آبشار تنگ زندان | راهنمای بازدید از آبشار دودی لردگان، آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1402/10/25 290 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

استان چهار محال و بختیاری یکی از زیباترین مناطق ایران است که با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی بسیار، همواره از مهم‌ترین مقاصد برای گردشگران به شمار می‌رود. این استان به بام ایران مشهور است و از جاذبه‌هایی همچون تالاب، آبشار، دره، رودخانه و... بهره می‌برد. در این مقاله قصد داریم شما را به شهرستان لردگان در استان چهار محال و بختیاری برده و با یکی از زیباترین و بکرترین جاذبه‌های آن، یعنی آبشار تنگ زندان آشنا کنیم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا یکی دیگر از بکرترین و زیباترین نقاط ایران را بشناسید.

آبشار تنگ زندان لردگان

آبشار تنگ زندان یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که در استان چهار محال و بختیاری قرار گرفته و از زیباترین آبشارهای کشورمان به شمار می‌رود. این آبشار در دره‌ی عمیق تنگ زندان واقع شده و یکی از ده‌ها آبشار این دره می‌باشد. دائمی بودن، آب فراوان، ارتفاع زیاد، مناظر طبیعی فوق العاده و حیات وحش متنوع از جمله ویژگی‌های آبشار تنگ زندان هستند که آن را به جاذبه‌ای ارزشمند در استان چهار محال و بختیاری تبدیل کرده‌اند. دسترسی به آبشار تنگ زندان کار چندان ساده‌ای نیست، خصوصا در نیمه‌ی دوم سال، تنها طبیعتگردان حرفه‌ای می‌توانند به آن سفر کنند.

موقعیت جغرافیایی آبشار تنگ زندان لردگان

آبشار تنگ زندان در استان چهار محال و بختیاری و 30 کیلومتری شمال شهرستان لردگان قرار دارد، این آبشار در منطقه‌ی حفاظت شده‌ی سبزکوه در دل رشته کوه زاگرس واقع شده و در حدفاصل شهرستان‌های اردل، لردگان و بروجن قرار گرفته است. آبشار تنگ زندان در مرکز رشته کوه زاگرس، کوه‌های هزار دره را از سبزکوه جدا می‌کند و مسیری سخت، شیبدار و مالرو دارد.

چند گردشگر در زیر آبشار

دلیل نامگذاری آبشار تنگ زندان لردگان

آبشار تنگ زندان با نام‌های کِرودی کُن و آبشار دودی نیز مشهور است، نام تنگ زندان که به دلیل قرار گرفتن در دره‌ی تنگ زندان روی این آبشار گذاشته شده اما کردی کن دلیل دیگری دارد. در زبان محلی مردم لردگان، کر به معنی مه و دی به معنای دود می‌باشد، بنابراین کرودی کن معنای مه و دود غلیظ را می‌دهد. این نامگذاری بخاطر وجود مِهی است که در اطراف آبشار قرار دارد، وقتی آب آبشار با سرعت زیاد از بالا به پایین می‌ریزد به صخره‌ها برخورد کرده و به دانه‌های پودر مانندی تبدیل می‌شود. زمانی که از بالا یا پایین به آبشار نگاه کنید این دانه‌های ریز را به شکل توده‌ای از مه غلیظ می‌بینید که اطراف آبشار را احاطه کرده است، دلیل نامگذاری آبشار دودی نیز به همین موضوع برمی‌گردد.

ویژگی‌های جذاب آبشار تنگ زندان لردگان

آبشار تنگ زندان یکی از آبشارهای مهم چهار محال و بختیاری و یکی از چندین آبشار منطقه‌ی حفاظت شده‌ی سبزکوه است، اما چیزی که آن را از دیگر آبشارها متمایز کرده، ارتفاع زیاد و توده‌ی مِهی است که اطراف آن را پوشانده. آبشار تنگ زندان حدود 120 متر ارتفاع دارد که در دو طبقه‌ی 50 و 70 متری به سمت پایین سرازیر می‌شود. این آبشار از دل صخره‌های سنگی نشات گرفته، پس از اینکه به پایین ریخت به رود سبزکوه اضافه شده و در نهایت به رودخانه‌ی کره بس می‌ریزد. آبشار تنگ زندان در تمام طول سال آب دارد و معمولا آب آن با شدت بسیار زیادی به پایین ریخته و به صخره‌های پایین دست برخورد می‌کند. شدت زیاد این آب اجازه نمی‌دهد که گردشگران به آبشار نزدیک شوند و برای عکاسی یا لذت بردن از زیبایی آبشار نهایتا می‌توان تا فاصله‌ی 100 متری آن جلو رفت. بنابراین در داخل آبشار نمی‌توان شنا کرد، اما این آب، حوضچه‌هایی را در اطراف ایجاد کرده که برای شنا کردن بسیار مناسب هستند البته در فصول گرم. در بهار آبشار به پرآب‌ترین حالت خود می‌رسد، در این زمان مناظر اطراف نیز بسیار سرسبز و دیدنی هستند. در تابستان آب آبشار تا حدودی کم می‌شود اما همچنان زیبایی خود را حفظ کرده و بهترین زمان برای سفر گردشگران معمولی به این منطقه می‌باشد. پاییز و زمستان منطقه با سرمای شدید و یخ زدن آب آبشار همراه است اما لذت صخره نوردی در دیواره‌های دره‌ی تنگ زندان و یخ نوردی در آب یخ زده‌ی آبشار برای طبیعتگردان حرفه‌ای بسیار دلچسب است. منطقه‌ی سبزکوه از جمله مناطق بکر ایران است که در آن گونه‌های گیاهی و جانوری متعددی زندگی‌ می‌کنند، تعداد گیاهان شناسایی شده در این منطقه بیش از 272 گونه است که از میان آن‌ها می‌توان به دافنه شن، کیکم، بادام، گندمیان، گون گزی، بلوط، ارس، زالزالک و گون کتیرایی اشاره کرد. پوشش گیاهی انبوه و متنوع منطقه‌ی سبزکوه باعث شده تا جانوران بسیاری در آن زیست داشته باشند که انواع مارها، خفاش، عقاب طلایی، سنجاب ایرانی، گربه‌ی وحشی، جغد، لاک پشت، کلاغ نوک زرد، کبوتر کوهپایه‌ای و... تعدادی کمی از آن‌ها هستند. کمپینگ، عکاسی، صخره نوردی، کوهنوردی، لذت بردن از زیبایی طبیعت منطقه و... تفریحاتی هستند که در نزدیکی آبشار تنگ زندان می‌توان انجام داد.

کوه ودشت

آب و هوا و بهترین زمان سفر به آبشار تنگ زندان لردگان

آبشار تنگ زندان در منطقه‌ای کوهستانی و مرتفع واقع شده و مناطق اطراف این آبشار دارای آب و هوای سرد و کوهستانی می‌باشند. بهار هوای منطقه خنک است، در تابستان خبری از گرمای شهر نیست، اما پاییز و زمستان منطقه آنقدر سرد است که سفر به آن برای گردشگران معمولی، عملا امکان پذیر نمی‌باشد. بهترین زمان سفر به آبشار تنگه زندان از نظر آب و هوا اردیبهشت تا شهریور است، طبیعتگردان خردادِ آبشار تنگ زندان را بهشتی بی بدیل توصیف می‌کنند، اما به دلیل پرآبی آبشار و حوضچه‌ها، عبور از مناطقی که آب در آن‌ها جاریست کار سختی می‌باشد. به هر روی هوای منطقه در بازه‌ی زمانیِ اواسط بهار تا انتهای تابستان دلپذیر و مطبوع است و رطوبت و خنکای آن روح آدمی را جلا می‌دهد.

وسایل مورد نیاز برای سفر به آبشار تنگ زندان لردگان

مسیر دسترسی به آبشار تنگ زندان بسیار سخت و صعب العبور است، به همین دلیل تنها طبیعتگردان حرفه‌ای، صخره نوردها و کوهنوردان می‌توانند به بالاترین نقاط آن دست بیابند. این افراد باید تجهیزاتی همچون پیرانا، درای بگ، کارابین، هارنس دره نوردی، وِت سوت، حلقه، تسمه، ست رول کوبی، طناب دو حلقه‌ی 50، 30 و 20 متری و سایر وسایل لازم را برای صعود به ارتفاعات به همراه داشته باشند. چون مسیر سخت و طولانی است چیزهای اضافی نمی‌توان به همراه برد اما وسایلی نظیر وسایل روشنایی، کرم ضد آفتاب، کلاه ایمنی، عینک آفتابی، کوله‌ی سبک، غذای کم حجم ولی پرکالری، آب آشامیدنی، لباس گرم، پانچو و... ضروری می‌باشد.

آبشار و صخره

مسیر دسترسی به آبشار تنگ زندان لردگان

برای رسیدن به آبشار تنگ زندان باید خود را به منطقه‌ی حفاظت شده‌ی سبزکوه برسانید، این منطقه در نزدیکی روستای وستگان قرار دارد، برای رسیدن به وستگان دو مسیر وجود دارد: اول اینکه شهرهای فرخ شهر، بروجن، گندمان، گردنه‌ی مروارید، کنارک سفلی، منارک علیا و مورچگان را رد کنید تا به وستگان برسید. مسیر دوم با عبور از شهرهای طالقانک، شمس آباد، خراجی، شلمزار، گهرو و در نهایت وستگان قابل دسترسی می‌باشد. درست بعد از روستای وستگان و قبل از رسیدن به پل، باید مسیر خاکی را که در سمت چپ قرار دارد در پیش گرفته و آنقدر جلو بروید تا به رودخانه‌ای فصلی برسید. پس از حدود 18 کیلومتر بعد از رودخانه، تابلوی زرد رنگ منطقه‌ی حفاظت شده‌ی سبزکوه را که مشاهده کردید وارد جاده‌ی سمت چپ شده و 23 کیلومتر دیگر به رانندگی ادامه دهید، با دقت بسیار جلو بروید تا مسیر درست را گم نکنید، در تمام دوراهی‌های طول مسیر، راه سمت راست را انتخاب نمایید، در انتهای مسیر خاکی باید خودرواتان را پارک کرده و بقیه‌ی راه را پیاده طی کنید. از اینجا پس از طی کردن چند تپه و راه‌های پیچ در پیچ به ورودی دره‌ی تنگ زندان خواهید رسید. پا در مسیر پاکوب گذاشته و بعد از عبور از مسیری سخت در نهایت به آبشار دیدنی تنگ زندان می‌رسید.

آدرس: استان چهار محال و بختیاری، شهرستان لردگان، دره‌ی تنگ زندان، آبشار تنگ زندان

چگونگی اقامت در آبشار تنگ زندان لردگان

در اطراف آبشار هیچ امکانات رفاهی مثل اقامتگاه، رستوران یا سرویس بهداشتی وجود ندارد، اگر فردی بخواهد که شب را در کنار آبشار بماند، باید وسایل لازم برای کمپینگ را با خود ببرد. اگر فردی اقامت سنتی را دوست داشته باشد، می‌تواند به روستای گندمان یا شهرستان بروجن رفته و در خانه‌ی یکی از اهالی اقامت نماید. در صورتی که یک گردشگر به دنبال اقامت راحت باشد باید به شهرکرد رفته و یکی از هتل‌های این شهر را برای اقامت انتخاب کند.

نکات مهم در مورد سفر به آبشار تنگ زندان لردگان


  • مسیر دسترسی به آبشار تنگ زندان مسیری سخت و پرفراز و نشیب است، طی کردن این راه و رسیدن به آبشار به توانایی جسمی بالا و داشتن تجهیزات مناسب نیاز دارد، مسیر شیبدار و سخت آبشار برای کودکان و افراد سالمند مناسب نیست
  • در نزدیکی آبشار تنگ زندان، آب از بالا با سرعت زیادی به پایین می‌ریزد و احتمال خیس شدن لباس گردشگران زیاد است، به همین دلیل حتما لباس اضافه و ضد آب همراه داشته باشید
  • در هنگام عبور از مسیر رسیدن به آبشار هر لحظه ممکن است سنگ‌هایی از صخره جدا شده و به پایین بیفتد، خیلی مراقب باشید
  • سفر به آبشار تنگ زندان و به طور کلی تمام نقاط منطقه‌ی سبزکوه، فقط با اجازه‌ی اداره‌ی محیط زیست منطقه امکان پذیر است، البته سفر با تورهای گردشگری نیازی به گرفتن مجوز ندارد
  • از آنجا که راه، طولانی و دشوار است، به هیچ عنوان وسایل سنگین و اضافی با خود نبرید، این کار شرایط را برای شما سخت خواهد کرد

چند کوهنورد در مسیر صخره ای

در این مقاله در مورد آبشار تنگ زندان و نکات مربوط به سفر به این جاذبه‌ی زیبا صحبت کرده و شما را با ویژگی‌های این منطقه‌ی بکر آشنا نمودیم، آبشار تنگ زندان در یکی از بکرترین نقاط ایران قرار گرفته، سفر به این آبشار واقعا هیجان انگیز است زیرا نه تنها خود آبشار واقعا دیدنی است بلکه مناظر پیرامون آن نیز همچون بهشتی رویایی خود نمایی می‌کند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید