آبشار نوژیان لرستان | راهنمای سفر به بهشت آبشار نوژیان به همراه آدرس و تصاویر
ضحا اکبری 1403/04/07 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

لرستان را که می‌شناسید، سرزمین آبشارهای ایران که طبیعت بی نظیر و آب و هوای عالی‌اش، آن را به یکی از مناطق بسیار پرطرفدار ایران برای سفر تبدیل کرده است. در این استان اثر تاریخی کم نیست اما بیشتر گردشگران، آن را برای طبیعتگردی انتخاب می‌کنند، از بس که جاذبه‌های طبیعی دیدنی و هیجان انگیز دارد. در این مقاله قصد داریم به لرستان سفر کرده و شما را با یکی از جذاب‌ترین آبشارهای ایران یعنی آبشار نوژیان که در نزدیکی روستای نوژیان لرستان قرار دارد آشنا کنیم، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید. می‌توانید با مطالعه‌ی مطلب راهنمای سفر به لرستان با چگونگی سفر به این استان زیبا و جاذبه‌های آن آشنا شوید.

آبشار نوژیان لرستان

آبشار نوژیان بلندترین آبشار استان لرستان است و از جاهای دیدنی مهم این استان به شمار می‌رود. این آبشار از دو بخش تشکیل شده و در مجموع 95 متر ارتفاع دارد. آبشار نوژیان از به هم پیوستن و سرازیر شدن چشمه‌های بالادست کوه‌های تاف به وجود می‌آید، این آبشار، آبشاری دائمی است ولی میزان آب آن در فصل‌های مختلف سال متفاوت می‌باشد. ارتفاع زیاد، طبیعت زیبای اطراف و بسیاری ویژگی‌های جذاب دیگر، سبب شد که آبشار نوژیان در تاریخ 27 اسفند ماه سال 1387 از سوی سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار طبیعی ایران قرار بگیرد. در نزدیکی آبشار نوژیان جاذبه‌های بسیاری وجود دارد که تعدادی از آن‌ها عبارتند از: آبشار وارک، آبشار هفت چشمه، کوه هشتاد پهلو، دریاچه‌ی کیو و رودخانه‌ی سزار.

آبشار نوژیان 1

موقعیت جغرافیایی آبشار نوژیان

آبشار نوژیان در نزدیکی روستای نوژیان در فاصله‌ی تقریبا 55 کیلومتری از خرم آباد قرار دارد، فاصله‌ی این آبشار تا تهران 350 کیلومتر، تا کرمانشاه 200 کیلومتر تا اهواز 350 کیلومتر، تا مشهد 1350 کیلومتر و تا شیراز 900 کیلومتر است. آبشار نوژیان در میان کوه‌های تاف و هشتاد پهلو احاطه شده و ارتفاع زیادی دارد، این آبشار با مقداری پیاده روی و بالا رفتن از صخره‌ها قابل دسترسی می‌باشد.

آبشار نوژیان 2

علت نامگذاری آبشار نوژیان

اگر به آبشار نوژیان سفر کردید می‌توانید از محلی‌ها بپرسید که چرا این نام را برای این آبشار انتخاب کرده‌اند. "نوژی" در زبان محلی به معنای عدس است، در اطراف آبشار نوژیان زمین‌های بسیاری وجود دارد که در آن‌ها عدس کاشته شده است. از این رو نام نوژیان را برای این آبشار انتخاب کرده‌اند. البته آبشار نوژیان، آبشار تاف هم نامیده می‌شود و دلیل آن سرچشمه گرفتن این آبشار از کوه‌های تاف می‌باشد.

آبشار نوژیان 3

ویژگی‌های جذاب آبشار نوژیان

آبشار نوژیان یکی از زیباترین آبشارهای ایران و بلندترین آبشار استان لرستان است که در تمام طول سال آب دارد، فقط میزان این آب در فصول مختلف کم و زیاد می‌شود. آبشار نوژیان از 2 آبشار بلند تشکیل شده، ارتفاع این آبشار در مجموع به 95 متر می‌رسد و تاج آن 5 متر عرض دارد. آب و هوای آبشار در نیمه‌ی اول سال بسیار دل انگیز است و پوشش گیاهی اطراف آن سرسبز و باطراوت می‌باشد. مسیر رسیدن به آبشار و نواحی اطراف آن را جنگل‌های بلوط در بر گرفته، همچنین درختان زالزالک زیادی در این منطقه دیده می‌شود. در جنگل‌های اطراف آبشار حیوانات وحشی بسیاری زندگی می‌کنند، در بعضی قسمت‌ها نیز محلی‌ها حوضچه‌های پرورش ماهی قزل آلا به راه انداخته‌اند. بالا رفتن از صخره‌های سنگی، آب تنی در حوضچه‌هایی با آب زلال، گوش سپردن به صدای آواز پرندگان و قدم زدن در آرامش طبیعت اطراف آبشار وقتی صدای آب در همه جا به گوش می‌رسد، از جمله زیبایی‌های آبشار نوژیان به شمار می‌رود.

آبشار نوژیان 4

تفریحات آبشار نوژیان

وقتی به آبشار نوژیان می‌رسید می‌توانید تفریحات متعددی را در آنجا انجام دهید، برای مثال می‌توانید در نقطه‌ای مناسب از جنگل‌های اطراف کمپ کنید. می‌توانید از طبیعت زیبای اطراف آبشار عکس‌های زیبا بگیرید. می‌توانید در اطراف، یک جنگل نوردی تمام عیار داشته باشید. می‌توانید با داشتن تجهیزات کافی کوهنوردی کنید. همچنین می‌توانید در روزهای گرم تابستان در حوضچه‌های آبشار به شنا و آب تنی بپردازید.

آبشار نوژیان 5

امکانات آبشار نوژیان

در اطراف آبشار نوژیان امکانات رفاهی زیادی فراهم نشده، اما چند مورد وجود دارد که برایتان شرح می‌دهیم. آبشار دارای پارکینگ است، افرادی که با خودروی شخصی به این منطقه می‌روند می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای اندک، خودرویشان را در پارکینگ آبشار پارک کنند. اینجا یک فروشگاه هم دارد که درست است اقلام زیادی در آن فروخته نمی‌شود، اما وسایل اولیه برای یک پیک نیک ساده، خوراکی‌های دم دستی و لبنیات و عسل کوهی، چیزهایی است که در این فروشگاه به فروش می‌رسد.

آبشار نوژیان 6

آب و هوا و بهترین زمان سفر به آبشار نوژیان

آبشار نوژیان در استان لرستان قرار گرفته، این منطقه بهار و پاییز معتدل، تابستان‌های گرم و زمستان‌های سردی دارد. بهترین زمان سفر به آبشار نوژیان از نظر آب و هوا فصل‌های بهار و پاییز است، در بهار نه تنها هوای منطقه دلپذیر می‌شود، بلکه به خاطر بارش‌های زیاد، آبشار در پرآب‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد، به همین دلیل برای طبیعتگردی و آب تنی بسیار مناسب است. آبشار در فصل تابستان هوای خنکی دارد چون در ارتفاعات قرار گرفته، اما به دلیل بارش کم و گرما مقدار آب آن خیلی کم می‌شود. زمستان برای سفر به این منطقه اصلا مناسب نیست، چون هم هوا خیلی سرد می‌شود و هم بارش برف و باران، جاده را خطرناک و آبشار را غیرقابل دسترس می‌کند. اما پاییز آبشار نوژیان هم زمان مناسبی برای سفر به آن است، در این فصل هوای مناطق اطراف آبشار خنک بوده و آب آن در حد مطلوبی است، همچنین جنگل‌های اطراف به رنگ‌های زرد، قرمز و نارنجی درآمده و طبیعتی بی نظیر انتظار گردشگران را می‌کشد. ضمن اینکه اگر می‌خواهید از آبشار نوژیان در خلوتی و آرامش بازدید کنید، بهتر است پاییز را انتخاب نمایید، زیرا در بهار و تابستان گردشگران بسیاری به این منطقه سفر می‌کنند.

آبشار نوژیان 7

وسایل مورد نیاز برای سفر به آبشار نوژیان

آبشار نوژیان در منطقه‌ای کوهستانی و صخره‌ای قرار گرفته پس اولین چیزی که باید به همراه داشته باشید لباس و کفش مناسب برای کوهنوردی است. کرم ضد آفتاب، عینک و کلاه آفتابی، اسپری دفع حشرات و پماد گزیدگی، آب آشامیدنی، خوراکی‌های سبک و مقوی، حوله، لباس گرم و اضافی، پاور بانک، دوربین عکاسی و... سایر وسایلی است که باید با خود ببرید. البته اگر قصد دارید شب را در طبیعت اطراف آبشار بمانید باید وسایلی نظیر چادر مسافرتی، زیرانداز ضد آب، پتو، غذا برای هر تعداد وعده‌ای که قرار است بمانید، چراغ قوه، کیسه خواب و... را فراموش نکنید. بهتر است نقشه‌ی آفلاین آبشار نوژیان را در گوشی همراهتان داشته باشید تا به راحتی و بدون دردسر به این آبشار برسید.

آبشار نوژیان 8

مسیر دسترسی به آبشار نوژیان

برای رسیدن به آبشار نوژیان باید ابتدا به خرم آباد بروید، برای این کار می‌توانید از اتوبوس و خودروی شخصی استفاده کنید، بعد از آن هم با تاکسی به روستای نوژیان و پس از آن آبشار نوژیان بروید. اگر بخواهید از تهران با خودروی شخصی به آبشار نوژیان بروید قبل از رسیدن به خرم آباد به یک 3 راهی می‌رسید که یکی از راه‌ها به خرم آباد، یکی به بروجرد و دیگری به دورود می‌رود، مسیر خرم آباد را انتخاب کرده 14 کیلومتر که بروید با تابلوی آبشار نوژیان مواجه خواهید شد. کمی بعد به یک دوراهی می‌رسید که باید وارد مسیر سمت چپ شده 38 کیلومتر در جاده‌ی جنگلی که با انبوه درختان بلوط پوشیده شده جلو بروید، 32 کیلومتر از این مسیر آسفالته و بقیه شوسه و قابل طی کردن است، اما در کل جاده‌ای خطرناک است که باید با احتیاط کامل در آن حرکت کنید. وقتی به نزدیکی آبشار برسید باید خودرویتان را پارک کرده و وارد مسیر رسیدن به آبشار شوید، مسیری صخره‌ای و بسیار زیبا که منظره‌ای واقعا تماشایی دارد.

آدرس: استان لرستان، کیلومتر 38 کمربندی خرم آباد، روستای نوژیان، آبشار نوژیان

آبشار نوژیان 9

چگونگی اقامت در آبشار نوژیان

در اطراف آبشار نوژیان مناطق مناسبی برای چادر زدن و شب مانی وجود دارد، اما اگر قصد داشتید شب را در طبیعت این منطقه بمانید اولا باید با اصول شب مانی در طبیعت آشنا باشید، دوما تمام وسایل و تجهیزات لازم را با خود ببرید. خصوصا لباس گرم و پتو را فراموش نکنید چرا که شب‌های این منطقه بسیار سرد خواهد بود. اگر دوست دارید شب را در جایی ساده سپری کنید می‌توانید به روستای نزدیک آبشار بروید، بعضی از محلی‌ها خانه‌های خود را به گردشگران کرایه می‌دهند. اگر هم دوست دارید در اقامتگاه یا هتل مناسب‌تری اقامت کنید می‌توانید به خرم آباد برگشته و شب را در یکی از هتل‌های این شهر بمانید.

آبشار نوژیان 10

نکات مهم در مورد سفر به آبشار نوژیان

  • مسیر آبشار نوژیان صخره‌ای است و برای رسیدن به آبشار باید مقداری کوهنوردی کنید، بنابراین کفش مناسب کوهنوردی و لباس راحت با خود ببرید
  • مسیر رسیدن به آبشار برای سالمندان، کودکان و افراد ناتوان مناسب نیست
  • حتما پیش از رفتن به آبشار نوژیان باک خودروی خود را پر کنید، زیرا تا فاصله‌ی 42 کیلومتری آبشار، جایگاه سوخت وجود ندارد
  • اگر تصمیم دارید شب را در نزدیکی آبشار کمپ کنید باید بدانید این منطقه حیوانات وحشی زیادی دارد، پس با تور و افراد حرفه‌ای شب را در این منطقه سپری کنید
  • آب آبشار در ظاهر زلال است اما بهتر است آب مناسب برای آشامیدن با خود ببرید

آبشار نوژیان 11

در این مقاله در مورد آبشار نوژیان در روستای نوژیان استان لرستان صحبت کرده و شما را با ویژگی‌های این آبشار و نکات سفر به آن آشنا کردیم. آبشار نوژیان لرستان یکی از مرتفع‌ترین و زیباترین آبشارهای ایران است و بازدید از آن تجربه‌ای جذاب و هیجان انگیزخواهد بود ، همچنین با سایت کایت میتوانید با بهترین تیم گردشگری به تورهای داخلی و تور های خارجی بروید و تجربه های جدید کسب کنید ... همچنین میتوانید به صفحه رزرو تور اقساطی مراجعه فرمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید