جاهای دیدنی مشهد | 25 جای دیدنی شهر مشهد
شراره رحیمی 1399/10/16 5968 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



مشهد دومین شهر بزرگ ایران می‌باشد که در سال 1388 عنوان پایتخت معنوی کشور را نیز از آن خود کرده است و سالانه میلیون‌ها زائر و گردشگر را از داخل و خارج کشور در دل خود جای می‌دهد. به طور کلی مهم‌ترین هدف سفر به مشهد مقدس زیارت از حرم مطهر امام رضا (ع) می‌باشد، اما لازم است بدانید که این شهر دارای مکان‌های دیدنی بی‌شماری نظیر جاذبه‌های طبیعی، بناهای تاریخی، مراکز خرید، رستوران‌ها و... نیز می‌باشد که بدون شک بازدید از هر کدام از آن‌ها لحظه‌های خاطره‌انگیز و لذت‌بخشی را برایتان به ارمغان خواهد آورد. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که مشهد را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کرده‌اید، در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا برخی از جاهای دیدنی این شهر مقدس را به شما معرفی کنیم.

معرفی 25 جای دیدنی مشهد

معرفی جاهای دیدنی مشهد

همان‌طور که گفته شد مشهد جاذبه‌های فراوانی دارد که می‌تواند طیف وسیعی از گردشگران را با سلیقه‌های مختلف راضی نگه دارد و لحظه‌های پرهیجان و دل‌انگیزی را برایشان رقم بزند. از این رو ما نیز در این بخش از مقاله 25 جای دیدنی مشهد را به شما معرفی خواهیم کرد تا در سفر به این شهر زیبا نهایت استفاده را کنید و لذت ببرید.

حرم مطهر امام رضا (ع)

بدون شک حرم امام رضا (ع) یکی از زیباترین مجموعه معماری و آرامگاهی ایران می‌باشد که ارزش جهانی دارد و مورد توجه مسلمانان واقع شده است. به علاوه رواق‌ها، تاسیسات عام‌المنفعه علمی-فرهنگی، فضاهای معماری و صحن‌های متبرکه نیز به شکوه این جایگاه معنوی افزوده است، به گونه‌ای که زیبایی آن چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند و زیارت از حرم مطهر امام رضا (ع) آرامشی عمیق به زائران هدیه می‌دهد.

حرم مطهر امام رضا ع

روستای عنبران مشهد

جالب است بدانید که ییلاق عنبران به دلیل پوشش گیاهی مطلوب و مناظر سرسبزی که سبب خوشبو شدن این روستای حیرت‌انگیز شده است نام عنبران را به خود گرفته است. از مزیت‌های این ییلاق می‌توان به اطراق ‌گاه‌های خانوادگی، سایه‌های دلنواز، مراکز پذیرایی حاشیه راه، باغات و چشم‌اندازهای طبیعی اشاره کرد که برای استفاده از این امکانات رفاهی و تفریحی باید به یک کیلومتری طرقبه بروید.

روستای عنبران مشهد

سرزمین موج‌های آبی

سرزمین موج‌های آبی بزرگ‌ترین پارک آبی خاورمیانه می‌باشد که از نظر امکانات و سرپوشیدن بودن جزو کامل‌ترین مجموعه آبی جهان به حساب می‌آید. این پارک آبی با ایجاد کردن محیطی امن و هیجان‌انگیز برای گردشگران به یکی از جاذبه‌های تفریحی پرطرفدار در مشهد تبدیل شده است که سالانه گردشگران فراوانی از نقاط مختلف کشور از آن بازدید به عمل می‌آورند و یک روز پرهیجان و خاطره‌انگیز را سپری می‌کنند.

سرزمین موج های آبی مشهد

طرقبه

به طور کلی مشهد ییلاقات فراوانی را در دل خود جای داده است که یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین آن طرقبه می‌باشد. از دلایل محبوبیت ییلاق طرقبه می‌توان به آب و هوای مطبوع و دل‌انگیز، باغات میوه، فروشگاه‌های سوغات، رستوران‌های متنوع، دره ارغوان، بند گلستان، رودخانه دهبار و سد چالیدره اشاره کرد. به علاوه حتما هنگام بازدید از این ییلاق زیبا از دیزی و شیشلیک این منطقه نیز سفارش دهید و دلی از عزا درآورید. طرقبه در 18 کیلومتری مشهد واقع شده است و در فصل زمستان یکی از سردترین نقاط مشهد می‌باشد.

طرقبه مشهد جاذبه ی دیدنی مشهد

بازار رضا

بازار رضا یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد می‌باشد که روزانه تعداد بسیار زیادی بازدید کننده دارد. لازم است بدانید این بازار یکی از مهم‌ترین مراکز خرید گردشگران و زائران به حساب می‌آید که در ضلع شرقی خیابان امام رضا واقع شده است و در آن می‌توانید به هر چیزی که می‌خواهید نظیر خوراکی، لباس، زیورآلات و... دست یابید.

بازار رضا مشهد از نمای بالا

پارک کوه سنگی

پارک کوه سنگی جزو خاطره‌انگیزترین و قدیمی‌ترین مکان‌های تفریحی مشهد می‌باشد که به دلیل وجود دو کوه سنگی مشرف به شهر این نام را از آن خود کرده است و در جوار رشته‌ کوه‌های جنوبی این شهر مقدس قرار گرفته است.

پارک کوهسنگی مشهد

آرامگاه نادر شاه

لازم است بدانید که مقبره نادر شاه بعد از حرم امام رضا (ع) مهم‌ترین بنای تاریخی و توریستی شهر مشهد به شمار می‌رود که در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا واقع شده است. این مقبره شامل سکویی مرتفع در کنار قبر با مجسمه نادر شاه سوار بر اسب و سه نفر دیگر در پی او، سکویی دوازده پله‌ای، پوششی خیمه مانند بر روی قبر، محل گور، دو تالار برای موزه و یک غرفه فروش کتاب می‌باشد.

آرامگاه نادرشاه افشار در مشهد

سد چالیدره

چالیدره یکی از دره‌های بسیار زیبای طرقبه می‌باشد که در آن امکان ماهیگیری و تفریحات آبی نظیر قایق سواری برای تمامی گردشگران فراهم است. در اطراف این سد چندین رستوران و کافه وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید با سفارش غذای دلخواه خود دلی از عزا در آورید. در این دره تلکابین نیز وجود دارد که توصیه می‌کنیم حتما با استفاده از آن به زیبایی‌های محیط اطراف بنگرید و لذت ببرید.

سد چالیدره مشهد

روستای زشک

این روستا یکی از دیدنی‌ترین جاهای مشهد می‌باشد که وجود چشمه‌سارهای متعدد، طبیعت بکر و سرسبز، درختان بلند قامت و تنومند، رودخانه‌ زیبا و... زیبایی آن را چندین برابر کرده است. توصیه می‌کنیم که در سفر به مشهد بازدید از روستای زشک را به هیچ عنوان از دست ندهید تا با تماشای زیبایی‌های آن در آب و هوای دل‌انگیز به آرامشی عمیق دست یابید.

روستای زشک مشهد

مسجد هفتاد و دو تن

لازم است بدانید که مقبره امیر غیاث‌الدین در مسجد هفتاد و دو تن مشهد قرار دارد و این مسجد در مجاورت ضلع جنوب غربی حرم و ابتدای بازار بزرگ مشهد واقع شده است. این مسجد در زمان قبل از انقلاب تحت عنوان مسجد شاه شهرت داشته است. بنای مسجد نیز شامل یک ایوان، دو مناره سرشکسته و فضای چهار طاقی گنبد دو پوش می‌باشد که در دوران تیموری ساخته شده است.

مسجد هفتادو دو تن مشهد

مسجد جامع گوهرشاد

مسجد جامع گوهر شاد یکی از بزرگ‌ترین مسجد چهار ایوانی کشور می‌باشد که داخل حرم امام رضا (ع) قرار دارد و به دستور همسر شاهرخ تیموری یعنی گوهر شاد و با معماری قوام‌الدین شیرازی بنا شده است. وسعت این مسجد تقریبا حدود 9039 متر مربع می‌باشد که از چهار ایوان، یک صحن وسیع، هفت شبستان، چندین در ورودی و یک گنبد بر فراز یا ایوان قبله برخوردار است.

مسجد جامع گوهرشاد

بقعه گنبد سبز

بقعه گنبد سبز که مدفن شیخ محمد مومن عارف استرآبادی می‌باشد، مربوط به دوران صفویه است و در مجاورت ارگ سابق در خیابان آخوند خراسانی شهر مشهد واقع شده است. نمای این بقعه در سال 1353 شمسی کاشی کاری شده است و بازدید از آن به کسانی که به معماری علاقمندند به شدت توصیه می‌شود.

بقعه گنبد سبز مشهد

بقعه شیخ طبرسی

لازم به ذکر است که شیخ طبرسی یکی از نامدارترین فقهای شیعه در سده پنجم و ششم هجری بوده است که در حوزه ادب، تفسیر، لغت، ریاضیات، فقه و حدیث در حوزه علمیه مشهد به فراگیری علوم می‌پرداخته است و تقریبا حدود 52 سال نیز در بیهق به تعلیم مشغول بوده است. طبق نوشته‌های پیشین شیخ طبرسی در شورش غزان وفات یافته است و پیکر پاکش را در گورستان فقلگاه شهر مقدس مشهد به خاک سپردند.

بقعه شیخ طبرسی مشهد

آرامگاه خواجه اباصلت

آرامگاه خواجه اباصلت در فاصله 5 کیلومتری از مشهد در کنار جاده مشهد به تهران واقع شده است. این آرامگاه از قرن‌ها پیش مورد توجه شیعیان و مسلمانان بوده است، به گونه‌ای که گروهی از افراد به منظور تقرب به خواجه وصیت می‌کرده‌اند که در کنار وی به خاک سپرده شوند و این امر از سنگ قبرهای کهنی که در اطراف آرامگاه وجود دارد کاملا آشکار است.

آرامگاه خواجه اباصلت

مقبره پیر پالان دوز

جالب است بدانید که با توجه به روایات‌های موجود این عارف بزرگ در برآورده کردن نیازها و حاجات مردم سریع‌الاجابه بوده است. مقبره پیر پالان دوز در سال 56 شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از آن تاریخ به بعد سالانه گردشگران فراوانی از داخل و خارج کشور از این مقبره بسیار زیبا و تماشایی دیدن می‌کنند و لذت می‌برند.

مقبره پیر پالان دوز

خانه وطن چی

خانه وطن چی جزو بناهایی می‌باشد که به دوره قاجار مربوط است و در خیابان خسروی شهر مقدس مشهد واقع شده است. این خانه از معماری بسیار زیبایی برخوردار است که بدون شک بازدید از آن برای هر گردشگری بسیار زیبا و جذاب خواهد بود.

خانه وطن چی مشهد

مدرسه میرزا جعفر

مدرسه میرزا جعفر از بناهای ارزشمند دوره صفویه می‌باشد که در ضلع شمالی صحن انقلاب حرم مطهر امام رضا (ع) قرار گرفته است و توسط میرزا جعفر سروقدی تاسیس شده است. مدرسه میرزا جعفر یک مدرسه علوم دینی بوده است و هم‌اکنون نیز یکی از بزرگ‌ترین مدرسه مشهد می‌باشد. از جمله گنجینه‌های با ارزش معماری این بنای تاریخی می‌توان به ایوان شمالی مدرسه و گچ‌بری‌های بسیار زیبا در ورودی مدرسه اشاره کرد.

مدرسه میرزا جعفر در مشهد

بازار اطلس

بازار اطلس یکی از بزرگ‌ترین بازارها و مراکز خرید مشهد می‌باشد که یک مرکز تخصصی برای خرید لوازم منزل و جهیزیه نیز به شمار می‌رود. این مرکز خرید مدرن در منطقه کوی پلیس مشهد واقع شده است و دارای قسمت‌های مختلفی می‌باشد که برای عموم طراحی شده است تا مردم بتوانند در هنگام خرید از لذت بیشتری بهره‌مند شوند.

بازار اطلس مشهد

مجتمع تجاری الماس شرق

این مجتمع تجاری در منطقه توریستی- اقتصادی سپاد مشهد قرار گرفته است که دارای امکاناتی نظیر رستوران، شهربازی، بازار چینی‌ها، نمایندگی‌های معتبر پوشاک مارک و لوازم خانگی، مجموعه‌های ادارای مرتبط، سالن اجتماعات، نمازخانه، کافی شاپ، آژانس‌های هواپیمایی، 5 بانک رسمی و... می‌باشد. به علاوه بازارهای بزرگ خیام و کافه نیز در این منطقه قرار گرفته‌اند که در صورت تمایل می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کنید و لذت ببرید.

مجتمع تجاری الماس شرق

باغ گل‌ها

مساحت باغ گل‌های مشهد تقریبا حدود 3 هکتار می‌باشد که ساختار آن همانند گل بنفشه طراحی شده است. در فصل‌های مختلف گل‌هایی که با آب‌ و هوای آن فصل سازگاری داشته باشد، کاشته می‌شوند. البته ناگفته نماند که در ابتدای تاسیس این باغ اکثر گونه‌های گل‌ها و گیاهان به دلیل عدم سازگاری با شرایط جوی کاملا از بین رفتند. به طور کلی این باغ در هر فصل از سال از زیبایی منحصر به فردی برخوردار می‌باشد که قطعا بازدید از آن پر از حس خوب و ناب خواهد بود.

باغ گلهای مشهد

موزه فرش آستان قدس رضوی مشهد

لازم است بدانید که موزه فرش آستان قدس رضوی، بزرگ‌ترین موزه تخصصی در زمینه فرش در خاورمیانه می‌باشد که تقریبا 90 درصد فرش‌های آن توسط عاشقان امام رضا (ع) در زمان‌های متعدد به این مجموعه اهدا شده است و سایر فرش‌ها نیز به سفارش این مجموعه به منظور استفاده در بارگاه ملکوتی خریداری شده‌اند.

موزه فرش مشهد مقدس

باغ پرندگان

از دیگر جاهای دیدنی مشهد می‌توان به باغ پرندگان اشاره کرد که در منطقه توریستی- تجاری سپاد واقع شده است و اولین باغ پرندگان در شرق کشور به حساب می‌آید. در این باغ انواع پرندگان با گونه‌های متفاوت و کمیاب آفریقایی، آسیایی و ایرانی موجود است که به منظور سلامتی پرندگان و هم‌چنین بازدیدکنندگان تیم‌های پزشکی به صورت تمام وقت در این باغ حضور دارند.

باغ پرندگان مشهد

پارک ملی چهل بازه مشهد

از پروژه‌های بسیار بزرگ ملی کشور می‌توان به پارک ملی چهل بازه اشاره کرد که هم‌اکنون نیز در شهر زیبای مشهد در حال تکمیل شدن است. وسعت این پارک تقریبا حدود 115 هکتار می‌باشد که عبور رودخانه چهل بازه از وسط این پارک نیز به طور قابل توجهی بر زیبایی آن افزوده است. این پارک جزو پروژه‌های گردشگری و تفریحی می‌باشد که از نظر پالایش آلاینده‌های هوای شهر و وسعت با پارک جنگلی وکیل آباد در رقابت می‌باشد.

پارک ملی چهل بازه مشهد

روستای پیوه ژن

روستای پیوه ژن در فاصله 60 کیلومتری غرب مشهد واقع شده است که به دهکده جواهر نیز معروف است و تمامی ساکنان آن طی نیم قرن اخیر در مشاغل مربوط به جواهر و طلا فعالیت دارند. بدون شک بازدید از این روستا و معاشرت با اهالی روستا تجربه‌ای متفاوت از سایر سفرهایتان برایتان به ارمغان خواهد آورد و بسیار لذت بخش خواهد بود.

روستای پیوه ژن مشهد

سد طرق

سد طرق یکی از جاهای فوق‌العاده زیبای مشهد می‌باشد که در فاصله 14 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع شده است. این سد با دو قوس متقارن از نوع بتون می‌باشد که از 22 بلوک به ارتفاع 81 متر و عرض 14 متر از پی ساخته شده است.

سد طرق مشهد

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما به معرفی 25 جای دیدنی مشهد پرداختیم. مشهد شامل جاهای دیدنی فراوانی می‌باشد که هر کدام از آن‌ها از زیبایی منحصر به فردی برخوردار هستند و بدون تردید بازدید از آن‌ها خاطرات دلپذیری را برایتان رقم خواهد زد. توصیه می‌کنیم که حتما قبل از برنامه‌ریزی برای سفر به مشهد سری به صفحه وبلاگ کایت سری بزنید تا اطلاعات مربوط به این شهر مقدس را به دست آورید و سفری لذت‌بخش و بدون دغدغه‌ای را تجربه کنید. به علاوه برای مشاهده تورهای مشهد مقدس نیز می‌توانید وارد صفحه " تور مشهد " شوید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید