با انواع کلاهبرداری در سفر و روش‌های پیشگیری از آن‌ها آشنا شوید!
ضحا اکبری 1402/08/27 394 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

لیست مطالب

بدون شک، سفر کردن یکی از لذتبخش‌ترین تفریحاتی است که می‌توان برای به دست آوردن آرامش و افزایش انرژی انجام داد، اما این آرامش تا زمانی وجود دارد که اسیر سارقان و کلاهبرداران نشویم. وقتی به شهرهای بزرگ کشورهای دیگر سفر می‌کنیم، کلاهبرداران می‌توانند از عدم آشنایی ما نسبت به فرهنگ و قوانین شهر یا کشورشان سوءاستفاده کرده و به روش‌های مختلف سر ما کلاه بگذارند. در این مقاله قصد داریم تا رایج‌ترین انواع کلاهبرداری را در سفر به شما معرفی کرده، در مورد آن‌ها توضیح داده و شیوه‌های جلوگیری از این کلاهبرداری‌ها را بیان کنیم، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید سفرهایی ایمن و بدون ضرر مالی را تجربه کنید.

  • سرقت به بهانه‌ی کمک در حمل چمدان یا چک کردن بلیط

گاهی سارقان به بهانه‌ی کمک برای حمل چمدان یا چک کردن بلیط به گردشگران نزدیک شده و جیب، کیف یا وسلیه‌ی گرانبهای آن‌ها را می‌دزدند، بهتر است برای حمل چمدان خود از کسی کمک نگیرید و اگر در مورد بلیط مشکلی داشتید به مسئولان مربوطه در فرودگاه، ترمینال و... مراجعه کنید.

  • برداشت مالیات بیش از حد به هنگام استفاده از خود پرداز

در برخی مناطق، بعضی از دستگاه‌های خود پرداز، هنگام دادن پول نقد، مالیات زیادی (در برخی مواقع حتی تا 30 درصد مبلغ) از کارت شما کم می‌کنند، برای اینکه دچار این مشکل نشوید بهتر است از کشور خودتان پول نقد کافی به همراه ببرید یا در صرافی‌های فرودگاه پولتان را به ارز محلی تبدیل کنید.

  • سرقت از طریق خود پردازهای مجهز به دوربین

گاهی امکان دارد دستگاه خود پردازی که شما از آن پول برمی‌دارید به وسیله‌ی کلاهبرداران مجهز به دوربین‌هایی شده باشد که اطلاعات کارت شما را ضبط می‌کنند. اگر می‌خواهید از دستگاه خود پردازی پول نقد بگیرید، بهتر است این کار را در فرودگاه یا داخل هتل انجام دهید.

  • گرفتن کرایه‌ی بیشتر به بهانه‌ی خراب بودن تاکسی متر

گاهی در سفر سوار تاکسی شده و راننده به شما می‌گوید که تاکسی متر ماشینش خراب است، در این مواقع بعد از رسیدن به مقصد، ممکن است راننده مبلغی خیلی بیشتر از کرایه‌ی آن مسیر را از شما بخواهد و در بیشتر موارد مجبور می‌شوید که این مبلغ را بپردازید. بهتر است به محض اینکه راننده گفت تاکسی متر خراب است، از ماشین او پیاده شده و تاکسی دیگری سوار شوید.

  • گرفتن رشوه در لباس پلیس

در برخی کشورها کلاهبرداران، خود را به جای پلیس جا زده و از گردشگر می‌خواهند که داخل کیف یا چمدان خود را به آن‌ها نشان دهد، هنگامی که حواس فرد پرت می‌شود جیب او را می‌زنند، گاهی نیز از گردشگر می‌خواهند که جریمه‌ای نقدی به آن‌ها بپردازد تا او را به اداره‌ی پلیس نبرند. به یاد داشته باشید در هیچ کشوری پلیس‌ها بدون داشتن مجوز نمی‌توانند از کسی جریمه بگیرند و نباید به این خواسته‌ی کلاهبرداران تن بدهید.

  • سرقت از گردشگران به بهانه‌ی کمک خواستن در قالب یک فرد مستمند

این فرد مستمند ممکن است یک پیرمرد یا زنی با نوزادی در دست باشد، او به شما نزدیک شده و از شما درخواست کمک می‌کند، در همین زمانی که مشغول کمک به او هستید، همدستان او به سمت شما آمده و جیب یا کیف شما را می‌دزدند. بهتر است برای جلوگیری از این کلاهبرداری، به متکدیان داخل خیابان کمک نکنید و اگر مایل به کار خیر هستید می‌توانید به یک موسسه‌ی خیریه پول پرداخت کنید.

دست یک متکدی

  • دریافت هزینه‌ی بسیار بالا به بهانه‌ی گرفتن عکس در یک مکان گردشگری جذاب

در جاذبه‌های طبیعی که منظره‌ی زیبایی دارند و مناسب عکاسی هستند، ممکن است افرادی حضور داشته باشند که به شما پیشنهاد کنند که از شما با منظره‌ی زیبای موجود عکس گرفته و عکستان را همان موقع چاپ کنند، این افراد برای این عکس‌ها مبالغ بسیار زیادی طلب می‌کنند. حتما لزومی ندارد که عکس شما همان زمان چاپ شود، شما می‌توانید با گوشی یا دوربین خود عکس گرفته و پس از بازگشت به خانه آن را چاپ کنید.

  • دریافت پول به بهانه‌ی دادن کالای رایگان

گاهی در داخل فرودگاه یا مسیر هتل افرادی نزد شما آمده و کالایی مثل یک دستبند را به شما می‌دهند، پس از اینکه این کالا را گرفتید، پول آن را از شما طلب می‌کنند. هرگز اجناس رایگان را قبول نکنید، چون ممکن است بعدا مجبور شوید پولش را کامل بپردازید.

  • عوض کردن اجناس مانده و بی کیفیت با کالاهای تازه و باکیفیت

این مورد معمولا در فروشگاه‌های محلی پیش می‌آید، غرفه‌دار محصولی تازه و باکیفیت را برای تست به شما می‌دهد ولی آنچه در بسته بندی قرار می‌گیرد، یک کالای قدیمی و بی کیفیت است. بهتر است موقع خرید دقت کنید که فروشنده چه محصولی را در بسته بندی می‌گذارد، همچنین رسید خرید را فراموش نکنید.

  • دریافت کرایه‌ی بیش از حد تاکسی با گردش بی دلیل و اضافی در شهر

برخی راننده‌ها به جای مسیر کوتاه و سریع، مسیری طولانی را برای رسیدن به مقصد شما انتخاب می‌کنند، به این ترتیب کرایه‌ی بیشتری از شما دریافت خواهند کرد. اگر این مورد برایتان پیش آمد فورا به راننده بگویید که مسیر اشتباه است، اگر قبول کرد که هیچ وگرنه تا هرجایی که رفتید کرایه‌اش را بدهید، پیاده و سوار یک خودروی دیگر شوید.

تابلوی یک تاکسی در ترکیه

  • عوض کردن پول تقلبی با پول واقعی در هنگام پرداخت بقیه‌ی پول غذا در رستوران

این مورد مخصوص رستوران‌هاست، شما پس از خوردن غذا پول آن را به گارسون می‌دهید و او می‌رود تا بقیه‌ی پولتان را بیاورد، وقتی برمی‌گردد ادعا می‌کند که پول شما تقلبی است و شما باید دوباره هزینه‌ی غذایی را که خوردید پرداخت کنید. پول شما تقلبی نبوده اما این شگردی برای کلاهبرداری از گردشگران است، برای اینکه اسیر این بازی نشوید شخصا به صندوق رفته و پول غذا را پرداخت کنید، یا اینکه دقیقا به اندازه‌ی پول غذایتان را بپردازید تا وقت شما برای گرفتن باقی پول هدر نرود.

  • سرقت از جیب یا کیف گردشگران در مکان‌های شلوغ

ممکن است کلاهبرداران عمدا مکانی را شلوغ کرده و با استفاده از ازدحام جمعیت جیب یا کیف افراد حاضر در آنجا را بدزدند، اگر دیدید جایی شلوغ است به آنجا نروید یا اگر مکانی که در آن هستید به یکباره شلوغ شد سریع از شلوغی فاصله بگیرید.

  • سرقت اطلاعات پس از استفاده از شبکه‌های اینترنتی رایگان محلی

برخی کلاهبرداران اینترنتی هستند، ممکن است با وصل شدن به یک شبکه‌ی وای فای محلی تمام اطلاعات شما را از جمله رمز شماره حساب، ایمیل و... هک کنند، بهتر است از شبکه‌های اینترنتی محلی استفاده نکرده مودم وای فای جیبی همراه خود ببرید یا از شبکه‌هایی با اینترنت امن استفاده نمایید.

دستی از داخل یک لپ تاپ کیف فردی را می دزدد

  • سرقت به بهانه‌ی نگهداری از کودکان

در این مورد کلاهبرداران، کودکی را به مسافر امانت داده و هنگامی که فرد تمام حواسش به آن بچه است، دزدها از فرصت استفاده کرده و جیب یا کیف مسافر را می‌دزدند. بهترین کاری که در این زمان می‌توانید انجام دهید این است که وقتی کودک را به شما سپردند، ابتدا این کار را قبول نکنید ولی اگر مجبور به پذیرش شدید از کیف و جیبتان مراقبت کرده و هرچه زودتر کودک را به صاحبش پس بدهید.

  • سرقت تلفن همراه یا دوربین به بهانه‌ی عکس گرفتن

این مورد معمولا در جاذبه‌های توریستی زیبا که مکانی برای عکاسی هستند اتفاق می‌افتد، کلاهبرداران به سراغ توریستی که در حال عکس گرفتن با گوشی یا دوربین است رفته و از او می‌خواهند که دوربین یا گوشی خود را به آن‌ها بدهد تا از خودشان عکس بگیرند. به محض اینکه فرد گوشی را بدهد سارق فرار کرده و گوشی یا دوربین را با خود می‌برد. در این موارد گوشی یا دوربین خود را به هیچکس ندهید تا احتمال دزدیده شدن آن را از بین ببرید.

  • سرقت به بهانه‌ی ریختن چمدان

گاهی در پایین پله‌های برقی فرودگاه با مسافرانی روبرو می‌شوید که بخاطر باز شدن چمدان یک فرد و ریختن وسایل او در این قسمت تجمع کرده‌اند، سارقان معمولا از این موقعیت استفاده کرده و جیب یا کیف مسافرانی را که جمع شده‌اند می‌زنند. در این مواقع کیف خود را با دست نگه داشته و مراقب جیبتان هم باشید.

  • سرقت پس از پرت کردن حواس گردشگر

یکی از روش‌های قدیمیِ دزدی در سفر این است که روی لباس مسافر نوشیدنی یا جوهر خودکار ریخته یا چیزی به لباسش می‌چسبانند و با اصرار می‌خواهند که آن را تمیز کنند، این افراد در هنگام تمیز کردن در واقع جیب، کیف یا یک شئ گرانبهای گردشگر را دزدیده و در نهایت فرار می‌کنند. اگر این اتفاق برای شما افتاد به فرد، اجازه‌ی نزدیک شدن و تمیز کردن لباس خود را نداده و سریع از محل دور شوید.

دستی در حال کیف قاپی

  • سرقت به بهانه‌ی کمک در هنگام خریدن بلیط وسیله‌ی نقلیه

گاهی در هنگام خرید بلیط یک وسیله‌ی نقلیه، افرادی به شما نزدیک شده و پیشنهاد می‌کنند که شما به آن‌ها پول نقد بدهید و آن‌ها به جای شما از کارت اعتباری خودشان استفاده کنند. اگر این کار را انجام دهید ممکن است بعد از رفتن او ببینید که بلیطی که خریده‌اید هیچ اعتباری ندارد و نمی‌توانید از آن استفاده کنید. به یاد داشته باشید خرید بلیط فرایند راحتی دارد و هرکس می‌تواند خودش این کار را انجام دهد، ضمنا می‌توان از متصدیان بخش فروش بلیط هم درخواست کمک کرد.

  • سرقت از طریق کابل‌های شارژ تلفن همراه

اگر تصمیم بگیرید گوشی همراه خود را در مکان‌های عمومی و با کابل‌های متصل به‌ آن‌ها شارژ کنید، ممکن است کلاهبرداران به اطلاعات اینترنتی شما دست پیدا کرده و پول بسیاری از شما بدزدند. برای جلوگیری از این سرقت، بهتر است به جای گوشی، پاور بانک خود را شارژ کنید یا گوشی‌اتان را با کابل خودتان شارژ نمایید.

در این مقاله چندین مورد از انواع کلاهبرداری در سفر را برایتان شرح داده و راه‌های پیشگیری از آن‌ها را نیز به شما آموزش دادیم، چنانچه می‌خواهید در سفرهایتان مشکلی برایتان پیش نیامده و از نظر مالی آسیب نبینید می‌توانید از نکات گفته شده استفاده کرده و سفری شیرین و به یاد ماندنی را تجربه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید