آشنایی با خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های خوراکی باکو
3696 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در این مقاله خوشمزه از وبسایت کایت، قصد داریم تا شما را با سوغاتی‌های خوراکی باکو آشنا کنیم که نظیرش فقط در آذربایجان پیدا می‌شود. کلمه باکو همیشه به همراه خود یادآور خوراکی و غذا است. هر سفری که به آذربایجان بکنید همیشه قسمت مهمی از آن وابسته به غذا خواهد بود. برای بازگشت به خانه و نیز داشتن تجربه سفری خوشایند، از راهنمای سیرکننده ما استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای پیدا کردن بهترین تورهای شهر باکو وارد صفحه تور باکو شوید.


آجیکا باتومی


آجیکا را به عنوان اختراع هر روستایی در ساحل شرقی دریای سیاه می‌دانند اما بیشتر ادویه‌ها را می‌توانید در یک بازار مرکزی بزرگ در باکو پیدا کنید. از فلفل قرمز یا سبز، گشنیز، شنبلیله، گیاهان دارویی یا خشکبار، خوراکی خشک و مرطوب –ادویه یک سالتان را می‌توانید از بازارهای باکو تهیه کنید.

خوراکی های خوشمزه باکو


النی


دسرهای بسیار خوشمزه‌ای در باکو درست می‌شوند که می‌توانید از خوردن آن‌ها لذت ببرید، البته اگر نگران رژیم غذایی خود نیستید. سس‌های این دسرها بسیار شبیه چورچخلای گرجستانی بوده اما بسیار نرم‌تر است. علاوه بر آب انگور همیشه دارچین، هل و دیگر ادویه‌ها نیز به آن اضافه می‌شود. اسم این دسر باکو، النی است که با بادام‌زمینی، هلوی خشک شده و دیگر میوه‌ها از جمله: سیب، گلابی، زردآلو، انجیر و حتی گوجه تهیه می‌شود.

النی


ترشیهای گیلاس‌ و خیار گابالا


به هر رستورانی در باکو که بروید به شما می‌گوید ترشی‌هایش را از گابالا آورده است. و اگر رستوران خوبی باشد مطمئن باشید راستش را می‌گوید. در گابالا همه چیز را به ترشی تبدیل می‌کنند. هر چیزی که در باغ رشد کند به خصوص سیب، به و آلو، اما از همه آن‌ها فوق‌العاده‌تر و محبوب‌تر در سرتاسر باکو، ترشی خیار و گیلاس است.
درون ترشی‌ها خیارهای سفید پف‌دار تازه و نسبتاً بی‌مزه‌ای است که در آب‌نمک بسیار ترد و خوشمزه می‌شود به خصوص اگر آشپز فراموش کند به آن افزودنی‌هایی از جنس ترخون اضافه کند. گیلاس‌ها بدون استفاده از ادویه‌جات خاص در باکو، ترشی می‌شوند؛ فقط کافی است به آن نمک، آب، سرکه و یک ظرف گوشت چرب آذربایجانی اضافه کنید که طعمی بسیار فوق‌العاده به خود بگیرد.

ترشی گیلاس


پنیر هود توشتی


نوعی پنیر گرجستانی است که از آن در باکو به‌وفور یافت می‌شود و در میان پنیرهای گرجستانی حکم پادشاه را دارد. نام اصلی آن هود است و توشتی نام منطقه‌ای است که در آن تهیه می‌شود. هود، پنیری است که از شیر گوسفند تهیه شده و درون کیسه‌ای ساخته شده از پوست گوسفند قرار می‌گیرد و به مدت طولانی به آن ضربه می‌زنند.
بعدازاینکه توپ‌های پنیری ساخته شد آن را در آب‌نمک قرار می‌دهند. سپس سفت، شکننده و زرد-خاکستری می‌شود که بویی بسیار تند دارد و حتی می‌تواند با پنیرهای فرانسوی رقابت کند. پنیر گودا در کارخانه ساخته می‌شود و از شیر گاو تهیه می‌شود بدون اینکه درون پوستش به آن ضربه‌ای بزنند نه در یک روستا و بدون به کار گرفتن هیچ نوع تکنولوژی. قطعاً طعم پنیر هود بهتر از آن خواهد شد.

پنیر هود توشتی


پنیر یقنادزور


این پنیر به خاطر بوی عجیب و بسیار خوبش مشهور است و می‌تواند به خوبی با پنیر هور رقابت کند. این پنیر به خوبی نمک‌سود و با آویشن خشک مخلوط شده سپس درون گلدان‌های سفالی قرار داده شده و در آن با موم بسته شده است. سپس به مدت حداقل شش ماه در معرض نور خورشید قرار گرفته و درنهایت وارد ظرف‌هایی شده که به فروش برسد.

پنیر هود توشتی


نازوکی امرتی


نازوکی امرتی درواقع نان پیتای مخلوط شده با عسل، کشمش، پوشیده از لعاب عسل است که در غرفه‌های بازارهای باکو به فروش می‌رسد و سوغاتی بسیار مناسب به‌حساب می‌آید. طعم آن بیشتر یادآور چوب است. اگر با چای یا ماست تازه میل شود خوش‌طعمی آن دو چندان می‌شود.

نازوکی امرتی


خمیر به باکو


در باکو از به، گیلاس، آلو و دیگر میوه‌های اسیدی مربا می‌پزند اما تنها به جای شکر به آن گاهی اوقات نمک و فلفل اضافه می‌کنند. نتیجه آن خمیر کلفتی می‌شود که در فروشگاه‌های محلی باکو به فروش می‌رسد. سعی کنید چیزی را انتخاب کنید که بیشتر دوست دارید سپس آن را می‌توانید به عنوان سس در کنار گوشت، ماهی و سبزیجات میل کنید. البته که به صورت جداگانه نیز مزه بسیار خوبی دارد.


/UploadData/Gallery/6(5).jpg
نوشیدنی انار و هلو


هرکسی که به باکو یا ارمنستان سفر کند امکان ندارد از خیر این نوشیدنی بگذرد چرا که طعم بسیار خوبی دارد. منشأ آن شهر نوراوانک ارمنستان است که معدن هلو به شمار رفته و انواع هلو را می‌توانید در آن پیدا کنید. همچنین در آن شهر نوشیدنی انار هم تهیه می‌شود که در هر گوشه و کناری به فروش می‌رسد.

نوشیدنی انار


نمک مستیا


یکی از بهترین ادویه‌های باکو به شمار می‌رود که در هر فروشگاهی به راحتی یافت می‌شود. البته که اگر هر جایی به جز مستیا آن را تهیه کنید نباید انتظار خوش‌طعمی آن را داشته باشید ولی باز هم راضی‌کننده است. به دلیل داشتن گیاهان دارویی و سیر تازه در خود، بسیار خوشمزه است و یکی از مهم‌ترین کاربردهای این نمک اهل باکو، بوی بسیار خوبی است که دارد و می‌تواند غذای شما را خوشمزه‌تر کند.

نمک مستیا


چای زعفران، آویشن باکو


در میدان مرکزی باکو آذربایجان، سماور بزرگ و لیوان‌های کلاسیکی برای چای وجود دارد. بنابراین این سؤال که چای در کدام شهر اهمیت زیادی دارد پیش نمی‌آید. مزارع چای درواقع اواخر قرن نوزدهم شروع شد اما پس از مدت کوتاهی به‌طور کامل تحت سیطره شوروی در آمد. چای آذربایجانی طعم و عطر ویژه‌ای دارد که چای چینی در مقابل آن کاملاً بی‌معنی جلوه می‌کند.
اضافه شدن آویشن محلی به چای طعم خارق‌العاده‌ای می‌سازد. به خصوص اگر آن را آسیاب کنید و سپس دم کنید. درواقع مراسم خاصی برای خوردن چای باکو وجود دارد که این خود از زیبایی‌های شهر باکو و فرهنگ غنی مردمش سرچشمه می‌گیرد.

چای زعفران، آویشن باکو

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید