جنگل جیغ مشهد | آشنایی با ترسناک‌ترین و رازآلودترین جنگل ایران
ضحا اکبری 1402/10/20 306 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

چیزی که همیشه در مورد جنگل‌های ایران شنیده‌ایم، پوشش گیاهی انبوه، گیاهان و درختان و جانوران مختلف، سرسبزی و طراوت، آب و هوای عالی، مناظر چشم نواز و... است، اما این مقاله به جنگلی جذاب با نام و ویژگی‌های منحصربفرد اختصاص دارد، در این مقاله قصد داریم در مورد جنگل جیغ حرف بزنیم، جنگلی در جنوب مشهد که شنیده شدن صداهای عجیب، آن را به جنگلی خاص و معروف تبدیل کرده است. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا با جنگل جیغ و نکات مربوط به آن بیشتر آشنا شوید.

جنگل جیغ مشهد

جنگل جیغ نامی است که وحشت در دل هر شنونده‌ای می‌اندازد، جنگلی که در نزدیکی مشهد قرار دارد و بخاطر صداهای عجیب و غریبی که در طول شب در آن شنیده می‌شود معروف و به یکی از جاذبه‌های مهم مشهد تبدیل شده است. جنگل جیغ در بخش طرقبه که منطقه‌ای خوش آب و هوا در نزدیکی مشهد است واقع شده، معمولا کسانی که به مشهد سفر می‌کنند حتما به طرقبه هم سر می‌زنند، در این صورت می‌توان از جنگل جیغ هم بازدید کرد، زیرا این جنگل تا طرقبه فاصله‌ی کمی دارد. جنگل جیغ مناظر فوق العاده‌ای دارد و گردشگرانی که به آن سفر کرده‌اند از زیبایی و طراوت آن تعریف می‌کنند.

روستایی در نزدیکی تپه و درخت

موقعیت جغرافیایی جنگل جیغ مشهد

جنگل جیغ در استان خراسان رضوی و نزدیک به شهر مشهد قرار دارد، این جنگل در روستایی به نام سربرج در جنوب مشهد و در بخش طرقبه واقع شده است. جنگل جیغ با مشهد حدود 30 کیلومتر (50 دقیقه) و با تهران نزدیک به 932 کیلومتر (11 ساعت رانندگی بی وقفه) فاصله دارد. در نزدیکی جنگل جیغ روستاهای بسیاری مانند مج، تجر، اردمه، بالندر، مغان، کرتیان و... وجود دارد، دریاچه‌ی سد طرق هم به این جنگل نزدیک است.

علت نامگذاری جنگل جیغ مشهد

شب‌ها در جنگل جیغ صداهای ترسناکی شنیده می‌شود، صدای جیغ، سوت و زوزه، به دلیل شنیده شدن همین صداها این جنگل به جنگل جیغ معروف شده است. البته سربرج و مج نیز نام‌های دیگر این جنگل هستند، ولی جنگل جیغ مشهورترین نام این منطقه می‌باشد، نامی که با آن شهرت فراوانی پیدا کرده است.

درخت و آسمان

ویژگی‌های جذاب جنگل جیغ مشهد

جنگل جیغ درواقع تجمع پوشش گیاهی در حاشیه‌ی یک رود است، برخی از قسمت‌های این جنگل باغ شخصی است و ورود به آن‌ها ممنوع می‌باشد، اما قسمت‌هایی هم برای گشت و گذار عموم مردم وجود دارد. آب و هوای جنگل جیغ در طول روز معتدل و در شب بسیار سرد است. در این جنگل درختانی همچون چنار، گردو، گیلاس و سیب وجود دارد و جانورانی مانند گرگ، خرگوش، روباه، عقاب و قرقی در آن زندگی می‌کنند. عکاسی، کمپینگ، پیاده روی و جنگل نوردی از جمله تفریحاتی هستند که می‌توان در جنگل جیغ انجام داد. در نزدیکی این جنگل جاذبه‌های گردشگری فراوانی وجود دارد که از میان‌ آن‌ها می‌توان به آبشار و حمام قدیمی روستای زیبای سربرج، روستای ییلاقی تجر، منطقه‌ی گردشگری هفت حوض و غار مغان در روستای مغان اشاره کرد. شاید برخی افراد فقط برای ماجراجویی و شنیدن صداهای عجیب جنگل جیغ راهی آن شوند، اما طبیعت زیبای این جنگل و هوای دلپذیر آن می‌تواند دلیلی برای سفر به این منطقه باشد.

صداهای عجیب جنگل جیغ

در میان جنگل جیغ رودخانه‌ای جریان دارد که رودخانه‌ای فصلی و در اواخر دهه‌ی 80 در شُرف خشک شدن بود، اما به یکباره از سال 1390 این رودخانه پرآب شد و هنوز هم که هنوز است آب آن کم نشده است. از همان زمان بود که شب‌ها صداهای خاصی شبیه جیغ در جنگل شنیده می‌شود. این صدا در ابتدا روی مردم تاثیری نداشت، اما به مرور زمان که مردم دیدند این صدا قطع نشده و همچنان ادامه دارد کم کم ترسیدند، قیمت زمین‌ها و باغ‌های منطقه اُفت کرد و هیچ خریداری پا به این روستا نمی‌گذاشت. برخی می‌گویند این صدای جیغ بخاطر وزش باد و حرکت آن در میان شاخ و برگ درختان است، این نظریه با این پرسش که پس چرا وقتی باد نمی‌وزد هم صدای جیغ می‌آید رد شد. عده‌ای دیگر ملخ‌ها و صدای آن‌ها را منشا این صدای جیغ می‌دانند که این نظریه هم با این پرسش که این ملخ‌ها قبل از سال 90 کجا بودند یا چرا الان به مزارع آسیب نمی‌زنند کنار گذاشته شد. بعد از مدتی دهیار منطقه که متوجه اهمیت موضوع این صداها برای مردم روستا شد، تصمیم به پیگیری گرفت و تیمی را مسئول رسیدگی به این موضوع کرد. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که صدای جیغی که در جنگل شنیده می‌شود از جیرجیرک‌هایی به نام چز یا زنجره است که روزها در میان درختان پنهان شده و شب‌ها بیرون آمده و از خودشان این صدای خاص را تولید می‌کنند. البته اهالی روستا این نظریه را هم با این پرسش که چرا تا بحال هیچ ملخی در نزدیکی رودخانه دیده نشده رد کردند، آن‌ها معتقدند مسئولان برای از بین بردن حساسیت مردم این موضوع را مطرح کرده‌اند. به هر حال این صدای جیغ سال‌هاست که در جنگل جیغ شنیده می‌شود و هنوز هیچ دلیل علمی محکمی برای آن پیدا نشده است.

رودخانه و درخت

آب و هوا و بهترین زمان سفر به جنگل جیغ مشهد

روستای سربرج و مکانی که جنگل جیغ در آن قرار گرفته منطقه‌ای ییلاقی و سرد است، دمای هوای این نقطه همیشه نسبت به مشهد چند درجه خنک‌تر می‌باشد. در بهار هوای جنگل خنک و دلپذیر است و هرجا را که نگاه کنید فقط طراوت و درختانی پر از شکوفه می‌بینید، در تابستانِ جنگل جیغ خبری از گرما نیست و می‌توان از هوایی مطبوع در کنار مناظری بی نظیر لذت برد. در پاییز، جنگل خیلی زیباست اما هوای آن سرد است، فصل زمستان برای سفر به جنگل جیغ اصلا توصیه نمی‌شود، زیرا سرمای هوا به شدت زیاد است و برف و باران بسیاری می‌بارد. بنابراین بهترین زمان برای سفر به جنگل جیغ نیمه‌ی اول سال می‌باشد، صدای جیغ نیز در ماه خرداد بیشتر از هر زمان دیگری شنیده می‌شود.

وسایل مورد نیاز برای سفر به جنگل جیغ مشهد

برای سفر به جنگل جیغ وسایلی همچون کفش مناسب برای پیاده روی، کوله پشتی سبک، لباس مناسب، چاقوی چند کاره، کیت کمک‌های اولیه، سوت، جی پی اس، دوربین عکاسی، پاور بانک و... لازم است. اگر قصد داشتید شب را در این منطقه بمانید باید تمام وسایل مورد نیاز همچون چادر مسافرتی، کیسه خواب، زیرانداز ضد آب، اسپری حشره کش، چراغ قوه، وسایل پخت و پز، کلاه و عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، پماد سوختگی و... را به همراه داشته باشید.

یک خیابان درختی

مسیر دسترسی به جنگل جیغ مشهد

برای رسیدن به جنگل جیغ باید به سمت مشهد حرکت کنید، در اتوبان نیشابور مشهد وارد جاده‌ی مشهد باغچه شده و با پشت سر گذاشتن بزرگراه‌های سلسه الذهب و کلانتری از سمت چپ جاده به خیابان حافظ وارد شوید. این خیابان را تا انتها بروید تا به جاده‌ی خلج برسید، از اینجا تا روستای سربرج حدود 23 کیلومتر فاصله است. وارد جاده‌ی خلج شده وقتی به اولین دوراهی رسیدید مسیر سمت را انتخاب نمایید، این مسیر نیمه خاکی پس از حدود 7 کیلومتر (نزدیک به 10 دقیقه) شما را به روستای سربرج می‌رساند. در طول جاده در سمت چپ می‌توانید جنگل را ببینید. وقتی به روستا رسیدید خودروی خود را پارک کرده و باید چند دقیقه‌ای پیاده بروید تا به جنگل جیغ برسید، این مسیر شیب ندارد و تقریبا مسیر راحتی محسوب می‌شود که حتی کودکان و افراد میانسال نیز از پسِ طی کردن آن برمی‌آیند.

آدرس: استان خراسان رضوی، جنوب مشهد، روستای سربرج، جنگل جیغ

چگونگی اقامت در جنگل جیغ مشهد

شب ماندن در جای مرموزی مثل جنگل جیغ کار چندان توصیه شده‌ای نیست، داستان‌هایی که پشت سر این جنگل وجود دارد و سردی بیش از حد هوا در شب‌های آن، سبب شده که کمتر کسی به کمپ کردن و شب مانی در جنگل جیغ علاقه داشته باشد، ضمن اینکه حیوانات وحشی زیادی در این جنگل زندگی می‌کنند که ممکن است شب‌ها به انسان‌ها حمله کنند. اما به هر حال اگر انسان ماجراجویی هستید و دوست دارید خود را در معرض موقعیت‌های چالشی قرار دهید، می‌توانید شب را در این جنگل بمانید، به شرط اینکه به صورت گروهی با دوستانتان یا یک تور معتبر به جنگل جیغ سفر کنید. اگر هم می‌خواهید شب را در نزدیکی این جنگل بمانید می‌توانید به روستای سربرج رفته و در خانه‌های روستاییان یا اقامتگاه بومگردی این روستا شب متفاوتی را بگذرانید، همچنین در طول مسیر جاده‌ی خلج چند اقامتگاه وجود دارد که برای اقامت گردشگران مناسب هستند.

درختان و برگ های پاییزی

در این مقاله در مورد جنگل جیغ و نکات مربوط به سفر به این مکان رازآلود صحبت کرده و شما را با ویژگی‌های این منطقه آشنا نمودیم، جنگل جیغ مشهد یکی از مرموزترین نقاط ایران است که هم زیبایی‌های طبیعی و هم صداهای ترسناکی که در آن شنیده می‌شود باعث شهرت آن شده است.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید