رفتینگ چهار محال و بختیاری
حامد مقتدایی 1398/11/15 4405 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



اگر قصد دارید در یکی از فعالیت‌های هیجان‌انگیز، شگفت‌آور و ماجراجویانه شرکت کنید، تور رفتینگ چهار محال و بختیاری و معرفی آن در این مقاله انتظارتان را می‌کشد.


چهار محال و بختیاری | از تاریخچه تا جاذبه‌های تفریحی

ورزش پرهیجان، پرانرژی و نیازمند گردشگران علاقمند به ترشح زیاد آدرنالینِ رفتینگ، چندین سال است که طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده و رفتینگ چهار محال و بختیاری، یکی از آن تورهایی است که هواخواه زیادی دارد. 


تاریخچه رفتینگ در جهان

رفتینگ، کلک‌سواری یا رودسواری که گاهی از آن به عنوان کلک‌سواری در روخانه‌های خروشان یاد می‌شود را می‌توان محبوب‌ترین و در عین حال سنگین‌ترین فعالیت ورزشی با قایق در مسیر رودخانه دانست. 


تور-رفتینگ-چهار-محال-و-بختیاری

اولین گزارش مکتوب از یک سفر ماجراجویانه در دل تاریخ به جان فرمونت، افسر ارتش آمریکا در میانه‌های قرن نوزدهم میلادی با استفاده از تیوپ‌های اتومبیل و پارچه برزنتی روی رودخانه پلات برمی‌گردد. 

آغاز فعالیت رفتینگ به طور رسمی از دهه 1960 در گراند کانیون آمریکا آغاز و بعدها در دهه هفتاد میلادی وارد بازی‌های المپیک مونیخ شد تا اینکه در اواخر دهه نود میلادی در چهار رشته سرعت، ماراتن، سالوم و موازی تحت نظارت فدراسیون جهانی رفتینگ درآمد. 

این فعالیت تفریحی ورزشی را باید در رودخانه‌های خروشان انجام داد و برهمین اساس نیز رفتینگ از 1 تا 6 درجه‌بندی می‌شود. رودخانه‌های دارای درجه 1 مناسب کودکان و رودخانه‌های درجه 6 بسیار خطرناک بوده و به رودخانه مرگ شهرت دارند و فقط افراد حرفه‌ای در آن به رفتینگ مشغول می‌شوند. 


گذری بر رفتینگ در ایران

در سال 1385 این ورزش مهیج و بی‌نظیر در ایران با شناسایی رودخانه زاینده‌رود و ارمند و تورهای یک یا دو روزه قایق‌رانی آغاز شد. 

در جدول زیر می‌توان اسامی رودخانه‌های ایران را با درجه‌بندی‌شان مشاهده کنید: 

ردیف

نام رودخانه

نام استان

درجه‌بندی

مناسب برای

1

ارمند

چهار محال و بختیاری

2.5 تا 4

کایاک‌سواری و رفتینگ از مبتدی تا حرفه‌ای

2

سفیدرود

گیلان

2 تا 3

رفتینگ و کایاک‌سواری

3

سزار

لرستان

2 تا 4

رفتینگ و کایاک‌سواری از مبتدی تا حرفه‌ای

4

کرج

تهران

2 تا 4

کایاک‌سواری و رفتینگ حرفه‌ای

5

سیروان

کردستان

3 تا 5

رفتينگ و كاياكسواري از مبتدي تا پيشرفته

6

زاینده رود

اصفهان و چهار محال و بختیاری

3 تا 4

رفتينگ تفريحی و آرام




تور-رفتینگ-چهار-محال-و-بختیاری

رفتینگ در رودخانه ارمند

ارمندرود به علت داشتن شرایط ویژه و مناسب برای انجام انواع فعالیت‌های تفریحی و ورزشی رودخانه‌ای بی‌نظیر است در کنار طبیعتی فوق‌العاده با آبشارهای مرتفع، درختان بلوط و اهالی مهربان و خونگرم که از سال 1385 انتظار شما گردشگران علاقمند به تورهای گردشگری طبیعت‌گردی استثنایی را می‌کشند. 

طول مسیر رودخانه ارمند چهارمحال و بختیاری 20 کیلومتر بوده و گذر از آن با قایق حدوداً 4 الی 5 ساعت زمان می‌برد و در طول آن نقاط مناسبی برای انداختن قایق، توقف در مسیر و استفاده از طبیعت بکر و صرف میان‌وعده وجود دارد و همچنین در برخی از بخش‌های آن می‌توان داخل رودخانه شیرجه زد، اگر از شناگران ماهر باشید. 


جاذبه‌های گردشگری تاریخی اطراف رودخانه ارمند

از جمله جاذبه‌های گردشگری اطراف رودخانه ارمند که بعد از رفتینگ می‌توانید به سراغ‌شان بروید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: دریاچه شلمزار، چشمه سیاسرد (بروجن)، تالاب چغاخور (بلداجی)، باغ آوردگان (آوردگان)، تالاب گندمان (گندمان)، گردشگاه گردبیشه (گردبیشه)، آبشار آتشگاه (200 کیلومتری شهرکرد)، بوستان جنگلی پروز (200کیلومتری شهرکرد)، چشمه سندگان (سندگان)، چشمه برم (لردگان)، تنگ وستگان، دشت زیبای ارمند، کوه‌های کلار و ریگ، دشت لاله‌های زیبای واژگون، شالیزارهای برنج و جنگل‌های بلوط.

و از جاذبه‌های تاریخی نیز می‌توان به مسجد حاج شیخ‌علی مدنی، مسجد نقنه، امامزاده مادر و دختر و کلیسای معموره در بروجن و پل کره بس (محور بروجن لردگان)، پل بارز و پل ارمند در لردگان اشاره کرد. 


تور-رفتینگ-چهار-محال-و-بختیاری

لوازم و تجهیزات مورد نیاز رفتینگ

برای داشتن یک ماجراجویی رفتینگ سبک و راحت در چهار محال و بختیاری می‌توانید وسایل زیر را به همراه داشته باشید: 

کفش مناسب (ضدآب)، کوله‌پشتی، حوله و لوازم شخصی، لباس اضافه جهت تعویض پس از رفتینگ، کارت شناسایی، داروهای شخصی، کرم ضدآفتاب و ترجیحاً ضدآب، عینک آفتابی همراه با کش یا نخ، لباس مناسب (مناسب برای شنا یعنی دارای آستین بلند و چسبان) و دمپایی. 


اقامت در اطراف رودخانه ارمند

دره یاس روستایی است دورافتاده که برخلاف ناشناخته‌بودن آن، کمپی مجهز در زمینی به مساحت 1200 متر مربع جهت اسکان و استفاده گردشگران با دو خوابگاه مجزا برای بانوان و آقایان و ظرفیت 32 تخت در اختیار دارد. 

علاوه بر دره یاس می‌توانید در اطراف رودخانه کمپ بزنید. 

یا به سراغ یکی از شهرهای اصلی استان، یعنی شهرکرد یا بروجن بروید و از هتل‌ها و مهمان‌سراهای‌شان استفاده کنید. 


دسترسی به رود ارمند و بهترین زمان آن

جهت دسترسی به رود ارمند و شرکت در فعالیت تفریحی ورزشی رفتینگ از شهر اصفهان باید به مبارکه رفت و با عبور از شهرهای بروجن، بلداجی، چغاخور، ناغان و دورک خودتان را به دره یاس برسانید و از محل دره یاس، با قایق‌ها ماجراجویی تازه‌تان را کلید بزنید. 

معمولاً در تمامی فصل‌های سال، تورهای رفتینگ چهار محل و بختیاری در ارمندرود برگزار می‌شود، اما در بهار که آب بیشتری در رودخانه جریان دارد، بیشتر پیشنهاد می‌شود تا تابستان که سطح آب پایین می‌آید. 


تور-رفتینگ-چهار-محال-و-بختیاری

در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با نکات جذاب و خواندنی از نکات الزامی که باید در ماجراجویی‌ رفتینگ چهار محال و بختیاری خود رعایت کنید، آشنا کردیم. اگر قصد سفر به چهار محال و بختیاری را دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تور رفتینگ چهار محال و بختیاری مرتبط راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید