رفتینگ زاینده‌رود در شهرکرد | سوار بر موج‌های خروشان زاینده‌رود
زهرا نیرومند 1399/01/23 29123 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



رفتینگ، یکی از هیجان‌انگیزترین و جذا‌ب‌ترین ورزش‌های آبی دنیاست که مورد توجه بسیاری از ورزشکاران و علاقه‌مندان به طبیعت قرار دارد. رفتینگ در واقع همان قایق‌سواری است که بر روی موج‌های خروشان رودخانه‌ها انجام می‌شود و هیجانی وصف‌ناپذیر را برای ماجراجویان و دوستداران ورزش‌های آبی به ارمغان می‌آورد. رودخانه‌های بسیاری در دنیا وجود دارند که برای انجام ورزش رفتینگ مناسبند و ورزشکاران را از سراسر دنیا به سمت خود می‌کشانند. هرچه رودخانه بزرگ‌تر و خروشان‌تر باشد، رفتینگ هیجان‌انگیزتر و جذاب‌تر خواهد بود. اگر شما نیز از علاقه‌مندان این ورزش آبی هستید و دوست دارید برای یک بار هم که شده آن را امتحان کنید، می‌توانید به رودخانه‌های خروشان ایران بروید و با تورهای حرفه‌ای رفتینگ همراه شوید. در این بخش قصد داریم در مورد رفتینگ زاینده‌رود در شهرکرد و تجربه یک روز هیجان انگیز بر روی این رودخانه خروشان، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.


ورزش هیجان‌انگیز رفتینگ


تاریخچه رفتینگ به هزاران سال پیش برمی‌گردد. زمانی که انسان‎‌ها چوب‌ درختان را به‌ هم می‌بستند و از آن قایقی برای عبور از رودخانه می‌ساختند. مردمان گذشته این قایق‌ها را به شکلی ساده با چوب درختان درست می‌کردند و آن‌ها را با طناب به هم متصل می‌نمودند. این قایق‌های مسطح که با پارو بر روی آب حرکت می‌کرد، کلک (Raft) نامیده میشد. در واقع واژه رفتینگ به معنای کلک‌سواری از همین نام قایق‌های ساده گرفته شده است.
رفتیگ اولین بار در دهه 1960 به عنوان یک ورزش تفریحی- گردشگری در منطقه گرندکنیون آمریکا مطرح شد و در همان محدوده نیز طرفداران خاص خود را پیدا کرد. در سال 1972 رفتینگ به عنوان یک شاخه ورزشی معرفی و وارد بازی‌های المپیک شد. از سال 1980 به بعد، این ورزش در لیست ورزش‌های ماجراجویانه و طبیعت‌گردی قرار گرفت و مورد استقبال بسیاری از گردشگران واقع گردید. سابقه رفتینگ در ایران چندان طولانی نیست، اما در همین مدت کوتاه نیز طرفداران خاص خود را پیدا کرده و مورد استقبال بسیاری از ورزشکاران و علاقه‌مندان به تفریحات هیجان‌انگیز واقع شده است.

رفتینگ زاینده‌رود در شهرکرد


رفتینگ در ایران


رفتینگ یا قایق‌سواری بر روی رودهای خروشان، همان طور که از نامش پیداست، نیاز به یک بستر مناسب دارد و این بستر یک رودخانه پرآب و خروشان است. رودخانه‌های بسیاری در دنیا وجود دارند که برای انجام ورزش رفتینگ پیشنهاد می‌شوند و علاقه‌مندان را به سمت خود می‌کشانند. در ایران نیز چند رودخانه مناسب برای انجام این ورزش هیجان‌انگیز وجود دارند که اغلب آن‌ها از رشته‌کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرند. از جمله این رودخانه‌ها می‌توان به زاینده‌رود، آرمند، سفیدرود، هراز، کرج، دز، سیروان و سزار اشاره کرد. البته برخی از این رودخانه‌ها در بخشی از مسیر خود مناسب رفتینگ هستند و شدت موج مناسب برای انجام این ورزش هیجان‌انگیز را دارند.
برای شناسایی رودخانه‌های مناسب رفتینگ و میزان هیجان‌انگیز بودن آن‌ها، شدت امواج رودخانه‌ها را در 6 سطح دسته‌بندی می‌کنند. کم‌خطرترین و امن‌ترین رودخانه‌ها در سطح یک و پرخطرترینشان در سطح 6 قرار دارند. در ادامه به معرفی رودخانه‌های مناسب رفتینگ در ایران و سطح امواج هریک از آن‌ها می‌پردازیم.


رودخانه زاینده‌رود: این رودخانه در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری واقع شده و درجه امواج آن ۲ تا 3 می‌باشد.
رودخانه ارمند: این رودخانه در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و درجه امواج آن ۲/۵ تا ۴ می‌باشد که برای افراد حرفه‌ای نیز مناسب است.
رودخانه سزار: سزار در استان لرستان قرار دارد و درجه امواج آن ۲ تا ۴ می‌باشد.
رودخانه سیروان: سیروان در استان کردستان قرار دارد و درجه امواج آن 3 تا 5 می‌باشد. درجه 5 بسیار پیشرفته بوده و نیاز به مهارت‌های فوق‌العاده‌ای دارد.
رودخانه کرج: این رودخانه در استان تهران قرار دارد و درجه امواج آن ۲ تا ۴ است.
رودخانه سفیدرود: در استان گیلان قرار دارد و درجه آن ۲ تا 3 برآورد شده است.

رفتینگ زاینده‌رود در شهرکرد


رفتینگ زاینده‌رود


زاینده‌رود، بزرگ‌ترین رودخانه بخش مرکزی ایران است که از رشته‌کوه‌های زاگرس و دامنه‌های زردکوه سرچشمه می‌گیرد. آب این رودخانه از غرب به سمت شرق جریان داشته و پس از طی 200 کیلومتر به مرداب گاوخونی می‌ریزد. این رودخانه از شهرهای فارسان، داران، شهرکرد، زرین شهر و اصفهان عبور می‌کند. امواج این رودخانه در بخش‌های از آن برای رفتینگ مناسب است و درجه موج آن در سطح 2 و 3 قرار دارد.
رودخانه زاینده‌رود سه مسیر برای رفتینگ دارد:


پل زمان‌خان تا پل چلوان: این مسیر با 3 کیلومتر مسافت، کوتاه‎‌ترین مسیر رفتینگ زاینده‌رود است. پیمایش این مسیر چیزی حدود 30 دقیقه طول می‌کشد.
بابا پیر احمد تا پل زمان‌خان: این مسیر حدود 8 کیلومتر مسافت دارد و پیمایش آن چیزی حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت طول می‌کشد. این مسیر دارای 3 موج خروشان است که یکی از آن ها در بخش امام زاده بابا پیر احمد قرار دارد. موج دوم قبل از پل زمان‌خان و موج سوم در زیر پل زمان‌خان می‌باشد. موج سوم مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین موج این مسیر است.
روستای سودجان تا پل زمان‌خان: طولانی‌ترین مسیر رفتینگ زاینده‌رود مسیر بین سودجان تا پل زمان‌خان است که 17 کیلومتر مسافت دارد. این مسیر حدود 5 ساعت قایق‌رانی دارد و در بین راه نیز دو توقف انجام می‌شود. یکی از توقف‌ها برای پذیرایی و دیگری برای سکوی پرش می‌باشد. قایق‌های این مسیر نیز موج‌های خروشان مسیر دوم را پشت سر می‌گذارد و هیجان را برای مسافرانش به ارمغان می‌آورند.


بهترین فصل برای رفتینگ در زاینده‌رود، فصل بهار است. در این فصل رودخانه در پرآب‌ترین حالت خود قرار دارد و رفتینگ با هیجان بالاتری انجام می‌شود. از این رو، اغلب تورهای رفتینگ زاینده‌رود در این فصل انجام می‌شوند.

رفتینگ زاینده‌رود در شهرکرد


رفتینگ زاینده‌رود در شهرکرد


همان‌طور که در بالا عنوان شد، رفتینگ چند سالی است که وارد ایران شده و مورد استقبال خیل ورزشکاران و افراد ماجراجو قرار گرفته است. این ورزش در برخی از استان‌های کشور از جمله استان چهار محال و بختیاری جایگاه خاصی پیدا کرده و این استان را به یکی از مراکز رفتینگ ایران تبدیل کرده است. استان چهار محال و بختیاری سالانه میزبان بسیاری از ورزش‌دوستان و علاقه‌مندان به رفتینگ از داخل و خارج از کشور ایران می‌باشد. در واقع می‌توان گفت، رفتینگ شهرکرد یکی از مهم‌ترین موارد رشد صنعت گردشگری در استان است.
تورهای رفتینگ چهار محال و بختیاری در مناطق خاصی از این استان برقرار می‌باشند و بر روی دو رود کارون در بخش ارمند و زاینده‌رود برگزار می‌شوند. رفتینگ زاینده‌رود به دلیل ارزان‌تر بودن نسبت به ارمند، از استقبال بالاتری برخوردار است. علاوه بر این، زاینده‌رود نسبت به ارمند کمی آرام‌تر است. از این رو، بیشتر مورد توجه خانواده‌ها و افراد غیرحرفه‌ای قرار دارد.
تور رفتینگ زاینده‌رود از روستاهای بالای رودخانه آغاز می‌شود و در سه مسیر مختلف ادامه پیدا می‌کند. قیمت هر مسیر با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، متفاوت است. پس از انتخاب مسیر، با تور رفتینگ همراه شده و از مبدا مورد نظر سوار قایق می‌شوید. قبل از سوار شدن بر روی قایق به نکات زیر توجه داشته باشید:


سعی کنید لباس‌های چسبان و راحت به تن کنید تا برای پارو زدن مشکلی نداشته باشید.
کلاه ایمنی سر شما را از ضربه‌های احتمالی حفظ می‌کند، پس آن را در ابتدای مسیر بر روی سر خود قرار دهید و تا رسیدن به مقصد درنیاورید.
جلیقه نجات خود را خوب بپوشید و بندهایش را محکم کنید. دقت داشته باشید که اگر بندهای جلیقه‌تان سفت نباشد، ممکن است در اثر تکان‌های شدید قایق از بدنتان جدا شود که بسیار خطرناک است.
راهنمای رفتینگ معمولا در انتهای قایق می‌نشیند و افراد گروه نیز باید در کناره‌های قایق قرار گیرند تا پارو زدن آسان‌تر باشد.
در هنگام پارو زدن توجه داشته باشید که پایتان را جلو قرار دهید و آب را به سمت عقب قایق هدایت کنید.
پس از دریافت آموزش‌های لازم و رعایت نکات ایمنی، قایق در مسیر رودخانه شروع به حرکت خواهد کرد. در ابتدای راه، آب زاینده‌رود بسیار آرام است. می‌توانید پاروهای خود را به دست بگیرید و در حین تماشای طبیعت دیدنی اطراف رودخانه، با آرامش پارو بزنید و قایق را به سمت جلو هدایت کنید. کمی که جلوتر بروید، جریان آب تندتر می‌شود و صدای جوش و خروش آن شما را از هیجانی شگفت‌انگیز آگاه می‌کند. در ابتدا قایق کمی دچار تلاطم می‌شود، اما رفته‌رفته تکان‌ها شدیدتر شده و کنترل قایق از دست شما خارج می‌گردد. نگران نباشید! ممکن است قایق کمی کج شود و شما را تا مرز افتادن در آب ببرد، اما این اتفاق نمی‌افتد. از چیزی نترسید! قرار نیست اتفاق بدی برای شما بیفتد. پس با خیال راحت بنشنید و از این تفریح هیجان‌انگیز نهایت لذت را ببرید. دقت داشته باشید که در طول مسیر به صحبت‌ها و توصیه‌های راهنمایتان خوب گوش دهید تا دچار مشکل نشوید. در برخی مناطق زاینده‌رود شاخ و برگ درختان فاصله بسیار کمی از سطح آب دارند و ممکن است در هنگام عبور به شما برخورد کنند. در این مناطق راهنما از شما می‌خواهد در کف قایق دراز بکشید تا از ضربات شاخ و برگ درختان در امان بمانید. با توجه به مسیری که انتخاب کرده‌اید، موج‌های خروشان زاینده‌رود را پشت سر خواهید گذاشته و پس از طی مسیر به مقصد خواهید رسید.

رفتینگ زاینده‌رود در شهرکرد


در این مقاله در مورد یکی از هیجان‌انگیزترین ورزش‌های آبی در ایران صحبت کردیم و به معرفی رفتینگ زاینده‌رود در شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری پرداختیم. دقت داشته باشید که شما باید از محل زندگی خود، که ممکن است در نقاط مختلف ایران باشد، به شهرکرد بروید. شاید بخواهید بلیط هواپیما رزرو کنید یا یک اتاق در یکی از هتل‌های شهرکرد داشته باشید. برای انجام این کار می‌توانید به وب‌سایت کایت سر بزنید و رزروهای خود را با مناسب‌ترین قیمت انجام دهید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید یکی از تورهای رفتیگ زاینده‌رود را رزرو نمایید و سفر خود را به صورت گروهی انجام دهید. هر تصمیمی که بگیرید، کایت در کنار شماست و شما را با یک سفر خوب و خاطره انگیز همراهی خواهد کرد. برای مشاوره با کارشناسان کایت می‌توانید با شماره 02175097700 تماس بگیرید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1401/04/08

    سلام روزتون بخیر... ببخشید من پسرم 13 ساله شه و شنا م بلده ..خواستم ببینم برای تور رفتیگ میتونه بیاد؟

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید