چشمه و آبشار کوهرنگ | تصاویر و اطلاعات آبشار کوهرنگ
ضحا اکبری 1401/06/17 9924 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


آبشارها از جمله جاذبه‌هایی هستند که ارتفاع و اُبُهتشان هوش از سر آدمی می‌برد، جاذبه‌هایی که هنگام حضور در کنار آن‌ها بیشتر به عظمت خداوند و قدرت او پی می‌بریم. استان چهار محال و بختیاری یکی از استان‌های ایران است که به برخورداری از مناظر طبیعی فوق العاده شهرت دارد، این استان جاذبه‌های طبیعی بیشماری دارد که تعداد زیادی از آن‌ها را آبشارها تشکیل می‌دهند. در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از زیباترین آبشارهای این استان یعنی آبشار شیخ علی خان صحبت کرده، آن را به شما معرفی کنیم  و هر آنچه باید قبل از سفر به این آبشار بدانید برایتان بازگو نماییم. پس اگر به جاذبه‌های طبیعی و مناطق بکر علاقه مند هستند، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آبشار کوهرنگ

آبشار شیخ علی خان کوهرنگ یکی از آبشارهای زیبای ایران است که در استان چهار محال و بختیاری قرار گرفته و از جمله جاذبه‌های گردشگری آن به شمار می‌رود. این آبشار به آبشار مینیاتوری ایران مشهور است و از چشمه‌هایی که در کوه‌های اطراف روستا هستند، سرچشمه می‌گیرد. در نزدیکی آبشار شیخ علی خان، جاذبه‌های دیگری همچون چشمه دیمه، تونل کوهرنگ، غار یخی چما و... وجود دارند که می‌توانید در یک روز از تمام این جاذبه‌ها دیدن کنید.

موقعیت جغرافیایی آبشار کوهرنگ

 آبشار شیخ علی خان کوهرنگ، در روستایی به همین نام که از توابع شهرستان چلگرد است، قرار دارد، شهرستان چلگرد در فاصله‌ی 90 کیلومتری شهرِستان شهرکرد که مرکز استان چهار محال و بختیاری می‌باشد واقع شده است. روستای شیخ علی خان در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا قرار دارد، این ارتفاع زیاد و بلندی‌هایی که آن را احاطه کرده‌اند، باعث شده آب و هوای روستای شیخ علی خان سرد و کوهستانی باشد.

ویژگی‌های جذاب آبشار کوهرنگ

آبشار شیخ علی خان کوهرنگ یکی از آبشارهای زیبای ایران است که پر آب بودنش می‌تواند آن را از خیلی از آبشارهای دیگر متمایز کند، حجم آب آبشار کوهرنگ زیاد است و در فصول گرم بیشتر هم می‌شود. در کنار آبشار چشمه‌ای قرار دارد که آن هم زیبا و دیدنی است و لذت بودن در کنار آبشار را چند برابر می‌کند. از دیگر ویژگی‌های جذاب این منطقه دست نخورده بودن آن است، هنگامی که به آبشار شیخ علی خان کوهرنگ می‌رسید، سکوت و آرامش منطقه و نبود هر گونه آلاینده باعث می‌شود شما به خودتان برای سفر به این آبشار افتخار کنید. مناظر اطراف آبشار در تمام فصول سال زیبایی‌های مخصوص به خود را دارند، در بهار لاله‌های واژگون دشت‌ها را پر می‌کنند، در تابستان تا چشم کار می‌کند سبزی و طراوت است، پاییزِ آبشار کوهرنگ با باران‌های گاه و بیگاه و زرد و نارنجی برگ‌ها به استقبالتان می‌آید و در زمستان تماشای زمین‌های پوشیده از برف و قندیل‌هایِ کوچک و بزرگی که از آبشار آویزان شده‌اند باعث می‌شود خالق این همه زیبایی را ستایش کنید. در اطراف آبشار کوهرنگ گیاهان دارویی و معطر فراوانی وجود دارد، اگر به گیاهان دارویی علاقه دارید و آن‌ها را می‌شناسید، می‌توانید در این منطقه گیاهان مفیدی پیدا کنید. ضمن اینکه در اطراف آبشار محلی‌ها غذاهای سنتی خوشمزه و صنایع دستی زیبایی را به فروش می‌رسانند که هر کدام می‌تواند سوغاتی برای یکی از عزیزانتان باشد.

بهترین زمان سفر به آبشار کوهرنگ

در میان 4 فصل سال، بهترین زمان برای سفر به آبشار شیخ علی خان کوهرنگ، بهار است، زیرا علاوه بر اینکه در این زمان آب و هوای آبشار بسیار مطبوع و دل انگیز است، وجود لاله‌های واژگون در دشت‌های اطراف و سرسبزی منطقه، جذابیت سفرتان را چندین برابر خواهد کرد. البته در تابستان نیز خنکای آبشار و دشت‌های سبزِ اطراف می‌تواند روزی خاطره انگیز را به دور از گرما، آلودگی و سر و صدای شهر برایتان رقم بزند. در پاییز هوای آبشار سرد است و خبری از دشت‌های سبز اطراف نیست، اما باز هم این آبشار چیزهای زیادی دارد تا دلتان بخواهد سفری پاییزی به آن داشته باشید. شاید سرمای زمستان و برف و باران، باعث شود که فکر کنید آبشار کوهرنگ در زمستان جذابیتی ندارد، اما باید بگوییم آبشار یخ زده، قندیل‌های یک متری و دشت‌هایی سفید از برف، همگی می‌توانند دلیلی برای سفر به آبشار کوهرنگ در زمستان باشند.

وسایل مورد نیاز برای رفتن به آبشار کوهرنگ

برای سفر به آبشار شیخ علی خان کوهرنگ، باید وسایلی نظیر آب آشامیدنی، مقداری خوراکی، کیسه خواب، دارو، تلفن همراه، پاور بانک، کارت شناسایی، کوله‌ی یک روزه، چراغ قوه، کرم ضد آفتاب، لیوان، قاشق، کیسه‌ی زباله، دوربین عکاسی، لباسی که ضد آب باشد تا آب آبشار شما را خیس نکند، کفش مناسب برای پیاده‌ روی طولانی و کوه ‌پیمایی، یک دست لباس گرم و چادر مسافرتی با خود ببرید.

مسیر دسترسی به آبشار کوهرنگ

برای رسیدن به آبشار کوهرنگ ابتدا باید خود را از هر جایی که هستید به شهرکرد برسانید، هنگامی که وارد شهرکرد شدید باید به سمت شهرستان فارسان بروید. در شهرستان فارسان با توجه به تابلوهای راهنما مسیر شهرستان چلگرد را در پیش گرفته و بعد از آن به سوی روستای شیخ علی خان بروید. آبشار در ورودی روستای شیخ علی خان قرار دارد و زمانی که به روستا برسید می‌توانید آبشار زیبای شیخ علی خان را ببینید.

چگونگی اقامت در آبشار کوهرنگ

در اطراف آبشار شیخ علی خان کوهرنگ، امکاناتی برای کمپینگ وجود ندارد، البته اقامت‌گاه‌هایی در روستاهای نزدیک هستند ولی در کنار خود آبشار محلی برای اقامت شبانه نیست. اما افرادی که طبیعت گرد هستند و با اصول این کار آشنایی دارند، می‌توانند با همراه داشتن چادر مسافرتی و سایر وسایل لازم، شب زیبایی را در این منطقه به صبح برسانند. البته این امر فقط در فصول بهار و تابستان امکان پذیر است، زیرا در پاییز و زمستان هوا به قدری سرد می‌شود، که امکان شب مانی در نزدیکی آبشار کوهرنگ وجود نخواهد داشت. در این مکان امکانات رفاهی خاصی تعبیه نشده، تنها چند سکوی سیمانی در اطراف آبشار ساخته‌اند که گردشگران از آن‌ها برای نشستن یا چادر زدن استفاده می‌کنند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید