غذاهای سنتی باکو | معرفی بهترین غذاهای سنتی باکو آذربایجان
زهرا نیرومند 1399/02/13 5519 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر، چشیدن طعم غذاهای محلی و سنتی شهر یا کشور مقصد است. اگر اهل امتحان کردن طعم‌های جدید باشید می‌توانید غذاهای متفاوت و خوشمزه‌ای را نوش‌جان کنید و با فرهنگ غذایی دیگر مناطق دنیا نیز آشنا شوید. البته در مورد آذربایجان، ماجرا کمی فرق می‌کند. فرهنگ غذایی کشور آذربایجان ترکیبی از غذاهای سنتی و محلی آذری‌های کشورهای منطقه مانند ایران، ترکیه، سوریه، عراق و ... است. در واقع فرهنگ غذایی مردم این کشور نیز مانند دیگر آداب و رسوم آن‌ها، تلفیقی از ایران و کشورهای اطراف است. اگر نگاهی به لیست غذاهای سنتی این کشور بیندازید متوجه می‌شوید که چندان هم متفاوت با غذاهای مردم استان‌های شمال غربی کشورمان نیست و اغلب آن‎‌ها با ذائقه ما ایرانی‌ها سازگار است. در این مقاله قصد داریم بهترین غذاهای سنتی باکو آذربایجان را به شما عزیزان و همراهان همیشگی مجله کایت معرفی کنیم. اگر اهل رستوران‌گردی و خوردن غذاهای متفاوت هستید، ادامه مطلب را دنبال نمایید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای باکو وارد صفحه "تور باکو" شوید.


آش دوغ (Dovga)


حتما نام آش دوغ را شنیده‌اید و اگر اهل خوردن آش باشید، طعم آن را هم چشیده‌اید. آش دوغ یکی از خوشمزه‌ترین آش‌های ایرانی است که در اغلب استان‌های کشورمان طبخ می‌شود، اما بیشتر به عنوان غذای محلی استان‌های شمال غربی ایران، خصوصا اردبیل، شناخته می‌شود.
این آش در آذربایجان نیز طرفداران بسیاری دارد و یکی از بهترین غذاهای سنتی باکو محسوب می‌گردد. آش دوغ که در آذربایجان با عنوان دووگا شناخته می‌شود، ترکیبی از دوغ، برنج، آرد، نخود، سیر و سبزی آش است. مردم آذربایجان برای خوشمزه‌تر شدن دووگا به آن کوفته قلقلی‌های ریزی اضافه می‌کنند که مزه‌ای عالی به آن می‌دهد.

آش دوغ (Dovga)


پلو (Plov)


پلو، پایه ثابت وعده‌های غذایی ایرانی‌هاست که معمولا با خورشت سرو می‌گردد. اگر دوست داشته باشید می‌توانید در آذربایجان نیز پلو سفارش دهید، اما انتظار برنج سفید با خورشت را نداشته باشید. پلوی سنتی آذری‌ها از ترکیب برنج، گوشت، سبزیجات، دارچین و ادویه‌جات معطر دیگر تهیه می‌شود و تفاوت بسیاری با پلوی ما ایرانی‌ها دارد. کورما پلو، لوبیا پلو با ماهی، سبزی قورمه پلو، تویوغ پلو، شیرین پلو، سیودلی پلو و ششریانچ پلو، بخشی از پلوهای آذری هستند که در همه آن‌ها ترکیبی از انواع گوشت، ادویه‌جات و سبزیجات مختلف دیده می‌شود.


لاوانگی (Lavangi)


لاوانگی یا مرغ شکم‌پر، یکی از خوشمزه‌ترین و بهترین غذاهای سنتی باکو است که معمولا در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها سرو می‌شود. برای تهیه این غذا یک مرغ کامل را تمیز کرده و شکم آن را با ترکیبی از گردو، آلو، کشمش، گوجه‌سبز و سبزیجات مخصوص محلی پر می‌کنند. مرغ شکم‌پر برای پخت درون فر گذاشته می‌شود تا برشته شده و آماده سرو گردد. آذری‌ها در برخی موارد به جای مرغ از ماهی نیز استفاده می‌کنند و مواد لاوانگی را درون شکم ماهی می‌ریزند.

لاوانگی (Lavangi)


پیتی (Piti)


پیتی، غذایی شبیه به آب‌گوشت ما ایرانی‌هاست. آذری‌ها برای درست پیتی از گوشت گوسفندی خوب استفاده می‌کنند و آن را به همراه نخود، سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی می‌پزند. پیتی یکی از محبوب‌ترین و بهترین غذاهای سنتی باکو است که مانند آب‌گوشت در ظروف سفالی پخت و سرو می‌گردد و در برخی موارد از کوبیده آن نیز استقبال می‌شود.


مطالب مرتبط:

معرفی بهترین رستوران‌های باکو

خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های خوراکی باکو آذربایجان



دلمه (Dolma)


دلمه، غذایی مشترک بین ایرانی‌ها و آذری‌هاست و با همان شکل و شمایل تهیه می‌شود. مردم آذربایجان نیز از گوشت چرخ‌شده، برنج و سبزیجات معطر در دلمه‌های خود استفاده می‌کنند و آن‌ها را در برگ کلم، برگ کاهو یا برگ مو می‌پیچند. گاهی اوقات نیز از بادمجان و فلفل دلمه‌ای برای درست کردن این غذای خوشمزه استفاده می‌کنند. تفاوت دلمه‌های آذری در طعم آن است که معمولا از نعناع، رازیانه و دارچین برای این کار استفاده می‌شود.

دلمه (Dolma)


بالیق (Balig)


اگر از علاقه‌مندان به غذاهای دریایی هستید، بالیق آذربایجان را از دست ندهید. بالیق ماهی خاویاری است که آن را در فر یا بر روی منقل گریل می‌کنند. آذری‌ها قبل از پخت ماهی، آن را در یک سس ترش می‌خوابانند و اجازه می‌دهند تا خوب مزه‌دار شود. سس بالیق ترکیبی از شوید خردشده، آب لیموی تازه و نمک است که گاهی اوقات به آن رب انار نیز اضافه می‌شود.


لوله کباب (Lyula kabab)


همان‌قدر که کباب در ایران محبوب است، در آذربایجان نیز جایگاه خاصی داشته و یکی از پرطرفدارترین غذاهای این کشور محسوب می‌شود. لوله کباب یکی از انواع کباب‌های آذری است که ظاهری شبیه به کباب کوبیده دارد. برای درست کردن این کباب، گوشت بره را با سیر خردشده، پیاز رنده‌شده، نعناع خشک‌شده، بلغور و ادویه‌جات ورز می‌دهند. سپس گوشت طعم‌دارشده را به سیخ کشیده و بر روی آتش کباب می‌کنند. لوله کباب معمولا به همراه سس گوجه و نان لواش سرو می‌شود. سس این غذا نیز از پیاز، پوره گوجه‌فرنگی، رب گوجه، گشنیز خرد شده و ادویه‌جات تهیه می‌شود.

لوله کباب (Lyula kabab)


کوفته بزباش


کوفته بزباش یکی از بهترین غذاهای سنتی باکو است که در لیست غذاهای ملی کشور آذربایجان نیز قرار دارد. برای درست کردن این کوفته، گوشت را به همراه برنج و نخود، چرخ کرده و ادویه‌جات را به آن اضافه می‌کنند. سپس آن را خوب ورز داده و به شکل گلوله‌هایی به اندازه سیب، در می‌آورند. این کوفته‌ها به همراه سیب‌زمینی در ترکیبی از آب قلم، نخود، پیاز و ادویه‌جات پخته شده و در انتها به آن مقداری گشنیز و نعناع خشک‌شده اضافه می‌شود.


دوشبارا (Dyushbara)


دوشبارا از دیگر غذاهای آذربایجان است که می‌توان آن را در لیست بهترین غذاهای سنتی باکو جای داد. این غذا ظاهری شبیه به پیراشکی دارد که در ابعاد بسیار کوچک‌تر تهیه شده و در آب گوشت پخته می‌شود. آذری‌ها برای تهیه این غذا گوشت گوساله را تکه تکه کرده و آن را به همراه پیاز سرخ می‌کنند. سپس گوشت را با سبزیجات معطر، گوجه‌فرنگی و ادویه‌جات، طعم‌دار می‌کنند. مواد آماده شده در خمیر پیچیده شده و در آب گوشتی که از قبل آماده کرده‌اند، پخته می‌شود.

دوشبارا (Dyushbara)


ختاب (Khotab)


ختاب، نوعی نان شکم‌پر است که در بین مردم آذربایجان طرفداران زیادی دارد. نان ختاب ترکیبی از آرد، نمک و تخم مرغ است که به صورت دایره‌ای شکل و بسیار نازک آماده می‌شود. وسط نان نیز با پنیر و اسفناج، گوشت و گاهی اوقات نیز با کدوتنبل پر می‌شود. ختاب یکی از بهترین غذاهای سنتی باکو است که معمولا به همراه ماست چکیده محلی، سبزی خوردن و سماق سرو می‌گردد.


شکر بورا (Sekerbura)


شکر بورا، معروف‌ترین شیرینی مردم آذربایجان است که در لیست بهترین غذاهای سنتی باکو قرار دارد. این شیرینی در واقع نوعی پای است که ظاهری شبیه به قطاب دارد. برای تهیه شکر بورا خمیر آماده شده را باز کرده و درون آن را با ترکیبی از شکر، عسل، بادام، فندق و گردو پر می‌کنند. سپس خمیر را بسته و بر روی آن مدل‌هایی را ایجاد می‌کنند. پس از آماده شدن، خمیرها برای پخت در فر قرار داده می‌شوند. شکر بورا شیرینی مخصوص نوروز است که توسط زنان و دختران آذری آماده شده و بر روی سفره هفت‌سین قرار می‌گیرد.

شکر بورا (Sekerbura)


حلوا (Halva)


حلوا، نامی آشنا برای همه ایرانی‌هاست که اغلب ما را به یاد عطر خوش گلاب و زعفران می‌اندازد. البته حلوای آذربایجانی با حلوایی ایرانی تفاوت‌های بسیاری دارد. حلوای سنتی آذربایجان از دولایه خمیر تشکیل شده که بین آن‌ها با تکه‌های گردو، آجیل و عسل پر شده است. خمیر حلوا نیز ویفر نازکی است که در روغن سرخ می‌شود. آذری‌ها حلوا را به عنوان یک دسر خوشمزه تهیه کرده و به همراه چای سیاه سرو می‌کنند.


در این مقاله بهترین غذاهای سنتی باکو را معرفی کردیم و در مورد مواد اولیه استفاده شده و طرز تهیه هریک از آن‌ها توضیح کوتاهی دادیم. اگر در آینده‌ای نزدیک قصد سفر به کشور زیبای آذربایجان را دارید، نام این غذاهای خوشمزه را به یاد بسپارید تا در فرصتی مناسب بتوانید آن‌ها را امتحان کنید و طعم اصیل و بی‌نظیر غذای سنتی آذربایجان را در باکو و شهرهای دیگر این کشور بچشید. برای سفر به آذربایجان می‌توانید به وب‌سایت کایت با آدرس www.kite.ir مراجعه نموده و تورهای گردشگری باکو را مورد بررسی قرار دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با شماره 02175097700 در تماس باشید و از راهنمایی‌های مشاوران کایت استفاده کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید