تحصیل در باکو | صفر تا ۱۰۰ تحصیل در باکو آذربایجان
زهرا نیرومند 1399/07/29 3732 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


آذربایجان، یکی از همسایگان شمالی ایران است که با کشورمان مرز مشترک دارد. با توجه به نزدیک بودن آذربایجان به ایران و امکان سفر زمینی، رفت‌وآمد به این کشور آسان‌تر بوده و هزینه کمتری برای دانشجویان ایرانی دارد. علاوه بر این، مردم آذربایجان فرهنگی نزدیک با ایرانیان دارند و دانشجویان می‌توانند به راحتی خود را با آداب‌ورسوم، سنت‌ها و رژیم غذایی این کشور وفق دهند و ارتباط بهتری با مردمان آن برقرار کنند. سیستم آموزشی آذربایجان نیز از سال 2005  به سیستم اروپایی بولونیا پیوسته و استاندارهای کیفیت بالای تحصیلی را دارا می‌باشد. به همه این موارد هزینه‌های پایین زندگی و تحصیل در باکو نسبت به دیگر کشورهای اروپایی را نیز اضافه کنید. این موارد باعث شده تا دانشجویان ایرانی و علاقه‌مندان به تحصیل اشتیاق بسیاری برای تحصیل در باکو داشته باشند و تمام تلاش خود را برای به دست آوردن این موقعیت انجام دهند. اگر شما نیز از جمله این افراد هستید و به تحصیل در باکو فکر می‌کنید، ادامه مطلب را دنبال نمایید تا با سیستم آموزشی باکو و شرایط پذیرش دانشگاه‌های این کشور آشنا شوید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای باکو وارد صفحه "تور باکو" شوید.

سیستم آموزشی آذربایجان

سیستم آموزشی آذربایجان به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم می‌شود که هر دوی آن‌ها تحت نظارت دولت و وزارت آموزش و پرورش این کشور می‌باشد. موسسات آموزشی دولتی مجوزهای دائم دریافت می‌کنند و به موسسات خصوصی پروانه 5 ساله اعطا می‌گردد.

تحصیل در آذربایجان از مدارس شروع می‌شود که برای کودکان 6 تا 15 سال اجباری و البته رایگان است. این مقطع در سه سطح آموزش ابتدایی، متوسطه عمومی و متوسطه کامل برگزار می‌گردد. دوره آموزش ابتدایی 4 ساله است و پس از آن دانش‌آموز وارد دوره  متوسطه عمومی می‌شود که تا 5 سال ادامه دارد. دانش‌آموزانی که این مقطع را با موفقیت به پایان برسانند، مجوز ورود به سطح بالاتر را دریافت می‌کنند.

افرادی که دوره متوسطه عمومی را با موفقیت پشت سر بگذارند می‌توانند وارد دوره 2 ساله متوسطه کامل شوند. دانش‌آموزان این مقطع 15 و 16 سال سن دارند و در این دوره آموزش تخصصی خود را آغاز می‌کنند. دانش‌آموزان باید یکی از رشته‌های انسانی، فنی و علوم تجربی را برای یادگیری انتخاب کرده و سطح مهارت‌های زبان خارجی خود را نیز افزایش دهند.  

دانش‌آموزان خارجی که قصد تحصیل در باکو را دارند می‌توانند در یکی از مدارس بین‌المللی این کشور ثبت نام کرده و دوره خود را آغاز نمایند. مدرسه بین‌المللی آذربایجان، مدرسه بین‌المللی باکو، مدرسه اروپایی آذربایجان، مدرسه اکسفورد باکو و مدرسه بریتانیایی باکو از جمله مدارس بین‌المللی این کشور می‌باشند.

تحصیل در باکو

آموزش عالی کشور آذربایجان

دانش‌آموزان پس از اتمام دوره متوسطه می‌توانند وارد مقطع آموزش عالی شوند. آموزش عالی کشور آذربایجان در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا انجام می‌شود.

مقطع کارشناسی: مقطع کارشناسی اولین دوره آموزش عالی است که به صورت نیمه‌وقت و تمام‌وقت ارائه می‌شود و از 3 تا 4 سال طول می‌کشد. دانشجویان می‌توانند در رشته‌های مختلف مهندسی، معماری، علوم دامی، هنر، تجارت و ... ثبت نام کرده و به ادامه تحصیل بپردازند. افرادی  که قصد تحصیل در دوره کارشناسی را دارند باید مدارک مربوط به دوره دبیرستان و مدرک زبان انگلیسی خود را ارائه دهند.

مقطع کارشناسی ارشد: در صورتی که دانشجو قصد دریافت مدارک تحصیلی بالاتر را داشته باشد، پس از اتمام دوره کارشناسی وارد مقطع کارشناسی ارشد می‌شود. این مقطع شامل دروسی چون ریاضیات، اقتصاد، تاریخ، علوم اجتماعی، بازاریابی، امور مالی و ... بوده و به مدت 1.5 تا 2 سال طول می‌کشد. مدارک لازم برای پذیرش دانشجو در این مقطع شامل مدرک زبان انگلیسی و مدارک تحصیلی مربوط به دوران کارشناسی می‌باشد.

مقطع دکترا: مقطع دکترا نیز به صورت نیمه‌وقت و تمام‌وقت ارائه می‌شود و حدود 3 سال طول می‌کشد. دانشجویانی که مایل به تحصیل در باکو در مقطع دکترا هستند، باید ابتدا با یکی از اساتید دانشگاه‌های آذربایجان ارتباط برقرار نموده  و طرح پیشنهادی و هدف از انجام آن را مطرح نمایند. در صورتی که استاد طرح دانشجو را پذیرش نماید، می‌تواند مدارک خود را برای ثبت نام و پذیرش در دانشگاه ارسال نماید.

تحصیل در باکو

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی آذربایجان

دانشجویانی که قصد تحصیل در باکو یا دیگر شهرهای آذربایجان را دارند باید برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور اقدام نمایند. مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی آذربایجان عبارتند از:

  • گذرنامه و یک نسخه از تمامی صفحات آن
  • اصل و کپی مدارک شناسایی
  • دو قطعه عکس رنگی 3*4
  • فرم درخواست ویزا
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • اصل و کپی مدارک تحصیلی + ریزنمرات
  • گواهی سلامت
  • گواهی عدم سوء‌پیشینه کیفری
  • گواهی تمکن مالی
  • پرداخت هزینه رسیدگی ویزا ­+ هزینه ویزا که برای دوره کوتاه‌مدت تحصیلی (سه ماهه)100 دلار آمریکا و برای دوره بلندمدت (بیش از سه ماه)، 200 دلار آمریکا می‌باشد.

دقت داشته باشید که ویزای تحصیلی تنها یک سال اعتبار دارد و باید مجددا تمدید شود.

تحصیل در باکو

هزینه تحصیل در باکو

یکی از دلایلی که بسیاری از دانشجویان ایرانی را به سمت تحصیل در باکو سوق می‌دهد، هزینه‌های پایین زندگی و تحصیل نسبت به دیگر کشورهاست. هزینه تحصیل در باکو بستگی به دانشگاه موردنظر، مقطع و رشته تحصیلی دارد که حدود آن به صورت زیر می‌باشد:

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی: 1000 تا 2500 دلار در سال

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد:  1000 تا 4000 دلار در سال

هزینه تحصیل در مقطع دکترا: 1500 تا 4000 دلار در سال

البته هزینه اقامت، خوردوخوراک و رفت‌وآمد را نیز باید به این هزینه‌ها اضافه کنید که با توجه به سبک زندگی افراد متغیر می‌باشد. قبل از اقدام به پذیرش در دانشگاه به این نکته توجه داشته باشید که امکان کار ضمن تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی وجود ندارد. از این رو، دانشجو نمی‌تواند هزینه‌های زندگی و تحصیل در باکو را با کار کردن در این کشور تامین نماید. به همین دلیل، دانشجو باید بتواند تمکن مالی و تامین هزینه‌های دانشگاه و زندگی در آذربایجان را اثبات کرده و مدارک مربوطه را در هنگام درخواست ویزا ارائه دهد.

تحصیل در باکو

ارزش علمی دانشگاه‌های آذربایجان و اعتبار مدارک تحصیلی

همان‌طور که در بالا اشاره شد، کشور آذربایجان عضو سیستم اروپایی بولونیا (Bologna) می‌باشد. بولونیا، مجموعه‌ای از توافقاتی است که وزرای آموزش و پرورش کشورهای اروپایی برای بالا بردن سطح کیفیت نظام آموزشی و استاندارهای مدارک تحصیلی خود داشته‌اند و تاکنون بیش از 48 کشور این توافق‌نامه را امضا کرده‌اند. با توجه به پیروی دانشگاه‌های آذربایجان از نظام بولونیا و همکاری مشترک موسسات آموزش عالی این کشور با دیگر کشورهای اروپایی، می‌توان سطح دانشگاه‌های  آذربایجان را در حد استانداردهای بین‌المللی دانست و کیفیت آن را تایید نمود. در کل می‌توان گفت، مدارک تحصیلی دانشگاه‌های آذربایجان مورد تایید 50 کشور دنیا قرار دارد و قابل پذیرش است. برترین دانشگاه‌های این کشور از لحاظ سطح علمی عبارتند از:

نام دانشگاه

رتبه در کشور

رتبه در دنیا

دانشگاه اقتصاد آذربایجان

1

225

دانشگاه BDU

2

3092

دانشگاه اقتصادی جمهوری آذربایجان

3

6239

دانشگاه کسب و کار باکو

4

4034

دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان

7

4975

دانشگاه خزر

9

5392

دانشگاه ساخت و ساز

10

5518


تحصیل در باکو

زبان تحصیل در آذربایجان و عدم نیاز به مدرک مهارت زبان

اغلب رشته‌های دانشگاه‌های آذربایجان به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. از این رو، داشتن مهارت زبان انگلیسی از جمله مهم‌ترین مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین، دانشجویانی که قصد تحصیل در باکو را دارند باید مدرک مهارت زبان انگلیسی خود را نیز دریافت ندارد.

اگر مدرک مهارت زبان ندارید، نگران نباشید. دانشگاه‌های آذربایجان ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی را از شرایط خود حذف کرده و این فرصت را برای علاقه‌مندان ایجاد کرده‌اند که دوره زبان خود را در کشور آذربایجان سپری کنند. از این رو، دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه باید دوره‌های 6 ماهه و یک ساله آموزش زبان را طی کرده و سپس برای تحصیل اقدام نمایند. این دوره‌ها علاوه بر زبان انگلیسی شامل دو زبان آذری و روسی نیز می‌باشد. دانشجو می‌تواند یکی از این سه زبان را برای تحصیل در باکو انتخاب نماید.

تحصیل در باکو

دریافت اقامت دائم آذربایجان

برخی از افراد به دلیل مهاجرت و ادامه زندگی در آذربایجان، به فکر تحصیل در دانشگاه‌های این کشور می‌افتند و اقدام به دریافت ویزای تحصیلی می‌کنند. به این نکته توجه داشته باشید که تحصیل در آذربایجان باعث دریافت اقامت این کشور نمی‌شود. دانشجویان در صورتی می‌توانند اقامت دائم این کشور را دریافت نمایند که حداقل به مدت 5 سال به طور دائم در آذربایجان زندگی کرده باشند. در آن صورت می‌توانند پس از اتمام تحصیلات، ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کار کرده و مشغول به کار شوند. در صورتی که بتوانند زندگی خود را بچرخانند و مالیاتشان را نیز پرداخت کنند، آن‌گاه قادر به دریافت اقامت دائم خواهند بود. در صورتی که نتوانید کار مناسبی پیدا کنید و درآمد کافی برای زندگی داشته باشید، هرچقدر که در این کشور بمانید نمی‌توانید اقامت دائم دریافت کنید.

تحصیل در باکو

نکاتی که برای تحصیل در باکو باید به آن توجه داشته باشید:

  • سال تحصیلی در کشور آذربایجان شامل 2 ترم است که معمولا از ماه سپتامبر آغاز می‌شود و هر ترم نیز 20 هفته طول می‌کشد. علاوه بر این، دانشجویان می‌توانند دروس خود را در ترم تابستان نیز اخذ نمایند. ترم تابستانی کوتاه‌تر از ترم‌های عادی بوده و حدود 6 هفته می‌باشد.
  • در صورتی که قصد کار کردن در این کشور را دارید می‌توانید برای دریافت مجوز کار پاره‌وقت دانشجویی اقدام نمایید. این مجوز با هدف کسب تجربه و مهارت شغلی در زمینه رشته موردنظر صادر می‌گردد. دانشجویان کارشناسی اجازه 10 ساعت کار و دانشجویان کارشناسی ارشد اجازه 20 ساعت کار در هفته را دارند.
  • برخی از دانشگاه‌های آذربایجان دارای خوابگاه دانشجویی می‌باشند. امکان اقامت در این خوابگاه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی نیز وجود دارد که البته بابت آن هزینه دریافت می‌گردد.
  • برخی از دانشگاه‌های آذربایجان تعدادی بورسیه تحصیلی به دانشجویان بومی و بین‌المللی ارائه می‌دهند. این بورسیه‌ها در دو صورت دولتی و خصوصی ارائه شده و شرایط خاص خود را دارد. بورسیه تحصیلی دانشجویان صددرصد هزینه تحصیلی، هزینه‌های دریافت ویزا، رفت و آمد دانشجو به کشور مبدا، هزینه اقامت، خورد و خوراک، خدمات و بیمه درمانی را نیز شامل می‎‌شود.
  • اگر قصد بازگشت به ایران و کار یا ادامه تحصیل در این کشور را دارید، به این نکته توجه داشته باشید که مدرک دریافتی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی آذربایجان، در برخی از رشته‌های کارشناسی ارشد و دکترا، موردتایید  وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران نمی‌باشند.

تحصیل در باکو

در این مقاله به معرفی سیستم آموزشی دانشگاه‌های آذربایجان پرداخته و شرایط تحصیل در باکو را برای علاقه‌مندان عنوان کردیم. اگر قصد تحصیل در یکی از دانشگاه‌های این کشور را دارید باید مدارک معتبر تحصیلی و سایر مدارک هویتی را به سفارت آذربایجان ارائه داده و ویزای تحصیلی را دریافت نمایید. دقت داشته باشید که ویزای تحصیلی آذربایجان یک ساله است و هر سال باید مجددا تمدید شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت ویزای آذربایجان، می‌توانید از طریق شماره 02175097700 با کارشناسان کایت در ارتباط باشید و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید