صبحانه‌ی کشورهای مختلف | از ایران تا برزیل با صبحانه‌ی ملل
ضحا اکبری 1402/07/02 1374 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

صبحانه اولین و مهم‌ترین وعده‌ی غذایی است که برای همه خصوصا کودکان از واجبات محسوب می‌شود، خوردن صبحانه‌ای خوشمزه و مقوی در ساعات اولِ پس از بیداری، می‌تواند روز فرد را ساخته و انرژی او را تا نیمه‌های روز تامین کند. وعده‌ی صبحانه در کشورهای مختلف دنیا به اشکال مختلف و با مواد غذایی گوناگون شامل چند نوع نوشیدنی، پروتئین، کربوهیدرات و... سرو می‌شود، در این مقاله قصد داریم تا به کشورهای مختلف دنیا سفر کرده و ببینیم که مردم هر نقطه از جهان چه چیزی به عنوان صبحانه میل می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله‌ی خوشمزه با ما همراه باشید.

  1. ایران

صبحانه در ایران بسیار متنوع است، از یک غذای کامل چرب و چیلی مثل کله پاچه گرفته تا حلیم که آن نیز غذای کاملی است، اما از دیگر مواد غذایی که در صبحانه‌ی ایرانی یافت می‌شود، می‌توان به املت، نیمرو، تخم مرغ آب پز و عسلی، نان و پنیر و گردو، نان و کره و عسل، نان و کره و مربا، نان و ارده و شیره، نان و حلوا ارده و حتی سالاد الویه و حلوای خرما اشاره کرد، به این ترتیب تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن از طریق صبحانه‌ی ایرانی تامین می‌شود.

صبحانه ایرانی

  1. ترکیه

صبحانه در ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است و دلیلی برای جمع شدن خانواده دورهم خصوصا در روزهای تعطیل می‌باشد، نان‌های شکم پر و پنیر در صبحانه‌ی ترکی نقش ویژه‌ای دارند، نان‌هایی همچون بورِک، سیگارا بورگی، اِکمِک، پیده، گُزلَمه و غذاهایی مثل پاسترامی (گوشت گاو خشک شده با ادویه)، کاورما (گوشت سرخ شده) و کایمَک (غذایی از آرد ذرت، کره و پنیر رشته‌ای) از صبحانه‌های محبوب ترکی هستند.

صبحانه ترکی

  1. لبنان

غذاهای عربی شباهت بسیاری به هم دارند و معمولا آن دسته از غذاهایی که در وعده‌ی صبحانه سرو می‌شوند، در این کشورها مشترک هستند، از جمله صبحانه‌های معروف لبنان می‌توان به حُمُص، اِلسوسی، زعتر پیتزا، مَناقیش (خمیری که روی آن با کنجد، آویشن و... پوشانده شده)، شاوِرما (گوشت و سبزیجات داخل نان پیتا)، باباغنوج و... اشاره کرد.

صبحانه لبنانی

  1. امارات

صبحانه در امارات نیز مانند سایر کشورهای عربی است، شاکشوکا (نوعی املت با گوجه، بادمجان و سیب زمینی)، املت ریوگ یِرانا، شاورما، حمص و... صبحانه‌های معروف در کشور امارات هستند.

صبحانه اماراتی

  1. روسیه

در فرهنگ غذایی روسیه، سوپ جایگاه ویژه‌ای دارد، به طوری که برخی سوپ‌ها را در وعده‌ی مهم صبحانه هم سرو می‌کنند، سوپ کلم و سوپ برش دو مورد از سوپ‌هایی هستند که روس‌ها در ابتدای روز میل می‌کنند. از دیگر غذاهای وعده‌ی صبحانه می‌توان کاشا (مخلوطی از غلات مختلف)، پلمنی (نوعی پیراشکی)، گلازونیا (نیمرو با زرده‌ی عسلی)، بِلینی (نوعی پنکک)، سیرنیکی (نوعی کیک پنیری) و اُلادی (پنکک تهیه شده از کفیر) را نام برد، روس‌ها به همراه صبحانه چای سیاه را به تنهایی یا با شیر می‌نوشند.

صبحانه روسی

  1. چین

مردمان چین معمولا صبحانه‌ی خود را در راهِ رفتن به محل کار خود یا در دکه‌های خیابانی می‌خورند، به همین دلیل فروش صبحانه‌های خیابانی در چین، بسیار رونق دارد، بر خلاف بسیاری از کشورها، لبنیات در وعده‌ی صبحانه‌ی چینی‌ها جایی ندارد. جون گی (نوعی فرنی برنج)، یوتیا، مَن تائو (آرد برنج بخارپز شده)، چانگ فن (مخلوط برنج، گوشت چرخ کرده و تخم مرغ)، پودینگ توفو، زُنگزی (کوفته برنجی)، دوشابائو (نان بخارپز پرشده با خمیر لوبیا قرمز)، هولاتانگ (سوپ ورمیشل)، کیک شلغم، سوپ کنجد سیاه و... تعدادی از صبحانه‌های معروف و محبوب چینی هستند.

صبحانه چینی

  1. تایلند

در تایلند غذا بسیار مهم است و صبحانه مهم‌ترین وعده، در این کشور صبحانه‌هایی که در دکه‌های خیابانی فروخته می‌شوند واقعا لذیذند. تعدادی از محبوب‌ترین صبحانه‌های تایلندی عبارتند از: سوپ تام لود مو، روتی کانای (نوعی نان سرخ شده)، دیم سوم (غذایی لقمه‌ای از میگو، مرغ، قارچ)، خائو تام (سوپ برنج)، جوک (حلیم برنج)، خای جو (املتی از گوشت چرخ شده و تخم مرغ که با برنج سرو می‌شود)، پتونگ کو (دوناتی شیرین که با قهوه خورده می‌شود)، خانوم کروک (اسنکی از آرد برنج و شیر نارگیل) و کباب‌هایی که مخصوص صبحانه هستند مانند مو پینگ و گای یانگ.

صبحانه کره ای

  1. کره‌ی جنوبی

حتما می‌دانید که برنج عضو لاینفک میز غذای کره‌ای‌هاست و فرقی نمی‌کند که وعده‌ی غذایی صبحانه باشد یا ناهار، قطعا یک کاسه برنج اولین چیزی است که سر میز قرار می‌گیرد. نان تست کیمچی، تخم مرغ کیمچی، پنکک پیازچه، برنج سرخ شده، پنکک کیمچی، قهوه‌ی دالگونا، لاته سیب زمینی شیرین، فرنی کدو تنبل، پیتزای کیمچی، پنکک قارچ، فرنی مرغ، دامپلینگ تخم مرغ و... تنها بخش کوچکی از غذاهایی هستند که کره‌ای‌ها به عنوان صبحانه میل می‌کنند.

صبحانه کره ای

  1. ژاپن

صبحانه‌های ژاپنی به گونه‌ای هستند که اهالی یک کشور غربی ممکن است از آن به عنوان وعده‌ی ناهار یا شام استفاده کنند، یعنی در این حد سنگین، ولی ژاپنی‌ها از ظروف کوچک برای سرو غذا استفاده کرده و غذاهای سرخ شده و چرب نمی‌خورند، جالب است بدانید هورت کشیدن غذاهای آبکی ژاپنی، به میزبان این موضوع را منتقل می‌کند که فرد دارد نهایت لذت را از خوردن آن غذا می‌برد! از جمله صبحانه‌های معروف ژاپنی می‌توان به تمپورا (برش‌های گوشت با ماهی در خمیر)، سوپ نودل، اوکونومیاکی (نوعی پنکک متشکل از گوشت، ماهی، سیب زمینی و کلم)، میسو (سوپ لوبیا)، انواع نودل و... اشاره کرد.

صبحانه ژاپنی

  1. هند

غذاهای هندی به دلیل وسعت زیاد این کشور و تنوع بالای فرهنگ مردمانش، تنوع عجیبی دارد و مواد اولیه‌ی یک غذا ممکن است با تغییر منطقه یا فصل عوض شوند، ضمن اینکه حتما می‌دانید ادویه‌ها خصوصا فلفل در غذاهای هندی حرف اول را می‌زنند. هندی‌ها برای وعده‌ی صبحانه، بیشتر از غذاهایی همچون دوسا (پنککی که داخل آن برنج و ماش باشد)، چیلا (نوعی پنکک با آرد نخود)، پوها (برنج له شده با پیاز و ادویه)، اودینا وادا (دونات با دال سیاه)، راوا ایدلی (خوراکی با بلغور گندم)، خارا پونگال (برنج با دال و بادام هندی)، آکی روتی (کاری گوشت خوک) و... استفاده می‌کنند.

صبحانه هندی

  1. آمریکا

صبحانه‌ی آمریکایی یکی از معروف‌ترین صبحانه‌ها در سطح جهان است، این صبحانه که از انواع نان شامل تست، کروسان و... به همراه مربا، کره، هش براون (سیب زمینی رنده و سرخ شده)، املت آمریکایی (شامل تخم مرغ، گشنیز، فلفل سالسا و پنیر تند)، وافل آمریکایی، املت سالمون (با ماهی سالمون)، پنکک آمریکایی، نیمرو، ساندویچ پنیر، میوه‌ی تازه، ساندویچ مرغ و سوسیس تشکیل شده است، بسیار متنوع و جذاب بوده و دل هر کسی را می‌برد.

صبحانه آمریکایی

  1. برزیل

شاید در برزیل، وعده‌ی صبحانه از ناهار مهم‌تر نباشد، اما به هرحال وعده‌ای جذاب تلقی شده و برای آن وقت می‌گذارند، صبحانه در برزیل با توجه به تایم رفتن به مدرسه یا محل کار بین ساعات 6 و نیم تا 8 سرو شده و بیشتر در نانوایی‌ها یا بازارهای فروش محصولات کشاورزی خورده می‌شود. مهم‌ترین عنصر در صبحانه‌ی برزیلی قهوه است که همراه یا بدون شیر و با شکر فراوان تهیه می‌شود، پس از آن نان فرانسوی اهمیت ویژه‌ای دارد، دیگر اجزای یک صبحانه‌ی برزیلی جذاب، آکای (مخلوطی از غلات مختلف)، ویتامینا (ترکیبی از آووکادو، شیر و شکر)، گوشت سرخ شده، میگو، پنیر، انواع مربا، کیک و شیرینی، آب پرتقال و... هستند.

صبحانه برزیلی

  1. کوبا

در کوبا صبحانه وعده‌ای مهم اما ساده است، بیشتر مردم این کشور برای این وعده از نوعی نان سوخاری محلی به نام توستادا که در پخت آن کره به کار رفته استفاده می‌کنند، کوبایی‌ها معمولا نان توستادا را در فنجان قهوه‌ی خود فرو کرده و بعد آن را میل می‌نمایند، این قهوه شیرین است، با شیر سرو شده و کمی نمک دارد.

صبحانه کوبایی

  1. آرژانتین

در برنامه‌ی صبح شهروندان آرژانتین، غالبا پیاده روی و ورزش وجود دارد، آن‌ها معتقدند بعد از این فعالیت بدنی باید وعده‌ی غذایی کاملی میل کنند، از این رو وعده‌ی صبحانه در این کشور بسیار مفصل است. عنصر مهم در صبحانه‌ی آرژانتینی‌ها انواع شیرینی است، مانند بریوش، بومباس اند بولاس، چوروس و دونات سرخ شده، این شیرینی‌ها در نوعی کارامل خاص یا شکلات غوطه ور شده و با قهوه یا نوشیدنی خاصی به نام ماته (این نوشیدنی از دم کردن برگ گیاه یِربا تهیه می‌شود) سرو می‌شوند.

صبحانه آرژانتینی

  1. شیلی

مهم‌ترین نان در شیلی که از نوع شیرینیش برای صبحانه و از نوع بدون شیرینی آن برای غذاهای آبکی مثل سوپ استفاده می‌شود، نان ذرت است، این نان نوعی نان کلاسیک به شمار می‌رود و از نان‌های معروف در دنیاست. مردمان شیلی برای وعده‌ی صبحانه، نان ذرت را به همراه عسل، مربا، شکلات یا شیره‌ی میوه‌ها سرو کرده و دستورات پخت متنوعی برای آن دارند.

صبحانه شیلی

  1. مکزیک

مکزیک کشوری زیباست که فرهنگ غذایی خاصی دارد و به صبحانه‌های خیابانی، آن هم در ساعات اولیه‌ی روز مشهور است، از جمله صبحانه‌های لذیذ و معروف این کشور می‌توان به املت مکزیکی، چیلاکوئیلز یا تورتیلای صبحانه، اِمپادانا، اوئوا رَنچِروس، بوریتو و... اشاره کرد.

صبحانه مکزیکی

  1. ایتالیا

صبحانه در ایتالیا وعده‌ای مهم و اساسی به شمار می‌رود و با نام کُلازیونه خوانده می‌شود، نوشیدنی‌های گرم مثل قهوه، کاپوچینو، لته و... در یک صبحانه‌ی ایتالیایی نقش مهمی دارند و به همراه نان و مربا، نان و شکلات و... سرو می‌شوند. راسک (نوعی نان سوخاری)، مِرِندینه (نوعی شیرینی بسته بندی شده)، میوزلی (ترکیب غلات، آجیل و میوه در شیر یا ماست)، مَکِدونیا (نوعی سالاد میوه) و... تعدادی از صبحانه‌های محبوب ایتالیایی هستند، جالب است بدانید مردم ایتالیا به تخم مرغ برای صبحانه، علاقه‌ای ندارند.

صبحانه ایتالیایی

  1. آلمان

در آلمان، صبحانه بسیار بااهمیت است، به گونه‌ای که در برخی مکان‌ها تا ساعت 3 بعد از ظهر صبحانه سرو می‌کنند، آلمانی‌ها در طول هفته به یک صبحانه‌ی سبک مانند تکه‌ای نان با مربا یا پنیر و چند ورق کالباس اکتفا می‌کنند، اما باید در آخر هفته میزی پر از مواد غذایی و یک صبحانه‌ی مفصل آماده و میل کنند. بعضی از صبحانه‌های محبوب در آلمان عبارتند از: هاپل پاپل (ترکیبی از سیب زمینی آبپز، کره و سبزیجات)، سنفیر (غذایی کلاسیک که از تخم مرغ‌های آب پز شده در سس خردل تهیه شده)، اسپک فانکچون (نوعی پنکک شور به همراه تکه‌های بیکن)، بائرنوملت یا املت کشاورز (ترکیبی از سیب زمینی، پیاز، بیکن، تخم مرغ، شیر و جعفری) و... .

صبحانه آلمانی

  1. فرانسه

صبحانه‌ی فرانسوی، تنوع بسیار زیادی دارد، به طوری که هر کس در سراسر دنیا حداقل به یک مورد از غذاهایی که به عنوان صبحانه در فرانسه سرو می‌شوند، علاقه دارد. در صبحانه‌ی فرانسوی می‌توانید ساندویچ ژامبون کروک مادام، کیک پف کرده، کروسان شکلاتی، نان تست با کره و تربچه، فرنچ تست یا تست فرانسوی، رول نان تست فرانسوی، تخم مرغ همزده، دونات کرولر، قهوه‌ی لته، بِینیه، شکلات داغ، کرپ گندم سیاه، کیک یا پای سیب و... را ببینید که در تمام دنیا طرفدارهای خاص خود را دارند.

صبحانه فرانسوی

  1. انگلستان

صبحانه در انگلستان بسیار مفصل است، انگلیسی‌ها به این وعده‌ی غذایی اهمیت زیادی می‌دهند و آنقدر آن را کامل می‌دانند که می‌گویند صبحانه‌ی کامل انگلیسی را می‌توان روزی 3 بار میل کرد. این صبحانه که از سوسیس سرخ شده، پوره‌ی گوشت خوک، کلوچه، نان تست یا نان سیب زمینی، بلغور، سیب زمینی سرخ کرده، گوجه فرنگی خام یا سرخ شده، قارچ سرخ شده، خوراک لوبیا چیتی یا لوبیای سفید با سس، بیکن تفت داده شده، قهوه یا چای و... تشکیل شده نه تنها در انگلیس و ایرلند، بلکه در سراسر دنیا شناخته شده و محبوب است.

صبحانه انگلیسی

  1. اسپانیا

صبحانه در اسپانیا یک وعده‌ی سبک و در عین حال مقوی بوده و در رژیم غذایی مدیترانه‌ای دسته بندی می‌شود، تنوع این صبحانه بسته به اینکه در خانه، بار یا رستوران سرو شود، متفاوت خواهد بود. از جمله غذاهایی که در صبحانه‌ی اسپانیایی وجود دارد می‌توان نان برشته اسپانیایی با گوجه، املت اسپانیایی، تورتیلا، تخم مرغ و سیب زمینی پخته، کروسان با کره و مربا، بیزوچو یا کیک اسفنجی، بوکادیلو (ساندویچ سنتی با نان باگت) و فرانگولو (دسری از جزایر قناری با آرد، شیر، شکر، تخم مرغ، کشمش، بادام، دارچین و...) را نام برد.

صبحانه اسپانیایی

  1. یونان

صبحانه در یونان بسیار ویژه است به طوری که صبحانه‌های یونانی در تمام جهان معروف هستند، در برخی شهرهای این کشور مثل تسالی، مردم خیلی به وعده‌ی صبحگاهی اهمیت داده و صبحانه‌های مفصل و متنوعی دارند. املت یونانی، اسپاناکوپیتا (پای اسفناج)، تیروپیتا (کیک پنیر فتا)، نان‌های کنجدی و عسلی، بیسکوئیت گردویی، تخم مرغ کوبیده شده با گوجه و سوسیس، ماست و پای شیر گوشه‌ای از صبحانه‌ی پر و پیمان یونانی‌هاست.

صبحانه یونانی

  1. مصر

صبحانه‌های سنتی مصر یکی از قدیمی‌ترین وعده‌های غذایی در این کشور هستند که قدمت برخی از آن‌ها به زمان فراعنه می‌رسد، از میان صبحانه‌های متعدد و متنوع مصری می‌توان به بابا گانوش، شاورما، هاواوشی (نوعی ساندویچ متشکل از گوشت چرخ کرده، ادویه و سبزیجات)، مَحشی یا دلمه‌ی سبزیجات، حَلَبِسه (سوپ نخود ساده)، فول مِدَمِس (صبحانه‌ای گیاهی شامل حبوبات مختلف خصوصا لوبیا)، کوشاری (شامل ورمیشل، عدس، برنج و نخود) و شاکشوکا (نوعی املت مصری) اشاره کرد.

صبحانه مصری

  1. مراکش

در صبحانه‌ی مراکشی نان‌های مختلف و چای نعنا بسیار مهم هستند، نان‌هایی همچون نان مروک، ملوی، هارجا و کراشه، همچنین املت مراکشی، تاگین (گوشت و تخم مرغ)، باغریر (نوعی پنکک)، سوپ جو با شیر، سوپ سمولینا، سوپ لوبیای زرد، نیمرو با خرما، پنیر، مربا و زیتون در اکثر میزهای صبحانه در مراکش یافت می‌شوند.

صبحانه مراکشی

  1. آلاسکا

صبحانه در آلاسکا مانند دیگر موارد زندگی در این کشور خاص و متفاوت است، برای این وعده‌ی غذایی در آلاسکا گوشت گوزن را گریل کرده و به همراه نیمرو، پنکک، چای یا قهوه سرو می‌کنند، البته در برخی مواقع به جای گوشت گوزن از سوسیس دودی و به جای پنکک نان تست هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صبحانه آلاسکایی

در این مقاله‌ی خوشمزه میهمان میز صبحانه‌ی مردم جهان بودیم و با انواع مواد غذایی که در گوشه گوشه‌ی دنیا برای وعده‌ی صبحانه استفاده می‌شود آشنا شدیم، آشنایی با فرهنگ غذایی کشورهای مختلف نه تنها اطلاعات ما را بالا می‌برد، بلکه کمک می‌کند در هنگام انتخاب مقصدی برای سفر، هوشمندانه‌تر عمل کنیم.


تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید