دریاچه گهر |  امکانات + تصاویر + کروکی و آدرس دریاچه
زهرا نیرومند 1400/05/26 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



گَهَر یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران است که در شهر دورود استان لرستان قرار دارد. این دریاچه در یک منطقه کوهستانی واقع شده و چشم‌اندازهایی بکر و دیدنی را به تصویر می‌کشد. آب زلال دریاچه در کنار درختان سرسبز و زیبای بید و گل‌های رنگارنگی که اطراف آن را فرا گرفته‌اند، از جمله دیدنی‌های این منطقه است که می‌توانید در فصل بهار و تابسبتان شاهد آن باشید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با دریاچه گهر، جاذبه‌های گردشگری و امکانات آن بیشتر آشنا شوید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" شوید.

دریاچه گهر

دریاچه گهر یکی از بزرگ‌ترین و البته زیباترین دریاچه‌های ایران است که در میان رشته‌کوه‌های اشترانکوه و زاگرس و در ارتفاع ۲,۳۶۰ متری از سطح دریا، واقع شده است. با توجه به قرارگیری دریاچه بر روی گسل اصلی زاگرس، به نظر می‌رسد این دریاچه توسط زمین‌لرزه‌ای بزرگ ایجاد شده باشد. در واقع عامل اصلی ایجاد دریاچه، بسته شدن دره به وسیله یک سنگ بزرگ بوده است.   

دریاچه گهر از دو بخش تشکیل شده است که با نام‌های گهر بزرگ و گهر کوچک شناخته می‌شوند. گهر بزرگ یا کله گهر، ۱۸۰۰ متر طول دارد و عرض آن بسته به بارش سالانه از 400 تا 800 متر تغییر می‌کند. این دریاچه بین 4 تا ۲۸ متر عمق دارد. گهر کوچک یا کره گهر نیز در 2 کیلومتری گهر بزرگ واقع شده و حدود 5 هکتار وسعت دارد. این دریاچه 500 متر طول و 150 متر عرض دارد و عمق آن نیز بین یک تا سه متر متفاوت است.

منطقه گهر پوشش گیاهی متنوعی دارد. بیش از 50 گونه درختی در این منطقه دیده می‌شود که از میان آن‌ها می‌توان به درختان چنار، کنار، کهور، بید، اورس، ارجن، زبان گنجشک، سیب، انجیر، زالزالک، گردو، بادام وحشی، بلوط و پسته وحشی اشاره کرد. علاوه بر این، منطقه گهر پوشیده از گیاهان دارویی و گل‌های رنگارنگ می‎باشد. لاله واژگون، لاله وحشی، زنبق و شقایق از جمله گل‌هایی هستند که در این منطقه دیده می‌شوند و زیبایی و جلوه خاصی به دریاچه می‌دهند.

دریاچه گهر بخشی از منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه نیز محسوب می‌شود و زیستگاه حیواناتی چون پلنگ، گراز، گرگ، خرس قهوه‌ای، شغال، کفتار، بز، آهو، کبک دری و عقاب طلایی می‌باشد. انواع مارماهی، قورباغه، لاک‌پشت، ماهی قزل‌آلای رنگین کمان و ماهی خال قرمز نیز از جمله جانورانی هستند که در آب‌های گهر زندگی می‎کنند. دقت داشته باشید که این منطقه مورد حفاظت شدید بوده و به همراه داشتن سلاح و صید و شکار در آن ممنوع می‌باشد. از این رو، اگر قصد ماهیگیری در دریاچه را دارید، باید مجوز انجام این کار دریافت نمایید.

دریاچه گهر

جذابیت‌های دریاچه گهر

گهر یک واژه محلی است. مردمان منطقه به آب جمع‌شده در گودال عمیق، گهر می‌گویند. دریاچه گهر آبی شفاف و بسیار خنک دارد که از رودخانه تاپله به این سمت سرازیر می‌گردد. آب رودخانه ابتدا وارد گهر کوچک شده و از آن‌جا به گهر بزرگ جاری می‎شود. آب دریاچه به حدی شفاف است که می‌توان با کمی دقت ماهی‌های کف آن را مشاهده نمود. تماشای آب‌های فیروزه‌ای رنگ دریاچه در زیر تابش نور آفتاب، یکی از جذابیت‌های گهر است که سالانه گردشگران بسیاری را به این سمت می‌کشاند.

در ضلع غربی و شرقی دریاچه، سواحل ماسه‌ای و در سایر نقاط سواحل صخره‌ای دیده می‌شود. در قسمت‌هایی از دریاچه نیز چشم‌اندازهای بی‌نظیری از جنگل‌های انبوه را خواهید دید که سرسبزی آن در کنار رنگ فیروزه‌ای آب‌های دریاچه، ترکیبی زیبا ایجاد می‌کند.  در کل می‌توان گفت، دریاچه گهر یکی از بهترین مکان‌ها برای طبیعت‌گردی است. می‌توانید در اطراف دریاچه پیاده‌روی کنید و اگر اهل عکاسی هستید، تصاویر بی‌نظیری را به ثبت برسانید.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری دریاچه گهر می‌توان به کوهنوردی، قایق‌سواری و ماهیگیری اشاره کرد:

ماهیگیری: دریاچه گهر یکی از اصلی‌ترین زیستگاه‌های ماهی قزل‌آلاست. اگر به ماهیگیری علاقه‌مندید، لوازم موردنیاز خود را به همراه داشته باشید. در این صورت می‌توانید مجوز صید ماهی را واحد محیط زیست، واقع  در غرب دریاچه، دریافت کرده و به شکار قزل‌آلای رنگین‌کمان و خال قرمز بپردازید.

قایق‌سواری: از دیگر تفریحات دریاچه گهر می‌توان به قایق‌سواری اشاره کرد. می‌توانید بر روی آب‌های شفاف گهر شناور شوید و از تماشای طبیعت اطراف دریاچه لذت ببرید. البته برای این کار باید تجهیزات قایق‌ بادی را با خود داشته باشید.

کوهنوردی: دریاچه گهر در منطقه کوهستانی اشترانکوه واقع شده است. اگر اهل کوهنوردی هستید، تجهیزات موردنیاز را به همراه خود داشته باشید تا از فرصت پیش آمده به نحو احسن استفاده کنید. می‌توانید به قله‌های اشترانکوه اطراف دریاچه صعود کنید و مناظر زیبای منطقه گهر را در زیر پاهای خود به تماشا بنشینید.

دریاچه گهر

کروکی و آدرس دریاچه

دریاچه گهر در استان لرستان واقع شده و حدود 120 کیلومتر با خرم‌آباد، مرکز این استان، فاصله دارد.  این دریاچه در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه و در مرز سه شهر الیگودرز، دورود و ازنا قرار گرفته است. برای رسیدن به دریاچه باید بخشی از مسیر را پیاده‎روی کنید و در واقع کوه را دور بزنید. دقت داشته باشید که مسیر پیش‌رو، مسیر نسبتا سختی است و راه ماشین‌رو ندارد. در صورتی می‌توانید از دریاچه بازدید نمایید که توانایی بدنی  و آمادگی جسمانی بالایی داشته باشید و بتوانید 4 تا 5 ساعت پیاده‌روی کنید.

برای رسیدن به دریاچه دو راه پیش‌رو  دارید: 

از سمت دورود:  مسیر دورود مسیر اصلی دسترسی به دریاچه گهر است.  اگر از این سمت به طرف دریاچه می‌روید، ابتدا گهر بزرگ را می‌بینید. فاصله دورود تا دریاچه حدود 35 کیلومتر است.  حدود 20 کیلومتر از این مسیر، جاده آسفالت شده است که می‌توانید با اتومبیل طی کنید تا به پارکینگ چشمه خیه برسید.  ادامه مسیر یک جاده‌ی خاکی است. خودروی خود را همین‌جا پارک کنید و باقی راه را پیاده طی نمایید. از این نقطه تا گردنه پنبه کار حدود 4.5 کیلومتر سربالایی است و در ادامه 2.5 کیلومتر سرپایینی تا کف دره را پیش‌رو دارید. ادامه مسیر تا دریاچه دارای یک شیب نسبتا ملایم است. در نزدیکی‌های دریاچه به گردنه‌ای با نام خدا قوت می‌رسید که مسیری سربالایی را پیش‌روی شما قرار می‌دهد. برای طی کردن این مسیر باید حدود 4 تا 5 ساعت پیاده‌روی کنید. اگر برایتان سخت است می‌توانید یک قاطر یا الاغ از بومیان منطقه کرایه کرده و از آن‎ها برای طی کردن مسیر استفاده کنید.  

از سمت الیگودرز:  اگر از سمت الیگودرز راهی گهر می‌شوید، ابتدا گهر کوچک را خواهید و پس از 40 دقیقه پیاده‌روی به گهر بزرگ می‌رسید. این مسیر کوهستانی‌تر از مسیر دورود است. بنابراین، برای طی کردن مسیر ماشین‎رو، حتما باید ماشین‌ مناسب و شاسی‌بلند داشته باشید. حدود 65 کیلومتر را با ماشین طی کنید. در این مسیر از روستاهایی چون جوشان، ززم، خان آباد و ... عبور کرده و در نهایت به یک دشت گسترده و زیبا خواهید رسید. این دشت در فصل بهار و ماه زیبای اردیبهشت پوشیده از لاله‌های واژگون می‌باشد. پس از عبور از دشت، به تپه تاپله می‌رسید. از این‌جا تا دریاچه حدود 7 کیلومتر می‌باشد که باید با پای پیاده طی کنید. در این مسیر روستای تیان را پشت سر گذاشته و رودخانه تاپله را نیز خواهید دید. پس از طی 5 کیلومتر دریاچه گهر کوچک نمایان می‌شود و دو کیلومتر بعد از آن، دریاچه گهر بزرگ را می‌بینید.

مسیر الیگودرز کوتاه‌تر از مسیر درود است و پیاده‎روی کمتری دارد، اما به دلیل نداشتن امنیت، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. مسیر دورود دارای پارکینگ بوده و امنیت کافی دارد.

از سمت ازنا:  کوهنوردان حرفه‌ای می‌توانند مسیر سوم را برای رسیدن به دریاچه انتخاب کنند. این مسیر از روستای تیان عبور می‎کند و شیب بسیار تندی دارد.    

دریاچه گهر

بهترین زمان برای سفر به دریاچه گهر

دریاچه گهر در ارتفاعات اشترانکوه واقع شده و تابستان‌هایی خنک و زمستان‌هایی بسیار سرد دارد. بنابراین، اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، بهتر است اواخر بهار تا اواسط تابستان را برای این کار انتخاب کنید. اوایل بهار قله‌های اشترانکوه هم‌چنان پوشیده از برف است و هوا نیز سرد می‌باشد. بنابراین سفر در فروردین ماه پیشنهاد نمی‌شود. در صورتی که قصد سفر در این بازه زمانی را دارید، حتما تجهیزات  مناسب و لباس گرم به همراه داشته باشید.

بهترین زمان برای سفر به دریاچه گهر اواخر اردیبهشت تا اواخر خردادماه است. در این ماه‌  دشت‎های اطراف دریاچه پر از لاله‌های واژگون و شقایق‌های وحشی شده و جلوه‌ای خاص به این منطقه می‌دهد.

در صورتی که در فصل‎های سرد سال به گهر سفر کنید، تصویری بسیار زیبا از یخ‌زدگی گهر را در مقابل چشمان خود خواهید دید. به این نکته نیز دقت داشته باشید که مسیر دریاچه در فصل‌های سرد سال بسیار دشوار بوده و برای خانواده‌ها و افراد غیرحرفه‌ای اصلا مناسب نیست.

دریاچه گهر

اقامت‌گاه و امکانات دریاچه گهر

با توجه به سخت بودن مسیر دریاچه گهر، بسیاری از افرادی که از این دریاچه بازدید می‌کنند ترجیح می‌دهند شب را نیز در این منطقه اقامت داشته باشند. اگر قصد اقامت در منطقه را دارید، باید چادر، مواد غذایی و دیگر لوازم موردنیاز را به همراه داشته باشید. در سمت غرب دریاچه چند سکو برای چادر زدن وجود دارد که دارای برق می‌باشد و امکاناتی چون سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. کمپ اداره محیط زیست و پاسگاه نیروی انتظامی اطراف دریاچه نیز امنیت محیط را فراهم می‌کنند. علاوه بر این، در بخش پایینی دریاچه فضایی برای شستشوی لباس یا ظروف تعبیه شده است که می‌توانید از آن استفاده نمایید.

دریاچه گهر

نکات مهم برای سفر به دریاچه گهر

  • دقت داشته باشید که مسیر دریاچه گهر شیب‌دار بوده و طی کردن آن نسبتا سخت است. بنابراین، حتما لوازم کوه‌نوردی شامل کفش مناسب و باتوم را به همراه داشته باشید.
  • اگر قصد کمپینگ در اطراف دریاچه را دارید، تجهیزات موردنیاز شامل چادر، کیسه خواب، بالش بادی، جعبه کمک‌های اولیه، مواد غذایی، کبریت، کرم دافع حشرات، چراغ قوه و پاوربانک را فراموش نکنید.
  • نقشه راه یا جی‌پی‌اس را به همراه داشته باشید.
  • شب‌های منطقه گهر سرد است. بنابراین، حتی اگر در تابستان به این منطقه سفر می‌کنید، حتما لباس گرم به همراه داشته باشید.
  • کلاه، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید.
  • دقت داشته باشید که این منطقه دارای حیوانات وحشی مانند گراز می‌باشد. برای دور نگه داشتن حیوانات از چادر خود، از گذاشتن مواد غذایی در اطراف چادر خودداری کرده و زباله‌ها را نیز دورتر از محل اسکان خود قرار دهید.
  • پیشنهاد می‌کنیم مواد غذایی و دیگر کالاهای موردنیاز را از قبل خریداری کرده و با خود به کنار دریاچه ببرید. فروشگاه‌های کنار دریاچه کالاهای محدودی دارند و آن‌ها را نیز با قیمتی گران به مشتریان عرضه می‌کنند.
  • توجه داشته باشید که شنا در این منطقه به دلیل بافت خاک دریاچه بسیار خطرناک و مرگ‌بار می‌باشد. از این رو، مدیریت مجموعه و اداره محیط زیست استان لرستان شنا در این منطقه را ممنوع اعلام کرده است. به هیچ عنوان وارد آب نشوید و این نکته را به همراهان و دوستان خود نیز یادآوری کنید.

دریاچه گهر

در این مقاله به معرفی دریاچه گهر پرداخته و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های گردشگری دریاچه، امکانات رفاهی و  مسیر دسترسی به آن در اختیارتان قرار دادیم. اگر اهل طبیعت‎گردی هستید و به کوهنوردی علاقه‎مندید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این دریاچه را از دست ندهید.  در صورت تمایل می‌توانید با تورهای طبیعت‎گردی کایت همراه شوید و در کنار یک راهنمای حرفه‌ای از طبیعت زیبای منطقه بازدید نمایید. برای آگاهی از شرایط و زمان برگزاری تورهای طبیعت‌گردی، دیگر صفحات سایت را موردبررسی قرار دهید. علاوه بر این می‌توانید با شماره 75097700-021 تماس بگیرید و در مورد تور موردنظر خود با کارشناسان کایت مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید