کوهرنگِ شهرکرد | جاذبه‌ها و تصاویر منطقه‌ی کوهرنگ چهار محال و بختیاری
ضحا اکبری 1401/08/03 1452 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


استان چهار محال و بختیاری یکی از زیباترین استان‌های ایران است که هر گوشه‌اش بهشتی بی مانند و نمایانگر قدرت خداوند می‌باشد. این استان همه ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود فرامی‌خواند و با جاذبه‌های گردشگری، آثار تاریخی و مردمان مهربانش سفری به یاد ماندنی را برای این گردشگران رقم می‌زند. در این مقاله قصد داریم به یکی از جذاب‌ترین شهرهای چهار محال و بختیاری یعنی کوهرنگ سفر کرده و شما را با زیبایی‌های این شهر آشنا کنیم، اگر سفر به این استان یکی از برنامه‌های شماست یا به نقاط زیبای ایران علاقه دارید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

کوهرنگ شهرکرد

کوهرنگ، بزرگ‌ترین شهرستان استان چهار محال و بختیاری و یکی از زیباترینِ آن‌هاست، این شهرستان در 85 کیلومتریِ شهرکرد قرار دارد و چلگرد مرکز آن است. کوهرنگ حدود 2365 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، قله‌ی زرد کوه که دومین قله‌ی بلند زاگرس است در این شهرستان واقع شده، پس از بندر انزلی دومین شهر پر بارش ایران است و زاینده رود، کارون و دز از ارتفاعات این شهرستان سرچشمه می‌گیرند. کوهرنگ یکی از سردترین نقاط ایران است و پایتخت برفی ایران لقب گرفته، گویش مردم کوهرنگ بختیاری می‌باشد و جمعیت آن در سال 1395 حدود 42 هزار نفر بوده است. شهرستان کوهرنگ بخاطر طبیعت بی نظیرش به عنوان عروس طبیعت استان چهار محال و بختیاری شهرت یافته، این شهرستان، سرزمین قدمت و تاریخ، پوشش گیاهی متنوع، چشمه‌های جوشان و اصیل‌ترینِ مردمان است.

بهترین زمان سفر به کوهرنگ شهرکرد

کوهرنگ در یکی از سردترین نقاط ایران قرار گرفته و بخاطر ارتفاع زیادش دارای آب وهوای بسیار سردی می‌باشد، فصل سرمای کوهرنگ طولانی است و فصل گرمش هوایی معتدل دارد. بهترین زمان سفر به کوهرنگ با توجه به آب و هوا، فصل تابستان است که هوا معتدل و دلپذیر می‌باشد، اما از نظر زیبایی طبیعت، بهترین زمان سفر به این منطقه، فصل بهار است، در این زمان ممکن است هوا هنوز هم سرد باشد اما تماشای دشت لاله‌های واژگون و طبیعت فوق العاده‌ی منطقه، بسیار شگفت انگیز خواهد بود. پاییزِ رنگارنگِ کوهرنگ هم زیبایی خودش را دارد، زمستان کوهرنگ برای انجام ورزش‌های زمستانی مانند اسکی بسیار مناسب است، اما هوا در این فصل واقعا سرد می‌باشد.

جاذبه‌های گردشگری کوهرنگ شهرکرد

شهرستان کوهرنگ پر است از جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی که هر کدام بسیار دیدنی هستند و لذت سفر به این منطقه را چندین برابر می‌کنند. در ادامه به توضیح چند مورد از این دریای بیکران خواهیم پرداخت:

  • آبشار شیخ علیخانِ کوهرنگ: آبشار شیخ علیخان در روستایی به همین نام از توابع چلگرد قرار دارد، این آبشار از چشمه‌های ارتفاعات اطراف روستا سرچشمه می‌گیرد و به آبشار مینیاتوری مشهور است. حجم زیاد آب آبشار شیخ علیخان و طبیعت فوق العاده‌ زیبای اطرافش از دلایل محبوبیت این آبشار نزد گردشگران به شمار می‌رود.

  • چشمه‌ی کوهرنگ: چشمه‌ی کوهرنگ در نزدیکی آبشار شیخ علیخان قرار دارد، این چشمه از کوه‌های اطراف روستای شیخ علیخان سرچشمه می‌گیرد و دارای آب زلال و شفافی می‌باشد. در اطراف چشمه‌ی کوهرنگ گیاهان دارویی بسیاری وجود دارد، ضمن اینکه محلی‌ها غذاهای خوشمزه و صنایع دستی زیبای خود را در این مکان به فروش می‌رسانند.
  • دشت لاله‌های واژگون: دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ که یکی از جذاب‌ترین نقاط گردشگریِ این شهرستان است، در نزدیکی روستای بنواستکی و در 20 کیلومتری شهر چلگرد قرار دارد، این دشت معروف‌ترین دشت لاله‌های واژگون ایران است که وسعت آن 3600 هکتار می‌باشد. لاله‌ی واژگون گلی کمیاب است که خاستگاه آن ایران و 15 نوع آن در کشور شناسایی شده است، برای حفاظت از این گونه‌ی نادر و باارزش، از سال 1375 قسمت‌هایی از دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ تحت نظر و حفاظت سازمان محیط زیست ایران قرار گرفت. بهترین زمان برای سفر به دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ، از اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه است که این منطقه با چشم اندازی بی نظیر پر از لاله‌های زیبا و چشم نواز می‌شود.

  • غار یخی چَما: غار یخی چما در نزدیکی روستای شیخ علیخان و در فاصله‌ی 25 کیلومتری چلگرد واقع شده، این غار یکی از باارزش‌ترین جاذبه‌های استان چهار محال و بختیاری است که مشابه آن به تعداد کم در کشورهایی مانند روسیه و ایسلند وجود دارد. غار یخی چما از تجمعِ برفِ کوه‌ها در دره‌ای عمیق ایجاد شده و با گرم شدن هوا رودخانه‌ای از آن جاری شده است که آب بسیار سردی دارد. زیبایی‌های درونِ غار چما، رودخانه‌ی نزدیک به آن و طبیعت زیبای اطرافش باعث شده تا گردشگران داخلی و خارجی علاقه‌ی زیادی به بازدید از این منطقه داشته باشند.

  • چشمه‌ی دیمه: چشمه‌ی دیمه، چشمه‌ای بسیار زیباست که از بلندی‌های زردکوه سرچشمه می‌گیرد و بخاطر آب و هوای بسیار عالی، آب زلال و گوارا و طبیعت دیدنیِ اطرافش مشهور است. آب چشمه‌ی دیمه سرشار از مواد معدنی است و برای درمان بسیاری از بیماری‌های کلیوی، استخوانی و... مناسب می‌باشد، از آب این چشمه برای تولید آب معدنی در کارخانه‌ی آب معدنی کوهرنگ استفاده می‌شود.

  • پل چلگرد: پل چلگرد پلی زیبا در این منطقه است که در دوره‌ی پهلوی بر روی زاینده رود ساخته شده و در سال 1386 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • پیست اسکی چلگرد: پیست اسکی چلگرد در ارتفاعات زاگرس قرار دارد و در سال 1354 ساخته شده است، این پیست با برخورداری از طولی معادل 800 متر، شیب 20 درصدی، مسیر دسترسی راحت، حجم بسیار زیاد برف، هوای مناسب در روزهای زمستانی و نزدیکی به هتل کوهرنگ به یکی از جذاب‌ترین پیست‌های اسکی ایران تبدیل شده که اسکی بازان برای اسکی در آن و لذت بردن از هوای مطبوعش به این منطقه سفر می‌کنند.

چگونگی دسترسی به کوهرنگ شهرکرد

برای سفر به کوهرنگ ابتدا باید خود را به شهرکرد برسانید، برای این کار اگر تهران هستید می‌توانید وارد جاده‌ی تهران قم شده، از آنجا به اصفهان و سپس شهرکرد بروید. از شهرکرد 3 مسیر مختلف برای رسیدن به کوهرنگ وجود دارد، مسیرهای فارسان به چلگرد و چلگرد به دیمه که تقریبا باهم برابر هستند، مسیر سوم جاده‌ی بارده است که مسافتش حدود 15 کیلومتر از 2 جاده‌ی قبلی بیشتر است. چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ است، وقتی به آن رسیدید می‌توانید به هر جای کوهرنگ که خواستید بروید.

در این مقاله در مورد عروس طبیعت استان چهار محال و بختیاری یعنی کوهرنگ حرف زدیم و شما را با ویژگی‌ها، جاذبه‌ها و تمام نکات مربوط به سفر به آن آشنا کردیم، اگر تمایل داشتید به این شهرستان تماشایی سفر کنید، می‌توانید وارد قسمت کوهرنگ در سایت ما شوید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید