گران ترین ارزهای جهان کدام‌اند؟
حامد مقتدایی 1398/12/07 3426 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



گران‌ترین ارزهای جهان کدام‌اند؟ اگر فکر می‌کنید دلار ایالات متحده، پوند بریتانیا یا حتی یوروی اروپا در بین چهار جایگاه اول باارزش‌ترین ارزهای دنیا قرار دارند، کاملاً در اشتباهید.

آشنایی با ارزهای باارزش در دنیا

گران‌ترین ارز جهان کدام است؟ آیا این جایگاه متعلق به پوند بریتانیاست، چون زمانی گران‌ترین ارز تاریخ محسوب می‌شد؟ 775 سال پس از میلاد مسیح صادرشده و حدوداً 1200 سال قدمت دارد. یا شاید هم ارز ذخیره جهان، دلار ایالات متحده است؟
گران‌ترین ارز جهان، آن چیزی نیست که انتظارش را دارید. از بین 180 طبقه‌بندی اسکناس در بین 195 کشور جهان، ارزهای تاریخی، معتبر و بین‌المللی جایگاهی در بالاترین رده‌های فهرست ندارند. مقادیر ارزهای فهرست‌شده دربرابر دلار ایالات متحده آورده شده و علتش هم این است، که این ارز جهانی است.
جدول گران‌ترین ارزهای جهان در ادامه برایتان آورده شده است:

ردیف

گران‌ترین ارزهای جهان

برحسب دلار ایالات متحده

1

دینار کویت (KWD)

3.29 دلار (USD)

2

دینار بحرین (BHD)

2.65 دلار (USD)

3

ریال عمان (OMR)

2.60 دلار (USD)

4

دینار اردن (JOD)

1.41 دلار (USD)

5

استرلینگ پوند بریتانیا (GBP)

1.26 دلار (USD)

6

دلار جزایر کیمن (KYD)

1.20 دلار (USD)

7

یوروی اروپا (EUR)

1.14 دلار (USD)

8

فرانک سوییس (CHF)

1.04 دلار (USD)

9

دلار ایالات متحده (USD)

1 دلار (USD)



دینار-کویت-گرانترین-ارز-جهان


دینار کویت


ارز ملی کویت، دینار کویت (KWD) بوده و یک KWD برابر با 3.29 دلار ایالات متحده است. این ارز در سال 1961 صادر شد، زمانی‌که استقلال کویت بریتانیا را مجبور به کناره‌گیری از کنترل سیاسی‌اش از خاورمیانه کرد و دینار کویت، امروزه خودش را در جایگاه گران‌ترین ارز جهان پیدا کرده است.
در سال 1975، کویت ارز ملی خود را در قالب یک سیستم پولی به نام «سبد ارزی موزون» جای داد. دینار عراق بعد از تجاوز عراق در سال 1990 جایگزین آن شد، اما بعد از آزادی در سال 1991، دولت کویت، ارز خود را مجدداً به جریان انداخت و ارزش نرخ مبادله دینار را بازیابی کرد.
کویت در سال 2003، ارز خود را به اندازه دلار ایالات متحده تثبیت کرد و در سال 2007، به سبد ارزی موزون بازگشت، و از آن زمان تاکنون موقعیت خود را در قالب یک ارز قدرتمند حفظ کرده است.


2. دینار بحرین


ارز ملی بحرین، دینار بحرین (BHD) بوده و یک BHD برابر با 2.65 دلار ایالات متحده است. دولت بحرین این ارز را در سال 1965، در زمان سرپرستی‌اش تحت دولت بریتانیا صادر کرد. در سال 1980، بحرین ارز خود را وارد حقوق برداشت ویژه وجوه پولی بین‌المللی کرد. چون این کشور، در یک منطقه کویری واقع شده، یک واردکننده محض است و برای الزامات حیاتی‌اش –مانند آب- از طریق صادرات تولید نفت، هزینه پرداخت می‌کند.


3. ریال عمان


ارز ملی عمان، ریال عمان (OMR) بوده و یک OMR برابر با 2.60 دلار ایالات متحده است. در سال 1970، زمانی‌که قابوس بن سعیدالسعید، عمان را وارد دنیای سلطنت کرد، از ریال سعودی استفاده می‌کردند. سپس در سال 1973، این کشور ریال عمان را صادر کرد و آن را با دلار تثبیت کرد.
علی‌رغم مدت زمان کمی که از حضور آن می‌گذرد، ریال عمان در جایگاه سوم قرار دارد، آن هم به خاطر ثبات اقتصادی این کشور است. به علت ذخایر نفتی کشف‌شده در سال 1967 و برخلاف اقتصاد متکی برنفت سایر کشورهای خلیج فارس، این کشور منابع درآمدی همچون توریسم، دامداری، کشاورزی، ماهیگیری و صنایع دستی هم دارد. بااین‌حال، در زمینه تولید نفت در سال 2002، به بیش از 900 هزار بشکه روزانه رسید.


دلار-آمریکا-گرانترین-ارز-جهان


4. دینار اردن


ارز ملی اردن، دینار اردن (JOD) بوده و یک JOD برابر با 1.41 دلار ایالات متحده است. در سال 1946، اردن به یک پادشاهی مستقل بدل شد. سپس، در سال 1949 و 1950، این کشور یک ارز ملی را معرفی کرد.
در سال 1995، دولت دینار اردن را به حقوق برداشت استاندارد (SDR) مرتبط ساخت. SDR یک ارز ذخیره وجوه پولی بین‌المللی (IMF) است که در سال 1969 آغاز شده و مانند دلار ایالات متحده عمل می‌کند. امروزه، اردن یک ارز قوی دارد و علتش هم سرمایه‌گذاری‌های خارجی قدرتمند و اعتبار عمومی بالاست.


5. استرلینگ پوند بریتانیا


ارز ملی بریتانیای کبیر، استرلینگ پوند بریتانیا (GBP) بوده و یک GBP برابر با 1.26 دلار ایالات متحده است. زمانی‌که به تاریخچه پول نگاهی بیندازیم، استرلینگ پوند بریتانیا، از بالاترین سطح انعطاف‌پذیری برخوردار است. و تاکنون نیز موفق شده، خودش را در جایگاه یکی از بازیکنان اصلی در زمینه مالی حفظ کند؛ این کشور با سه رویداد تکان‌دهنده جهانی همچون جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم و رکود بزرگ دهه 1930 مواجه شده است و بااین‌حال، ارز این کشور جایگاه ارز ذخیره در جهان دارد. بااین‌حال، علی‌‌رغم فراز و نشیب‌هایش، در رتبه پنجم گران‌ترین ارزهای جهان جای دارد.


پوند-انگلیس-گرانترین-ارز-جهان


6. دلار جزایر کیمن


ارز ملی جزایر کیمن، دلار جزایر کیمن (KYD) است و یکKYD برابر با 1.20 دلار ایالات متحده است.
در سال 1972، جزایره کیمن ارز جدید خود را وارد بازار پول کرد و امروزه به ثبات رسید و خودش را بالاتر از دلار آمریکا قرار داده است.


7. یوروی اروپا


پول اتحادیه اروپا، یوروی اروپا (EUR) بوده و یک EUR برابر با 1.14 دلار ایالات متحده است. نرخ یورو به دلار مدام درحال‌تغییر است، چون یورو از یک نرخ مبادله انعطاف‌پذیر بهره می‌برد.
با توجه به ارز 17 کشور منطقه اروپا، که یوروست، سایر کشورهای جهان نیز از یورو استفاده می‌کنند. به خاطر گستردگی سطح استفاده از آن، در بین محبوب‌ترین و گران‌ترین ارزهای جهان قرار دارد و خیلی از کشورها مبادلات نقدی بین‌المللی را بر این اساس انجام می‌دهند.


8. فرانک سوییس


ارز ملی سوییس، فرانک سوییس (CHF) بوده و یک CHF برابر با 1.04 دلار ایالات متحده است. فرانک سوییس، پول رایج کشور لیختن‌اشتاین هم محسوب می‌شود. زمانی‌که یک کسب‌وکار چندملیتی، به دنبال یک پناهگاه مالیاتی است، از این ارز برای بانک‌های برون‌مرزی‌اش استفاده می‌کند.


9. دلار ایالات متحده


ارز ملی ایالات متحده و یک ارز ذخیره است که با نماد USD نشان داده می‌شود.
در جولای 1994، 44 کشور در برتون وودزِ نیوهمپشایر دور هم جمع شدند تا یک سامانه پولی بین‌المللی ایجاد کنند و دلار را به عنوان ارز ذخیره جهانی انتخاب کردند. به همین خاطر، همه کشورهای جهان از این ارز ذخیره استفاده می‌کنند. تعدادی از کشورها از دلار آمریکا به عنوان معیار ارزش‌سنجی ارز خود و تعدادی دیگر نیز آن را به عنوان ارز رسمی خود پذیرفته‌اند.


یورو-گرانترین-ارز-جهان


در این مقاله از مجله گردشگری کایت ما شما را با دانستنی‌های مفید و کاربردی از گران‌ترین ارزهای جهان از دینار کویت تا دلار ایالات متحده آشنا کردیم. اگر قصد سفر دارید، می‌توانید با شماره تلفن 02175097700 تماس بگیرید تا کارشناسان کایت شما را درخصوص ثبت نام در تورهای داخلی و خارجی و نیز خرید ارز مسافرتی راهنمایی کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید