پل زمان خان شهرکرد | راهنمای بازدید از رودخانه و پل سامان
ضحا اکبری 1401/06/13 3211 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

استان چهار محال و بختیاری یکی از استان‌های گردشگر پذیر ایران است، دلیل آن هم برخورداری از ویژگی‌‌های بسیار ایده آلی مانند مناظر طبیعی چشم نواز، آثار تاریخی متعدد، آب و هوای مطبوع و مردمانی مهمان نواز می‌باشد. این استان از جمله مناطق قدیمی ایران است که قدمت زیادی دارد، همچنین بخاطر موقعیت جغرافیایی‌اش، از طبیعت بسیار زیبایی هم برخوردار می‌باشد، از این رو گردشگران زیادی هستند که علاقه دارند به شهرهای مختلف استان چهار محال و بختیاری سفر کنند. در این مقاله قصد داریم به شهرستان سامان، یکی از زیباترین شهرهای این استان سفر کنیم و در مورد مهم‌ترین جاذبه‌ی تاریخی این شهر یعنی پل زمان خان حرف بزنیم، اگر به آثار تاریخی ایران علاقه دارید یا قرار است سفری به استان چهار محال و بختیاری داشته باشید، تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

پل زمان خان شهرکرد

پل زمان خان شهرکرد

پل زمان خان یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی استان چهار محال و بختیاری است که در فاصله‌ی ۲۷ کیلومتری شهرکرد (حدود نیم ساعت با خودرو) و در نزدیکی شهرستان سامان قرار دارد، این پل بر روی رودخانه‌ی مهم زاینده رود ساخته شده و در گذشته محل عبور انسان‌ها از روی رود بوده است، اما امروزه به یک اثر تاریخی جذاب تبدیل شده که از اصلی‌ترین منابع درآمد اهالی این شهرستان به شمار می‌رود. آوازه‌ی این پل به قدری در میان مردم پیچیده که در روزهای تعطیل، اطراف آن مملو از گردشگرانی می‌شود که برای تماشای یک اثر تاریخی کم نظیر و لذت بردن از طبیعت زیبای اطرافش به این منطقه سفر کرده‌اند. پل زمان خان با شماره‌ی 1744 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.

تاریخچه پل زمان خان

تاریخچه‌ی پل زمان خان شهرکرد

در گذشته عشایر و ایل‌های کوچ روی زاگرس، در میانه‌های مسیرشان باید از رودخانه‌ی زاینده رود عبور می‌کردند، عبور از زاینده رود کار راحتی نبود، حجم و سرعت آب زیاد بود و ممکن بود در هنگام عبور برای انسان‌ها یا حیواناتشان اتفاقی بیفتد، حتی چند کودک در طول سال‌ها در این مسیر از بین رفتند. یک بار که کودکی در آب زاینده رود افتاد و غرق شد، مادرش جسد او را در دست گرفته نزد زمان خان یکی از بزرگان ایل قشقایی برد و از کشته شدن کودکش بخاطر نبود پل گلایه کرد. به این ترتیب زمان خان به فکر ساخت پلی روی زاینده رود افتاد. او از ثروتمندان و تمام مردم برای ساخت پل کمک گرفت و در نهایت در سال 1022 هجری قمری در زمان صفویان پلی در محل عبور عشایر بنا گردید، به احترام زمان خان نام او را بر روی این پل نهادند. البته به دلیل شباهت پل زمان خان به پل‌های ساسانی، عده‌ای آن را مربوط به دوره‌ی ساسانیان می‌دانند ولی طبق اسناد و شواهدی که وجود دارد، پل زمان خان در دوره‌ی صفوی و به دستور زمان خان ساخته شده است.

پل زمان خان در شب

رودخانه زاینده رود پل زمان خوان

ویژگی‌های پل زمان خان شهرکرد

زاینده رود در گذشته بسیار خروشان و پر آب بود، به همین دلیل معماران آن زمان باید مکانی را برای ساخت پل انتخاب می‌کردند که عبور آب آسیبی به آن نرساند، بر این اساس قسمتی از رودخانه انتخاب شد که مابین 2 پیچ و بر روی صخره‌ی باریکی قرار داشت. پل زمان خان دارای 32 متر طول و 4.5 متر عرض است، این پل در ارتفاع 12 متری از سطح رودخانه ساخته شده و در ساخت آن از آجر و ملات گچ و ساروج استفاده شده است. پل زمان خان 2 دهانه‌ی قوسی شکل دارد که عرض یکی 5 و عرض دیگری 5.6 متر است، همچنین این پل 3 پایه‌ی سنگی دارد که وزن آن را تحمل می‌کنند. در بالای پایه‌ی وسطی دریچه‌ای توخالی برای مهار وزن پل و استحکام آن تعبیه شده، همچنین وجود دیواره‌های سنگی در دو طرفد پل و طاق‌های ضربی از علل دیگر استحکام پل زمان خان می‌باشد.

اطراف پل زمان خان

پل زمان خان از نمای بالا

تفریحات پل زمان خان شهرکرد

در سال‌های گذشته برای افرادی که به پل زمان خان سفر می‌کنند، تفریحات خوبی فراهم شده است، از میان این تفریحات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شنا: در فصول گرم، زمانی که خنکی آب خستگی را از تن بدر می‌کند، شنا یکی از بهترین تفریحاتی است که می‌توان در آب‌های اطراف پل زمان خان انجام داد، البته به شرطی که رودخانه مواج نباشد.

  • ماهیگیری: در زاینده رود ماهی گوشت صورتی یا قزل آلای وحشی زندگی می‌کند، بسیاری از افراد علاقمند به ماهیگیری با ابزارهای مناسب و البته در زمانی که فصل تخم ریزی ماهی‌ها نباشد، در اطراف پل زمان خان به ماهیگیری می‌پردازند و از این تفریحِ آرامش بخش لذت می‌برند.

  • پل معلق: در سال‌های اخیر در نزدیکی پل زمان خان، پل معلقی ساخته شده که گردشگران از روی آن عبور کرده و لحظات جذابی را تجربه می‌کنند.

  • رفتینگ: مهم‌ترین تفریحی که می‌توان در اطراف پل زمان خان انجام داد رفتینگ است، رفتینگِ پل زمان خان در 3 مسیر مختلف به طول‌های 3 کیلومتر (در 30 دقیقه)، 8 کیلومتر (در حدود 1 ساعت و نیم) و 17 کیلومتر (در تقریبا 5 ساعت) انجام می‌گیرد و یکی از هیجان انگیزترین تفریحاتی است که می‌توان در این منطقه انجام داد. رفتینگ نیز در فصل‌های گرم و با رعایت نکات ایمنی انجام می‌شود. می‌توانید با مراجعه به مطلب رفتینگ در سامان در مورد رفتینگ پل زمان خان اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.
    رفتینگ زاینده رود و پل زمان خان
  • آسیاب آبی زمان خان: در کنار پل زمان خان آسیابی آبی وجود دارد که در زمان قاجار ساخته شده و یکی از آثار تاریخی شهرستان سامان به شمار می‌رود، گردشگرانی که به پل زمان خان می‌آیند از این آسیاب آبی نیز دیدن می‌کنند.

امکانات پل زمان خان شهرکرد

شهرت پل زمان خان و گردشگران فراوانی که برای بازدید از آن به شهرستان سامان سفر می‌کنند، باعث شده تا در سال‌های اخیر امکانات رفاهی مناسبی در این مکان ایجاد شود، از جمله‌ی این امکانات می‌توان پارکینگ، سرویس بهداشتی، سکوی استراحت، محل مناسب برای کمپینگ، آلاچیق، کافه، رستوران، چایخانه، زمین بازی کودکان، فروشگاه خرید سوغات و اقامتگاه را نام برد.

پارک ماشین در کنار پل زمان خان

بهترین زمان سفر به پل زمان خان شهرکرد

شهرستان سامان در منطقه‌ای قرار گرفته که سردسیر است، این منطقه دارای پاییز و زمستان سرد و بهار و تابستان معتدل می‌باشد، حتی در هنگام سفر به پل زمان خان در فصول گرم سال نیز باید لباس گرم همراه داشته باشید. به همین دلیل بهتر است در پاییز و زمستان به پل زمان خان نروید، زیرا در این زمان‌ها هوا سرد است و امکان انجام تفریحات و اقامت در نزدیکی پل زمان خان وجود ندارد. بهترین زمان سفر به پل زمان خان بهار و تابستان است، زیرا در این فصول هوای منطقه معتدل و دلپذیر است و می‌توان از تفریحاتی مانند رفتینگ و شنا لذت برد.

چگونگی دسترسی به پل زمان خان شهرکرد

برای رسیدن به پل زمان خان ابتدا باید به شهرکرد رفته و از آنجا به شهرستان سامان بروید، خود را به بلوار جانبازان این شهر برسانید و از آنجا با توجه به تابلوهای راهنما، مسیر روستای ایل بیگی را در پیش بگیرید، پل زمان خان در ورودیِ این روستا قرار دارد.

در این مقاله شما را با پل تاریخیِ زمان خان در شهرستان سامانِ استان چهار محال و بختیاری آشنا کردیم، اگر تمایل داشتید به این استان زیبا سفر کرده و از طبیعت بی نظیر، آثار تاریخی جذاب و آب و هوای فوق العاده‌اش لذت ببرید، می‌توانید وارد قسمت شهرکرد در سایت ما شوید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید