آشنایی با قوانین یکسان پرواز بین تمامی ایرلاین‌ها
علیرضا مشرقی 1399/01/06 1725 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



پروازهای هوایی با سفرهای زمینی تفاوت بسیار زیادی دارند و به همین خاطر، قوانین خاصی شامل حال آنها می‌شود که حتما باید به صورت کامل در مورد آنها اطلاع داشته باشید تا دچار مشکل نشوید. از لحظه‌ای که بلیت خود را دریافت می‌کنید تا لحظه‌ای که به مقصد می‌رسید و بار خود را تحویل می‌گیرید، باید قوانین مهم پرواز را رعایت کنید تا با حراست پرواز و فرودگاه، هیچ گونه درگیری پیدا نکنید. کشورهای مختلف خارجی، قوانین هوایی منحصر به فرد خود را دارند که پیش از سفر به این کشورها، حتما باید در این زمینه با فرودگاه و ایرلاین مد نظر مشورت کنید تا از آنها اطلاع پیدا کرده و دچار مشکلات آتی نشوید. اما برخی قوانین و مقررات پرواز بین تمامی ایرلاین‌ها و کشورها یکسان هستند. از این رو ما قصد داریم تا شما را با قوانین و مقررات پرواز که در بین تمامی ایرلاین‌ها یکسان هستند آشنا کنیم تا در حین پرواز دچار مشکل نشوید.


قوانین و مقررات خرید و صدور بلیت که باید با آنها آشنا باشید


برای خرید و صدور بلیت در درجه اول باید مدارک شناسایی معتبر خود را به صورت کامل ارائه دهید. در این بلیت حتما باید شماره تماس، اطلاعات شخصی، مقصد، نوع پرواز، تاریخ و ساعت و نوع هواپیما قید شده باشد. به یاد داشته باشید که تعیین صندلی حین خرید بلیت امکان پذیر نیست و شماره صندلی شما هنگام دریافت کارت پرواز مشخص می‌شود و تنها تحت شرایطی که کارت پرواز خود را به صورت اینترنتی دریافت نمایید، قادر به تعیین شماره صندلی خواهید بود و هر گونه دخل و تصرف در شماره صندلی‌ها غیر از این چهار چوب، غیر قانونی محسوب می‌شود.

قوانین-و-مقررات-خرید-و-صدور-بلیت


قوانین و مقررات پرواز در زمینه بار مسافر


همانطور که می‌دانید، تمامی ایرلاین‌ها به همه مسافران این اجازه را می‌دهند تا بتوانند همراه خود چمدان و بار داشته باشند. اما در عین حال فضای بار و کابینت داخل هواپیما دارای محدودیت بوده و همین مساله باعث می‌شود تا قوانین و مقرارت خاصی در این زمینه اعمال شوند تا حق سایر مسافران ضایع نگردد. به همین خاطر در درجه اول باید بدانید که قوانین و مقررات پرواز در این زمینه، بین کلاس‌های مختلف پروازی متفاوت خواهد بود و منطقا فردی که در فرست کلاس حضور دارد، می‌تواند بار بیشتری را همراه داشته باشد.
اما به صورت کلی، هر چمدان باید حداکثر دارای طول 56 سانتی متر، عرض 45 سانتی متر و عمق 25 سانتی متر باشد. اما مساله اصلی که ایجاد محدودیت می‌کند، مساله وزن است. معمولا وزن استاندارد برای هر چمدان، نباید بیشتر از 24 کیلوگرم باشد. زیرا کارگران باید در طول روز چندین و چند چمدان مختلف را حمل کنند و چمدان‌های سنگین‌تر از 23 کیلوگرم، باعث آسیب رساندن به بدن آنها می‌شود. البته اگر بخواهید می‌توانید چمدان خود را جزء چمدان‌های سنگین تحویل بار دهید و هزینه بیشتری را برای حمل آن بپردازید. البته این مساله بین ایرلاین‌های مختلف، تفاوت خواهد داشت و در ایرلاین‌های اروپایی و آمریکایی، این محدودیت به جای 23 کیلو، 32 کیلوگرم است.
تمامی چمدان‌های بزرگ و سنگین را باید به قسمت بار تحویل دهید و ساک دستی، کوله پشتی یا چمدان‌های کوچک را می‌توانید همراه خود به داخل کابین ببرید و در کابینت مخصوص بالای صندلی خود بگذارید. البته به یاد داشته باشید که اجازه تجاوز به بخش‌های دیگر را ندارید و باید تعداد ساک و چمدان‌های شما به حدی باشند که در قسمت خودتان جای بگیرند. در غیر این صورت، باید آنها را به قسمت بار انتقال دهید.

قوانین-و-مقررات-پرواز-در-زمینه-بار-مسافر


قوانین و مقررات پرواز در زمینه وسایل غیر مجاز


امنیت پرواز اهمیت بسیار بالایی دارد و به همین خاطر قوانین و مقررات پرواز در زمینه وسایل غیر مجاز بسیار سخت گیرانه هستند. از این رو، محدودیت‌های زیادی برای وسایلی که همراه خود به داخل هواپیما می‌برید، وجود دارند که باید از آنها اطلاع داشته باشید تا دچار مشکلات متعدد در هنگام عبور از گیت نشوید و این اتفاقات کوچک باعث جا ماندن از پرواز و ایجاد یک خاطره تلخ در ذهن شما نشوند.

قوانین-و-مقررات-پرواز-در-زمینه-وسایل-غیر-مجاز


اشیاء تیز


بر اساس قوانین بین المللی که در بین تمامی ایرلاین‌ها به طور یکسان اجرا می‌شوند، هیچ مسافری اجازه همراه داشتن هر گونه شیء تیز که می‌تواند به خود یا سایرین آسیب وارد کند را به داخل کابین ندارد. اگر در پرواز، قصد حمل چاقو یا ابزارآلات خاصی را با خود دارید، باید آنها را در چمدان قرار داده و تحویل قسمت بار دهید.


انواع مایعات، ژل، پودر و اسپری


با وجود اینکه مایعات و اسپری جزء موارد خطرناک محسوب نمی‌شوند و نمی‌توان آنها را یک تهدید به حساب آورد، اما بر اساس قوانین سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی، محدودیت خاصی برای همراه بردن مایعات، ژل و انواع پودر و اسپری وجود دارد. شما باید از ظروف 100 میلی لیتری پلاستیکی شفاف برای حمل این مواد استفاده کنید و اگر ظروف شما بزرگ‌تر باشند، اجازه همراه داشتن آنها به شما داده نمی‌شود. همچنین ترجیحا تمامی مایعات را باید در کیسه زیپ کیپ قرار دهید تا دچار نشتی نشوند. بهتر است این موارد را همراه خود نبرید و اگر به اجبار باید همراه داشته باشید، حتما قوانین مربوط به آن را رعایت کنید تا حین عبور از گیت، با مشکل مواجه نشوید.


داروها


در هنگام عبور از گیت، اگر داروی خاصی همراه داشته باشید، قطعا ماموران از شما برای همراه داشتن آنها توضیح می‌خواهند. اکثر داروهای خواب آور، داروهای ترک اعتیاد، داروهای لاغری، داروهای ضد اسهال و ضد سرفه، انواع مسکن من جمله کدئین، مورفین و متادون، اجازه ورود به هواپیما ندارند و اگر همراه خود داشته باشید، قطعا با شما برخورد خواهد شد. البته این قوانین و مقررات پرواز بین تمامی ایرلاین‌ها یکسان است و برخی از کشورهای خارجی، همانند کشورهای اروپایی، قوانین منحصر به فرد خود را نیز در این زمینه اعمال می‌کنند که لیست داروهایی بیش از موارد ذکر شده را شامل می‌شود.


وسایل الکتریکی قابل حمل


شما می‌توانید هر گونه وسیله الکتریکی قابل حمل همانند تبلت، موبایل و لپ تاپ را همراه خود به داخل کابین ببرید، اما هنگام بازرسی در گیت، باید آنها را از کوله پشتی یا ساک خود بیرون بیاورید و به صورت جداگانه روی ریل بگذارید تا مامورین گیت بتوانند به خوبی آن را بازرسی کنند. پس تلاش کنید تا هنگام عبور از گیت، این نوع وسایل را در دسترس قرار دهید تا هنگام بازرسی دچار مشکل نشوید. همچنین وسایل برقی ساده مثل پاور بانک یا هر وسیله دیگری که باتری شارژی دارد را باید به صورت جداگانه روی ریل بازرسی قرار دهید.


سایر اشیاء ممنوعه

  • انواع مواد منفجره و آتش‌زا: باروت، دینامیت، وسایل آتش بازی و غیره
  • انواع اسیدها، باطری ماشین، لایروب‌ها، مواد قلیایی و غیره
  • انواع سموم: شامل آفت کش گیاهان، حشره کش‌ها، سموم جوندگان
  • انواع سفید کننده وشوینده، اسید نیتریک، مواد شیمیایی تمیزکننده‌ی استخر، غیره
  • انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی
  • انواع نمونه‌های آزمایشگاهی و تمامی مواد عفونت‌زای دیگر.
  • مواد قابل اشتعال: گازوئیل، مشعل‌های گازی، گاز و بنزین، فندک و غیره
  • انواع اسلحه


مقررات و قوانین در مورد سلامت مسافران


کابین هواپیما یک فضای بسیار کوچک است و اگر یک فرد بیمار باشد، به راحتی می‌تواند بیماری خود را به دیگران منتقل کند. به همین خاطر برخی از افراد، برای پرواز نیاز به دریافت مجوز پزشکی دارند.
افرادی که نیاز به مجوز پزشکی دارند:

  • مسافران مبتلا به هر نوع بیماری عفونی
  • مسافرانی که نوع بیماری آنها ممکن است باعث اختلال در ایمنی یا تأخیر در پرواز شود
  • مسافرانی که به تنهایی قادر به مراقبت از خود نیستند و نیاز به همراه دارند
  • مسافرانی که شرایط پزشکی آنها ممکن است تحت تأثیر پرواز، تشدید یا وخیم شود
  • مسافرانی که شرایط فیزیکی یا رفتاری آنان ممکن است موجبات آزار سایر مسافرین را فراهم کند
  • افرادی که برای سفر نیاز به مجوز پزشکی ندارند
  • مسافران جانباز و معلولینی که به خدمات پزشکی خاص نیاز ندارند
  • افرادی که تحت اعمال جراحی ناباروری قرار گرفته اند
  • افرادی که عمل‌های جراحی سطحی مرتبط با پوست و مو به غیر از جراحی بینی انجام داده‌اند
  • افرادی که عمل‌های جراحی اصلاح دید یا همان جراحی لیزری قرنیه انجام داده اند و زیر 40 سال سن دارند.
  • افرادی که جراحی بینی بدون نیاز به انسداد مجاری تنفسی و پانسمان داخلی، بدون خونریزی انجام داده‌اند.
  • مسافران دارای سوند ادراری که در دو هفته اخیر هیچ گونه جراحی شکمی نداشته اند
  • هر نوع سوختگی سطحی بدون بو و ظاهر نامناسب
  • مسافران زیر 60 سال با ضایعه نخاعی که نیاز به اکسیژن و برانکارد ندارد
  • بیماران با آتل گیری و گچ گیری اندام فوقانی (بازو، ساعد، پا و ساق پا)

مقررات-و-قوانین-در-مورد-سلامت-مسافران


خب همراهان عزیز کایت، امیدواریم تا با قوانین و مقررات پرواز به صورت کامل آشنا شده باشید. آیا تا به حال به خاطر عدم اطلاع از قوانین و مقررات پرواز دچار مشکل شده‌اید؟ به نظر شما کدام قوانین نیاز به تغییرات دارند؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که ما بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان همراه هستیم

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1401/03/31

    سلام روز بخیر. مواردی که در مورد نیاز به مجوز پزشکی گفتین، موارد آخری منطقی به نظر نمیرسه. گفتین همگی نیاز به مجوز پزشکی دارند، در صورتی که سوختگی سطحی بدون ظاهر نامناسب، عمل بینی ، سوند اداری که فرد دو هفته ی اخیر جراحی نداشته باشه، هیچکدوم نیازی به مجوز نداره

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید