تالاب چغاخور | آدرس، امکانات رفاهی و تصاویر
ضحا اکبری 1400/02/30 5467 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



کشور ما ایران، دارای جاذبه‌های فراوانی برای گردشگری است، آبشارها، کوه‌ها، دریا و رودخانه‌ها، جنگل‌ها و...، هر کدام از این جاذبه‌ها زیبایی مخصوص به خود را دارد اما در این میان تالاب‌ها به دلیل سکوت و آرامش خاصی که دارند و اینکه محل زندگی پرندگان و گونه‌های جانوری بسیاری هستند، از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی به شمار می‌روند. یکی از این تالاب‌ها، تالاب زیبای چغاخور است که ما تصمیم گرفتیم در این مقاله در مورد آن و موضو عات مرتبط با این تالاب نظیر موقعیت جغرافیایی تالاب چغاخور، جذابیت‌ها و ویژگی‌های تالاب چغاخور، آب و هوای تالاب چغاخور، بهترین زمان سفر به تالاب چغاخور، وسایل مورد نیاز برای سفر به تالاب چغاخور، مسیر دسترسی به تالاب چغاخور و چگونگی اقامت در تالاب چغاخور توضیحاتی را ارائه دهیم، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور داخلی" شوید.

تالاب چغاخور

تالاب چغاخور یکی از زیباترین تالاب‌های استان چهار محال و بختیاری و ایران است که همه ساله گردشگران بسیاری به آن سفر می‌کنند تا زیبایی‌های بی حد و حصرش را ببینند و از جذابیت‌هایش لذت ببرند. چغاخور یک تالاب بین المللی است که هر سال میزبان هزاران پرنده‌ی مهاجری است که به این منطقه کوچ کرده و مدتی از سال را در آن زندگی می‌کنند.

تلاب چغاخور

موقعیت جغرافیایی تالاب چغاخور

تالاب چغاخور در شرق استان چهار محال و بختیاری، شهر بروجن و روستای چغاخور واقع شده است. این روستا در مسیر جاده‌ی شهر کرد به خوزستان قرار دارد و فاصله‌ی آن تا شهر کرد حدود ۶۰ کیلومتر است. دور تا دور تالاب چغاخور را کوه فرا گرفته، ارتفاعات برآفتاب در شمال،‌ کوه‌های شاپور ناز در غرب و ارتفاعات کلار در جنوب که برف این کوه‌ها و نیز آبِ چشمه‌هایی مانند آورگان، زوردگان، ‌تنگ سیاه و... آب این تالاب را تامین می‌کنند. تالاب چغاخور که بیشتر از 2300 هکتار مساحت و حدود 6 متر عمق دارد، در قدیم محل استراحت ایل بختیاری در گرما بوده و امروزه نیز عشایر بختیاری تابستان را در آن می‌گذرانند.

تلاب چغاخور

آب و هوای تالاب چغاخور

تالاب چغاخور به دلیل محل قرار گیری خود دارای آب و هوایی سرد است،‌ اما در بهار و تابستان هوای آن بی نهایت دلپذیر و مطبوع می‌باشد. از پاییز سردی هوا آغاز شده و در دی ماه به اوج خود می‌رسد، در این فصل گردشگران کمتری به این تالاب سفر می‌کنند. در تابستان عشایر استان، تالاب چغاخور را به عنوان ییلاق انتخاب کرده و به آن کوچ می‌کنند، تماشای زندگی عشایری از نزدیک، لذتی است که ممکن است دیگر نتوانید آن را تجربه کنید.

تلاب چغاخور

بهترین زمان سفر به تالاب چغاخور

تالاب چغاخور، ۴ فصل است به این معنی که در همه‌ی فصول سال و در هر زمانی می‌توان از آن بازدید کرد. در بهار این تالاب دارای آب و هوایی دلپذیر و طبیعتی سرسبز و با طراوت است، در تابستان هوای دریاچه بسیار خنک و عالی است که می‌توان برای فرار از گرمای شهر، به آن پناه برد، ضمن اینکه دیدن عشایری که به نزدیکی تالاب چغاخور کوچ کرده‌اند بسیار جذاب است. پاییزِ تالاب چغاخور هزار رنگ است، پس تحمل طول جاده و سردی هوا به دیدن این همه زیبایی می‌ارزد. در زمستان هم تالاب، زیبایی‌های خودش را دارد، بارش برف، درختان سفید پوش و آبی که در برخی قسمت‌ها یخ زده همه و همه از زیبایی‌های تالاب چغاخور در زمستان هستند. ضمنا آب تالاب در اسفند ماه بیشترین میزان خود را تجربه می‌کند، فقط به یاد داشته باشید سفر به تالاب چغاخور در زمستان نیازمند داشتن تجهیزات مناسب سرما و فصل زمستان مثل زنجیر چرخ، لباس گرم و... است.

تلاب چغاخور

ویژگی‌های تالاب چغاخور

تالاب بین المللی چغاخور یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شهر بروجن است که به هزار و یک دلیل می‌تواند مقصد گردشگری هر فرد طبیعت دوستی باشد. از جمله اینکه خود تالاب با مساحتی بالغ بر 2300 هکتار، بی نهایت زیبا و پر آب است که تماشای آن آدمی را سرشار از آرامش می‌کند. تالاب در چمنزاری وسیع قرار گرفته و پوشش گیاهی اطراف آن بسیار انبوه و متراکم است، در بهار شقایق‌های قرمز دور تا دور تالاب را فرا می‌گیرند. از میان گونه‌های گیاهی این تالاب می‌توان به پلی گونیوم، بید،‌ پتامژتون، مرغ جگن و... اشاره کرد. در چغاخور انواع و اقسام موجودات زنده از پرندگان بومی و مهاجر گرفته تا خزندگان و پستانداران زندگی می‌کنند، از میان این جانداران می‌توان پستاندارانی مثل شنگ،‌ خرگوش،‌ گرگ، روباه، سمور سنگی، شغال و گراز،‌ آبزیانی همچون ماهی خاص گامبوزیا،‌ ماهی فیتوتاک، ماهی عروس، ماهی گور خری و ماهی کپور و پرندگان بومی و مهاجری همچون اردک سبز، ‌خروس کولی، قو، شکاری‌ها، ‌فلامینگو،‌ کشیم، لک لک سفید، و حواصیل را نام برد. خوشبختانه در سال‌های گذشته با قرار دادن پاسگاه و نگهبان از این موجودات ارزشمند محافظت کرده و با ایجاد امکانات مختلفی مثل پارکینگ، ساختمان‌هایی جهت اقامت گردشگران و سرویس بهداشتی، فعالیت‌های مفیدی در راستای ارتقای ظرفیت گردشگری این منطقه انجام شده است. در نزدیکی تالاب چغاخور، جاذبه‌های طبیعی فراوان وجود دارد که دو تالاب سولقان و گندمان از مهم‌ترین و معروف‌ترینِ آن‌ها به شمار می‌روند.

تلاب چغاخور

وسایل مورد نیاز برای سفر به تالاب چغاخور

سفر به تالاب چغاخور اغلب در یک روز انجام می‌شود که برای سفرهای یک روزه وسایلی چون کرم ضد آفتاب، عینک و کلاه آفتابی، لباس گرم، تلفن همراه و شارژر، پاور بانک، دوربین عکاسی، زیرانداز، چراغ قوه، آب آشامیدنی، کیسه زباله و... لازم است، اما اگر قصد داشتید شب را در کنار تالاب بمانید حتما همراه خود چادر مسافرتی، کیسه خواب، پتو، لباس اضافی، زیرانداز ضد آب و چیزهایی از این دست داشته باشید.

تلاب چغاخور

مسیر دسترسی به تالاب چغاخور

اگر بخواهید از تهران به تالاب چغخور بروید مسیر دسترسی به این صورت است: وارد اتوبان تهران- قم شده، به سمت اصفهان حرکت کنید، اما ورودی اصفهان را رد کرده و راه را ادامه دهید. زمانی که به فولاد شهر رسیدید از آن گذشته و از خروجی سمت راست که به زرین دشت می‌رسد، خارج شوید. پس از طی کردن حدود ۴۵ کیلومتر یک دو راهی می‌بینید، به خروجی سمت چپ وارد شده و این راه را ادامه دهید تا به بروجن برسید. در جنوب غربی بروجن وارد جاده‌ی بلداجی شده، پس از گذشتن از بلداجی،‌ آورگان و کلبی بک به تالاب چغاخور خواهید رسید.

تلاب چغاخور

چگونگی اقامت در تالاب چغاخور

اگر قصد داشتید شب را در تالاب چغاخور اقامت کنید، در صورتی که وسایل لازم برای کمپینگ در اختیار داشتید، می‌توانید در مکان‌های مناسب چادر زده و شبی فراموش نشدنی را در دل طبیعت و در کنار مخلوقات زیبای خداوند به صبح برسانید. اما در صورتی که می‌خواهید شب را در هتل یا اقامت‌گاه بگذرانید هم می‌توانید در اقامت‌گاه خود تالاب که در مجتمع رفاهی آن تعبیه شده بمانید، هم از اقامت‌گاه‌هایی که محلی‌های این منطقه به گردشگران کرایه می‌دهند استفاده کنید و هم می‌توانید به شهر بروجن رفته و در اقامت‌گاه‌های آن که امکانات بهتری دارند، استراحت کرده و شب خوبی داشته باشید.

تلاب چغاخور

چند نکته در مورد تالاب چغاخور

  • کوهنوردی در ارتفاعات اطراف تالاب بسیار لذت بخش است، ‌به شرطی که تجهیزات لازم را برای صعود به بلندی به همراه داشته باشید.
  • به دلیل وجود ماهی‌های بسیار درتالاب چغاخور، می‌توانید در این تالاب ماهیگیری کرده و از صید ماهی‌های کوچک و بزرگ لذت ببرید.
  • حجم آب تالاب و سرعت حرکت آن، معمولا زیاد است، ‌پس چغاخور مکان مناسبی برای شنا نیست، ‌حتما به این مورد دقت کنید.
  • دسترسی به تالاب چغاخور راحت است،‌ اما اگر قصد داشتید در زمستان به آن سفر کنید حتما تجهیزات لازم را برای سرما به همراه داشته باشید.
  • در سفر به تالاب چغاخور، دوربین عکاسی را فراموش نکنید، چرا که این مکان پر است از سوژه‌های ناب برای عکاسی.
  • در هنگام سفر به چغاخور همواره نکات مربوط به مراقبت از این مکان ارزشمند را به یاد داشته باشید،‌ هم از زیبایی‌هایش حراست کنید و هم از موجودات زنده‌ای که در آن زندگی می‌کنند.

در این مقاله شما را با تالاب زیبای چغاخور و موضوعات مربوط به آن آشنا کردیم، از موقعیت جغرافیایی این تالاب آگاه شدید و ویژگی‌ها و زیبایی‌های آن را شناختید. در صورتی که قصد داشتید به این مکان شگفت انگیز سفر کنید، می‌توانید به قسمت تالاب چغاخور در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1401/04/07

    سلام برای تالاب چغاخور و رزور جا شماره ای دارید؟

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید