مهم‌ترینِ آن‌ها، غار مزدوران می‌باشد. این غار یکی از زیباترین غارهای ایران است، قدمت این غار به هزاره‌ی دوم قبل از میلاد می‌رسد و در سال 1335 به وسیله‌ی دو غار نورد ایرانی کشف شده است. راحت بودن مسیر دسترسی به دهانه‌ی غار، برق کشی بودن غار، داشتن امنیت بالا، نزدیک بودن به سایر جاذبه‌های طبیعی مزدوران و... عواملی هستند که باعث علاقه و توجه گردشگران به این غار شده‌اند. غار مزدوران در دل یک کوه در میان تخته سنگی قرار گرفته (البته ارتفاع این مکان زیاد نیست)، دهانه‌ی ورودی غار 2 متر طول دارد، ارتفاع آن حدود 5 متر است و تا کنون 100 متر از این غار برای گردش توریست‌ها مجهز شده است. در غار مزدوران خفاش‌های نعل اسبی زندگی می‌کنند که امروزه با برق کشی شدن غار به نقاط دنج و تاریک این مکان روی آورده‌اند. دمای غار مزدوران همیشه 25 درجه است، این غار از نوع آهکی است و می‌توان ستون‌های آهکی و قندیل‌های بزرگ را در گوشه و کنار آن مشاهده کرد. اگر از ورودی غار به پایین کوه نگاه کنید دریاچه‌ای کوچک و منظره‌ای بی نظیر را خواهید دید، منظره‌ای از یک دشت پهناور که سرسبز و زیباست.

آدرس: استان خراسان رضوی، شهرستان سرخس، شهر مزدوران (مزداوند)، غار مزدوران

غار مزدوران

غار مزدوران

غار مزدوران

سد کارده

سد کارده یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی نزدیک به مشهد است که در روستای کارده واقع شده، روستای کارده از روستاهای خوش آب و هوای استان است که جاذبه‌های طبیعی بیشماری در خود دارد. اصلی‌ترین جاذبه‌ی این روستا سد کارده است که در میان کوه‌های بینالود و هزار مسجد قرار گرفته و از قدیمی‌ترین سدهای شمال شرق کشور می‌باشد. این سد یک سد بتنی با دو قوس متقارن است که 67 متر ارتفاع و 144 متر طول تاج دارد، آب پشت سد دائمی است و ظرفیت سد حدود 36 میلیون متر مکعب می‌باشد. به سبب آب پشت سد کارده، مناظر زیبایی در اطراف به وجود آمده، مناطق نزدیک به سد به تفریح‌گاهی برای شهروندان و گردشگران تبدیل شده و بخاطر داشتن امکانات رفاهی مانند محل استراحت موقت، سکو، فروشگاه و... طرفداران بسیاری دارد.

آدرس: استان خراسان رضوی، 42 کیلومتری شمال مشهد، روستای کارده، سد کارده

سد کارده

سد کارده

سد کارده

غار مغان

در روستایی به نام مغان که در 27 کیلومتری حنوب مشهد واقع شده، جاذبه‌های طبیعی فراوانی وجود دارد، یکی از جذاب‌ترینِ این جاذبه‌ها، غار مغان است که در بلندی‌های روستا قرار گرفته. غار مغان از سطح دریا حدود 2900 متر ارتفاع دارد، دارای 2 ورودی در قسمت جنوبی و شرقی است و بر اساس شواهد موجود قدمت آن به حدود 40 میلیون سال پیش برمی‌گردد. غار آهکی مغان دارای بخش‌های بسیار جذابی است، مانند قندیل‌های آهکی آویزان از سقف، راهروهای پیچ در پیچ، چاه‌های متعدد، برکه‌ای با آب غیر قابل نوشیدن، پرتگاهی عمیق و...، این غار در سال 1324 به وسیله‌ی تعدادی کوهنور مشهدی کشف شد. روستای مغان علاوه بر غار مغان، دارای طبیعت زیبا و کوهستانی، آب و هوای بسیار مطبوع و دیدنی‌های بسیاری است و می‌تواند یک روز خوب را برای عاشقان طبیعت رقم بزند. برای رفتن به غار مغان حتما باید از راهنما و تجهیزات مناسب کمک بگیرید، زیرا بدون راهنما ممکن است در راهروهای تو در توی غار گم شوید یا بدون تجهیزات روی زمین مرمری و شیب دار غار لیز خورده و آسیب ببینید.

آدرس: استان خراسان رضوی، 27 کیلومتری جنوب مشهد، روستای مغان، غار مغان

غار مغان

غار مغان

غار مغان

در این مقاله شما را با 10 مورد از مکان‌های مناسب برای طبیعت گردی در مشهد آشنا کردیم، اگر تمایل داشتید به مشهد سفر کرده و علاوه بر زیارت امام هشتم از این مناطق هم لذت ببرید، می‌توانید سری به پیج ما زده و وارد قسمت مشهد شوید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید